Fans van nieuwe Mazda’s zouden nog even moeten wachten. Ook langverwachte nieuwe sportwagen in de RX-lijn zullen we een aantal jaar niet op de weg zien…
Sinds een jaar of zes heeft Mazda een nieuwe, eigen designtaal. De Mazda2 was een van de eerste auto’s die op deze manier werd ontworpen. Één flinke grille, chromen omlijsting die doortrekt naar de driehoekige koplampen, zulk soort zaken. En de kleur rood. Nieuwe Mazda’s zijn altijd rood.
De laatste jaren heeft Mazda dit ontwerp wel wat geüpdatet, maar in de basis is het idee hetzelfde gebleven. Het is een leuk, fris ontwerp dat de auto’s makkelijk herkenbaar maakt. Voor wie het met deze schrijver oneens is en hoopte dat Mazda snel andere auto’s zou uitbrengen: slecht nieuws. Mazda gaat namelijk pas in 2023 nieuwe personenwagens op de markt zetten.
Dat is vooral slecht nieuws voor die eerder genoemde Mazda2. Die is immers al sinds 2014 in productie. Ja, vorig jaar was er een facelift, maar zo heel veel is die nou ook weer niet gewijzigd. In 2023 is die Mazda2 dus in feite negen jaar oud. Het is maar te hopen dat die dan als een van de eerste auto’s aan de beurt is.
Volgens de Nikkei Asian Review wil Mazda de komende jaren gebruiken om de kracht van het merk en de producten te testen. Komen de klanten wel terug als er geen ‘echte’ nieuwe Mazda’s zijn, is de vraag. Onderdeel daarvan is de Skyactiv-X. Simpel gezegd combineert deze de vonk-ontsteking van benzine met de compressieontsteking van diesel.
Volgens de krant gaat het echter niet al te best met die Skyactiv-X: de auto zou slechts in 4 procent van de Mazda3’s en 2 procent van de CX-30’s worden gekozen. Minder dan de 25-30 procent waar het Japanse bedrijf op had gehoopt.
Waar Mazda in 2023 mee wil komen qua nieuwe auto’s is deels bekend. Dan moet er een nieuw platform zijn voor grote auto’s, waar een zescilinder inpast. De prijs van nieuwe Mazda’s zal dan stijgen, omdat het merk wil concurreren met bijvoorbeeld Lexus. Past een wankel-sportwagen zoals de RX-Vision in zo’n plan?
Foto: De Nieuwe Mazda MX-5 van Pesu, via Autojunk.nl.
ab1963 zegt
Mooie strategie! De trouwe klanten krijgen dan in 2023 nog een trap na omdat ze heel loyaal een oud model hebben gekocht…
moveyourmind zegt
Erg fraaie wagen die RX Vision.
Maar ik denk niet dat het slim is om in dat segment met een Wankelmotor aan te komen. Hoe mooi het werkingsprincipe ook is, in de praktijk is het nog steeds erg gevoelige techniek met een gebruiksaanwijzing.
PunicaOase zegt
Vreemd..
PunicaOase zegt
@punicaoase: aan de andere kant: wat is er waar van het krantenbericht..?!
ericd zegt
Skyactiv X in de MX-5 stoppen, en meteen van de gelegenheid gebruikmaken om iets aan de neus te doen.
jensoffbutton zegt
Ik ben Mazda fan maar ik zou nu nog niet snel een X motor kiezen, puur qua betrouwbaarheid moet dat allemaal nog in de praktijk getest worden op langere termijn en ik denk dat veel klanten zo redeneren.
En voor de rest worden veel Mazda eigenaars gestraft door de overheid omdat ze turboloze 2.0 liters hebben met 120 PK. Die zijn niet onzuiniger en ‘vuiler’ dan 1.2 en 1.4’s van de concurrentie maar worden in veel landen fiscaal afgestraft.
allesmetturbo zegt
@jensoffbutton: ik zou juist alleen al de x kopen vanwege zijn techniek
birdnerd84 zegt
Ik zou eerder de G kopen en laten tunen tot 165pk. Dat gaat makkelijk. Over de X hoor/lees ik nog teveel verschillende dingen. AutoVisie lukte het wel om echt zuinig met de X te rijden, ANWB totaal niet.
De Mazda3, CX-30 en CX-5 kunnen nog wel even mee als er een facelift is. De Mazda2 is nog steeds een uitstekende keuze maar zal straks wel echt oud zijn. De MX-5 kunnen ze ook nog wel even flink faceliften. Geheel nieuwe kont en neus zal de auto goed doen. De Mazda6 zal dan stokoud zijn maar dat segment zit toch op z’n gat. Ook in de VS scoren de Mazda6 en CX-9 erg matig terwijl “iedereen” ze wel mooi vind, fijn vind rijden en topinterieurs vinden hebben. Maar qua automaat, ruimte en motoren voldoen ze nog niet aan de eisen van veel mensen. Alle Mazda’s zijn steevast krapper dan de concurrentie. Ook de CX-5 en CX-9