Hopelijk kan het huidige gamma je bekoren. Er komen voorlopige geen nieuwe Jaguars meer.
De transitie van verbrandingsmotor naar elektrisch is voor elk premium-merk anders. BMW begon heel heel erg vroeg (met de eigenzinnige i3), maar vergat door te pakken. Bij Audi en Mercedes zijn ze nu ineens hard bezig. Jaguar zit er een beetje tussenin. De I-PACE kwam al in 2018. Sindsdien is het een beetje stil rondom elektrische Jaguars.
Mocht je een nieuwe elektrische Jaguar verwachten dit jaar, dan kom je van een koude kermis thuis. Sterker nog, voor een nieuwe Jaguar zul je moeten wachten tot 2025. Dat meldt het Franse Le Monde. De modellen die er nu zijn, blijven sowieso tot 2025. Wellicht worden het aantal uitvoeringen en motoren teruggebracht. Het is niet de bedoeling dat er fabrieken gaan sluiten. Wel zullen er 7.000 op straat komen te staan: het Britse merk wil van 42.000 naar 35.000 fabrieksmedewerkers.
Reimagine
Het valt onder het ‘Reimagine’-plan. Dat is niet een foute Scooter-remix van John Lennon, maar een integraal plan om Jaguar weer aan de top te krijgen. Alle modellen die zullen verschijnen na 2025 zullen geheel elektrisch zijn. Dat niet alleen, het Britse merk wel ook hoger in de markt gaan opereren. In plaats van een originele concurrent voor De Duitse Drie, wil Jaguar de strijd aan gaan met Bentley!
Jaguar geeft zijn verlies namelijk toe. Ze verkochten afgelopen jaar 90.000 auto’s, tegen een prognose van 200.000 stuks. De race met platforms, motoren en ontelbaar aantal carrosserievarianten hebben ze verloren ten opzichte van Audi, BMW en Mercedes-Benz. Jaguar wil zich daarom gaan focussen waar ze goed in zijn: luxe auto’s bouwen. Gek genoeg gaat dat nieuws gepaard dat de nieuwe (volledig elektrische) Jaguar XJ op het laatst is afgeschoten en dat een gezamenlijk project met Land Rover óók niet doorgaat.
Geen nieuwe Jaguars, werkt dat?
Het is nog maar de vraag of deze strategie gaat werken. Het gamma is zeker niet achterhaald, maar sommige modellen beginnen al wat ouder te worden. Alfa Romeo heeft toch wel aangetoond dat het heel erg lastig is om oude klanten terug naar de showrooms te lokken als je een tijdje geen nieuwe modellen hebt. De grootste hoop voor Jaguar is gek genoeg de nieuwe Land Rover Defender en de zojuist onthulde Range Rover.
Die twee modellen zijn net nieuw en zijn beide enorme erg populair in hun segment. Hopelijk kunnen die twee modellen voldoende revenuen genereren zodat Jaguar zijn hele strategie kan doorvoeren. Jaguar heeft op dit moment de XE (2015), XF (2015), E-Pace (2017), F-Pace (2016), F-Type (2012) en I-Pace (2018) in de showrooms staan.
Meer lezen? Deze 9 Jaguars en Land Rovers kwamen er nét niet!
elemento zegt
Suc6 met wachten 2025
Stellantis rules the sky zegt
De Range Rover is toch van BMW of ben ik niet helemaal meer up to date?
oversoft zegt
Mwa, al 21 jaar niet meer, dus nee, niet bepaald.
rutgerg zegt
@Stellantis rules the sky: nee inmiddels is het van British Leyland
Stellantis rules the sky zegt
Ok thanks, ik loop een beetje achter blijkbaar :-o.
5cilinder zegt
@rutgerg: Je bedoelt in 2000 door BMW aan Ford verkocht en in 2008 door Ford aan Tata motors
rutgerg zegt
@5cilinder: je bent te jong om t te snappen denk ik
bernoulli zegt
Wel opmerkelijk. Elke week wordt er wel een of ander nieuw, vaak Chinees, elektrisch merk of model onthuld. Je zou denken dat het niet zo heel ingewikkeld moet zijn om ergens een geschikt elektrisch skateboard te regelen en die als basis te gebruiken voor een elektrische Jááág.
mashell zegt
Van een premium merk heb je hogere verwachtingen. Dat platform moet concurreren met de EQS, nieuwe 7 serie, PPE modellen van Audi en Porsche, dat red je niet met een Chinees platform.
bernoulli zegt
Waar zeg ik dat ze een Chinees platform moeten nemen? Ik heb het over een geschikt platform. Dat kan met elke partij zijn.
mashell zegt
Met elke partij die een platform willen delen. Volgens mij kun je als concurrent alleen MEB van VW in licentie nemen, en dat platform is niet het premium platform (100kW, 800V, 300 kW snelladen) dat Jaguar nodig heeft.
Edge zegt
Dat verlies nemen en daar eerlijk voor uitkomen vind ik wel knap, dat zie je niet zo vaak. Maar ik kan dat dan weer niet rijmen met het vrij recente cancellen van een volledig elektrische XJ. Als je het nog meer premium en luxe wilt doen dan je nu al doet en richting Bentley aan wilt gaan, is dat toch een prima auto voor aan de onderkant van je nieuwe lineup? Dan schrap je toch alleen de “gewone” uitvoeringen en breng je de meest luxe variant alsnog uit als Mercedes-Maybach en Flying Spur concurrent?
sntial zegt
Had die Jaguar B99 Concept nog nooit gezien.. Wat een beauty. Eerste mooie Jaguar in 20 jaar.
50mchljn zegt
Oké, einde oefening voor dit merk. Was toch wel al iets over de houdbaarheidsdatum.
hotze zegt
Lijkt me ook. Die kunnen opdoeken tegen die tijd.
Die suv-achtige modellen zien er ook niet uit.
Jaguar is te weinig onderscheidend, Bentley-rijders stappen misschien over naar een Rolls, of naar een Range Rover in geval van de Suv, maar naar een Jaguar, forget it.
rutgerg zegt
Tegen die tijd is de jaguar klantenkring of overleden of zo oud dat ze achter een rollator lopen..
bassrt zegt
Gaat al jaren verkeerd bij Jaguar Land Rover vind ik. Dat dit bericht over Jaguar naar boven komt is niet positief, maar kan het wel begrijpen. De enige vol elektrische auto die ze nu hebben bij JLR is de I-Pace. De prestaties van dat platform loopt achter de feiten aan en ze moeten flink aan de bak om het gat te dichten met de concurrentie.
Waarom ze die XJ gecanceld hebben is eeuwig zonde. Die auto was al af en hebben ze mee getest. Heb er een gezien toen we voor een andere auto naar de prototype locatie gingen van JLR. Die XJ was een verschrikkelijk mooi wagen niet normaal. En zonder echte reden de stekker uit getrokken ongeloofelijk.
Was niet als alleen elektrische auto bedacht, maar een ICE met MHEV en PHEV mogelijkheden. Ik vermoed het platform achterhaald was op het moment dat de beslissing werd genomen om Jaguar volledig elektrisch te maken. En het platform van de I-pace is niet goed genoeg om te concureren met de EQS van mercedes.
Dus zal spannend worden met Jaguar de komende jaren. de TATA group houd de hand iig boven het hoofd.
gekketurbo zegt
Waarschijnlijk zagen ze het niet zitten om de XJ tegenover de EQS en i7 te zetten om dezelfde flater als de iPace te voorkomen. EQS zit op top niveau qua techniek (aandrijflijn en interieur), de iPace liep al achter bij introductie.
Dus financieel natuurlijk niet handig om een marktintroductie te doen voor een auto die het alleen maar moet hebben van merkwaarden of uiterlijke kenmerken en dus die bij voorbaat kansloos is.
stekkerkoning zegt
@gekketurbo een Jaguar is gelukkig geen ijzig perfecte auto, maar weet toch te overtuigen onder een dekmantel van karakter en charme. Probeer daar de vinger maar eens op te leggen. Een Jaguar XJ is nooit beter geweest dan de Duitse concurrentie en de nieuwe had dat ook niet hoeven zijn. Als de auto minstens zo fraai was geweest als de uitlopende, was er weinig aan de hand geweest. Een aandrijflijn die goed is voor een kilometer of 400 à 500 en voldoende oempf had het gecompleteerd. Het lijkt eeuwig zonde dat ze dat ding hebben afgeschoten. Van de samenwerkingsplannen met Land Rover viel meer te vrezen, want een zwikje logge crossovers dat is toch niks?
Een Jaguar i-Pace vind ik trouwens geen slechte auto, zeker niet sinds driefaseladen mogelijk is. Het is niet zuinig, zoals het hoort bij het Britse merk, maar rijdt enorm goed. Breed, wielen op de hoeken en geen enorme lengte. Veel comfort en toch ook een vleugje sportiviteit met dank aan de luchtvering. Veilig dankzij vierwielaandrijving. Goed ruimteaanbod. Trage infotainment en een behoorlijke leercurve vanwege de vele bedieningsopties en de lang niet altijd logische menustructuur. Nieuw helaas wat aan de dure kant, maar het heeft iets onweerstaanbaars, zeker als eens niet voor standaard leasegrijs of -zwart wordt gekozen. De publiekslieveling is het al lang niet meer en ergens is dit jammer. Het is echt een stuk leuker dan een dertien-in-een-dozijn-suv, om even ongevraagd mijn mening te geven.
joosstra zegt
Dat belooft weinig goeds. De huidige line-up is om te huilen, met die modellen die je nauwelijks uit elkaar kunt houden. Ook qua naamgeving. Enige onderscheidende model is de XF, maar erg populair is die ook niet, daarmee halen ze te weinig omzet. Al enkele jaren ontbreekt elke visie op de toekomst. Het is helaas geen relevant merk meer, en op deze manier gedoemd om te verdwijnen, helaas. Want ze hebben zo’n fantastische geschiedenis. Maar daarvan kun je de schoorsteen niet laten roken.
jensoffbutton zegt
Zomaar segmenten hoger gaan lukt hen nooit. Dat is supermoeilijk en vergt decennia van aanvaarding. Je ziet dat nu een beetje bij Skoda dat ze van een dacia-imago in de jaren 90 naar meer gelijk de Volkswagen gaan qua waardering. Volvo probeert nu hoger te mikken, van een ‘opel’ jan modaal level in de jaren 90 naar meer BMW/Mercedes/audi middenklasse premium maar ze zijn daar ook al 15j met bezig. 3 trappen hoger zoals het verschil nu tussen Jaguar en pakweg Bentley lijkt me onmogelijk. Ik voel een beetje een SAAB verhaal opkomen. Hier en daar zullen bepaalde merken de transitie die nu bezig is niet overleven en merken zoals Jaguar zie ik dan al vlug afvallen.
Svenska II zegt
Blijkt maar weer hoe onnoemelijk moeilijk het is om tegenwoordig voort te bestaan als anders-dan-anders merk. Ga maar na: Rover, Saab, Lancia. En dat vind ik nou net de mooiste merken!! Ik hoop van harte dat Jaguar deze merken niet achterna gaat…
bernoulli zegt
Benieuwd wat dit besluit gaat doen met de deelname aan de Formula E. Komend seizoen zou Jaguar gewoon weer meedoen.
pier zegt
Met de huidige line-up gegaan je het niet redden tot 2025. Alhoewel het interieur van de XF wel fraai is op dit moment.
stekkerkoning zegt
Waar Alfa of Lancia al bijna een decennium goed in zijn. Niks nieuws doen, tergend langzaam verzuipen. Laten we, volstrekt tegen beter weten in, hopen op een wonder, een wederopstanding!
thjvanvlerken zegt
De nieuwe f pace smoelt goed van buiten en binnen. Maar de prijs is wat te veel. Met bentley concurreren… eerder een range rover.