Minister Schultz van Haegen heeft besloten: er komen geen fraudegevoelige kunststof kentekenplaten in Nederland.
Dat meldt de Bovag. In een brief aan de Tweede Kamer stelt Schultz dat de kuntstof kentekens niet aan de “essentiële gebruikseisen van kentekenplaten” voldoen. “Ze zijn eenvoudig na te maken, omdat de tekens niet in reliëf worden geperst in de plaat maar erop worden geprint. Toelaten van dergelijke kentekenplaten zou zeer waarschijnlijk inhouden dat het aantal vervalste kentekenplaten toeneemt in Nederland. Ook kan de folie op termijn loslaten met gevolg dat de plaat niet meer detecteerbaar is voor ANPR-camera’s. Dat is vanzelfsprekend zeer ongewenst.”
Over dat laatste kunnen we discussiëren natuurlijk maar de discussie over makkelijk te kopiëren kentekenplaten loopt al geruime tijd. Bijvoorbeeld bij problemen als het tanken zonder betalen worden vaak vervalste kentekens gebruikt. Schijnbaar is het dus al niet heel ingewikkeld om valse kentekenplaten te laten maken maar in ieder geval wordt het nu dus niet makkelijker gemaakt. De invoering van de omstreden RFID chips zou een betere oplossing kunnen zijn maar de invoering daarvan is “een zaak van een lange adem” aldus de Bovag. Tot die tijd adviseren zij om vooral de kentekenplaten deugdelijk vast te laten zetten bij het autobedrijf. Lezen jullie mee, politie Meppel?
batman zegt
Zolang ze maar geflitst kunnen worden, toch Minister Schultz?
michal zegt
Ze moeten opzouten met die chips te gaan willen plaatsen in het kenteken. Zo kan de belastingdienst je nog beter controleren waar je rijdt, door de chips te volgen. Dit lijkt net het communisme en de privacy is ook niet meer zoals het was. Een pot nat de regering van tegenwoordig.
awesome zegt
@michal: zakelijke rijder? Ik vind dat die wel een chip mogen hebben.
Dat is nu eenmaal goedkoper dan ambtenaren bij de ikea neerzetten op 2e paasdag, kost mij namelijk ook geld.
michal zegt
@awesome: nee, ik ben een autoliefhebber, met een golf 1.6 voor dagelijks gebruik en daarnaast voor de fun een golf 4 r32 en een bmw z3. Ik heb graag privacy….
Oo jaa… Daarnaast ben je zometeen nog verplicht om een kenteken met chip te betalen van een X bedrag. Doe je dat niet, krijg je nog een boete ook. Ze moeten stoppen alles uit te melken.
c-ad zegt
@michal: Zo te lezen kan je ’t wel betalen.
awesome zegt
@c-ad: want? Omdat hij 3 auto’s heeft? Uitgezonderd de R32 vallen de aanschafprijzen reuze mee.
lincoln zegt
en kentekenplaten van marsepein ..
mag dat wel ??
of ga je daar ook een brief over schrijven ..
rob68 zegt
Haha, metalen platen…..Ouwerwets…
potver7 zegt
Goeie beslissing denk ik. De huidige platen zijn diefstalgevoelig (zie valse, gestolen platen bij benzinediefstallen), maar die vervangen door fraudegevoelige platen zou niet zinvol zijn. Iets met regen en drup…
Wat het voordeel zou zijn van RFID chips in kentekenplaten snap ik niet zo, die kun je alleen van dichtbij uitlezen als de auto stilstaat. Voor de belastingdienst levert het weinig tot niks op lijkt me, die checken gewoon de kentekens bij de Ikea en MacDonalds en hebben niet zoveel aan die chip. En de politie heeft aan de huidige combi van kenteken/merk/model/lakkleur/diefstalregistratie genoeg handvatten om vast te stellen of een bepaald kenteken bonafide is.
gop1 zegt
Kentekenplaten verhogen het brandstofverbruik doordat ze de aerodynamica verpesten. Ook hun gewicht zorgt voor een toename van het verbruik. Niet goed voor het milieu, afschaffen dus. Want daar gaat alles om.
Design_Driven zegt
@gop1: daarom hebben die Ferrari’s natuurlijk die sticker kenteken platen, voor het verbruik :-)
midasracer zegt
@gop1: Gewicht valt wel mee, hij is van aluminium. De toegenomen luchtweerstand is inderdaad een groot probleem. De emissietesten voor certificatie en windtunnelmetingen worden altijd zonder kentekenplaat gedaan. Dat geldt ook voor de controle op scherpe delen en de voetgangersveiligheidstesten. Hierbij laat men dummies op de neus stuiteren en meet de inslag op o.a. het been. Beetje vreemd dat men zo een indrukbare bumper goedkeurt waar vervolgens weer een metalen plaat op moet worden geschroefd. Geen voorste kentekenplaat of een kentekenplaatsticker zou heel wat verbrijzelde knieen en benen schelen.
erce zegt
over het topic plaatje. Mooi voor Doe dat hij kalm is zeg… (facepalm)