De Abarth 500e is niet bepaald een succesnummer in Nederland. Kan een prijsverlaging deze auto nog interessant maken?
Elektrisch of niet, de Abarth 500e is best een geinig ding. Een Fiat 500e die er net wat stoerder uitzit en net wat meer pit heeft, helemaal prima. Er is alleen niemand die er eentje hebben wil. De verkoopcijfers zijn namelijk bedroevend tot dusver.
We hebben de cijfers van de Bovag er even op nageslagen en wat blijkt? Er zijn dit jaar 24 exemplaren van de Abarth 500e op Nederlands kenteken verschenen. Terwijl er van de Fiat 500 gewoon 2.365 zijn verkocht in dezelfde periode. De Abarth gaat dus niet bepaald als warme broodjes over de toonbank.
Dat zal toch iets te maken hebben met het prijskaartje. €38.490 is ten slotte heel veel geld voor een A-segmenter. En die prijs kan oplopen tot ruim 45 mille, als je voor de 500eC Turismo gaat. Nu zijn mensen wel bereid de portemonnee te trekken voor een leuke 500, maar kennelijk is dit toch te gortig. En de elektrische versie is ook gewoon minder speciaal dan de benzinegestookte Abarthjes.
In een poging om toch nog wat exemplaren aan de man te brengen voert Abarth nu een prijsverlaging door voor de 500e. Er gaat €2.000 vanaf, dus je betaalt nu €36.490. De meerprijs ten opzichte van de Fiat 500e met 118 pk bedraagt nu €3.000. Als extra cadeautje krijg je voortaan standaard een achteruitrijcamera.
In het persbericht wordt ook nog trots gemeld dat de veiligheidsuitrusting is uitgebreid met Intelligent Speed Assist. Oftewel: je moet voortaan bij iedere rit bloedirritante piepjes uitzetten… Los van het feit dat nu verplicht op iedere auto zit, hadden ze dit verkoopargument beter achterwege kunnen laten. Dit is eerder een reden om een tweedehands exemplaar te kopen dat nog geen ISA heeft.
Of de Abarth met een vanafprijs van €36.490 wel een succes gaat worden? Dat is maar zeer de vraag. Des te meer omdat er nu ook concurrentie is van MINI. De nieuwe Cooper E zit een segment hoger, maar is met een vanafprijs van €35.990 alsnog goedkoper. Dat lijkt dan toch de betere keuze als je een hippe en leuk sturende EV zoekt. Of zien jullie dat anders?
kennone zegt
Hier zat toch ook niemand op te wachten. Reden dat het vorige model het zo ontzettend lang heeft vol kunnen houden is vooral omdat het gewoon exact het goede recept was voor een fun-hothatch. Zo iets moet je bij schaven en niet compleet veranderen.
Overigens ben ik de nieuwe Abarth ook nog geen eenkeer tegen gekomen in het wild.
potver7 zegt
Ik heb dat vorige model nooit helemaal gesnapt eerlijk gezegd. De uiterlijke aanpassingen om hem stoer te laten worden waren wat potsierlijk op een model dat er vooral hip, trendy en schattig uit moest zien.
Ik krijg dan ook altijd het idee dat mensen hem alleen kopen vanwege de teringherrie die uit de uitlaatpijpen komen. En juist dat mist de Abarth 500e…
kennone zegt
De vorige Abarth gaf he het gevoel van vroeger. Heb zelf een aantal Sierra Cosworth’s, Lancer EVO’s, Impreza 555’s gereden en na jaren kreeg ik het zelfde gevoel/beleving bij een testrit in een Abarth 500. En deze was toen zelfs nog standaard. Na het tunen werd dit uiteraard alleen maar leuker! Je moet er echt een keer in gereden hebben. Het zit voor geen meter en eigenlijk rijd het ook voor geen meter (oncomfortabel) maar dat maakt allemaal niks meer uit. Ik had weer net als vroeger een smile op mijn gezicht van af dat ik hem starte tot dat ik er uitstapte. En die klappen die de uitlaat van uit de fabriek al geeft zijn net als bij mijn Sierra en EVO toen der tijd verslavend.
chrisvis zegt
Zo een prijzen…heb het hier al meermaals gezegd, in België net de nieuwe tesla model 3 aangekocht en die was 40k maar dan krijg je van de overheid ook nog eens 5k terug. Dan heb je 288pk en ook camera vooraan, achteraan, zijkant en ook die intelligente speed control met gekoelde en verwarmde zetels en nog zoveel meer. Ik moest er eerst niets van weten maar klink nu (ik weet het wel) als een heuse fanboy…😅😅😅
petroldrinker zegt
@chrisvis gecondoleerd
seatleon zegt
Het probleem naast de prijs is natuurlijk dat je het karakter van een Abarth niet vangt met een BEV. Betekent dat dat je geen leuke BEV kan maken? Wat mij betreft kan dat gewoon, maar dan moet je wel best doen en geen slap aftreksel maken van een klassieker.
HZW zegt
Ze hadden dat ding geen Abarth moeten noemen, maar gewoon een FIAT 500e Sport, dus gewoon een snellere FIAT 500e.
Het zou om precies de zelfde EV aandrijflijn gaan als in de 118 pk versie, alleen door software naar 155 pk getild zijn.
Door de Abarth toevoeging willen ze er ook veel te veel geld voor vangen, en de gewone 500e is ook al veel te duur voor een A segment autootje.
En die stomme luidspreker onder de achterbumper met nep Abarth geluid, is ook bespottelijk, en daar rij je echt voorschut mee als je dat aanzet.
Verder is zo’n ding met 1400 Kg veel te zwaar voor zo’n klein A segment autootje.
Maar nu er weer wordt gesproken over een brandstof 500e versie, kan er ook weer gewerkt gaan worden aan een brandstof Abarth 500e versie.
Verder gaat er ook nog een Abarth 600e komen, die ook wel bespottelijk duur zal worden.
potver7 zegt
Met een brandstofmotor heet het ding niet 500e natuurlijk, maar gewoon 500 ;)
mashell zegt
“Het zou om precies de zelfde EV aandrijflijn gaan als in de 118 pk versie, alleen door software naar 155 pk getild zijn”
Wat?!?! Hoe dan? Meer pk’s door software (of eigenlijk kenvelden) kan bij brandstofmotoren vrij gemakkelijk, door meer brandstof in te spuiten. Maar bij een EV gaat dat niet, daar moeten die motoren dat kunnen en de kabels dik genoeg zijn. Dan zouden ze de 118pk versie van duurdere hardware voorzien hebben dan nodig, niet logisch voor een autofabrikant.
rogerzz zegt
Misschien is het tijd voor een lijstje ‘duurste pk’s voor je geld’. Voor een normale (zelfs kleine, niet echt speciale) auto is 36.490 euro voor 118pk best een slechte deal.
Puistepetje zegt
155 pk
tjorque zegt
Ik ben benieuwd of de alpine r5 ook in dit straatje terecht zal komen.
gezondverstand zegt
Pas als ie 0-100 in 5 seconden doet dan is het Abarth waardig.
PunicaOase zegt
De MINI is gewoon een veel betere deal, die ze je dan ook overal rijden. De net nieuwe daarvan is nog beter.. Straks komen de ID2, Renault en Alpine er nog bij en dan is die Abarth nog kanslozer..
Jurgen zegt
Nou heb ik laatst bij Ekris een partij van die nieuw elektrische mini’s zien staan, maar ik vind die echt niet om aan te zien zeg, proporties kloppen gewoon niet.
kas_par zegt
Tja, het is ook gewoon een gek ding… Stoere naam, stoere kleuren, goed aangekleed, maar vervolgens die schattige koplampen waar nog net geen wimpers op zitten. Doen me altijd weer denken aan de Bratz poppen die meisjes vroeger allemaal hadden. Zo geen combinatie. Het zijn slechts koplampen, maar ze maken dat het hele design niet meer klopt en zeker niet stoer oogt… Wie wil er een stoere wagen met schattige koplampen (voor ook nog veel geld), nou, niemand dus
petroldrinker zegt
Tja, zelf voor stellantis gewerkt, deze stond in het pand, Zou er een oude 595 of abarth 500 staan loop ik altijd even naar toe om ff te kijken etc, bij de abarth 500e niet 1x naar omgekeken of enigzins intresse in gehad…. en ik merkte het zelfde bij collega’s heb in die 4 maanden dat ie er stond, niemand ooit ernaar zien toelopen om te kijken of ff deurtje te openen en erin te zitten etc…. complete misser van abarth om hem electrisch te maken
De speaker onder de auto is nog wel de grootste laughable failure van abarth op deze auto, niks zo beschamend als die speaker
MrSkyline zegt
“Als extra cadeautje krijg je voortaan standaard een achteruitrijcamera.”
Ja dat is niet zo gek hè? Het is nu verplicht de auto te leveren met parkeersensoren of een achteruitrijcamera. Maar parkeersensoren bieden ze niet meer op de 500e sinds 2022, dus dan moet je die camera er wel opzetten.
dolledries zegt
Onjuist.mijn vrouw heeft een 500e uit maart 2024. Camera en sensoren voor en achter
tommycooker zegt
265Km wltp range, dus ong 190 km in de praktijk. Inderdaad, wil niemand hebben voor dat geld.
Meeder zegt
45000 voor zo’n hok?je zal wel gek zijn.