Gewoon een kwestie van een vuilniszak, een dichtbindertje en een snelstromende rivier. Inpakken, dichtsnoeren en afvoeren zijn op het moment de trefwoorden bij General Motors. De stekker wordt uit de volledige high performance afdeling (High Performance Vehivle Operations) getrokken. Voorlopig dus geen nieuwe “SS” Chevy’s, “V-spec” Caddy’s en mogelijk ook geen nieuwe “OPC” Opels meer.
Dit alles is het gevolg van snijden in ontwikkelkosten en het verschuiven van mankracht. De volledige ontwikkelafdeling is wegbezuinigd en het personeel heeft een andere plek binnen het bedrijf toegewezen gekregen. Vooral in de Volt moeten nog flink wat manuren worden gestoken om deze binnen afzienbare tijd voor de consument klaar te krijgen. De markt voor grote, extra snelle Amerikaanse bolides lijdt zwaar onder een verhoogde hippie-druk en een groeiende groene markt. Het imago moet sterk verbeterd worden en de overheid moet tevreden worden gehouden. Het semi-staatsbedrijf kan daardoor niets anders dan drastische maatregelen nemen.
De toekomst voor Corvette wordt in de berichtgeving nog niet genoemd. Om te beginnen is de invloed het grootst op de ‘American Muscle’-mobielen. Auto’s die, net als de Europese AMG’s en eMmetjes, gebaseerd zijn op ‘saaie’ modellen maar stiekem een veel dikkere motor hebben. De lopende performance-modellen blijven nog wel leverbaar, er komen alleen geen nieuwe versies bij. De Chevrolet Camaro SS zal zijn weg naar het publiek met een beetje geluk nog wel vinden.
Het meest verwonderlijke is het contrast tussen de VS en Europa. Juist BMW is erg blij met haar M-performance. Met alle nieuwe “RS” Audi’s en de breder wordende assortimenten van BMW-M en Mercedes-AMG lijken slechts de duurste en snelste modellen nog echt wat op te leveren. Nu kunnen uitgerekend de Amerikanen hier geen brood meer mee verdienen en moeten ze saaie, kleine autootjes gaan maken.
GM Statement Regarding High Performance Vehicle Operations
Due to a refined focus of work on core products, resources at General Motors High Performance Vehicle Operations (H.P.V.O.) have been temporarily reassigned.
The 60 engineers impacted by the decision are a talented, experienced group and have been placed in other engineering operations of General Motors to work on core, volume products, including further improvements in fuel efficiency and advanced propulsion. These are talented engineers who will add their expertise to the various teams they are joining.
When market conditions and public demand for high performance or specialty vehicles change in the future, General Motors will return these resources to their original tasks.
Gnermo zegt
-edit: probeer eens een zin te formuleren-
C6.R zegt
De markt voor grote, extra snelle Amerikaanse bolides lijdt zwaar onder een verhoogde hippie-druk en een groeiende groene markt. Het imago moet sterk verbeterd worden en de overheid moet tevreden worden gehouden.
Beter kan je het niet verwoorden!
Citrofiel zegt
Dit zag ik enkele dagen geleden al op een andere site, maar ineens snap ik waarom het hier nog niet stond. Het zou een te grote klap betekenen voor Ruben om het zomaar te posten, dus hebben jullie het gedurende een paar dagen rustig aan hem gebracht, en hem tijd gegeven om het te verwerken. ;)
Henk zegt
ga ik in de zomer naar amerika geen muscle cars meer
DrDre zegt
@henk
sneu beredenatie…
ze zijn er nog wel, alleen geen nieuwe meer.
Voor de rest;
waar blijven de dikke bolides van de chinezen?
Sven zegt
V-spec caddy’s ? V-spec is een benaming van Nissan. Bij Caddy zijn het V-series ?
Van Opel vind ik het ontbreken van de OPC’s niet zo heel erg (alhoewel ik best een Insignia OPPc had willen zien), maar van Caddy en Chevy vind ik het wel echt zonde. En nu maar hopen dat corvette vooral blijft bestaan, anders zijn het allemaal van die duitse eenheidsworsten waar je op bent aangewezen. 911, R8 enz.
RenesisHP zegt
High performance auto´s hadden ze toch al niet meer. Tegenwoordig is het vanaf de 1000pk misschien een beetje performance.
timberleek zegt
waarom moeten de goede altijd lijden onder de slecht *snik*
LMV zegt
Het zal wel niet veel effect op Europa hebben want hier rijden er amper van die wagens rond. Vraag me wel af wat ze met de nieuwe Camaro gaan doen
Stef zegt
Volgens GM-woordvoerder Vince Muniga zjn de Corvettes veilig omdat ze niet door HPVO ontwikkeld zijn. Hetzelfde geldt voor de Camaro SS, die ondanks de toevoeging SS geen enkele relatie met HPVO heeft.
Wat mij betreft heeft een bedrijf dat een ZR1 via de reguliere productie kan bouwen geen HPVO nodig, maar Muniga denkt al aan een mogelijke terugkeer.
“Camaro SS, Corvette ZR1 and Corvette Z06 are all regularly engineered cars,” Muniga told Edmunds. “They did not go through HPVO. Most people did not realize that. They are safe.”
“Muniga compared GM’s HPOV to Ford’s SVT. Ford’s Special Vehicle Team stopped production in 2004, but has reformed to create the Ford Raptor. “This is an indefinite hiatus,” he added.” Bron: Left Lane News / Edmunds
Vinny_93 zegt
Maar karretjes als Vipers dan?
BananaFlip zegt
Jammer. De high performance afdeling van GM was nou juist het enige interessante.
Matt zegt
@C6.R
Het wereldklimaat en de natuur lijden zwaar onder een verhoogde petrolhead-druk. Het klimaat moet nog verder verziekt worden en de machomannetjes met loden voetzolen moeten tevreden worden gehouden.
Zo was het de afgelopen decennia. Misschien tijd dat we onze koppen uit het zand te halen.
timberleek zegt
@matt
dat doe ik wel als ik 80 ben
nu ben ik nog blij met mijn loden voetzolen
KamerOlifant zegt
@Vinny_93:
Als ik me niet vergis valt Dodge onder Chrysler, wat dus geen GM is..
OnT: Zonde dat er geen nieuwe snellere modellen meer komen. Al lijkt het me wel dat GM na de hele kredietcrisis gewoon weer op de proppen komt met lekker gepeperde modelletjes.
Victortje. zegt
@matt, een auto is een van de schoonste vervoersmiddelen!, pak die treinen is aan met hun stroom die word opgewerkt, idd door dingen waar co2 bij vrij komt, nadenken zo noemen wij dat!
Rob USA zegt
Zolang ze nog maar de Camaro SS maken geen probleem.
En er zijn nog genoeg tuners in de States die je best willen helpen aan wat
extra pktjes ( Steve Saleen heeft al wat klaar liggen) en anders gewoon een Super Charger erop! Klaar en een stuk goedkoper. :)
Franco zegt
@Matt,
Het is nog steeds niet bewezen in het hoeverre de auto verantwoordelijk is voor de vervuiling!
Je doet net alsof er geen industrie, scheepvaart of luchtvaart is!
En dan heb ik het nog niet over de landbouw gehad…
Mss. een beetje te veel gebrainf*cked door ome Al Gore, Matt???
///M zegt
mischien te weinig publiciteit? amg’s gonoeg in dtm :D
Rob USA zegt
History repeats …Er gebeurd gewoon hetzelfde als in 1971 toen er door de oliecrisis geen pk monsters meer werden gemaakt. Ik neem wel genoegen met de 427pk uit de Camaro SS maar dat vinden de Amerikanen dus nog gewoon geen M/AMG/RS uitvoering, met die HPVO afd. bedoelen ze dus echt veel meer pktjes . Wanneer er een een bv Camaro Z28 zou komen moet daar tussen de 550-650pk in zitten ivm de reeds aanwezige GT500 Mustang.
En dan te bedenken dat die Camaro’s $36.000 kosten!! :) Veel plezier over 2 maanden USAboys en girls!
Rob USA zegt
Ik heb het nog ff gechecked en zelfs de ZR1 valt niet onder die afdeling dus no worries er zal nog zat USA muscle komen! :) en vergeet ook Lingenfelter niet die heeft ook al wat upgrades klaar liggen voor de Camaro…tot 800pk dus who needs HPVO…?
Yeelen zegt
High Performance Vehivle Operations)
moet dat niet vehicle zijn?