• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen handgeschakelde bak in Porsche 911 GT3

Auteur: CasperH, gepost 14 februari 2012 om 09:08 – 56 Reacties

Porsche 991 GT3 impressie -  Luuk van Kaathoven


Porsche gaat in een volgende Porsche 911 GT3 waarschijnlijk geen handbak meer leveren. Wat gaan de liefhebbers daarvan vinden? En nog veel belangrijker natuurlijk: wat vinden jullie daarvan?

Het gerucht over het verdwijnen van de handbak ging al, maar nu is er een betrouwbare bron die meldt dat Porsche op dit moment twee versnellingsbakken overweegt voor de 991 GT3 die komend jaar op de markt komt. De ene is een handbak (zoals ook op de laatste GT3 standaard was) en de andere de vertrouwde PDK variant. De PDK bak met twee koppelingen is sneller dan de handbak maar veel liefhebbers zweren nog steeds bij een handbak om in de verschillende verzetten te kunnen roeren.

Feit is dat de GT3 maar met één bak geleverd gaat worden en dus wordt het spannend. De PDK versnellingsbak wordt namelijk goed verkocht, sterker nog, slechts 30% van de verkochte 911’s was afgelopen jaar uitgerust met een handbak. August Achleitner, de man die verantwoordelijk is voor de 911 bij Porsche, meldt dat er niet één klacht is binnen gekomen toen Porsche besloot de Turbo S niet als handgeschakelde variant te leveren.

Met de nieuwe zeven versnellingen tellende bak van Porsche had ik een hoop plezier, zoals jullie gisteren konden zien. Persoonlijk zou ik dan ook véél liever een handgeschakelde GT3 kopen (mocht ik een leuke salarisverhoging en eindejaarsbonus ontvangen van chef Autoblogger) maar hoe denken jullie erover? Is de PDK de betere optie of moet de handbak in de nieuwe GT3 de standaard worden? Allebei is geen optie, schijnbaar…

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, august-achleitner, GT3, Porsche

Vorig bericht: « Drugsvideo: een beer in je pickup? Lachen!
Volgend bericht: Vorsteiner modificeert de Rolls Royce Ghost »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    14 februari 2012 om 09:10

    Boeie, spannender is hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien.

    Login om te reageren
    • bram89 zegt

      14 februari 2012 om 18:02

      @The360box: En dat is dus echt niet waar het bij Porsche om draait, zeker niet bij de GT3

      Login om te reageren
  2. mclarenmercedes zegt

    14 februari 2012 om 09:12

    Ik ben blij :D Ik vind dat op nieuwe circuit auto’s geen ouderwetse handbak hoort, doe mij dus maar de PDK!

    Login om te reageren
  3. mtijntinus zegt

    14 februari 2012 om 09:19

    Voor het grootste gedeelte van de klanten zou een handbal gewoon goed zijn, schakelt immers makkelijker en sneller. Kun je niet tegenop schakelen.

    Voor op het circuit kan het handig zijn, maar heeft absoluut niet mijn persoonlijke voorkeur. Een Porsche gt3 koop je voor op het circuit, dan zou ik een handbak toch vele malen leuker vinden. Een auto die je puur zelf moet rijden, met dus een handbak.

    Met andere woorden, over beide keuzes valt iets positiefs en negatiefs te zeggen. Als ik Porsche zou zijn zou ik toch echt kiezen voor beide opties, handbak standaard en pdk

    Login om te reageren
  4. Mpower zegt

    14 februari 2012 om 09:21

    Niet mauwen en gewoon allebei de bakken leveren, is iedereen tevreden

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      14 februari 2012 om 10:16

      @Mpower: Nou inderdaad! Wat een gezeur, Porsche kan het zich makkelijk veroorloven!

      Login om te reageren
  5. mtijntinus zegt

    14 februari 2012 om 09:21

    Als ik Porsche zou zijn zou ik toch kiezen voor beide opties, handbak standaard en pdk bak als optioneel. Dan kom je bij alle klanten met een optie, dus kun je meer klanten tevreden stellen.
    Want veel klanten die gt3 kopen willen hardcore zelf schakelen

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      14 februari 2012 om 16:46

      @mtijntinus: Nee, slechts 30%.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        14 februari 2012 om 16:52

        @eklasse: gt3 klant =/= 911 klant

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          14 februari 2012 om 17:19

          @Onehp: GT3 valt onder 911 ( zie titel ).

          Login om te reageren
  6. 964rs zegt

    14 februari 2012 om 09:27

    Zolang ze maar in de gt3 rs een handbak zetten. Want das toch wat meer de hardcore variant die de weg op mag.

    Login om te reageren
  7. akrapovic zegt

    14 februari 2012 om 09:28

    Ik dacht dat dit nog een van de laatste echte mannenauto’s was? Dan hoort er ook een handbak in!!

    Login om te reageren
  8. rrvliet zegt

    14 februari 2012 om 09:35

    Als ik de mogelijkheid heb om zo’n auto te kopen dan is ’t om de dijkjes in de omgeving te pakken en soms t circuit op te zoeken, geen stads- of fileverkeer.

    Handbak dus.

    Login om te reageren
  9. tborre zegt

    14 februari 2012 om 09:36

    Ik vraag me gewoon af welke handbak dan. Ergens is de 7 versnelling ( of bij sommige merken 8) volgens mij een direct gevolg van de eis ” lager verbruik/minder uitstoot” .

    En hoe graag ik persoonlijk ook met een handgeschakelde bak rij, een 7 of 8 manuele versnellingsbak lijkt me een gedrocht …

    al ben ik ook voorstander van een ” circuit” versie met handbak, persoonlijk geniet ik ten volle van de (versterkte) S-tronic in men TTrs …

    Login om te reageren
  10. knugo zegt

    14 februari 2012 om 09:38

    Porsche heeft middelen genoeg om beide te leveren. Al zou het mijn voorkeur zijn hem nog steeds zonder gerobotiseerde bak te leveren. Wat onderscheidt een 997 GT3 van zijn directe concurrenten: zijn compromisloosheid, en zijn ultraprecieze handgeschakelde versnellingsbak. Een auto voor mannen met ballen. Toch een prachtig verkoopsargument voor een stoere sportwagen?
    Wat een zonde zou het zijn de puurste 911 zonder handbak te leveren…

    Login om te reageren
  11. nielsvanderweiden zegt

    14 februari 2012 om 09:45

    In een GT3 RSR zit toch ook gewoon een sequentiële bak? Dat gedweep met zo’n koppeling en pook altijd.

    En ik durf er ook wat bier op te zetten dat het gros van die ‘puristen’ die de poen voor een GT3 op tafel leggen gewoon om de (zonder meerprijs te installeren) airco en audio vragen…

    Login om te reageren
  12. Dev zegt

    14 februari 2012 om 10:04

    “Liefhebbers” moeten gewoon niet klagen. Handgeschakeld is gewoon verleden tijd met die snelheden en dat vermogen. Handbak is eigenlijk alleen maar om het ego te strelen. Geef gewoon een goede sequentiële bak dan kan ook meer van dat vermogen naar de weg vertaald worden.

    Login om te reageren
  13. BaRa zegt

    14 februari 2012 om 10:10

    Een Porsche van dit kaliber zit tjokvol elektronica die ingrijpt als er ook maar een vermoeden van mogelijke problemen is. En dan toch struikelen over iets vanzelfsprekend als een automatische bak? Pff, symboolfetisjisten…

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      14 februari 2012 om 10:22

      @BaRa:
      Zoals gebruikelijk op elke Porsche kan je die elektronica uitzetten. En zo hoort dat ook. Dus is de discussie handbak of PDK gewoon relevant.
      Ik zou een handbak willen. Ik wil het gewoon zélf doen.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        14 februari 2012 om 16:41

        @Original_Arnoud: Ga dan eens je profiel tekst aanpassen.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          14 februari 2012 om 23:52

          @eklasse:
          Why? Een handbak is toch niet ouderwets? Die wordt nog steeds verder ontwikkeld getuige de 7 bak van Porsche.

          Login om te reageren
  14. jack_abarth zegt

    14 februari 2012 om 10:22

    “Handbak want het is een circuit auto”.

    Die spreuk lijkt me niet helemaal waar. Althans volgens mij is het circuit nog steeds bedoeld om het rondje zo snel mogelijk af te leggen.

    PDK dus, handbak is voor mannen die iets nodig hebben om te kunnen zeggen dat ze een echte man zijn…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      14 februari 2012 om 15:22

      @jack_abarth: Buiten dat, hoeveel circuit auto’s hebben nog een handbak. F1 WRC BTCC WTCC Gt series Le Mans series etc etc. zijn er allemaal al vanaf.

      Login om te reageren
  15. ericc zegt

    14 februari 2012 om 10:38

    Ze hebben ook al een hybride race-wagen,dus een PDK met race-afstelling is dan ook geen doodzonde meer.
    Alle Lambo’s en Ferrari’s die voor circuit geleverd worden hebben ook flippers dus moeten ze wel volgen! Hun grootste concurrent de GT-R heeft ook flippers!

    Login om te reageren
  16. TheVeenmeister zegt

    14 februari 2012 om 10:46

    Punt is. Dat je je helemaal het leplazarus gaat schakelen met een 7 bak. Ik merk het nu al aan mezelf. Ik heb nu een 6 bak en schakel bij sportief rijden toch flink wat… Omdat het toerenverval klein is wil je de auto zoveel mogelijk toeren laten maken. Althans wanneer er geen turbo op zit zoals bij mij. Denk dat de PDK hier toch de voorkeur geniet boven een 7 gangs handbak. Veel te gecompliceerd en misschien een tikje gevaarlijk bij circuit gebruik ivm verkeerd schakelen..

    Login om te reageren
  17. Audiboy zegt

    14 februari 2012 om 11:02

    Aan de ene kant snap ik het wel gezien de concurrentie.. Maar aan de andere kant vind ik het wel een beetje zonde! Vond het altijd wel tof van Porsche dat ze met de GT2rs/GT3 en GT3rs (4.0) bij de handbak bleven in de tijd van de flippers..

    Login om te reageren
  18. E320cdi zegt

    14 februari 2012 om 11:04

    Ik vind het maar gay. Ja, het is sneller, maar het is toch een stukje rijbeleving die ontbreekt als je in zo’n wagen gaat rijden… Ik zou inderdaad de optie bieden om een PDK óf handbak te bestellen.

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      14 februari 2012 om 11:11

      @E320cdi: Terwijl de gemiddelde gay juist wel wat heeft met een pookje in zijn hand? ;-)

      Login om te reageren
  19. kaasboerin zegt

    14 februari 2012 om 11:06

    ..GT3 is bedoeld om sportief te zijn waarbij een handbak goed past.. Aan de andere kant.. GT3 is óók gemaakt om snel te zijn waarbij PDK goed past.. Tóch ben ik van mening dat áls je al het ‘lef’ hebt om een ‘GT’ te halen dan ook een handbak mag verwachten. Het is en blijft toch altijd sportiever rijden. Als je een snelle straatauto wilt ga je gewoon voor de Turbo met PDK. Just my 2 cents.

    Login om te reageren
  20. kaasboerin zegt

    14 februari 2012 om 11:10

    Bovendien lijkt het me moeilijk ‘dwars’ te gaan (op ’t circuit) mét automaat dan zonder, in de bochten. Maar goed, dit is een goed voorbeeld van de techniek en elektronica in auto’s, de double-clutch systemen zijn gewoon super-rap en er valt niet tegen aan te schakelen.

    Login om te reageren
  21. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 februari 2012 om 11:12

    Tja, ook iedere ‘echte’ raceauto flippert tegenwoordig, en aangezien dit de raceversie van de 911 is…

    Login om te reageren
  22. Alwood zegt

    14 februari 2012 om 11:16

    Dacht altijd dat de GT3 voor de ‘fun’ was. Serieus racen in een GT3 cup is sowieso sequentieel, de turbo (en eigenlijk GT2) zijn veel sneller (dus PDK).

    Een GT3 is gewoon om mee te spelen, daar zou een overefficiënte PDK (hoewel snel) alleen maar afbreuk aan doen.

    Feit dat men dit alleen al overweegt vind ik tamelijk verontrustend. Dat er uiteindelijk een PDK in de GT2 komt kan ik me nog voorstellen maar de GT3…

    Login om te reageren
  23. highperformance zegt

    14 februari 2012 om 11:16

    De marketingboys van Porsche zullen wel berekend hebben wat de verhouding in verkoop is en dan zal het resultaat wel zijn dat PDK goedkoper.
    Dat heb je als ook de echte rijdersauto’s alleen maar voor de show wordt gekocht door de 50+ers.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 februari 2012 om 12:30

      @highperformance: 50+ers in een GT? Gekke 50+ers, een Turbo had beter geweest.

      Login om te reageren
      • highperformance zegt

        14 februari 2012 om 19:48

        @kaasboerin: Als je een GT3 koopt met een PDK bak ga je de auto niet gebruiken waar die voor bedoeld is (zonder dat ik daar veroordelend over ben, een ieder moet zelf weten wat die met zun auto doet). Die moet namelijk al zun rubber op de NS leggen of andere plekken waar curbstones en eenrichtingsverkeer zijn.

        Login om te reageren
  24. dutchiehd zegt

    14 februari 2012 om 11:50

    Doe dan de GT3 met handbak en een GT3 Cup met PDK ofzo

    Login om te reageren
  25. Dimglor zegt

    14 februari 2012 om 12:30

    Beetje raar als je het mij vraagt… De Gt3 zou de meest pure Porsche moeten zijn…
    Handbak hoort daar gewoon bij.. zou raar zijn als ze hem nu niet meer aanbieden…

    Login om te reageren
  26. jrmpower24 zegt

    14 februari 2012 om 14:36

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  27. Ferdinand1 zegt

    14 februari 2012 om 15:31

    Komt door de concurrentie, die hebben het allemaal standaard.. En de GT3 onderscheidt zich juist door handgeschakelde bak (en gelukkig nog meer dingen). Mja… Dan heb ik liever dat Porsche de optie geeft voor PDK, en standaard gewoon handgeschakeld. Maar dat willen ze dus niet..?

    Login om te reageren
  28. meneersander zegt

    14 februari 2012 om 16:16

    Alle Amerikanen wilde toch een handbak, en die kopen toch masaal 911jes?

    Login om te reageren
  29. loloo zegt

    14 februari 2012 om 16:44

    Bewijst alleen nog maar meer hoe f*ucking gay Porshe wel niet is de dag van vandaag

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      14 februari 2012 om 17:24

      @loloo: Uw spelling is anders ook wel vrij gay.

      Login om te reageren
      • highperformance zegt

        14 februari 2012 om 19:49

        @SimonMc: Ik vind formeel reageren altijd een beetje gay ;-)

        Login om te reageren
  30. timtussengas zegt

    14 februari 2012 om 17:06

    Hoezo praat iedereen over concurrentie? De gt3 heeft toch geen directe concurrent? Zonder handbak is hele idee weg. En voor de mensen die niet lezen kunnen, er staat dat 30% van de 911’s met handbak worden verkocht, dus van alle 911’s. Als je pdk wil koop je gewoon een 4S denk ik dan, je kunt niet alles hebben maar ik een gt3 hoort gewoon een handbak, dat ze daar nog over nadenken

    Login om te reageren
  31. agera zegt

    14 februari 2012 om 17:37

    Zowel automaat als handbak moet kunnen dus beiden.

    Login om te reageren
  32. Tonnie zegt

    14 februari 2012 om 17:37

    Zolang het nog maar op z’n minst met flippers gaat en je wel íets moet doen om in een ander verzet te geraken.

    Login om te reageren
  33. jorden zegt

    14 februari 2012 om 17:39

    het is heel simpel. tegenwoordig ben je gewoon trager met een handbak.
    en dat nostalgische gejank… pppffffff

    je hebt toch ook standaard stuurbekrachtiging??
    Ik hor niemand dat dat minder “puur” is.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 februari 2012 om 19:03

      @jorden:

      Kijk jij snapt ‘m!

      Login om te reageren
    • highperformance zegt

      14 februari 2012 om 19:52

      @jorden: klopt, ook eraf slopen, net als rembekrachtiging en alle sissy ondersteuning. Die horen in de dagelijkse auto’s thuis. Komt er een andere discussie op gang. Moet Porsche dan een pure GTx brengen? Dus zonder stuur-, rembekrachtiging(,ABS…?), schakelaar om de doorslipsystemen uit te zetten en met handbak.

      Login om te reageren
  34. bram89 zegt

    14 februari 2012 om 18:01

    Ik denk dat ze twijfelen omdat de handgeschakelde 7 bak misschien toch iets te ingewikkeld is om zeer snel mee te schakelen.
    De pdk is daarentegen ook wel een fantastische versnellingsbak. Volgens mij zouden ze het beste doen door een handgeschakelde 6 bak en daarnaast ook optioneel de pdk aan te bieden…

    Login om te reageren
  35. kippetje zegt

    14 februari 2012 om 18:05

    Zolang ze een manuele versnellingsbak aanbieden ben ik blij.
    Voor degene die liever met een pdk rijden, goed voor hun maar zelf zou ik liever een manuele hebben.

    Een 911/panemera/cayenne voor in de week (file enz) of om lange afstanden te rijden met een pdk.
    Een manuele 911 gt(x) voor in het weekend.

    Login om te reageren
  36. diffus zegt

    14 februari 2012 om 18:24

    Eeuwige zonde..!!
    Dit was nog een van de meest pure racewagens voor op de weg. Oké het ding zit bomvol elektronica, maar een handbak is een must bij deze wagen!

    Wacht er nog een paar jaartje mee, dan is het echt de normaalste zaak van de wereld!

    Login om te reageren
  37. BmwMPower zegt

    14 februari 2012 om 20:02

    Alsof we allemaal van plan zijn om een GT3 te kopen. Wat boeit het of Porsche hier een PDK of handbak in gooit?
    Zijn zat andere leuke auto’s met handbak om veel (circuit)plezier te beleven.

    Login om te reageren
  38. maxx1 zegt

    14 februari 2012 om 21:15

    GT3 is bedoeld als circuitbak. Circuitbak met automaat is falend.

    Login om te reageren
  39. bacchus zegt

    14 februari 2012 om 21:30

    Voor alle “potentere” 911’s lijkt “standaard” een flipperkast wel ok, zolang er maar een instappertje Carrera blijft waar je zelf in de olie mag roeren.
    Als je principieel over je auto bent, heb je de 911 toch allang afgeschreven omdat de motor “verkeerd” zit of omdat het toch maar een platgeslagen kever is. Maar dan nog: Als je principieel over je auto bent, moet je de trein pakken. :P

    Login om te reageren
  40. timtussengas zegt

    15 februari 2012 om 00:26

    Type in bij youtube: fifth gear – porsche cayman manual vs auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North