Porsche gaat in een volgende Porsche 911 GT3 waarschijnlijk geen handbak meer leveren. Wat gaan de liefhebbers daarvan vinden? En nog veel belangrijker natuurlijk: wat vinden jullie daarvan?
Het gerucht over het verdwijnen van de handbak ging al, maar nu is er een betrouwbare bron die meldt dat Porsche op dit moment twee versnellingsbakken overweegt voor de 991 GT3 die komend jaar op de markt komt. De ene is een handbak (zoals ook op de laatste GT3 standaard was) en de andere de vertrouwde PDK variant. De PDK bak met twee koppelingen is sneller dan de handbak maar veel liefhebbers zweren nog steeds bij een handbak om in de verschillende verzetten te kunnen roeren.
Feit is dat de GT3 maar met één bak geleverd gaat worden en dus wordt het spannend. De PDK versnellingsbak wordt namelijk goed verkocht, sterker nog, slechts 30% van de verkochte 911’s was afgelopen jaar uitgerust met een handbak. August Achleitner, de man die verantwoordelijk is voor de 911 bij Porsche, meldt dat er niet één klacht is binnen gekomen toen Porsche besloot de Turbo S niet als handgeschakelde variant te leveren.
Met de nieuwe zeven versnellingen tellende bak van Porsche had ik een hoop plezier, zoals jullie gisteren konden zien. Persoonlijk zou ik dan ook véél liever een handgeschakelde GT3 kopen (mocht ik een leuke salarisverhoging en eindejaarsbonus ontvangen van chef Autoblogger) maar hoe denken jullie erover? Is de PDK de betere optie of moet de handbak in de nieuwe GT3 de standaard worden? Allebei is geen optie, schijnbaar…
The360box zegt
Boeie, spannender is hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien.
bram89 zegt
@The360box: En dat is dus echt niet waar het bij Porsche om draait, zeker niet bij de GT3
mclarenmercedes zegt
Ik ben blij :D Ik vind dat op nieuwe circuit auto’s geen ouderwetse handbak hoort, doe mij dus maar de PDK!
mtijntinus zegt
Voor het grootste gedeelte van de klanten zou een handbal gewoon goed zijn, schakelt immers makkelijker en sneller. Kun je niet tegenop schakelen.
Voor op het circuit kan het handig zijn, maar heeft absoluut niet mijn persoonlijke voorkeur. Een Porsche gt3 koop je voor op het circuit, dan zou ik een handbak toch vele malen leuker vinden. Een auto die je puur zelf moet rijden, met dus een handbak.
Met andere woorden, over beide keuzes valt iets positiefs en negatiefs te zeggen. Als ik Porsche zou zijn zou ik toch echt kiezen voor beide opties, handbak standaard en pdk
Mpower zegt
Niet mauwen en gewoon allebei de bakken leveren, is iedereen tevreden
TimoBac zegt
@Mpower: Nou inderdaad! Wat een gezeur, Porsche kan het zich makkelijk veroorloven!
mtijntinus zegt
Als ik Porsche zou zijn zou ik toch kiezen voor beide opties, handbak standaard en pdk bak als optioneel. Dan kom je bij alle klanten met een optie, dus kun je meer klanten tevreden stellen.
Want veel klanten die gt3 kopen willen hardcore zelf schakelen
eklasse zegt
@mtijntinus: Nee, slechts 30%.
Onehp zegt
@eklasse: gt3 klant =/= 911 klant
SimonMc zegt
@Onehp: GT3 valt onder 911 ( zie titel ).
964rs zegt
Zolang ze maar in de gt3 rs een handbak zetten. Want das toch wat meer de hardcore variant die de weg op mag.
akrapovic zegt
Ik dacht dat dit nog een van de laatste echte mannenauto’s was? Dan hoort er ook een handbak in!!
rrvliet zegt
Als ik de mogelijkheid heb om zo’n auto te kopen dan is ’t om de dijkjes in de omgeving te pakken en soms t circuit op te zoeken, geen stads- of fileverkeer.
Handbak dus.
tborre zegt
Ik vraag me gewoon af welke handbak dan. Ergens is de 7 versnelling ( of bij sommige merken 8) volgens mij een direct gevolg van de eis ” lager verbruik/minder uitstoot” .
En hoe graag ik persoonlijk ook met een handgeschakelde bak rij, een 7 of 8 manuele versnellingsbak lijkt me een gedrocht …
al ben ik ook voorstander van een ” circuit” versie met handbak, persoonlijk geniet ik ten volle van de (versterkte) S-tronic in men TTrs …
knugo zegt
Porsche heeft middelen genoeg om beide te leveren. Al zou het mijn voorkeur zijn hem nog steeds zonder gerobotiseerde bak te leveren. Wat onderscheidt een 997 GT3 van zijn directe concurrenten: zijn compromisloosheid, en zijn ultraprecieze handgeschakelde versnellingsbak. Een auto voor mannen met ballen. Toch een prachtig verkoopsargument voor een stoere sportwagen?
Wat een zonde zou het zijn de puurste 911 zonder handbak te leveren…
nielsvanderweiden zegt
In een GT3 RSR zit toch ook gewoon een sequentiële bak? Dat gedweep met zo’n koppeling en pook altijd.
En ik durf er ook wat bier op te zetten dat het gros van die ‘puristen’ die de poen voor een GT3 op tafel leggen gewoon om de (zonder meerprijs te installeren) airco en audio vragen…
Dev zegt
“Liefhebbers” moeten gewoon niet klagen. Handgeschakeld is gewoon verleden tijd met die snelheden en dat vermogen. Handbak is eigenlijk alleen maar om het ego te strelen. Geef gewoon een goede sequentiële bak dan kan ook meer van dat vermogen naar de weg vertaald worden.
BaRa zegt
Een Porsche van dit kaliber zit tjokvol elektronica die ingrijpt als er ook maar een vermoeden van mogelijke problemen is. En dan toch struikelen over iets vanzelfsprekend als een automatische bak? Pff, symboolfetisjisten…
Arnoud zegt
@BaRa:
Zoals gebruikelijk op elke Porsche kan je die elektronica uitzetten. En zo hoort dat ook. Dus is de discussie handbak of PDK gewoon relevant.
Ik zou een handbak willen. Ik wil het gewoon zélf doen.
eklasse zegt
@Original_Arnoud: Ga dan eens je profiel tekst aanpassen.
Arnoud zegt
@eklasse:
Why? Een handbak is toch niet ouderwets? Die wordt nog steeds verder ontwikkeld getuige de 7 bak van Porsche.
jack_abarth zegt
“Handbak want het is een circuit auto”.
Die spreuk lijkt me niet helemaal waar. Althans volgens mij is het circuit nog steeds bedoeld om het rondje zo snel mogelijk af te leggen.
PDK dus, handbak is voor mannen die iets nodig hebben om te kunnen zeggen dat ze een echte man zijn…
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Buiten dat, hoeveel circuit auto’s hebben nog een handbak. F1 WRC BTCC WTCC Gt series Le Mans series etc etc. zijn er allemaal al vanaf.
ericc zegt
Ze hebben ook al een hybride race-wagen,dus een PDK met race-afstelling is dan ook geen doodzonde meer.
Alle Lambo’s en Ferrari’s die voor circuit geleverd worden hebben ook flippers dus moeten ze wel volgen! Hun grootste concurrent de GT-R heeft ook flippers!
TheVeenmeister zegt
Punt is. Dat je je helemaal het leplazarus gaat schakelen met een 7 bak. Ik merk het nu al aan mezelf. Ik heb nu een 6 bak en schakel bij sportief rijden toch flink wat… Omdat het toerenverval klein is wil je de auto zoveel mogelijk toeren laten maken. Althans wanneer er geen turbo op zit zoals bij mij. Denk dat de PDK hier toch de voorkeur geniet boven een 7 gangs handbak. Veel te gecompliceerd en misschien een tikje gevaarlijk bij circuit gebruik ivm verkeerd schakelen..
Audiboy zegt
Aan de ene kant snap ik het wel gezien de concurrentie.. Maar aan de andere kant vind ik het wel een beetje zonde! Vond het altijd wel tof van Porsche dat ze met de GT2rs/GT3 en GT3rs (4.0) bij de handbak bleven in de tijd van de flippers..
E320cdi zegt
Ik vind het maar gay. Ja, het is sneller, maar het is toch een stukje rijbeleving die ontbreekt als je in zo’n wagen gaat rijden… Ik zou inderdaad de optie bieden om een PDK óf handbak te bestellen.
pjotr zegt
@E320cdi: Terwijl de gemiddelde gay juist wel wat heeft met een pookje in zijn hand? ;-)
kaasboerin zegt
..GT3 is bedoeld om sportief te zijn waarbij een handbak goed past.. Aan de andere kant.. GT3 is óók gemaakt om snel te zijn waarbij PDK goed past.. Tóch ben ik van mening dat áls je al het ‘lef’ hebt om een ‘GT’ te halen dan ook een handbak mag verwachten. Het is en blijft toch altijd sportiever rijden. Als je een snelle straatauto wilt ga je gewoon voor de Turbo met PDK. Just my 2 cents.
kaasboerin zegt
Bovendien lijkt het me moeilijk ‘dwars’ te gaan (op ’t circuit) mét automaat dan zonder, in de bochten. Maar goed, dit is een goed voorbeeld van de techniek en elektronica in auto’s, de double-clutch systemen zijn gewoon super-rap en er valt niet tegen aan te schakelen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, ook iedere ‘echte’ raceauto flippert tegenwoordig, en aangezien dit de raceversie van de 911 is…
Alwood zegt
Dacht altijd dat de GT3 voor de ‘fun’ was. Serieus racen in een GT3 cup is sowieso sequentieel, de turbo (en eigenlijk GT2) zijn veel sneller (dus PDK).
Een GT3 is gewoon om mee te spelen, daar zou een overefficiënte PDK (hoewel snel) alleen maar afbreuk aan doen.
Feit dat men dit alleen al overweegt vind ik tamelijk verontrustend. Dat er uiteindelijk een PDK in de GT2 komt kan ik me nog voorstellen maar de GT3…
highperformance zegt
De marketingboys van Porsche zullen wel berekend hebben wat de verhouding in verkoop is en dan zal het resultaat wel zijn dat PDK goedkoper.
Dat heb je als ook de echte rijdersauto’s alleen maar voor de show wordt gekocht door de 50+ers.
kaasboerin zegt
@highperformance: 50+ers in een GT? Gekke 50+ers, een Turbo had beter geweest.
highperformance zegt
@kaasboerin: Als je een GT3 koopt met een PDK bak ga je de auto niet gebruiken waar die voor bedoeld is (zonder dat ik daar veroordelend over ben, een ieder moet zelf weten wat die met zun auto doet). Die moet namelijk al zun rubber op de NS leggen of andere plekken waar curbstones en eenrichtingsverkeer zijn.
dutchiehd zegt
Doe dan de GT3 met handbak en een GT3 Cup met PDK ofzo
Dimglor zegt
Beetje raar als je het mij vraagt… De Gt3 zou de meest pure Porsche moeten zijn…
Handbak hoort daar gewoon bij.. zou raar zijn als ze hem nu niet meer aanbieden…
jrmpower24 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ferdinand1 zegt
Komt door de concurrentie, die hebben het allemaal standaard.. En de GT3 onderscheidt zich juist door handgeschakelde bak (en gelukkig nog meer dingen). Mja… Dan heb ik liever dat Porsche de optie geeft voor PDK, en standaard gewoon handgeschakeld. Maar dat willen ze dus niet..?
meneersander zegt
Alle Amerikanen wilde toch een handbak, en die kopen toch masaal 911jes?
loloo zegt
Bewijst alleen nog maar meer hoe f*ucking gay Porshe wel niet is de dag van vandaag
SimonMc zegt
@loloo: Uw spelling is anders ook wel vrij gay.
highperformance zegt
@SimonMc: Ik vind formeel reageren altijd een beetje gay ;-)
timtussengas zegt
Hoezo praat iedereen over concurrentie? De gt3 heeft toch geen directe concurrent? Zonder handbak is hele idee weg. En voor de mensen die niet lezen kunnen, er staat dat 30% van de 911’s met handbak worden verkocht, dus van alle 911’s. Als je pdk wil koop je gewoon een 4S denk ik dan, je kunt niet alles hebben maar ik een gt3 hoort gewoon een handbak, dat ze daar nog over nadenken
agera zegt
Zowel automaat als handbak moet kunnen dus beiden.
Tonnie zegt
Zolang het nog maar op z’n minst met flippers gaat en je wel íets moet doen om in een ander verzet te geraken.
jorden zegt
het is heel simpel. tegenwoordig ben je gewoon trager met een handbak.
en dat nostalgische gejank… pppffffff
je hebt toch ook standaard stuurbekrachtiging??
Ik hor niemand dat dat minder “puur” is.
jack_abarth zegt
@jorden:
Kijk jij snapt ‘m!
highperformance zegt
@jorden: klopt, ook eraf slopen, net als rembekrachtiging en alle sissy ondersteuning. Die horen in de dagelijkse auto’s thuis. Komt er een andere discussie op gang. Moet Porsche dan een pure GTx brengen? Dus zonder stuur-, rembekrachtiging(,ABS…?), schakelaar om de doorslipsystemen uit te zetten en met handbak.
bram89 zegt
Ik denk dat ze twijfelen omdat de handgeschakelde 7 bak misschien toch iets te ingewikkeld is om zeer snel mee te schakelen.
De pdk is daarentegen ook wel een fantastische versnellingsbak. Volgens mij zouden ze het beste doen door een handgeschakelde 6 bak en daarnaast ook optioneel de pdk aan te bieden…
kippetje zegt
Zolang ze een manuele versnellingsbak aanbieden ben ik blij.
Voor degene die liever met een pdk rijden, goed voor hun maar zelf zou ik liever een manuele hebben.
Een 911/panemera/cayenne voor in de week (file enz) of om lange afstanden te rijden met een pdk.
Een manuele 911 gt(x) voor in het weekend.
diffus zegt
Eeuwige zonde..!!
Dit was nog een van de meest pure racewagens voor op de weg. Oké het ding zit bomvol elektronica, maar een handbak is een must bij deze wagen!
Wacht er nog een paar jaartje mee, dan is het echt de normaalste zaak van de wereld!
BmwMPower zegt
Alsof we allemaal van plan zijn om een GT3 te kopen. Wat boeit het of Porsche hier een PDK of handbak in gooit?
Zijn zat andere leuke auto’s met handbak om veel (circuit)plezier te beleven.
maxx1 zegt
GT3 is bedoeld als circuitbak. Circuitbak met automaat is falend.
bacchus zegt
Voor alle “potentere” 911’s lijkt “standaard” een flipperkast wel ok, zolang er maar een instappertje Carrera blijft waar je zelf in de olie mag roeren.
Als je principieel over je auto bent, heb je de 911 toch allang afgeschreven omdat de motor “verkeerd” zit of omdat het toch maar een platgeslagen kever is. Maar dan nog: Als je principieel over je auto bent, moet je de trein pakken. :P
timtussengas zegt
Type in bij youtube: fifth gear – porsche cayman manual vs auto.