Meer dan de helft van de elektrische rijders heeft gewoon geen haast en doet zelden aan snelladen.
Elektrisch rijden. Sommigen doen het al heel lang en anderen zijn nog nieuw in het land der elektrische auto’s. Om inzicht te krijgen in het laadgedrag van de huidige rijders, heeft de Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek gedaan naar snelladen.
Snelladen niet populair
De VER deed specifiek onderzoek naar snelladen langs de snelweg en wat blijkt? meer dan de helft (51,1 procent) maakt zelden gebruik van snelladers. 3,7 procent zegt zelfs nooit gebruikt te maken van een snellaadstation.
Daar tegenover heb je dan weer een groep van 1,1 procent die (bijna) altijd bij zo’n snellader laadt. Een dikke 5 procent doet dat vaak en 38,8 procent regelmatig. FastNed en Shell ReCharge bouwen dus voor nog geen 40 procent al die laadpalen.
Thuis opladen
Thuis laden is natuurlijk veel makkelijker. Je komt thuis, plugt in en je zonnepanelen snorren in het ideale geval zo je auto vol. Nog beter is op het werk even inpluggen op kosten van de baas. Wellicht dat de elektrische auto’s van de baas juist de klanten van de snelladers zijn. Anders moet je het zelf betalen of een administratie van het thuis opladen optuigen.
Onduidelijk
Nog een paar cijfertjes. Meer dan 82 procent van de rijders geeft aan eigenlijk alleen langs de snelweg gebruik te maken van de snellader. Een lange reis is dan de belangrijkste reden.
Verder vind meer dan 40 procent het onduidelijk waar de snellaadstations zich bevinden. Ze worden slecht aangegeven en eenmaal op de verzorgingsplaats moet je ook maar gokken of je via het tankstation moet of via de parkeerplaats. Een derde van de elektrische rijders beoordeelt de vindbaarheid van de laadstations als slecht.
Jantje_555 zegt
zal eerder zijn omdat het duurder is dan je benzine of diesel vullen om daarna er minder ver mee te kunnen rijden.
fanboy zegt
@Jantje_555: dan maar niet verder rijden? Rare redenatie. De werkelijkheid is dat je zelden een snellader nodig hebt in de praktijk.
Wij gebruiken hem ook maar 2 of 3 keer per jaar max.
flyerbunch zegt
Je hebt snelladen en snelladen.. 50kW is DC en ook zogenaamd snelladen, maar wat ik hier eerder versta gaat het over de ultra fast chargers die 100kW en meer gaan. Waarom die minder populair zijn? Mja logisch.. prijs mss? De afstand in de benelux zijn nu eenmaal minder groot dan in FR of DE dus het aantal keren dat je echt snel snel van A naar B (Groningen – Breda etc) wilt is meestal niet spontaan want is reeds in gecalculeerd. Men denkt gewoon economischer na voordat men de hogere prijs gaat uitgeven als het niet nodig is. Daarom zie je ook niet iedereen Super 98 gebruiken. Zeker als het benzinestation dan ook nog eens 2-3x zo duur zou zijn doe je dat enkel als het echt niet anders gaat en geen tijd hebt. Of je hebt gewoon geld teveel mss..
karhengst zegt
De echte kilometervreters in Duitsland en Frankrijk rijden geen EV, maar gewoon diesel. Als je dan in een stad woont zonder eigen laadmogelijkheid, dan hangt deze aan de 11/22kW lader in de straat lijkt me.
fanboy zegt
@flyerbunch: Nee joh je denkt veel te moeilijk. Voor het gros van de mensen is snelladen gewoon totaal geen noodzaak. Waarom zou je er naar toe gaan als je het niet nodig hebt.
Hooguit voor vakantie of die sporadische rit die je net niet redt.
Ik rij ook EV en gebruik echt zelden de snellader. En als je hem wel nodig hebt boeit de prijs ook niet zoveel want je hebt het gewoon nodig.
HelldogBE zegt
Omdat mensen met een gebruiksprofiel waarbij ze wekelijks zouden moeten snelladen gewoonweg geen EV kopen maar een diesel. Alleen in het hogere segment (tot voor kort Etron, Taycan, Model S) nemen sommigen het tijdsverlies aan de paal voor lief om het bijtellingsvoordeel enorm is (in België althans).
Nieuwe trend is echter dat de pakjeschauffeurs ’s nachts na hun uren aan de snellaadpaal mogen staan.
flyerbunch zegt
@fanboy: Zei toch dat de meesten het niet nodig hebben vanwege de korte afstanden. maar als de prijs hetzelfde zou zijn als AC zou er toch meer volk gaan laden lijkt me. Dan zou het gewoon de nieuwe standaard worden. Lidl had vroeger 50kW en door profiteurs verlaagd naar 18kW. Lekker die 2% extra als je buitenkomt na shoppen. Rijd ook EV en niet iedereen heeft een thuislader. Heb een publieke laadpaal in de straat en een snellader (160kW en 320kW) op 2min van m’n deur. ‘S Nachts staat publieke laadpaal vol laad klevers deze die allemaal hetzelfde denken. Dus ‘s nachts inpluggen en ‘s morgens weer wegrijden. Dit gebeurt in de hele wijk dus lekker praktisch en je moet er snel bij zijn. Ik zou die snellader graag meer gebruiken moest de prijs stuk lager liggen. Why not? Meesten passen hun laad gedrag juist daarop aan.. economische efficiëntie, prijs en beschikbaarheid.
faalhaas zegt
Snelladen is hartstikke groen toch? Want minder verliezen.
Dutchdriftking zegt
Beetje stichting open deur toch? Gewoon forenzen lukt met de meeste elektrische auto’s tenslotte prima. Alleen met langere ritten heb je een snel lader nodig. Net als tanken langs de snelweg, dat doe je ook alleen maar op vakantie.
mashell zegt
“Meer dan 82 procent van de rijders geeft aan eigenlijk alleen langs de snelweg gebruik te maken van de snellader.”
Zou dat zijn omdat meer dan 82% van de snelladers langs de snelweg staat. En dat langs de snelweg ook helemaal de juiste plak daar voor is.
porker zegt
Sinds kort is snelladen goedkoper dan thuis laden met een flexibel energiecontract..
schuimbekje3 zegt
even gechargeerd gezegd zijn het dan mensen met een prive laadpaal of mensen die ook met de fiets of OV zouden kunnen.
rutgerg zegt
Tja shell bouwt ook tankstations langs de snelweg die minder dan 40% vd mensen gebruiken om te tanken!
RutgerK zegt
Snelladen is vaak overbodig. Als je je reis plant dan zet je de auto de avond ervoor aan de laadpaal thuis of in de straat. Laden met 11Kw is vaak meer dan voldoende om de volgende dag met een 100% opgeladen accu te vertrekken. Snelladen is om de ontbrekende kilometer tot aan de bestemming nog even aan te vullen. Daar komt bij dat de prijsverschillen enorm zijn. Als je bij het tankstation in de wijk voor 1,50 euro per liter Euro95 kan tanken en je moet langs de snelweg 2,75 euro per liter betalen dan kijkt ook niemand op dat er weinig langs de snelweg wordt getankt.
Nog een reden is dat DC opladen minder goed is voor je accu.
Ik ben sinds de enorme prijsverhogingen bij de Tesla Supercharger weggebleven van de snelladers. De laatste prijsdaling zal er wel weer voor zorgen dat ik er wat regelmatiger sta te laden.
kas_par zegt
Wat een raat verhaal. Hebben ze dat serieus onderzocht? Dit is toch nogal logisch?? Snelladen is duur, kost tijd (je moet erop blijvend wachten) en slecht voor de accu als je het vaak doet. Dus natuurlijk doe je dat alleen wanneer het echt nodig is! Zelfs met een auto van de baas! En zelfs wanneer je, zoals velen, geen eigen laadpaal hebt…. Oh, en laden op de zaak op kosten van de baas??? Waar komt die onzin vandaan? Laad vaak bij bedrijven, dat gaat ALTIJD gewoon met de eigen laadpas. Kan technisch niet eens anders…
Dus wat een onzinnig artikel dit!
kas_par zegt
En dat de laadpalen slecht te vinden zijn is ook geen nieuws, dat weet iedereen toch al lang. Mega irritant! En een administratie bijhouden voor thuisladen met een auto van de zaak? Nee hoor, daar gaat gewoon een kastje tussen die dat netjes automatisch bijhoudt, of het gaat via de laadpas.
En 80+% laadt bij snelladers langs de snelweg?? Ja, wat anders?? Dat is waar de meeste van die dingen staan en waar je ze nodig hebt….
Al met al: een artikel met open deuren en onwaarheden. Doe even wat journalistiek werk voor je een artikel pent?
Pino zegt
Wellicht het grootste misverstand onder niet-EV rijders: “sta ik elke dag een uur bij de snellader”.
De praktijk is anders: laden doe je als je op één oor ligt (en tanken nooit meer).