Hoewel de Triumph Infor Rocket eruit ziet als een raketauto voor recordpogingen op de zoutvlakte van Bonneville, is het een motorfiets…
…voor een recordpoging op de zoutvlakte van Bonneville. Wie zich wel eens een klein beetje heeft verdiept in gemotoriseerde tweewielers, kent ongetwijfeld de Triumph Bonneville. Het is zo’n beetje de populairste Britse motorfiets en werd gebouwd tussen 1959 en 1988. De naam ontleende zijn motor aan de zoutvlaktes, waar Triumph in 1956 een recordbrekende 311.762 km/u haalde.
Momenteel staat dat record op 605.697 kilometer per uur, maar volgens Triumph moet dat nog sneller kunnen. Dit soort snelheden haal je echter niet op een conventionele motor, mocht je al iemand kunnen vinden die zo gek is op zo’n ding te klimmen. Nee, de Triump Infor Rocket Streamliner is een uiterst gestroomlijnd voertuig, dat toevallig op twee in plaats van drie of vier wielen staat.
Aan boord twee Triumph Rocket III-motoren, maar met raketten hebben die weinig van doen. Het zijn opgevoerde 2.3-liter driecilinders die Triumph sinds 2004 ook in productiemotoren levert. Daar waar een normale Rocket III niet verder komt dan zo’n 150 pk, leveren de twee driepitters in de gestroomlijnde recordmotor tezamen een gezonde 1000 pk.
Achter het stuur zal Guy Martin plaatsnemen. Deze Brit staat niet alleen bekend om zijn enorme bakkebaarden, maar ook om zijn onverschrokkenheid. Daarnaast werd hij getipt als mogelijke nieuwe host voor Top Gear. Hij reed al twaalf keer de Isle of Man TT en doet dat tegenwoordig op een BMW S1000RR. Op zo’n zelfde machine ging hij precies een jaar geleden snoeihard onderuit tijdens de Ulster Grand Prix, waardoor hij voor de twee keer zijn rug brak. Nu acht hij zichzelf echter weer fit genoeg voor een recordpoging op de zoutvlaktes van Bonneville. Ergens tussen 27 augustus en 1 september moet het gaan gebeuren.
subaru555 zegt
Een referentie naar Burt Monro en zijn Fastest Indian in the world op Bonneville is wel op zijn plaats. Aanrader als verhaal, maar ook als film!
elias zegt
@subaru555: schitterende film inderdaad!
rijnooit zegt
Haha, toch ik Guy Martin las, was het ineens heel logisch.
*ook voor Top Gear trouwens…
Robert zegt
Twéé keer je rug breken en zero f*cks given. Baas der bazen.
sr20det zegt
@RRRobert: Ik hou wel van die gasten met een pijngrens hoger dan de maan, kijk naar Jackass, Nitro Circus of Dirty Sanchez. God ik mis die programma’s..
hollandsemarokkaan zegt
@sr20det: Er zijn bazen en aandachtzoekers. Belangrijk verschil.
edjehaze zegt
@hollandsemarokkaan: welke zijn de bazen, en welke de aandachtzoekers?
kle500 zegt
@edjehaze: bazen:nitro circus; allemaal behoorlujke bazen in hun eigen extreme sporten..
Dutchdriftking zegt
Toch mooi dat er altijd weer idioten met dit soort projecten zijn.
solksagen zegt
@dizono: De Triumph Rocket III is een straatmotor, en deze heet Rocket Streamliner?
solksagen zegt
@solksagen: Triumph Infor Rocket Streamliner
Dizono zegt
@solksagen: check, ik pas het even aan!
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@Dizono: Google wees mij erop dat ze dit de triumph castrol rocket noemde
gregorius zegt
Eerst vraag je je af: waarom zou je dit doen?
Maar zodra je Guy Martin leest, weet je ook dat de Britse TV er bij gaat zijn en snap je ook waar een gedeelte van de sponsoring vandaan komt.
Overigens was Guy Martin al lang weer fit en heeft ie bijv ook het snelheids-record ‘met een motor horizontaal in een kom rijden’ verbeterd. Was live op tv.
Voor Top Gear lijkt me Guy Martin niet echt geschikt; hij is namelijk de gast die gekke dingen doet, maar in het gesprek vooral vraagt over ervaringen. Je kijkt dus vooral naar zijn unieke en prachtige reacties terwijl het andere persoon praat. Dat is ook wel zo handig, aangezien half UK Guy Martin al niet kan verstaan.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Heb net even wat gegoogeld. Deze zogenaamde Triumph gastrol rocket is gebouwd in samenwerking met hot rod conspiracy en carpender racing. Deze laatste hebben de 2,3 liter motoren ge-destroked waardoor de inhoud op net geen 1,5 liter terecht komt om zo onder het totale limit van 3 liter te blijven. Iedere motor revved tot 9.000 rpm en heeft een garrett turbo eraan hangen om zo 500pk per stuk te leveren
Alfarobert zegt
Hoop dat we er beelden bij krijgen.Snelheidsrecord voor “auto “s moeten we op wachten tot 2017 of 2018. Die moet dan 1600 miles/Hour gaan halen. Ben benieuwd of deze Triumph in de buurt van de geluidsbarriere gaat komen
reistje zegt
Aaah Guy Martin, zal weer een heerlijk stukje tv worden!
racerx zegt
Jammer dat die vent nog nooit een TT race gewonnen heeft. Ik gun het ‘m wel en hij is snel genoeg.
pinut187 zegt
Stalen ballen om op zo’n stalen ros te stappen..