Chinezen in de zaal die ons uit kunnen leggen waarom dit ding bestaansrecht zou hebben?
Want je raadde het al: de X1 LWB (ja, echt) wordt speciaal voor de Chinese markt gebouwd. Kennelijk is extra beenruimte nog steeds een absoluut USP voor een volk dat gemiddeld de 1.70 meter aantikt. Door naar de auto. We vissen overigens alleen de krenten uit het ellenlange persbericht, want tijd.
De auto wordt gebouwd in Shenyang en het geval is 4,56 meter lang. Da’s +8 cm ten opzichte van de gewone X1 (rijtest), maar de LWB werd ook nog 2 cm breder en 4 cm hoger. De beenruimte achterin is gegroeid met 5 tot 18 cm, afhankelijk van de lengte van de stoelstanden.
Ons advies: stop met balen dat je niet in China woont en koop een X3. Opgelost! Waarom er trouwens geen foto’s van het interieur zijn, is ons een volstrekt raadsel.
ritchie zegt
Tegenwoordig zie je het verschil bijna niet meer tussen zulke auto’s.
magnumsing zegt
Was het maar 1 april…. hoopte ik ook toen de 2 serie active tourer werd bekendgemaakt. Maar helaas, het is al de 25ste
mvdd zegt
@magnumsing: In China hebben ze een andere kalender, hè? Misschien is het daar wel 1 april.
berlinetta zegt
Voor de Chinees die status wil, te oud/zwak is voor een lage instap en af en toe zijn chauffeur beveelt om een kortere route via het gras te nemen? Nu ben ik geen Chinees, maar ik probeerde even te denken als eentje.
metalmike zegt
@berlinetta: Je zou denken dat een X3 meer status geeft dan een verlengde X1 (voor zover het verschil in lengte al opvalt). Wat is het prijsverschil met een normale X3?
Rare jongens die Chinezen.
dampu020 zegt
@metalmike: misschien is een LWB/L badge daar wat hier een AMG/RS/M is. Zie het al voor me, op je normale a4 een L plakken..
Foramen zegt
@metalmike: jij redeneert vanuit hier, auto’s zijn daar echt belachelijk duur dus het prijsverschil tussen de X1 en X3 kan aanzienlijk zijn.
Zou overigens een verlengde 3 serie of a4L helemaal niet verkeerd vinden voor de Europese markt, kan ik m’n lange poten ook kwijt achterin een wat beschaafdere klasse.
Benny_Weisz zegt
@metalmike:
Idd.
De F10 5-serie van BMW wordt in China gebouwd in een LWB versie. Uit die fabriek, die overigens speciaal voor dat model gebouwd is, komen er uitsluitend LWB 5-ers die uitsluitend voor de Chinese markt bestemd zijn.
Volgens BMW zou de LWB versie in China het beter moeten doen dan de Europese SWB versie omdat chinezen gek zijn op status en een LWB hoger in de markt gepositioneerd wordt dan een SWB.
Niets is minder waar, de chinezen laten de LWB 5-er massaal links liggen en gaan alsnog voor de “goedkopere” SWB kiezen. Waarom? Omdat “Made in Germany”.
goodolddays zegt
@metalmike: had de normale x3 gewoon x1 lwb genoemd en probleem is opgelost
mcshine zegt
Als de verlenging voor een klant zo’n 2000 euro kost is dit véél aantrekkelijker dan een X3.. RWD op een SUV vind ik niet zoveel meerwaarde bevatten tov AWD. De eerste driftende X5 moet ik nog tegenkomen..
berlinetta zegt
@mcshine: Het gaat ook om het stuurgevoel. Een auto met AWD die in de basis RWD is, stuurt meestal toch net wat lekkerder dan een auto met AWD die in de basis FWD is.
Design_Driven zegt
Idd vrij overbodig maar de proporties zijn wel beter dan onze X1
Alhoewel overbodig, ze hebben daar ook een verlengde X3 misschien, en dan klopt het weer.
mercedesclk350 zegt
@sketcher: vind ik dus niet met die kleine wieltjes. Dan liever een X5 (M50d)
Design_Driven zegt
@mercedesclk350: Uh, okay. Dan liever een Range Rover maar die is net als de X5 (M50d) net iets duurder dan een X1
mercedesclk350 zegt
@sketcher: ik hield het binnen BMW. Niet dat ik ooit een BMW zou kopen maar als je het toch doet, meteen de dikste.
Design_Driven zegt
@mercedesclk350: Ik denk dat je mijn punt mist.
Dutchdriftking zegt
Tja, only in China…
mrrallycross zegt
Die Chinezen snappen echt niks. Wil je een grotere x1 dan koop je een x3
mout zegt
Geen Chinees, maar de logica snap ik wel: China is nog altijd een lage-lonen-land, en wie genoeg geld heeft om zich een BMW te kunnen veroorloven, heeft zeer zeker geld zat voor een boel personeel. Dus is vrijwel elke Europese auto een auto met cheauffeur. Juist de compactere modellen van de Dure Drie blinken uit in het hebben van miserabele ruimte achterin. Probeer maar eens een C-segmenter te scoren met minder beenruimte achter dan een A3. Of – in dit geval – een compacte SUV met minder beenruimte dan een X1.
Het typische gebruik van een auto als deze? Het dure vrouwtje van en naar de mall met import-merken en import-restaurants rijden. De lokale tegenhanger van de PC Hooft, zeg maar. En als ze weer instapt, moet ze wel een paar klauwen vol tassen met schoenen en jurkjes neer kunnen zetten.
jeroen13 zegt
Het rare is dat deze daar goedkoper is dan de versie met de korte wielbasis, omdat deze in China wordt gebouwd en de korte wielbasis uit europa moet komen ( of waar die dan ook gebouwd wordt). Gevolg is dat de korte wielbasis door de extra belastingen duurder is dan de lange wielbasis en dat de versie met de korte wielbasis dus eigenlijk meer status heeft, omdat ‘ie duurder is
lambo4all zegt
@jeroen13: en daar, goede vriend, Sla je volgens mij de spijker op zijn kop. Bovendien krijg je dan ook geen verwarring tussen duits gebouwde bmw’s en chinees gebouwde, de laatste is verlengd.
Maarten123 zegt
Ik zou echt zeggen; waarom niet? Het is eigenlijk van de zotte dat fabrikanten je ‘dwingen’ om een groter model aan te schaffen, als je meer beenruimte wilt. Ik heb in China regelmatig in een A6L of 523Li gezetten en het zit ronduit magistraal. Eigenlijk is een 7-Serie totaal overbodig. Het is toch volslagen idioot dat je in een X1 zo ongeveer niet achterin kan zitten, terwijl BMW hier ook nog mee weg komt? Ook in mijn eigen E61 is de ruimte achterin niet top, alle leuke folders ten spijt. Van mij mogen alle auto’s standaard worden verlengd.
oxymoron zegt
@Maarten123: Helemaal mee eens.
martijn11 zegt
Was het maar een grap
Arvado zegt
Achja waarom niet? Ze zullen er financieel niet op achteruit gaan dus slimme zet. Zou ik ook doen als ik er geld mee kon verdienen.
Panda999 zegt
Eens zien dat ik er 1 kan invoeren, heb ik een unieke auto in Europa?
Citrofiel zegt
Laatst een interessante uiteenzetting gelezen over verlengde uitvoeringen in China.
f30bmw zegt
@Citrofiel:
simppa zegt
Maar die gasten hebben van die korte beentjes toch??
Esprit_de_Flandre zegt
Interessanter Chinees nieuws (wat ik al eens probeerde te pluggen hier op AB, maar het heeft niet tot een artikel geleid), de vorige X1 is in China te krijgen als een EV, de Zinoro 1E. Geen kopie, is een nieuw merk van BMW-Brilliance…
http://www.lavoiturehybride.com/wp-content/uploads/2013/12/Zinoro-1E.1.jpg
Wie zou er hier een BMW kopen zonder niertjes… ?
Rob zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat lijkt me juist wel iets voor in Nederland (gewoon met BMW badge natuurlijk!). Een EV met het uiterlijk van een normale auto. Kan best wel eens aanslaan, toch? Is er iets bekend over de actieradius/aandrijflijn?
PS, waar haal jij je info over de Chinese automarkt vandaan? Want valt met op dat jij als ongeveer de enige een beetje op de hoogte bent. Waarvoor hulde ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@Rob: Voornamelijk http://www.carnewschina.com/
Daar haalt AB trouwens ook hun Chinees nieuws vandaan, maar dan meestal alleen de kopieën. Terwijl er echt wel interessant nieuws te rapen valt in China, die mannen zitten niet stil daar. Steeds meer auto’s en autootjes die eigenlijk wel knap zijn qua design, en die hier ook wel zouden verkoopbaar zijn. Over de kwaliteit is het natuurlijk moeilijker te oordelen als je niet in China zelf woont…
Van de Zinoro 1E weet ik verder niet zo veel. Het ding is al een paar jaar oud ondertussen. Wel hebben ze een nieuw concept gelanceerd, de Zinoro Next. Zou een productiemodel moeten krijgen op basis van de X3…
norge zegt
@Esprit_de_Flandre: Al gehoord om Øuoros wat geinteresseerd is in Koenigseggs kleppenloze motor techniek?
Dennismik zegt
Ik vind het er eigenlijk best goed uit zien, helemaal geen gekke verhoudingen zo.