Een auto die dienst weigert als je geen gordel draagt. Ze bestaan, aan de andere kant van de plas.
Moderne auto’s bemoeien zich steeds meer met het poppetje achter het stuur. Jij dus. In sommige gevallen een mooie aanvulling op de verkeersveiligheid. Aan de andere kant voelt het soms als een vervelende tante die zich overal mee bemoeit. Gordels die zich tegen je borst aantrekken zodra je gaat rijden bijvoorbeeld, verschrikkelijk. Over gordels gesproken. In de Verenigde Staten weigeren sommige auto’s te rijden als je geen gordel draagt.
General Motor is al een tijdje bezig om steeds meer auto’s uit te rusten met de Buckle to Drive technologie. Met deze techniek is niet mogelijk om te vertrekken als je geen gordel draagt. De automaat weigert in D te gaan wanneer de auto merkt dat de bestuurder de gordel niet draagt. De feature zit al op diverse modellen van Chevrolet en Cadillac. Het komende jaar krijgen nog meer GM-auto’s Buckle to Drive.
De technologie werkt alleen voor de bestuurder. Dus als de passagier naast je of achterin geen gordel draagt, dan kun je alsnog de automaat in z’n D zetten. Het gaat er puur omdat de bestuurder netjes zijn gordel draagt.
Mocht je dit echt een vervelende ontwikkeling vinden dan heeft GM goed nieuws voor je. Buckle to Drive is via de instellingen van de auto uit te schakelen. Vaak moet je dan een ingestelde code invoeren. Op deze manier kan zoonlief niet de functie uitschakelen als hij de auto van papa even leent.
Mocht het voertuig deel uit maken van een vloot, denk bijvoorbeeld aan een huurauto, dan kan het zo zijn dat Buckle to Drive permanent aanstaat. Uitschakelen is dan niet mogelijk. (via GM-Techlink)
potver7 zegt
Hopelijk zit het systeem iets slimmer in elkaar dan wat hier beschreven wordt, bijvoorbeeld dat het registreert dat de gordel pas wordt vastgemaakt nadat de bestuurder in de stoel gaat zitten. Anders wordt het wel heel simpel om het systeem te omzeilen: gewoon de gordel achter je langs…
baardmijt zegt
@potver7: Maar waarom zou je dat willen? Ik heb een collega die dat stelselmatig doet, ik snap er echt niets van. Ik heb het ‘m uiteraard gevraagd, maar het antwoord dat erop volgde was doorspekt met straattaal uit een regio waar ik niet bekend ben.
wimof zegt
Vraag hem om zijn sokken uit te doen, zijn tenen lopen vermoedelijk allen op een zelfde rechte lijn.
Sempiternal zegt
@baardmijt gewoon wachten tot Darwin langs komt.
noudjuh zegt
Ik zal jullie uit de droom helpen, niks overkant van de plas.
Mijn Kia Ceed van 1 maand oud gaat niet van de automatische handrem wanneer ik geen gordel draag.
Dit is ook niet zelf uit te schakelen. Bestaat al lang aan deze kant van de plas dus.
O, en voor ik commentaar krijg, ik heb er 0,0 problemen mee, draag hem altijd. Alleen de gewoonte was tijdens het oprit afrijden vasgespen, dat moet nu dus even anders.
d4r1 zegt
Mijn V90 inderdaad ook (en vermoedelijk dus de meeste moderne Volvo’s). Prima functie. Ik kan echt geen reden bedenken om zonder gordel te willen rijden.
xjs678qr zegt
Omdat de sensor defect kan gaan…
C220AMG zegt
@xjs678qr: de sensor die al jaren wordt gebruikt in auto’s waardoor je auto als een gek gaat piepen of waardoor de airbag wordt uitgeschakeld. Ik neem aan dat je je daar op dit moment ook niet druk over maakt of ‘ie al dan niet kapot gaat, daarnaast is dit een veiligheid gerelateerd systeem waardoor de eisen strikt zijn.
volvod5 zegt
Is toch ook niks mis mee? En de niet-dragers hebben toch al lang op de sloop alleen een sluiting gevonden zodat de auto genept wordt en zij lekker vrij kunnen rondrijden.
flutterby zegt
@volvod5: het dragen van een gordel is niet in elke staat verplicht. Zijn die rot piepjes niet genoeg?
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Als mensen nog steeds zo onverstandig zijn om geen gordel te willen dragen zijn de piepjes kennelijk niet genoeg. Dat er staten zijn waar het niet verplicht is, betekent niet dat je moet aanmoedigen om het dan ook maar niet te doen; er zijn nou eenmaal mensen die je tegen hun eigen domheid moet beschermen. Dat gaat dan ten koste van de iets minder dommen in de vorm van irritante piepjes. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het in de USA in zoverre nog te verdedigen vind dat je daar in sommige staten niet alleen de vrijheid hebt om je gordel niet te dragen, maar dat je ook meer vrijheid hebt om je al of niet te verzekeren. In die zin ben je dan zelf ook meer eigenaar van het risico. Als ik naar de Nederlandse situatie kijk waarbij de gezondheidszorg eigenlijk zonder voorwaarden toegankelijk is, vind ik dat je best wat eisen mag stellen aan het gedrag van mensen. Dat is natuurlijk een hellend vlak, maar het dragen van een driepuntsgordel lijkt me nou niet echt een inbreuk op iemands persoonlijke vrijheid in verhouding tot de voordelen ervan.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: Irritante piepjes is niet echt aanmoedigen als je het mij vraagt, maar als jij daar muziek in hoort prima.
Daarnaast help je niemand hiermee want met een simpel mesje zit je gordel altijd vast.
vaakbenjetebang zegt
@Flutterby: Wat je wilt. Nergens beweer ik er muziek in te horen – ik noem de piepjes zelf letterlijk ook irritant. En als je ze niet wilt horen, doe je je ducking gordel om – het leven kan zo simpel zijn. En ja, ke kunt zo’n systeem makkelijk foppen. Big whoop. Dat is het soort slimheid van de machinewerker die moedwillig de twee-handen-bediening van een plaatwerkpers omzeilt zodat hij tenminste nog een shaggie kan roken tijdens het werken, om op enig moment dan toch met zijn hand in die pers terecht te komen. Wat ik me dan afvraag: zijn die mensen die zo graag geen gordel dragen omdat ze niet betutteld willen worden dan ook zo recht in de leer dat ze de bijrijdersairbag uit zetten met de sleutel als ze eens bij iemand op de passagiersstoel gaan zitten? Gaan ze uit principe alleen motorrijden gekleed in enkel een Speedo? Waar leg je de lat om aan de rest van de wereld te kunnen tonen dat je een ont-zet-ten-de rebel met forse principes bent die niet buigt?
Flutterbi zegt
Ik heb medelijden met je. Niet omdat je auto een systeem heeft waar je de gordel moet dragen maar omdat je na een zware werkdag in een nog een zaadodende auto moet stappen.
okdoei zegt
Kunnen beter een functie verzinnen waarbij je telefoon uitschakelt zodra je op de bestuurdersstoel gaat zitten.
Niet een gordel dragen vind ik nog altijd je eigen verantwoordelijkheid.
Als ik mijn gordel niet zou dragen (doe t altijd, want zonder voelt het voor mij niet prettig) dan is er niet meer kans dat ik een ongeluk krijg. Kans is wel groter dat ALS je een ongeluk krijgt je door de vooruit of auto vliegt en je eindigt op de straat met een geruld gezicht of een versnellingspook in je reet.
Nog steeds eigen verantwoordelijkheid.
Dus nie mee moeien graag, die piepjes zijn al irritant genoeg.
Overigens snap ik niet waarom men perse zonder gordel wil rijden.
Maar dat is een ander onderwerp.
Flutterbi zegt
Dit is precies wat er mis is met sommige mensen. Ikke, Ikke, Ikke. Niet denken aan de tegenpartij, eigen familie of andere geliefden.
potver7 zegt
Alsof jij de enige bent die er last van heeft als jij in de kreukels (of erger) ligt.
Het begint al bij de hulpverleners die de stukjes bij elkaar mogen rapen. Tuurlijk, ’t is hun vak maar toch doen ze ’t liever niet.
En voor je nabestaanden is ’t ook niet heel fijn hoor.
Dus: eigen verantwoordelijkheid? Klopt! En voor mensen die moeite hebben met het nemen van die verantwoordelijkheid zijn er dit soort oplossingen.
roadster zegt
Dan moet je motorrijden, bergbeklimmen, parachutespringen, roken, alcohol drinken, vet eten, fietsen zonder helm, skieen enz. ook allemaal verbieden. Allemaal onnodig risico nemen met potentieel negatieve consequenties voor de samenleving. Het leven gaat nu eenmaal gepaard met risico’s. De wereld zou in ieder geval aangenamer zijn, wanneer mensen zich wat meer met zichzelf zouden bemoeien, i.p.v. met wat anderen doen.
jarnobakker zegt
@topless: laat ze het in de 2de kamer niet horen. Je brengt ze nog op ideeën. Straks mag je hier je reet niet eens meer afvegen zonder vergunning in 3voud…
peewee05 zegt
@okdoei: gelukkig krijg je tegenwoordig ook een gedeelte van de zorgkosten gepresenteerd van je verzekeraar als je geen gordel droeg.
garp zegt
@okdoei: en die niet-gordel dragende dode ruimt ook zijn eigen stoffelijk overschot op na het ongeluk? Dat is dan ook zijn eigen verantwoordelijkheid, toch? Of mag iemand anders die meuk opruimen na je (nutteloze) dood. Brandweer? Politie? Toevallige passant? Met de kinderen op de achterbank? Die nog checkt of je te redden bent. En dan de kotertjes moet gaan vertellen: nee, die meneer is dood? Maar papa, hij had toch een helm op? Die lag er naast. Nee lieverd, dat waren de hersenen van die meneer. Die waren uit zijn hoofd geklapt.
Okdoei: lekker kortzichtig vriend.
Flutterbi zegt
Je hebt echt een bepaald (laag) IQ als je een gordel niet draagt en je leven hier (indirect) mee op het spel zet. Ik kan er niet meer van maken. Als je je hierdoor aangesproken voelt weet je genoeg.
chrisvis zegt
@Flutterbi: persoonlijk wel mee eens maar mijn vroegere schoonvader had een “vrijstelling van gordeldracht”. De man had vergevorderde kanker en had een catheter ingeplant op net de plaats waar zijn gordel liep. Denk dat de man liever wel zijn gordel droeg ipv dat papiertje te hebben….
av_diver zegt
Het lijkt of jullie het niet dragen van de gordel willen promoten. De autogordel (zeker de 3-punts) heeft zijn nut al heel veel jaar bewezen. En ja, hij werkt het beste als je hem omdoet.
Die sukkels die in de jaren 90 al van het piepje af wilden, haalden op de sloop een oude gordelklip en stopten die erin.
lecomte zegt
Men koopt een losse gesp en het probleem is opgelost.
Johanneke zegt
Geen gordel omdoen is echt een zielig probleem. Paar jaar geleden bij mij om de hoek net over de duitse grens. Vader en dochter in een auto. Knalden in de vangrail ofzo. Papa door de voorruit, hardstikke dood. Dochter had schijnbaar wel een gordel om, relatief weinig aan de hand. Vind het nog erger voor de dochter dan de vader. Kan er echt niet mee zitten als dit standaard wordt.
okdoei zegt
@Johanneke: mee eens. Zo heb ik m’n zus afgeleerd de gordel “alvast ff” af te doen als we op een parkeerplaats reden. Reden we 5 km/h, maakte een noodstop, *toenk*. Helpt wel.
jarnobakker zegt
@okdoei: doe ik ook vaak ff met de kids als ze de gordel niet willen om doen.
RutgerK zegt
En als je de gordel van de passagiersstoel erin klikt?
potver7 zegt
Dus je vind het teveel moeite om je eigen gordel te pakken, maar wilt wel naar de gordel van de passagiersstoel grijpen (is nog verder weg), waarvan je waarschijnlijk ook de gesp nog even moet draaien omdat-ie er anders niet in past. Klinkt allemaal wel heel logisch – not.
Sowieso kun je met een paar hele simpele sensortjes checken of de bestuurder z’n eigen gordel om heeft.
ArnoldH zegt
@RutgerK: bij mijn clio krijg ik al een melding als de passagier rechts achterin de gordel in de houder van de middelste riem heeft gedaan. Dus dat moet ook op te lossen zijn
Nino zegt
Ik begrijp nog steeds niet waarom een gordel zo’n probleem is voor sommigen.. het kost 0 moeite en je pakt geen tijdswinst met in en uitstappen. Je doet ‘s avonds toch ook gewoon je lampen aan omdat het veiliger is of je ruitenwissers aan als je een plensbui tegenkomt?
sportabgasanlage zegt
Prima toch. Ik zou de functie waarschijnlijk niet eens opmerken.
Nu nog een functie waarbij mensen (bijrijders), die tijdens ’t rijden met hun voeten op ’t dashboard (airbag) zitten, een stroomstoot krijgen.
Toen ik mijn huidige partner net leerde kennen deed ze dat ook op een langere rit. Toen ik haar vertelde dat bij een ongeluk haar knieën tegen de achterkant van haar schedel gelanceerd zouden worden door de airbag, deed ze haar voetjes keurig omlaag en dat was ook meteen de laatste keer.
Flutterbi zegt
Had je het wel goed gezien? Lag ze niet gewoon met de beentjes wijd?
petroldrinker zegt
Wat een betuttwling weer, dus als ik op een landgoed rijdt of een ranch, wat prive terrein is, zou je ook een gordel moeten omdoen om dan te kunnen rijden, beetje raar dit, blij dat de mijne het niet hebben
frank2b zegt
Ja, want we rijden ook heel de dag op landgoederen en ranches.
En ja, dan moet je dus ook even de gordel omdoen. Want je doet de gordel niet om omdat je op de openbare weg rijdt. Als je op een ranch op snelheid van het padje afraakt en op een eik knalt, dan ben je daar ook dood, of erger nog, zwaar gewond, en moet je op mijn kosten weer worden opgelapt.
crashingduke zegt
Wat is er gebeurd met automatische gordels, die je vroeger in Amerika had?
roadster zegt
Dat was een tijdelijke optie voor fabrikanten, om de verplichte airbags te omzeilen. Je moest trouwens de heupgordel alsnog met de hand omdoen.
Dutchdriftking zegt
Ik heb de slechte gewoonte tijdens het wegrijden de gordel vast te klikken, dat zal je dus snel afleren. Overigens is het op eigen terrein wel erg vervelend. Bijvoorbeeld wanneer je van een parkeervak naar het toegangshek rijdt en daar weer moet uitstappen om het hek te openen. Een normaal mens rijdt dit stukje zonder gordel, dat kan hiermee dus niet meer.
flatsix010 zegt
@dutchdriftking: ik heb precies hetzelfde. Zou het enigszins irritant vinden om het op mijn auto te hebben. Maar dat heb ik graag over voor die idioten die het stoer vinden om zonder gordel te rijden.
Eigenlijk dezelfde reden dat ik een vaccinatie haal…
Loek zegt
Ik vind het prima dat iedereen zich bemoeit met of je je gordel om hebt of niet, daar niet van. Maar als jij na een ongeluk door de voorruit vliegt en als kasplantje verder moet terwijl je ook je gordel om had kunnen doen, tsja. Mag je dat natuurlijke selectie noemen?
Het is van de zotte dat het voor sommige mensen niet normaal is om je gordel om te doen.
Bovendien vind ik het extreem irritant dat moderne auto’s een zo irritant mogelijk piepje genereren als je hem niet om hebt. Alleen daarom al zou ik gewoon mijn gordel dragen.
kniesoor zegt
Eigenlijk zouden de je-hebt-je-gordel-niet-om-piepjes genoeg moeten zijn om mensen ertoe te bewegen ‘m alsnog om te doen. Maar als dat in (te) veel gevallen niet genoeg blijkt kan ik me voorstellen, dat autofabrikanten zo’n Buckle to Drive functie inbouwen. Zeker in litigation-society VS.
Het zou overigens wel een probleem veroorzaken voor die enkeling, die een oto heeft waar af fabriek een reguliere driepuntsgordel en een 4-/6-punts harnas in zit (zoals bij een 991 GT3 RS, bijvoorbeeld). Daar zou bij gebruik van het harnas dan zo’n loze gesp gebruikt moeten worden om de PDK in D te kunnen zetten. Niet onoverkomelijk, maar wel een beetje een gedoe.
frank2b zegt
Mogelijk dat de fabrikant er bij die auto’s zelf al over heeft nagedacht …. ;)
Loek zegt
@amghans: ik weet niet meer welke auto het was, ik dacht ook een Porsche GT3/GT2, maar de auto waar ik aan denk heeft een zespuntsgordel voor circuitwerk en een simpele ‘normale’ gordel voor normaal gebruik. Dan zit je inderdaad niet zo te kleauten met een heftige gordel als je gewoon even een blokje om moet.
kniesoor zegt
Van de 991 GT3 RS weet ik het zeker -> als die het heeft is de kans inderdaad levensgroot, dat de 991 GT2 RS het ook heeft.
roadster zegt
Een kennis, die in Belgie woont, heeft op basis van medische gronden (longproblemen) vrijstelling van de gordelplicht. Toch onhandig dan, zo’n systeem.
lekkaah zegt
En als je je gordel omdoet, auto start en in D, gordel weer los? Lijkt mij niet dat hij de motor dan uitgooit tijdens het rollen.
roadster zegt
Ik heb altijd oudere auto’s gehad, zonder irritante, bemoeizuchtige veiligheidssystemen. En, wonder boven wonder, ik leef nog. Een nieuwe auto kopen, betekent in de meeste gevallen, dat je met allerlei irritante features wordt geconfronteerd. Waar je ook nog eens voor betaald hebt. En die je, wanneer je je er aan ergert, weer uit moet zetten. Vaak iedere rit opnieuw. Met de oude, eenvoudige auto door blijven rijden, wordt zo wel erg aantrekkelijk. En spaart ook nog eens veel geld. Fabrikanten kunnen beter eens aan klanten vragen, wat ze nu werkelijk willen hebben, in een auto. Maar ja, de verkopen van nieuwe auto’s gaan zo geweldig, dat fabrikanten denken dat dit niet nodig is.
flatsix010 zegt
@topless: Maar jij gaat ook topless door het leven. Wonder boven wonder leef jij nog zonder te gehoorzamen aan die verschrikkelijke kledingindustrie.
Dutchdriftking zegt
@topless: de consument hoeft die systemen ook helemaal niet. zoals je zelf al aangeeft, het maakt de auto duur, maar de overheid eist het…
roadster zegt
Maar fabrikanten gaan vaak verder dan wat de overheid vraagt en waar de klant op zit te wachten. Dan ziet de overheid dit en denkt: “oh, dat kan dus ook? Dan moeten we dat maar verplichten”. En vervolgens zit iedereen ermee opgescheept.
realhustler zegt
Ik doe mijn gordel altijd om, echter, ik heb de nare gewoonte om dit te doen na het wegrijden. Dus achteruit parkeervak uit, in 1, en al wegrijdend klak de gordel vast. Dat zal dus niet meer lukken.
Over hulp systemen, de city safety heeft al een keer een bezorger gered die idioot was waardoor ik hem niet zag. (met elektrische fiets, van links, over de stoep, verborgen achter een geluidswal + struiken, met 30 km/h gewoon de weg over knallen in het donker, ik kwam van rechts). Ik zie iets in een flits wil remmen bam plots de auto stil. Goed systeem. De lane assist heb ik express niet aangevinkt, bij de proefrit was het irritant. Knipperen is 3x, en in die 3 keer ben je niet volledig van rijstrook gewisseld en dat voel je in je stuur, mega vervelend.
flatsix010 zegt
Had gehoopt dat ze eerst een ‘kratje pils sensor’ hadden gemaakt. Ik heb mijn bier lief, maar het hoeft echt geen gordel om.
jarnobakker zegt
Als ik wegrij zonder gordel gaat de automatische handrem er niet vanaf en geeft hij een signaal. Mijn auto is uit 2011 . dus zo nieuw is dat niet.
Willson zegt
Als je bij een Mclaren geen gordel omdoet gaat hij niet van de handrem
Willson zegt
Als je bij een Mclaren geen gordel draagt gaat hij niet van de handrem , niets nieuws dus !!