Deze lel van een caravan staat op Marktplaats, maar geen enkele EV mag m trekken…
We moeten van de overheid allemaal aan de elektrische auto. Maar los van alle range anxiety is het ook nog maar de vraag of we allemaal wel uit de voeten kunnen met een elektrische auto.
Wat als je bijvoorbeeld een fervent kampeerder bent? Die komen in de beste families voor. Zelfs in de Autoblog familie zijn er caravan bezitters. Meerdere zelfs, maar sinds onze hoofdredacteur @michaelras trotse caravaneigenaar is geworden, heeft het onze extra aandacht.
Nederlanders zijn een caravan volkje. We trekken er zodra de vakantie begint op uit met onze sleurhut. Maar hoe moet dat in de toekomst? We MOETEN allemaal elektrisch gaan rijden, kan dat wel met een caravan.
Ja dat kan, maar het kost je wel actieradius. Veel. En niet elke elektrische auto heeft een hoog trekgewicht.
Huis op wielen
Allereerst even de genoemde caravan. Het betreft hier een Adria Astella 940. Caravan dekt niet de gehele lading. We hebben het hier over een huis op wielen. Of eerder een villa of bungalow…
Leeg weegt dit gevaarte al 2.455 kilogram en het maximaal toelaatbaar gewicht is 3.000 kilogram. Hou je dus nog 445 kilo over voor je zakken aardappelen en je korte broeken. Dat lijkt veel, maar dat valt tegen als je ook een voortent meeneemt die aan deze bijna 11 meter lange sleurhut past.
De caravan is luxe uitgevoerd. Voorzien van een badkamer, een toilet, een L-zit en een vrijstaand tweepersoonsbed. Dit exemplaar is voorzien van een fijne airco unit, een hoge koelkast, vriezer, boiler en een apothekerskast.
De basisprijs van dit lekkers waarmee je op geen parkeerplaats of standaard camping terecht kan is 79.810 euro. Door onder andere de airco (1.890 euro) de 15 inch aluminium velgen (1.165 euro) en de gasflessensoren komt het geheel op een slordige 86 duizend euro. Geen geld… Kijk gerust ook zelf even uitgebreid naar de advertentie.
Geen EV kan deze caravan trekken
Om de auto te mogen trekken moet het maximale trekgewicht van de trekauto dus 3.000 kilogram zijn. Vooralsnog is er nog geen EV die dat aan kan. Even voor de sport, want het mag niet, leeg weegt ie 2.455 kilo. Zijn er EV’s die dat wel kunnen? Ja. Twee stuks. De BMW iX mag tot 2.500 kilo trekken en de Kia EV9 idem.
Dat zijn dan wel meteen de enige twee. Runner ups zijn de Audi Q6 e-tron quattro met 2.400 kilogram en de Tesla Model X en Lotus Eletre met 2.250 kilo. Nou kunnen we het hele lijstje afgaan, maar het zijn allemaal behoorlijk prijzige auto’s. Kia is het enige merk dat nog een soort van bereikbaar lijkt voor de gewone man. Al kost die EV9 ook gewoon 67.995 euro. Of de gemiddelde kampeerder dat kan ophoesten…
Voor deze Adria zet je toch het liefste een dikke dieselende Toyota Land Cruiser of een fijne Land Rover Discovery. Maar dat mag dus in de toekomst niet meer. Denk daar even over na voor je 1,3 Kia EV9 uitgeeft aan deze caravan.
Allison Burgers zegt
Een Semi krijgt dat ding wel van de plek.
William zegt
Ford F150 Lightning en de twee Rivian modellen mogen tot 4500 kg trekken. Rivian komt naar Europa dacht ik? Die Lightning wordt hier verkocht via grijze import.
Michel zegt
We hebben ons even beperkt tot wat er nu via de normale kanalen verkrijgbaar is. Rivian is er nog niet.
Flutterbear zegt
Niet als personenauto..
vondick zegt
Je bent zelf een lel!
acavs zegt
Ik ken een paar Engelsmannen die hier een mening over hebben (en ook een oplossing ;p)
mashell zegt
Goedemorgen zeg, dat LED licht om de caravan heen… Als je hiermee op de camping staat dan wordt er niet alleen geroddeld over je een absurd grote caravan maar ook dat je er een bordeel in exploiteert. En het was zo’n leuke familie camping…
Dutchdriftking zegt
Dan kan je daarmee de caravan zo weer terug verdienen.
seanxtype zegt
In de toekomst mag je nog prima met een dikke diesel deze trekken. Je kunt ze misschien niet nieuw kopen, maar je kan er nog wel mee rijden. Persoonlijk zou ik er een dikke range rover voor hangen met de 4.2 SC v8 of de 5.0 SC v8.
jeroentje2 zegt
Je bedoelt een 4.4 tdv8 mag ik hopen….. of wil je iedere 200km tanken 🤣
schuimbekje3 zegt
Als ik in de markt was voor een sleurhut, dan een Kabe of deze. Maar 9 van de 10 parkeerplakken voor caravans (campings) mag je met dubbelassers niet op. Camping eigenaren zijn bang voor bepaalde bevolkingsgroepen en weigeren bijna overal dubbelassers, laat staan een 940.. mijn <<500 werd al groot voor veel plekken gevonden.
Edge zegt
Maar dan moet je dus ook een vrachtwagenrijbewijs hebben, toch? Want de totale combinatie van auto (EV of niet) en trailer gaat sowieso over het maximumgewicht voor een B-rijbewijs heen. Of is een aanhangerrijbewijs genoeg?
seatleon zegt
Dit mag je trekken met een BE-rijbewijs.
ronnys zegt
Je auto of vrachtwagen C(1) zegt alleen iets over het trekkende voertuig. Max massa 3500 kg is dan kom (meestal) wel in de CE rijbewijs catagorie uit.
ronnys zegt
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bestelauto-s/m2137396412-toyota-land-cruiser-150-3-0-d4d-5-persoons-grijs-kenteken
Zo heb je een Landcruiser met massa van <3500kg en die mag toch 6000 kg trekken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
Welk rijbewijs je daarvoor moet hebben kan ik nog niet helemaal ontleden. Ik zou zeggen toch een CE maar helemaal logisch klinkt dat niet.
David zegt
Dat is vrij duidelijk te halen uit de bron die je aangeeft
Met een B rijbewijs mag dat duidelijk niet:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen).
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Met B+ of BE lijk je deze sleurvilla wel te mogen trekken
David zegt
Al zal het met een B+ rijbewijs in de praktijk lastig worden, want dan heb je een auto nodig die inclusief laadvermogen onder de 1..250 kilo blijft en toch 3.000 kilo mag trekken.
Hubert zegt
Hummer EV met 8500 pounds
GregBem zegt
Edit: 545kg bagage… (3000-2455=545) :-)
Robinho78 zegt
Gewoon B+E lijkt me. Prima te trekken met een Landcruiser of RAM.
En ik ken appartementen in Amsterdam die kleiner zijn en het 10-voudige kosten…
Lijkt me een prima oplossing om het huizenprobleem op date lossen. Campings zat…
RuVi zegt
Kamperen blijft kreperen
potver7 zegt
O, en dan moet je ook nog eens 2500 Euro betalen voor een mover… Geeft denk ik ook wel aan wat de doelgroep is voor dit ding: niet de boomer die met de sleurhut naar de Provence gaat.
Gulli zegt
Hiermee kun je niet eens een kruising nemen zonder de auto naast je van de weg te vegen met je uitwijk aan de achterkant
Flutterbear zegt
Inderdaad wel benieuwd hoe je zoiets over een rotonde meeneemt..
zjos zegt
Lijkt me wel handig als je omgevingsvergunning voor je extra tuinhuis is afgewezen door de gemeente. Dan ‘parkeer’ je gewoon je sleurhut in de achtertuin. Wel een gaaf ding trouwens !
por100 zegt
Idd is dit de oplossing als je wel een caravan op eigen terrein mag parkeren, maar geen tuinhuis of stacaravan mag plaatsen.
Dit kan je niet achter een auto hangen omdat je bij de eerste de beste drempel al vast loopt. Een kuiltje in de snelweg is al een probleem. Dit moet vervoerd worden op een trailer achter een trekker/vrachtwagen
Flutterbear zegt
Neem dan gewoon een stacaravan met een breedte van 3 meter, hoeft die ook niet zo lang.
McShineBXL zegt
Het lijkt me echt een droom deze zeecontainer achter de auto te hebben op Europa’s mooiste wegen……….
Nee, een hotelovernachting met een EV cabrio (in de toekomst) lijkt me dan een stuk aantrekkelijker. Waar blijft die MG? Ach, mijn Z4 zingt het nog wel even uit
kniesoor zegt
Vind het qua inrichting een beetje een schraal ogend ding, gegeven de 80K aanschafprijs. Ongeveer even sfeervol als een gymzaal uit de 60-er jaren. En toch schijnen er mensen te zijn, die zoiets voor hun plezier kopen. Moeilijk te begrijpen.
Maarten123 zegt
Daarom dus de GLE350de, 95km elektrisch bereik voor doordeweeks en 3500kg trekgewicht tijdens de vakantie.
Flutterbear zegt
Sta je doordeweeks continu te stekkeren, wat een armoede.
ghost zegt
Ga dan gelijk voor de enige echte Tabbert.
grrrrrene zegt
“Al kost die EV9 ook gewoon 67.995 euro. Of de gemiddelde kampeerder dat kan ophoesten…”
Alsof de gemiddelde kampeerder met zo’n caravan naar Zuid Frankrijk rijdt. En er zijn wel degelijk EV’s die dit kunnen trekken: Rivian R1, Ford F150 lightning, Tesla Cybertruck, Hummer EV…
wimbers zegt
De overgang aan de achterkant lijkt groter dan aan de voorkant. Dat doen ze in de VS beter met een hoger kogelgewicht en de assen een stuk naar achter.
PeterVDG zegt
Volgens mij mag de nieuwe elektrische Mercedes G hem wel trekken… Wel lekker op het randje met je BE-rijbewijs qua maximale gewichten..
https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/mercedes-g580-eq-technology.html#:~:text=Voor%20zijn%20aandrijving%20rekent%20de,3%2C5%20ton%20mag%20slepen.
ronnys zegt
Met een E rijbewijs mag je sowieso 3500 kg trekken. Deze mag max 3000 wegen dus dat is nog ruim binnen de marges. En als je gelukt hebt en optijd je BE rijbewijs hebt gehaald mag je ook zwaardere karren trekken, maar daar zitten weer extra haken en ogen aan.
Eduardo Cuvelier zegt
Adria Astella 940 Astronomical Accommodation – Score :
– Crosby, Stills & Nash : ‘Our House’
– https://www.youtube.com/watch?v=tZzheI_VUpY