Een viercilinder in de hoogste klasse van de luxefabrikanten is al heel gewoon, eigenlijk doet alleen BMW met de 7 Serie nog niet mee. Met de volgende stap in de downsizing komen de driepitters, maar Mercedes heeft hier geen trek in.
Rond de autosalon van Genève had het journaille de gelegenheid de fabrikanten aan de mouw te trekken, en dat gebeurde dan ook. De Britse media spraken Bernhard Heil, het hoofd van de motorenafdeling bij Mercedes.
Hij geeft aan dat er wel gekeken is naar de toepassing, maar dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, te weten: een gebrek aan finesse. Driecilinders hebben vaak balansassen nodig tegen trillingen, welke weer extra gewicht met zich meebrengen. Met deze uitspraak stelt Mercedes zich tegenover BMW, dat eerder wel de intentie uitsprak zijn toekomstige 5 Serie-instapper van een driepitter te voorzien.
Even geen extreem klein spul in een grote koets, het lijkt ons een Heil goed idee. Er breekt echter onvermijdelijkerwijs een tijd aan dat Mercedes hierop terug zal moeten komen. Voorlopig doet Mercedes liever aan downgearing, bijvoorbeeld met de 9-bak in de E350.
bsxc2 zegt
Nu nog het huidige design aanpassen en misschien word ik dan weer wat meer een MB liefhebber.
tupperware zegt
Joepie, dat er geen 3 cilinder in de E en S komt betekend dus dat er straks wel een Smart blokje in de A, B en C klasse leverbaar wordt.
Ik kan niet wachten..
reggie-boy_rood zegt
Mooi! 4 cilinder turbo of kompressor rijden prima !
Pordon zegt
Ach, zal uiteindelijk vanzelf wel komen in de toekomst. Laat Mercedes maar gewoon doorgaan zoals ze nu doen want de laatste modellen vind ik erg mooi allemaal.
reggie-boy_rood zegt
@pordon: zoo true
mrniesoe zegt
@pordon idd
rdbr zegt
9 versnellingen lijkt mij geen geval van downgearing maar upgearing. Of kwamen ze van 15?
norge zegt
Al zou er 1 pot in liggen.
redbeams zegt
Welke viercilinder ligt er dan in de LS…of telt die niet mee?
mashell zegt
@redbeams: die telt inderdaad niet mee.
redbeams zegt
@mashell:
Ah dus de LS ligt toch een klasse hoger…bedankt voor de bevestiging ;)
super zegt
ook 4 cilinders hebben balansassen nodig omdat ze 2e orde niet in balans zijn (let maar eens op hoeveel een stationair draaiende 4 cyl diesel trilt). Dat is precies de reden dat bmw in het verlende ook voor de kleinere vermogens zo veel 6 cyl (wel perfecte 1e, 2e orde balans) lijnmotoren heeft gebruikt.
Esprit_de_Flandre zegt
Mooie manier om te zeggen dat het ze niet lukt om het allemaal deftig te laten werken…