Is het een verrassing dat autoverzekeraars geen geld uitkeren als er geen duidelijk sporen van inbraak zijn? Vanuit hun oogpunt wellicht wel, maar een heleboel eigenaren blijven uiteindelijk met de spreekwoordelijke gebakken peren zitten. Zeker omdat er tegenwoordig hele handige apparaatjes zijn voor criminelen waarmee ze de code van je afstandsbediening kraken en er dus geen sporen van braak te vinden zijn. Of ze maken simpelweg een kopie van je sleutel. Het gevolg is dat wel je navigatiesysteem, radio en/of airbags verdwenen zijn, maar je krijgt geen cent van je verzekering…
Als er geen braakschade te vinden is gaat de verzekeraar er voor het gemak maar vanuit dat je zo dom geweest bent om je auto niet op slot te doen. Grappig is wel dat als er in je huis wordt ingebroken, zonder schade, de verzekering WEL geld uitkeert. Het Verbond van Verzekeraars laat weten dat ze op dit gebied bij auto’s wellicht nog wat achterlopen, duh!
Overigens wordt er soms wel een uitzondering gemaakt. Zo was er onlangs een zeer grote hoeveelheid inbraken zonder schade bij Golfjes en toen is wel besloten om de schade te vergoeden.
Heb jij wel eens meegemaakt dat je auto zonder braakschade is leeggehaald? En hoe reageerde je verzekering daarop? We zijn zeer benieuwd naar jullie ervaringen zijn. (via: ad.nl)
pizzakoerier zegt
er is goddank nog nooit ingebroken in mijn auto (klopt even af) trouwens als je WA verzekerd bent wordt het denk ik sowieso niet vergoed? of valt het onder inboedel?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Verzekeringen zijn uberhaupt een noodzakelijk kwaad… niets meer, niets minder!
Edman zegt
En anders zet je het recht naar eigen hand door alsnog een raampje in te tikken…
RickB zegt
@Edman:
En sla ook meteen de getuigen neer.
Bob zegt
De oplossing is vrij simpel lijkt me.
saasers zegt
verzekeringen vinden altijd wel iets om niet te moeten betalen hoor…
C70T5 zegt
@Edman & Bob
de oplossing is inderdaad vrij simpel.
Simpson zegt
ja, meegemaakt met mijn tweede auto. verzekering betaalde niet uit. Was gelukkig ook een goedkope radio en zonder al te veel braaksporen verwijderd.
Dat moet wel een liefhebber van sanyo kwaliteit zijn geweest destijds. :-)
Edman zegt
@ RickB
De gemiddelde Golf wordt toch echt niet op klaarlichte dag leeggeroofd. Die klerelijers komen pas met hun tengels aan m’n spullen als ik schaapjes lig te tellen…
klaas zegt
(de getuigen tijdens je handelingen van het recht naar eigen hand zetten)
Erik zegt
Al eerder door mij gepost maar misschien ook nuttig voor de mensen hier. Wat ik heb gedaan is alle sloten verwijderd van mijn auto (op plaats waar de sloten zater deze met blindesloten dichtgemaakt, de pen die vanaf het slot naar het binnenslot gaat weg gehaald. In het binnenslot de ingang dichtgemaakt (mochten ze dan de hele slotcilinder er uithalen kunnen ze nog niks). Vervolgens de uitleesstekker weggehaald van de bekende plek en de motorkap ontgrendeling verwijderd. Waarom??? Lees mijn verhaal hier onder maar : Tja tegenwoordig is doormiddel van de zogenaamde “polensleutel” iedere VAG auto tussen 1998 en 2010 zonder enig spoor van braak open te maken. Het enige dat je ziet als je electrische ramen hebt dat soms alle 2 of 4 de ramen openstaan omdat de comfortmodule denkt dat de sleutel lang in de openstand wordt gehouden. Aangezien de fabriek en Pon hier weinig of helemaal niets mee doen kunnen dieven ongestoord hun gang gaan. Met mazzel ben je alleen je radio kwijt maar in de randstad regio verdwijnen vaak ook auto’s omdat je met een laptop de motorcomputer kunt kraken en een stuurslot voor deze jongens ook weinig voorstelt.
De importeur van VAG in Nederland doet er geen bal aan (want is extra omzet!) en ons politie apparaat heeft het te druk met …….uhm flitsen bij wegwerkzaamhedenwanneer er niets gedaan wordt (want dan 30% meer vangen) of andere belangrijke zaken.
Northwestern zegt
Ik ken wel iemand die z’n auto was leeggehaald zonder schade. Toen hij het zag heeft hij zelf doodleuk z’n raam eruit gevist en de politie gebeld. Toen kreeg hij wel alles terug van de verzekering.
sls zegt
@ erik
Helemaal gelijk! mijn golf v gti is onlangs ook gestolen door middel van die “polensleutel”. van mijn verzekeringsmaatschapij mag ik zeker niks zeggen. Maar van PON/VW is het inderdaad belachelijk dat ze hier niks mee doen of een oplossing bedenken. dus dan maar geen vag producten meer.
Laue zegt
Met ander woorden: altijd een reserve zijruitje bij de hand houden zodat je die op oprit kapot kan gooien en daarna de politie bellen.
MissSingle zegt
@Laue:
ook mijn idee
J0riz0s zegt
Tegenwoordig is elke auto wel open te krijgen met een poolsleutel of een ander technisch vernuft. Kijk naar de nieuwe audi’s.. Er wordt een kortsluiting gemaakt dmv de verlichting en het slot/alarm springt er vanaf!
Erik zegt
Wat extra spijtig is dat deze auto’s vaak dezelfde dag nog de grens overgaan hoera opengrenzen en een europa. Of…ze worden gestript en de onderdelen in verkocht, zie op marktplaats regelmatig complete voorkanten voorbijkomen of andere zaken die “stinken”. Fabriekstest auto’s die worden gedemonteerd alla maar de hoeveelheid complete voorkanten die op allerlei sites te koop worden aangeboden doen ook hele andere schimmige praktijken vermoeden. Lekker handig bij schade jat men er gewoon een complete zelfde auto bij, aibags en plaatwerk is dan opeens wel erg “goedkoop” geworden. Ik vind al jaren dat je als importeur en fabriek zijnde bij jezelf te rade moet gaan of je niet alle mensen moet aanbieden hun auto “diefstalproof” te laten maken kost een fortuin maar dit kost VAG ook haar imago wie koopt er straks nog een Seat, Skoda, Audi of VW als hij weet dat zijn zuurverdiende centen binnen no time gejat kan zijn door de eerste de beste figuur met vlugge vingers…. Misschien is autodna een oplossing, of toch iedereen maar aan het voertuigvolgsysteem. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar mee zeker gezien de lakse houding van ..ene VAG automobielhandel(lees importeur) uit Leusden.
Simpson zegt
Geen gek idee Erik: rfid verwerken in al het afzonderlijke plaatwerk. Hetzelfde ID er in als het chassisnummer en de politie kan (nu zelfs op tientallen meters) je wagen, of onderdelen ervan meteen herkennen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Erik: denk niet dat de leasemaatschappij daar blij mee is…
;)
MDA zegt
@Erik: Niks is diefstalproof! In een auto inbreken zal nooit moeilijker zijn dan een ruit intikken. Welk slot je er wel (of niet) op zet! En ieder alarm is afhankelijk van stroom. Dus geen stroom: geen alarm. Er is dus niets te doen tegen autoinbraak.
En hoe flauw het ook klinkt: het heeft ook met kosten te maken. Het heeft geen nut om duizenden euro’s uit te geven aan beveiliging om te voorkomen dat iets van dezelfde waarde wordt gejat. Dan kun je beter een nieuw navigatie kopen. Spijtig maar economisch waar.
En als je auto op transport verdwijnt naar het oosten, kun je het helemaal vergeten. Hoe ga jij je wapenen tegen een kraan en een auto-transport? Het enige wat je RFID je gaat vertellen is dat je auto ergens de pools/duitse grens is overgestoken, en dan was het signaal weg…
Erik zegt
@MDA: Diefstal kun je ontmoedigen door het lastig te maken, de startblokkering en sloten van VW zijn al zo ongeveer zeker 12 jaar dezelfde dat zoiets dan gekraakt wordt is logisch want het blijft lonen. Als je zoals eens in de zoveel tijd je anti diefstalsysteem aanpast dan maak je het de dieven in ieder geval lastiger. Bij VAG zijn ze alleen uit op goedkoop produceren en het systeem voldoet toch is de gedachte die diefstallen geven alleen maar een korte termijn boost aan de verkoop van auto’s. De systemen van de nieuwe Audi A4,A5,A6 en A8 (+Q5 en Q7) zijn al een stuk lastiger te jatten dan die “stomme” want anders kan ik het niet noemen systemen van de Golf, Leon, Octavia, Passat, Audi A3 enz. Veel te makkelijk verwijderen met de haakjessleutel (Audi) of met 4 torx (VW, Skoda, Seat). Echt zielig, als fabrikant kun je veel meer doen en zoals ook boven al aangegeven ja dat kost geld maar kost op de lange termijn meer, een paar tientjes per auto en tevreden klanten of een imago VAG wordt toch alleen maar gejat (of de onderdelen er van) immers op de opties wordt het meest verdiend, dat doet straks dus niemand meer want dan weet je zeker dat er een petje met “polensleutel” en torxschroevendraaier en een tang je navi komt stelen.
Autodna kan overigens wel degelijk helpen het schrikt in ieder geval af en bij een verkeerscontrole is het een kleine moeite voor de KLPD om de scanner over dashboard (airbags) of andere delen te halen.
Maar inderdaad als men het wil stelen dan stelen ze het alleen wordt het nu wel erg gemakkelijk gemaakt. Ik vind de importeur struisvogelpolitiek uitvoeren. Kop in het zand wij weten van niks……..u bent de eerste…maar uhm mondje dicht hè want u kan zomaar iemand op een idee brengen…yeah sure ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Weet je wat pas raar is: wat het meest gestolen wordt zijn de ‘semi-inbouw’ dubbel DIN navigatiesystemen. Die heb je nu gewoon weer met afneembaar front!! Hoe ’80’s is dat??
MDA zegt
@Svenska: Das niet ‘eighties’, das ‘retro’ :D
Matthis zegt
“Grappig is wel dat als er in je huis wordt ingebroken, zonder schade, de verzekering WEL geld uitkeert. ”
Dit is niet waar, ook in huis geld geen schade geen geld.
Een oplossing is om natuurlijk zelf je ruit in te tikken dan.
robbie zegt
@Matthis: Het Verbond van Verzekeraars zegt toch echt het volgende:
http://www.nu.nl/economie/2305598/verzekeraars-worstelen-met-schone-auto-inbraak.html
Wellicht dat het recent aangepast is oid?
henk zegt
systemen van kia / hyundai zijn ook moeilijk te kraken.
en ze zijn beter dan een volkswagen.
Bob zegt
@henk
Twijfel ik niet aan maar is ook geen intresse in deze auto’s of delen ervan bij het dievenvolk. Iets met geen imago of zoiets is uit onderzoek gebleken.
curacao zegt
ik heb de oplossing gevonden koop alleen maar koreaanse auto’s en laat die duitsers bij de dealer staan.
Konthaar zegt
Had het ook bij mijn, auto geen braakschade, wist al dat de verzekering zo niet ging uitkeren heb ik zelf maar de zijruit ingegooid met een baksteen en foto gemaakt toen ging het wel :P
wimbers zegt
ik krijg mijn lexus zelf al niet altijd gestart :) (moeilijke startonderbreker met timer..) knappe dief die dat dan wel kan zonder sleutel..
Robert zegt
Het is lariekoek om te stellen dat auto’s tegenwoordig met allerlei moderne technieken zonder schade open te maken zijn; vroeger lukte dat m.b.t. een dunne metalen strip voorzien van een haakvormige uitsparing of een opengebogen kleerhanger (langs het raam) ook. Mocht het je ooit overkomen, dan was ook toen al het devies: eerst je eigen zijruit inslaan en daarna pas de schade melden aan de verzekeraar. Werkt uitstekend.
Dennis21 zegt
het beste zou zijn als je uitstapt en m op alarm zet dat er gewoon hoogspanning (van je bobines of xenon) op je portier-hendels staat marja dat mag weer niet:)
Dennis21 zegt
en een alarm die alleen met mijn ab werkt en zonder signaal te “strooien”
SlechteHumor zegt
RRRobert. Je zou eens moeten weten hoeveel complete garages er tegenwoordig worden leeggeroofd. Ik heb het niet over wat Renault Cliootjes, maar over RS4, RS6, en M3’s waarbij volledig (ingebouwde) radio’s en autonavigatiesystemen worden geplunderd. Deze auto’s worden ook vaak gestolen uit garages. Later worden ze dan gebruikt bij een drugstransport. Bendes die aan 250km/u door Nederland en België razen en waarbij de politie het bevel krijgt om niet in te grijpen wegens te gevaarlijk …
Sorcerer zegt
Inderdaad zelf maar ruitje intikken als je ziet dat het je gebeurt dan :X
Maar serieus, slaat het centrale vergrendelingssysteem geen logbestanden op zodat je kunt zien dat er rare pogingen/dingen binnenkomen? (bijv. bij bruteforce-achtige acties)
Bas zegt
Wat een onzin, dat verzekeraars zeggen, dat je de auto bij een inbraak zelf niet goed hebt afgesloten. Bij de meeste moderne auto’s wordt na verloop van tijd, gemiddeld tussen de 20 seconden en de 1 minuut, de vergrendeling weer geactiveerd en kun je het dus helemaal niet vergeten om je auto af te sluiten.
En inderdaad zoals meerdere zeggen om problemen te voorkomen kun je het beste zelf maar de braaksporen aanbrengen.
RDS zegt
Benieuwd of ze in mijn auto ook in kunnen breken zonder snijbrander :D
TDI-goeroe zegt
schakel- en/of stuurslotje schrikt toch wel af tegen dieven, lijkt me, en kabeltjes van de obd-poort verwisselen en plof doet hun laptopje :D
Vince zegt
Het zou een hoop schelen als ze de bewijslast naar de verzekeraar verplaatsen, laat hun maar aantonen dat er wel ingebroken is. Het wordt steeds gekker op deze manier.
Artijn zegt
Ja het is toch niet logisch dat je eerst meer schade aan je eigen auto moet aanbrengen wil je wat vergoed krijgen waar je gewoon voor betaald hebt…. Moeten ze opeens ook eeen nieuw ruit vergoeden terwijl die niet stuk was…?? Heeel logisch!!
Het gaat niet alleen fout bij de inbrekers maar kennerlijk zijn er ook genoeg mensen die de verzekering nog altijd proberen op te lichten voor zaken die niet gebeurt zijn anders zouden verzekeringsmaatschappijen niet zulke voorwaarden verzinnen.. Maar ja de hele wereld staat wat dat betreft dan ook op ze kop!
hephie zegt
Tijdje terug in de golf V zowel radio als airbag eruit.
Ik was 100% zeker dat ik mijn auto de avond ervoor had afgesloten.
De morgen erna:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs495.snc3/27028_362387516046_663391046_5306687_1251795_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs495.ash1/27028_362388631046_663391046_5306690_8142771_n.jpg
De verzekering heeft het naar mijn weten betaald.
Anyway, het zou met toch niks gekost hebben –> bedrijfswagen :)
houjeVAG'smaarindegaten zegt
sjonge sjonge, zoek maar eens op youtube naar polenschlüssel. die kerel is zelf zo vriendelijk om even de lijst van voertuigen die je met de polensleutel kan kraken on line te zetten. beter geïnformeerd dan niet, hierbij: http://polenschluessel.de/pdf/vag_liste.pdf
Zjonnie zegt
wtf, echt erg dattie die sleutel kan en mag verkopen..
binnekort de hond lees: duitse herder maar eens trainen om de hele nacht rondjes rond mn auto te lopen, ben benieuwd wie het lukt mn navi te jatten hahaha
carrierewending? zegt
wat oom google je allemaal niet leert op een namiddag.
Je hebt dus een polenschlussel nodig om in de auto te komen, maar dan moet je ook nog de startonderbreker aanpakken. En die kan je ook gewoon bestellen op internet.
http://www.multipick-service.com.
bravo VAG!
graafWillem zegt
In alle ruitjes je kenteken laten etsen en grote stickers erop om dat onder de aandacht te brengen.
Dan wordt het ding niet snel gestolen.
Bij braak beter zelf een ruitje intikken en zorg voor wat glas aan de binnen zijnde.
Dit mag niet en heet oplichting, maar verzekeraars zijn ook oplichters als ze niet betalen dus staan we quite.