We hebben het nu wel constant over stijgende bijtelling, maar er ís een methode om een auto zakelijk te rijden en helemaal geen bijtelling te betalen. Laat onze fiscalist Wouter even uitleggen hoe je dit het slimste doet.
Door niet privé bij te tellen ziet de belasting je auto van de zaak niet als loon, en hoef je er geen bijtelling over te betalen. De voorwaarde is wel dat je niet meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt én een rittenadministratie bijhoudt. Dat laatste is een bitch. Niemand heeft namelijk zin om ieder ritje te registreren en daarbij aan te geven of het privé of zakelijk is. Bovendien controleert de Belastingdienst erg streng of je cijfers wel kloppen. Discrepantie gevonden? BAM, alsnog de volle mep betalen.
There has to be a better way!?
Enter TrackJack. Een GPS rittenregistratiesysteem dat volautomatisch bijhoudt waar je bent geweest, welke route je hebt gereden, hoeveel kilometer je hebt gereden en of dit zakelijk dan wel privé was. En alles is online in te zien en/of te bewerken, waardoor je geen aparte software nodig hebt. Er zit bovendien een keurmerk op het systeem, waardoor de Belastingdienst automatisch akkoord gaat met de data die je aanvoert. Leuker kunnen we het nie.., nah, never mind. Check gewoon deze video die Wouter over het systeem maakte.
knipperlichtje zegt
Een systeem met een keurmerk waardoor de belastingdienst niet inhoudelijk controleert? Dat worden een boel zakelijke ritten naar Zuid-Frankrijk ;)
3246cm252kw zegt
@knipperlichtje: een keer geflitst worden op een plek waar je volgens je rit niet heb gereden en de beloning is niet te overzien…..
ramshoek zegt
@3246cm252kw: Je maakt een denkfout.
Als deze applicatie alles netjes voor je registreert, kun je niet geflitst worden op een locatie waar je niet gereden zou kunnen hebben (…)
3246cm252kw zegt
@ramshoek: klopt was te snel met reageren maar het geen tijd meer om mezelf te verbeteren want k moest weg en hier in brazilie is de 3G nog niet eens een G te noemen hahah doet vaak niks maar zijn dat de providers die je naaien hier….
smadb zegt
@3246cm252kw: goed verhaal!
tinustussengas237 zegt
@3246cm252kw: juist…
gregorius zegt
Mag je dan tijdens de lunch naar de appie om een salade en een pak melk te halen?
En mag je op je terugreis een, in theorie, langere route pakken, omdat je het mentaal niet aankan om 5 dagen in dezelfde file te staan?
frietjemet zegt
@gregorius: Dat zal dan wel onder privé-kilometers vallen. Dus van te voren met je privé-wagen het voedsel verzorgen. Bovendien moet je ook in de file staan, ook al kan je dat mentaal niet aan.
Zo werkt dat in NL toch?
heisenberg zegt
@gregorius: Als de rit naar de supermarkt is om de lunch voor je collega’s te verzorgen dan is het een zakelijke rit. Is het voor de piepers thuis dan is het prive. En een andere route mag altijd, mits je het maar administreert.
ramshoek zegt
@heisenberg:
Dus naast een sluitende ritten administratie en de brandstofbonnetjes voor de baas ook netjes het kassabonnetje van de Appie bewaren?
Dus voor de de kilometerschrijvers is straks niet het bijtellingspercentage van belang maar de inhoud van het dashboardkastje.
dennisdd zegt
@heisenberg: moet je wel met je collega’s een pot gemaakt hebben, want een werkgever mag van diezelfde belastingdienst geen gratis lunch verstrekken.
ihrte zegt
Ik mis de tag: advertorial
remylahaye zegt
@ihrte: euhh bij mij staat die er wel
alassad zegt
@ihrte: kijk nog ns
nvn1993 zegt
-edit: check de advertorial tag-
faster zegt
Ik had wel een wat beter artikel verwacht i.v.m. titel….
jaapiyo zegt
Vrijstelling afschaffen, ambtenaartjes ontslaan, de vrijgekomen middelen aanwenden om de bijtelling voor iedereen een paar procentjes omlaag te schroeven, geen geneuzel meer met rittenadministratie en geen fraude mogelijkheid meer, middelen die vrijkomen dankzij het onmogelijk maken van fraude aanwenden om de bijtelling voor iedereen nog wat procentjes omlaag te schroeven…klaar.
Simpel.
gregorius zegt
@jaapiyo: Simpel!
Klinkt als Johan Cruyff die Baren en v Dorp + Jan Mulder + tafel gasten stil kreeg met de opmerking:
File probleem is simpel op te lossen. Als we nou allemaal ipv 100, 140 gaan rijde, zijn we ook sneller van die snelweg af en kunnen er meer auto’s over.
Geen speld tussen te krijgen.
Paar implementatie probleempjes, maar ok.
jaapiyo zegt
@gregorius: implementatie probleempjes moeten niet in de weg staan van goede lange termijn oplossingen.
heisenberg zegt
@jaapiyo: En ik dan belasting betalen over een auto die ik niet prive gebruik ? Dat is raar. Sommige mensen gebruiken hun leaseauto echt niet prive, onzin om er dan voor te betalen.
jaapiyo zegt
@heisenberg: Laat me raden je hebt er een privé waggie bij?
Maar ik vind dit niet per sé een argument, er zijn ook voldoende werkgevers die eisen dat de werknemer een auto heeft maar geen auto van de zaak beschikbaar stellen. Die mensen moeten ook gewoon betalen voor hun privé auto die ze nodig hebben om werk te krijgen/houden.
Voor de enkele leasert die echt de auto nodig heeft voor het werk (velen doen er alleen woon/werk verkeer mee) zou het systeem dan moeten zijn dat de werkgever dan maar eventueel meer betaalt aan de werknemer omdat die bijtelling moet betalen en dat dan vervolgens doorberekend aan de klanten, zoals dat bij andere belastingen ook gebeurd. Dan hoeft het niet via de inefficiënte overheid te gaan.
pomoek zegt
@jaapiyo: “er zij voldoende werkgevers die eisen dat de werknemer een auto heeft maar geen auto van de zaak beschikbaar stellen?” For Real? Volgens mij kun je als werkgever alleen maar eisen dat een werknemer beschikt over een rijbewijs en dat hij of zij op tijd op het werk arriveert. Jouw voorstel maakt het alleen maar ingewikkeld. Er zijn om te beginnen echt genoeg mensen die de auto enkel zakelijk gebruiken, gewoon uit principe of omdat ze privé geen auto nodig hebben, of van de werkgever niet de auto mogen leasen waar ze behoefte aan hebben. Vervolgens wil jij de administratie verplichting bij de werkgevers leggen en niet bij de overheid: De administratieverplichting ligt nu volledig bij de belastingplichtige, de overheid incasseert alleen maar. Waarom wil je die verplichting in godsnaam bij de werkgever leggen? Waar slaat dat op? Niet doen dus.
jaapiyo zegt
@pomoek: Que?
Als je die vrijstelling afschaft heb je heel de administratie niet meer nodig, dat is juist een van de grote voordelen. Het enige wat ik bij de werkgever neerleg is als de werknemer zegt ‘ey ik moet bijtelling gaan betalen, ik wil loonsverhoging’ dan moet die werkgever die afweging maken als ‘ie in een branche actief is waar een auto van de zaak ECHT noodzakelijk is. En dat geldt dan voor iedereen in die branche en dat geldt ook voor allerlei andere belastingen die afgedragen moeten worden voordat de werkgever zijn brood kan kopen; die worden doorberekend aan de klant…waarom hiervoor een uitzondering zodat een batterij ambtenaren weer bezigheids therapie krijgen als je het de markt prima kan laten regelen?
Dat verhaal van je rijbewijs is trouwens nonsens. Of in ieder geval misschien is dat wettelijk zo maar de praktijk is anders, vaak genoeg moeten invullen/gevraagd of ik een auto tot mijn beschikking heb bij sollicitaties. Heb je dat niet nemen ze dat gewoon mee en is iemand die dat wel heeft alweer een beetje aantrekkelijker.
heisenberg zegt
@jaapiyo: Ik werk in de IT en rij veel naar klanten. Mag echter geen auto kiezen. Dus ben ‘veroordeeld’ tot een auto die ik prive niet kan gebruiken. Daar wil ik dus geen euro voor betalen.
lohran zegt
@jaapiyo: Mocht je je prive auto voor werk gebruiken, krijg je alsnog 19ct per km..
griffendahl zegt
@jaapiyo: Ik mag toch hopen dat je zelf ook wel ziet dat dit geen oplossing is. Voor personenauto’s gaat dat nog, maar dan moet je ook werkbussen met twee zitplaatsen gaan bijtellen voor veel mensen met een gezien van 3 of meer personen… Lijkt mij niet reëel als zo’n bus alleen voor werk gebruikt wordt.
fejjie zegt
Hey, een advertorial waar ik iets aan heb. Je verwacht het niet.
kobus1967 zegt
Of je koopt een demo Outlander PHEV, dan heb je nog 4 jaar geen bijtelling.
gtwillem zegt
@kobus1967: ehh, hij moet overgezet worden op naam van de nieuwe leasemaatschappij/financierder/werkgever. En valt ie in de 7% bijtelingsklasse. Dat is precies de reden waarom alle Outlanders voor 2014 geregistreerd werden, ook alle dealer demo’s.
st33fie zegt
@wouter
hoe zit het als je dit allemaal hebt en dan ondaks die verklaring toch boven de 500 km prive uitgekomen bent ?
heb je dan gelijk tramalant of worden die met je verrekend te opzichten van je bijtelling
heisenberg zegt
@st33fie: Dan krijg je een naheffing. Die zal via de salarisadministratie van je werkgever worden verrekend.
st33fie zegt
@heisenberg: thanx
koeberg zegt
@heisenberg: En die is niet per maand en ook niet een bedrag per overschreden kilometers.
Dus als je in december aangeeft boven de 500 km privé te komen, zal je werkgever die maand in een keer de volle 12 maanden bijtelling op je salaris in houden.
heisenberg zegt
@koeberg: Klopt, Helaas gaat dat per jaar.
parker zegt
Max 500km redt je nooit, dus een automatisch systeem is geen optie, daar kun je namelijk niet mee sjoemelen! De winst zit ‘m in het creatief boekhouden met je rittenadministratie..
heisenberg zegt
Ik hou al 5 jaar een ritregistratie bij en ik heb al heel wat systemen en apps getest. De meeste kunnen niet overweg met gecombineerde ritten.
Dus ik rij naar van werk naar huis maar ik rij langs de supermarkt. Dan heb ik dus mijn normale rit als zakelijke kilometers en de extra kilometers zijn prive vanwege het privedoel.
Dus wat gebruik ik ? Excel. En een kladblok in de auto. Wat macro’s in excel voor doorberekenen van gereden afstand en adresmanagement. En het kladblok is altijd een handige geheugensteun cq extra bewijs.
Per jaar archiveer ik dus mijn km boekhouding, het kladblok, maar ook een copie van mijn zakelijke agenda om de ritten te staven.
En oh, ik gebruik de leasebak ook echt niet prive. De boete plus naheffing is echt geen grap.
griffendahl zegt
@heisenberg: Alleen om die administratieve hel te voorkomen heb ik mijn auto al in de bijtelling en heb ik mijn heerlijke privé auto opgegeven voor een leasebak. Voor mijn werk kan ik niet zonder en de baan is gewoon onwijs leuk. Gelukkig heb ik nog een pleziermobiel in de garage.
heisenberg zegt
@griffendahl: Kom. Die administratieve hel valt echt wel mee. Je moet alleen niet tot december wachten om alle ritten te administreren.
razzie zegt
Zo’n kastje zit al in mijn auto uit 2001. En dit is ook destijds ingebouwd…
thierryvth zegt
Gewoon de “easy rit reg” app installeren
MR zegt
Beste optie is emigreren ;)
dennisjuh95 zegt
Gewoon een auto kopen. Problem solved.
Dizono zegt
@dennisjuh95: Niet helemaal. Ik rij mijn privé-auto zakelijk en mag dus 19 cent per zakelijke km aftrekken. Daarvoor heb ik overigens een Google Doc-document aangemaakt, met input vanuit een online vragenlijst. De link daarvan heb ik weer als snelkoppeling op de frontpage van mijn iPhone gezet.
paul.van.gassel zegt
Er zijn veel rittenregistratiesystemen, maar er is er GEEN EEN waarbij de Belastingdienst AUTOMATISCH akkoord gaat met de aangeleverde data. Het Keurmerk verandert daar niets aan. Dit is echt een fout in de tekst.
flutterby zegt
Je kan toch ook gewoon verklaren niet prive te rijden? En anders beter een stinger met radarschild.
drf76 zegt
@flutterby: Die werkt niet bij trajectcontrole en bij verkeerscamera’s. En daar komen er steeds meer van. Ik heb dit systeem sinds zes weken in de auto ingebouwd, je kan het bestand exporteren naar Excel en daar je gewenste aanpassingen in maken.
Ook kan je een deel van een rit als privé markeren op de website achteraf.
De app is ruk, maar de site waar je inlogt is erg ok.
schuimbekje3 zegt
Allereerst is bijtelling natuurlijk bullshit.
Jouw baas (of jezelf als je een ZZP-er bent, een VOF hebt of andere gelijksoortig meuk, gaat jou never nooit niet een (lease)auto geven om jou meer salaris te geven.
Die auto is er omdat jij voor JE WERK overal naartoe moet, of omdat het openbaar vee-vervoer ontoereikend is om op het werk te komen.
Het is dus NOOIT loon in natura. Niet zoals een iPad voor thuis, een soundstick III voor thuis, een winterjas met logo net goed genoeg verstopt zodat het niet opvalt, een leatherman met bedrijfsnaam (voor thuis/vakantie) enzovoorts…
En het grappige is dat juist die laatst genoemde zaken dus 100% aftrekbaar zijn, en de auto die je echt nodig hebt voor je werk, DIE wordt belast… Echt achterlijker kunnen we het niet maken.
Ikzelf kan mijn werk niet doen zonder auto. Ik zie niet in hoe ik van Amsterdam naar Eindhoven moet, dan weer naar Frankfurt, en op de terugweg langs Nijmegen met een treinkaartje. Tegen die tijd dat ik een kaartje heb, na het aanschaffen van een OV kaart op een station waar ik niet op stap is de werkdag al weer voorbij. Bovendien kan ik een Brocade MLX32 niet in de handtas kwijt in de trein.
Zonder werk zou ik alles op de motor doen, heb ik geen auto nodig. Dus waarom moet ik 700 euro netto per maand betalen voor een auto die ik zelf gekocht heb van mijn eigen geld omdat ik geen onzinnige kilometer lijst bij kan houden?
Bovendien, 25% bijtelling? Ik rij nu welliswaar teveel kilometer maar stel dat ik 4 jaar met een auto zou doen, dan zou ik de auto 100% betaald hebben in belasting, terwijl ik de auto niet na afloop ‘krijg’… Ik betaal dus belasting voor een auto die niet van mij wordt die ik inmiddels 2x betaald heb?
Wat is dit voor onzin? Wat is de verhouding tot eventueel genuttigde prive voordelen?
Waarom moet dit voor een auto wel, en niet voor een laptop, internet verbinding enz enz?
Bovendien heb je 5 jaar lang een zwaard van damocles boven je hoofd hangen voor het geval een of andere looser met jouw kentekenplaten naar de efteling is gegaan. Op dit moment rijden er 50.000 valse kentekenplaten rond… Vroeger moest je alleen bang zijn voor valse bekeuringen, en daar was wel een aap aan te passen. Nu moet je ook nog bang worden voor valse ANPR flitsen.
Beste manier om geen bijtelling te betalen is een dikke Amerikaan herkeuren naar 3.5 ton+ en dan accepteren dat je niet sneller mag dan 87km/h… met al die traject controles tot 100km/h en overal 60km/h en 30km/h zones lijkt me dan geen probleem.
Bovendien is een vrachtwagen rijbewijs WEL aftrekbaar van de belasting en heb die je al voor 1500,- euro.
koeberg zegt
@schuimbekje3:
“En het grappige is dat juist die laatst genoemde zaken dus 100% aftrekbaar zijn, en de auto die je echt nodig hebt voor je werk, DIE wordt belast… Echt achterlijker kunnen we het niet maken.”
Nou dan kan ik je gerust stellen: vanaf 1 januari aanstaande niet meer. Dus je zou kunnen zeggen dat het wordt rechtgetrokken met de auto van de zaak. Zij het wellicht niet in de richting die jij in gedachten had.
(voor informatie zie werkkostenregeling 2015)
schuimbekje3 zegt
@koeberg: Ik dacht dat branche-gerelateerde zaken nu juist nog steeds konden.