Snel je auto laten fixen als een verplichting.
Je hoort regelmatig over terugroepacties van autofabrikanten. Er is potentieel iets mis met de gordel, een airbag of iets in het motorcompartiment en zo’n recall is een feit. Vaak gaat het om een preventieve actie. Zo werd vorige week een terugroepactie voor de Audi e-tron aangekondigd. Eigenaren krijgen van Audi te horen, in dit geval gaat het in Nederland om 310 e-tron rijders, dat ze binnenkort een bezoekje moeten brengen aan de dealer voor een fix.
Tenzij je eigen auto onder zo’n terugroepactie valt hoor je er naderhand weinig meer over. In de praktijk blijkt dat veel automobilisten zo’n terugroepactie aan hun laars lappen. BNR heeft cijfers opgevraagd bij de RDW en daaruit blijkt dat er bijna 800.000 teruggeroepen auto’s zonder fix op de Nederlandse wegen rijden. Van de meer dan drie miljoen auto’s die te maken hebben met een terugroepactie is nog steeds een kwart niet gerepareerd.
Er is in Europa wettelijk niets geregeld omtrent terugroepacties. Een autofabrikant neemt (eenmalig) contact op met de klant en that’s it. Tijdens een APK-keuring hoeft er bijvoorbeeld geen rekening mee worden gehouden of een teruggeroepen auto is gefixt of niet. Dat ziet de RAI Vereniging liever anders. Wat hen betreft komt er meer druk op autobezitters. Wie meerdere oproepen tot een terugroepactie negeert zou wat de vereniging betreft een straf moeten ondervinden. Dat de RDW bij machten is om een kentekenbewijs in te nemen. Of dat er geen nieuwe APK op een auto kan worden gegeven als er nog een terugroepactie moet gebeuren.
De eigenwijsheid van een automobilist heeft niet alleen effect op hem of haar. Mocht de auto later verkocht worden als occasion, dan zit de nieuwe eigenaar met een auto met een mogelijke kwaal. Overigens kan een stukje huiswerk dit voorkomen. De RDW beschikt over een terugroepregister. Zo kan per merk/model gekeken worden of er ooit een terugroepactie is geweest.
rutgerg zegt
En terecht. Zo’n terugroepactie is er toch niet voor niets. 99/100 gevallen zal er niets gebeuren, maar het zal maar net wel gebeuren en had voorkomen kunnen worden. Geen apk is een goede, maar wat ook zou werken is blokkeren vd mogelijkheid om het kenteken over te schrijven als er nog een terugroepactie open staat.
stefstuntpiloot zegt
@rutgerg: bij een verplichting ligt misbruik erg op de loer. Dan gaat elke fabrikant jaarlijks een terugroepactie instellen. Dan gelijk maar even een APK en litertje olie erbij. De verplichting werkt alleen als de klant ook schadeloos wordt gesteld voor de tijd die de klant kwijt is met een ochtend bij de dealer zitten.
tsteg zegt
@stefstuntpiloot: nee hoor. Die verplichting werkt gewoon zonder schadeloos stelling. Zou niet weten waarom je daarvoor schadeloos gesteld zou moeten worden. Een merk doet niet graag een terugroep actie en zal dus niet proberen 4x per jaar voor 1 model een terugroep actie door te voeren om een litertje olie en een APK keuring te verkopen. En daar kun je overigens gewoon nee tegen zeggen.
stefstuntpiloot zegt
@tsteg: een nieuwe auto behoort te functioneren. Als de rem of de airbag niet functioneert (essentieel onderdeel voor normale gebruik) dan is dat een wanprestatie en dien ik schadeloos gesteld te worden als ik hierdoor werk misloop. Bovendien wordt het wel degelijk in de praktijk als middel om klanten te binden gebruikt, want de klant heeft geen zin om een maand later weer terug te komen voor een beurt of APK dus wordt dat gelijk maar gedaan ( bij de dealer). Tuurlijk kan je nee zeggen maar uit gemakzucht zeg je ja. Tot slot gaat de auto nog even aan de computer en levert het heel waardevolle data op voor de dealer. Een terugroepactie is dus in veel gevallen geen last voor een merk. Een verplichting zal dus mogelijk misbruik opleveren. Als de auto niet veilig blijkt te zijn zal dat bij de APK moeten worden bemerkt.
tsteg zegt
@stefstuntpiloot: ja nieuwe auto’s horen te functioneren, maar vergeet niet hoe hoogcomplex auto’s tegenwoordig zijn. (Zowel hardware als software) en vergeet niet dat terugroepacties zeker niet alleen voor nieuwe auto’s zijn.
Ik ben van mening dat een auto bij de apk op verkeersveiligheid getest moet worden, daarom vind ik het logisch dat hier ook gecontroleerd wordt op terugroepacties.
Misschien functioneert het beter als de terugroepacties geclassificeerd worden. Zodat bijvoorbeeld een terugroepactie voor de remmen verplicht is bij APK, maar die voor de binnenspiegel verlichting niet.
Over het schadeloosgesteld worden ben ik het nog steeds niet met je eens, zo werkt het gewoon niet. En ik ben nog steeds van mening dat teveel terugroepacties nog steeds meer schade doet aan het imago dan dat die APK & liter olie opbrengen.
mr27 zegt
Is dat terugroepregister ergens online te vinden?
michaelras zegt
@mr27: https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx
mr27 zegt
@michaelras: ah kijk aan! Bedankt! Ik zie alleen dat het vanaf 2012 is. Klopt het dan dat mijn oude kreng (S5 2009) er sowieso niet in staat? Er staat overigens überhaupt geen S5 in de lijst, wel S6 en RS7 etc.
geelbarrel zegt
@michaelras: bizar verschil met KBA in Duitsland. Kennelijk gaat (nog steeds) iedere importeur er anders mee om wat er wel of niet een recall wordt. Dan hebben we het ff niet over comfortzaken, maar veiligheidsgerelateerd. Vb cruisecontrol die niet uit kan op alfa stelvio. Wereldwijd 40000 autos affected, niks in NL!?
michaelras zegt
@geelbarrel: Logische opmerking. Maar er zijn in NL duidelijke regels. Een importeur krijgt alleen de adresgegevens van de RDW als het een veiligheidsrecall betreft. Die adresgegevens mogen ze maar 1 maal gebruiken en niet opslaan (ja er zitten testadressen van de rdw tussen om dit te checken). Comfortzaken, daarvoor moet de importeur/dealer dus over de adresgegevens beschikken (zeker niet altijd het geval). Vaak worden ‘comfortzaken’ dan ook meegepakt tijdens regulier onderhoud.
flatsix010 zegt
Dus dan verdwijnt het mailtje in je spam folder en krijg je geen APK? “Sorry meneer, maar u had echt even uw interieurlampje moeten laten maken” ik zie het al voor me…
ghost zegt
@flatsix010: in principe worden fabrikanten geacht jou op meerdere manieren te informeren. Meestal via de post, niet via e-mail. Bij MB kreeg ik gewoon een belletje om een afspraak in te plannen, wel zo makkelijk en effectief.
frisian zegt
Ik vind dit artikel nogal speculatief.
Mijn vriendin haar Peugeot 107 had een terugroepactie vanwege loslatende lijm bij de achterruiten. Wij gebeld en 3 maanden later waren we de eerste.
De dealers hebben bij volume modellen niet de capaciteit om al die terugroepacties snel te verwerken.
Stel je zou dat verplicht stellen voor een nieuwe APK dan heb ik een Mazda 323 met een terugroepactie die is geschorst APK verlopen maar die mag ik alleen naar een keuringsstation rijden in de schorsing om die na de APK op te heffen dan verplicht je iemand die APK inclusief bijkomend werk bij de dealer te laten doen.
tbr zegt
@frisian: soms hebben dealers wel een probleem om een grote hoeveelheid te fixen (zie ook EA189 sjoemeldiesel). Maar is dit niet het grootste probleem.
Even een snel grafiekje gemaakt
http://analytics.ekorn.nl/public/question/a9a59090-0188-438c-8b58-28a82d924a23
X-as = datum waarop eigenaar geinformeerd is (per maand)
Y-as = herstel percentage
bubble grootte is aantal auto’s in die maand
en dan zie je dat ook oude acties soms ook best laag zitten
mashell zegt
@frisian: hebben de dealers niet de capaciteit, of heeft het voor hen geen prioriteit omdat ze er minder voor betaald krijgen dan voor regulier onderhoud. Dan verbaast het me niets dat ze het richting de minder drukke periodes schuiven.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik vermoed dat de niet gefixte acties allemaal gevallen van sjoemelsoftware betreffen…. En terecht.
tbr zegt
@dutchdriftking: Denk dat je daar behoorlijk naast zit. Ik ken de data redelijk goed (zowel vanuit m’n werk als interesse) en er zijn veel ernstige gebreken welke niet gefixed worden, dan spreek je over niet werkende airbags, ramen die los laten, etc.
Zie ook controleerjevoertuig.nl en kijk dan bij de terugroepacties, daar kan je per actie zien wat de voortgangsstatus is en niet alleen sjoemeldiesels (die terugroepactie zit overigens op ca. 75%)
Dutchdriftking zegt
@tbr: Dat is dan redelijk laks van de eigenaren. De fix is nog gratis ook!
tbr zegt
@dutchdriftking: Yup. En veel jonge occasions hebben dus ook openstaande problemen. Dan is het niet alleen laks van de eigenaar… je zadelt de volgende eigenaar op met een onveilig product.
mashell zegt
RAI Vereniging houdt dagelijks een brainstorm over wat ze kunnen verzinnen om mensen vaker naar de dealer te krijgen, dit kwam er vorige week donderdag uit.
Het is een beetje de gemakkelijke weg kiezen door te willen straffen. Je zou ook de andere weg kunnen bewandelen. Als er een terugroep actie is dan er wat mis met je auto, is het product wat je gekocht hebt niet in orde, dan kost jou als klant dat tijd. De dealer betaalt je daarvoor dan ook een compensatie van 100 euro. Zul je zien dat er geen terugroep actie meer gemist wordt, belonen werkt gewoon beter dan straffen.
screamer zegt
Das bijzonder, bij mijn eerste auto (alweer 8 jaar geleden) kreeg ik meteen te horen na de een onderhoudsbeurt: “We hebben ook direct kostenloos een verbinding bij de achterklep vervangen, want dat hoorde bij een terugroepactie die nog niet was uitgevoerd”
Maar ik vind dit wel terecht. Sommige van die terugroep dingen zijn levensgevaarlijk
geelbarrel zegt
@screamer: hee medescreamer, vaak worden terugroepacties op 1 bult gegooid met werkplaatsacties. De Einsteins bij de garagereceptie hebben niet daar goede training in gehad, de uitwassen verspreiden zich dan weer op internet… Een werkplaatsactie is een klus die bij een garagebezoek direct wordt meegepakt om het voertuig optimaal te laten werken. Imago/goede zorg. Maar kan nooit een milieu of veiligheidsitem zijn, dat moet bekend zijn bij de RDW achtige instanties
flutterby zegt
@screamer: dat doet de dealer vaak wel, maar niet iedereen heeft zijn auto bij de dealer in onderhoud.
spykerboy zegt
Tja, mijn vorige M3 had ook een terug roep actie open staan, voor de bestuurders airbag, ben ik ook nooit voor geweest… ik moet weer moeilijk in bochten wringen om de auto af te kunnen geven voor iets wat niet aan mij ligt kwa reparaties, dan mogen ze hem ook met een aanhanger op komen halen, en anders dan kwam het wel een x als hij er toevallig toch moest staan (uiteindelijk nooit gebeurt, en nu verkocht).
Ben zegt
@spykerboy:
Dan heb je dus al zo’n boomklever als daily en dan laat je je airbag ook niet ff repareren ?
Lekker bezig hoor.
spykerboy zegt
@ben_winter: Ajoh, airbags doen het toch 99,99% vd tijd niet bij aanrijdingen is onze ervaring, (zowel de splinternieuwe mondeo van mn ouders toen dr tijd met een mega klap niks toen iemand met 60 in de zijkant kwam, onze maserati die met 80 van achter geraakt werd toen we stilstonden bij stoplicht, je raad het al geen airbags, de volvo xc60 van mn ma die ge-t-boned word met 70, ook geen airbags uitgeklapt. kortom, ze zijn compleet zinloos.
desalen zegt
@spykerboy: hmmm ??
faalhaas zegt
Ik heb ook nog een terugroepactie staan, wat mij tegenhoudt is dat het doordeweeks moet gebeuren in een andere stad. Kan ik daar speciaal vrij voor gaan nemen en daarnaartoe rijden. Andere dealers doen dit ook alleen doordeweeks op afstand.
lennyv87 zegt
Ehm, ook de dealers hebben een aandeel. Mijn forrester moet voor airbag heen. Gebeld en nagevraagd en dit was de reactie: “Geen zorgen, je krijgt een brief. Gewoon afwachten, dit kan nog enkele maanden tot jaren duren. ” 2 maand later brief van importeur dat ik afspraak moet maken, dus weer gebeld. ” Nee hoor, fout importeur. Brief had niet verzonden mogen worden. Gewoon afwachten op een nieuwe brief.” Dus de cijfers zijn helemaal niet verwonderlijk en ook niet geheel de schuld van de automobilist zelf!
tbr zegt
@lennyv87: Sommige importeurs doen het inderdaad beter dan anderen.
http://analytics.ekorn.nl/public/question/a81dbf6b-5906-4f3f-ab6c-1760f0a673a4
Importeurs vs Herstel-%
tbr zegt
@tbr: NB. Of dat aan de importeur ligt of aan het klant-type van de importeur kan je natuurlijk niet hieruit halen. Maar de verschillen (zie bijv. Renault vs BMW) zijn er zeker.
Bubble grootte is het aantal voertuigen
unknown32 zegt
Ik laat dat combineren met het onderhoud of een andere kleine herstelling/smering. Aangezien je dat minstens 1x per jaar doet begrijp ik niet dat je je auto niet gratis laat “fixen”…
scrmeagle zegt
Ik had in oktober een terugroep actie op mijn Harley. Het was levensgevaarlijk om nog met de motor te rijden volgens brief. Het heeft 5 maanden geduurd voordat men tijd had om te fixen. Let wel het was een nieuwe motor en alle motoren van dat type moesten gemaakt worden, hebben ze geen tijd en zin in!!!
appeltaartislekker zegt
Ze kunnen beter autofabrikanten laten verplichten om auto’s terug te roepen bij eventuele mankementen.
monsieurleloure zegt
Dus alle sjoemeldieseltjes krijgen dan ook hun verplichte fix?
Richmond zegt
Register van de RDW betreft niet alle terugroepacties. Software updates e.d. (zijn ook genoeg tra van) staan er niet bij. Omdat ze geen gevaar opleveren. Maar voor de fabrikant is het wel een tra. En alleen dealers kunnen alle tra zien
reistje zegt
Ligt nogal aan de situatie…. De Lexus IS250 had een terugroep actie omdat de ruitenwisser kon afbreken als er 100 meter sneeuw op je auto lag.
Afkeur zou heel erg vreemd zijn want bij veel van de terugroepacties gaat het om dingen die geen APK afkeur geven. Neem bijvoorbeeld een auto die om zijn airbag word teruggeroepen, voor de APK hoeft die airbag er niet eens te zijn.
maotje zegt
Vraag me af of dat wel kan of rechtsgeldig is. Een apk is een momentopname. Het feit dat een auto een terugroepactie krijgt wilt niet zeggen dat het onderdeel ook daadwerkelijk kapot is. Sterker nig het kan zelfs zo zijn dat het onderdeel ook nooit kapot gaat. Het heeft enkel verhoogd risico om kapot te gaan. Als t apk gewoon werkt is er ook geen reden om hem af te keuren.
right zegt
Simpel. Hou het onderhoud bij de dealer en de lopende terugroepactie wordt kosteloos uitgevoerd. Geen stom gezeur over gemiste inkomsten, het onderhoud is toch nodig.
wimof zegt
Een terugroepaktie waar een veigheidsprobleem heerst worden de klanten door middel van een brief op de hoogte gebracht. Werkplaatsacties dienen uitgevoerd te worden wanneer de wagen zich om om het even welke reden wordt aangeboden. Deze actie moeten worden uitgevoerd of een geldige reden waarom niet, ingevuld in de follow-up van het systeem. (VW ag)
theladystig zegt
Ik snap het enigszins omdat het een stukje veiligheid betreft maar ik snap ook dat dealers bij een grote terugroepactie tijd nodig hebben om dit überhaupt in de werkplaats en qua onderdelen voor elkaar te krijgen.