Als ik je vertel dat Porsche een van de meest winstgevende automerken ter wereld is dan vertel ik je hopelijk niks nieuws. Zo gingen we er vanuit dat Porsche over het afgelopen boekjaar (dat liep tot 31 juli) een winst had geboekt van 3 miljard op een omzet van iets meer dan 7 miljard. Maar nu duiken er geluiden op dat Porsche vandaag bekend zal maken dat de winst nog hoger is dan eerder werd gedacht.
Er wordt zelfs gesproken over een winst van meer dan 4 miljard euro en dat bij een omzet van 7,3 miljard! Deze enorme winst wordt veroorzaakt door het aandeel wat Porsche heeft in Volkswagen. Geen wonder dus dat Porsche staat te trappelen om zijn belang in VW nog verder uit te breiden (via).
Boy zegt
Hoe kan dat? Dat zouden ze op een auto van 100.000 ruim 60.000 verdienen. En dan alle overige kosten eraf.
Tribe zegt
Hm..dan lach je ook als een boer die kiespijn heeft als je net een Porsche gekocht hebt…
Steven zegt
@boy,
Porsche heeft 30% van de aandelen van volkswagen, en krijgen dus ook 30% van het dividend, daar maken zij geen extra kosten voor dus meer winst. verder heeft porsche hele hoge winstmarges.
Boy zegt
@Steven. Ok duidelijk. Maar inderderdaad een zeerhoge winstmarge op zo een sportauto.
SLC zegt
@ boy,
de winstmarges liggen hoog maar geen 60%!
bob zegt
Dus een Porsche ‘overpriced’ ;)
MP zegt
Verwachte winst VW 2007: € 5.1 mld
tweaker zegt
@ Boy en Steven
Als je weet dat een amerikaanse porschedealer $ 73.000,- (= € 50.000,-)betaalt voor een 911 Carrera 2S, die in de meeste europese landen verkocht wordt voor € 80.000,- (excl btw uiteraard) dan zou je je afvragen hoeveel zo’n 911’je eigenlijk kost om te produceren.
Porsche zelf is ook nog superwinstgevend (geen 4 miljard gezien VW aandelen maar toch redelijk wat marge) dan zou je beginnen vermoeden dat die duitsers zo’n bolide in elkaar flansen voor € 30.000,- (van de 50 in amerika moet je transport, importtaksen, reclamebudget en nog een hoop andere troep aftrekken.
Dat jullie nederlanders daar meer dan 120.000,- euro voor betalen is natuurlijk de schuld van die rooien waar jullie voor stemmen (jaja, ze zijn allemaal rood, anders was BPM al lang afgeschaft, zo’n communistische taks)
Rijk zegt
jullie zijn echt dom…
omzet 7,3 miljard. Winst 4 miljard, dus de marge op een porsche is 60%.
gelukkig doen jullie niks in de economische sector mag ik hopen.
MarcO zegt
@ Rijk… wie is er nou dom?
‘Deze enorme winst wordt veroorzaakt door het aandeel wat Porsche heeft in Volkswagen.’
Afgezien daarvan: het lijkt me duidelijk dat we voorlopig geen medelijden hoeven te hebben met zowel VW als Porsche, en ook dat we veel en veel te veel betalen voor die koekblikken van ze.
Edwin zegt
@ Steven
De winstmarges van porsche zijn niet schikbarend hoog. Bij VW / Seat / Skoda / Audi liggen deze op 13%. Bij porsche is dit 20% (van de netto cat prijs)
Frank zegt
Jeetje, ga ik misschien toch nog wat hebben aan die 2% aandelen die ik ooit van Opa Gunther gekregen heb. Waren gek genoeg niks waard in 45 :)
Sofa zegt
@ Rijk, hele snuggere opmerking inderdaad!
Turbopaultje zegt
Dat is ondernemen………
Frank zegt
@ tweaker,
BPM is geen linkse taks hoor. Hij is alleen erg oneerlijk, het zou een platte taks moeten zijn. Dus bv. op elke nieuwe auto betaal je gewoon €3000 BPM ongeacht de nieuwwaarde. In Scandinavie ligt de BPM soms zelfs op 100%.
Het is links dat het geld wat er van binnenkomt liever wordt uitgegeven aan allerlei knaslozen dan te investeren in de werkende klasse. Zodat de economie groeit en alle kanslozen ook is wat kunnen doen. Hoe beter de economie hoe meer bedrijven aan milleu etc. uit kunnen geven. Ik denk dat in de verdeelsleutel veel oplossingen liggen.
Stijn zegt
Steven heeft daar gelijk, het dividend van VW fleurt heel de zaak op.
Maar zelfs zonder dit komt Porsche nog aan gemiddeld 22000€ netto winst per verkochte wagen. Even ter vergelijking, in Duitsland kwam BMW op de 2de plek met ongeveer 5000 euro…
The missing genie zegt
4 miljard… Daar kun je een hoop extra aandeeltjes Volkswagen voor kopen.
Boy zegt
Toch vindt ik dit niet goed voor het imago. Ik heb nu zoiets van’ik betaal te veel voor een porsche’! Of ben ik daarin de enige?
Jan C. zegt
Als je ziet wat ze verdienen op onderdelen en accessoires…
Audi A6 - 1995 - 267.766 km zegt
Een auto wordt, als de markt het toestaat, verkocht tegen de marktwaarde. Denk je echt dat een Ferrari 200.000 euro kost om te pruduceren? En dat een Gucci-tasje 250 euro productiekosten heeft? Ford moet in de US auto’s met flinke kortingen verkopen omdat ‘de markt’ er niet meer voor wil betalen. Bij Porsche betaal je, behalve voor de onmiskenbare kwaliteit, veel geld voor image. Hoe beter je image (premium brands) hoe meer je kunt vragen voor je product.
Karel zegt
Ik heb het volgende wel eens gehoord:
Om een Auto te produceren en te verkopen kost grofweg 3×5000 euro.
5000 markting
5000 personeel
5000 Grondstoffen
het zal wat verschillen per merk maar ik denk dat je wel in de buurt komt…. dus als je dure auto’s verkoopt heb je onderaan de streep veel meer over, zie daar waarom je dure auto’s moet produceren als automerk….
DRU zegt
@ Boy, ‘ik betaal teveel voor een porsche’ daarin ben je zeker niet de enige. Iemand waarschuwde mij eens dat mijn klanten dat ook zouden vinden als ik met een Porsche zou komen aanrijden. Die denken dan: “Daar komt die DRU, die wij kennelijk teveel betalen, want die betaalt teveel voor een Porsche”.
Dodelijk. Dat is dus de Nederlandse cultuur.
PeterVanHteV zegt
Lijkt me ook niet zo moeilijk als je model de laatste 40 jaar onveranderd laat (ja, wat feestliften) en de prijs wel steeds meer opvoerd naar hedendaagse prijzen voor een modern ontwikkelde sportauto. Ja dan betaal je te veel, veels te veel en dus verdien je veel maar het blijft een mooie auto!
DRU zegt
@PeterVanHteV – LOL, indd geen designafdeling = goede besparing.
tweaker zegt
@ DRU
design is inderdaad en kost… maar verwaarloosbaar vergeleken met de kosten voor R&D… en mag Porsche daarin nu net wel veel in investeren
ze hebben niet voor niks de best presterende wagens op deze aardbol
Tribe zegt
@ boy: natuurlijk betaal je te veel voor een Porsche. Maar dat is toch allang bekend?
Maar het is en blijft geen leuk idee
Matthias zegt
Schitterend. 4 Mld winst ?
Dat worden gigantisch veel nieuwe afschrijvingen voor Porsche :)
hairry zegt
Onder de strakke huid zit misschien nog altijd de KEVER. ;)
SR zegt
jaja daar sta je dan met je porsche, indien je porsche aandelen ipv auto 5 jaar geleden gekocht had zag het er wat rooskleurig uit :)
bvking zegt
REV= RTV+(RTV-RVV)*(VV/EV) REV= rentabiliteit eigen vermogen RTV= rentabiliteit totaal vermogen RVV= rentabiliteit vreemd vermogen VV=vreemd vermogen EV= eigen vermogen. Dit betekend dat de winst die je krijgt met het vreemd vermogen je mag optellen bij de winst van het eigen vermogen. Deze winst zijn de opbrengsten van het vreemd vermogen – de kosten van het vreemd vermogen. In dit geval is VV aandelen volkswagen en mag de winst daarvan worden opgeteld bij de winst van de EV en valt deze dus heel hoog uit. Dit is niet de juiste formule voor dit geval maar geeft wel aan waarom de winst dus 4 miljard kan zijn bij 7,3 miljard omzet
JOPHEIJ zegt
Als je door London loopt, zie pas echt hoe goed het gaat met Porsche. Zonder grappen, volgens mij is 1 op de 50 auto’s daar een porsche!
JOPHEIJ zegt
Nouja, hoe goed Porsche verkoopt in London in ieder geval…
CSL zegt
Porsche verdient gewoon te veel op al die platte Kevers.
martijnn zegt
@bvking het kan ook simpeler REV=(NW/GEV)*100% GEV=gemiddeld EV en NW=nettowinst
yup zegt
“In dit geval is VV aandelen volkswagen”
Het vreemd vermogen van een bedrijf wordt opgebouwd uit de verplichtingen of schulden die een bedrijf heeft.Vreemd vermogen is onderdeel van de passiva en staat dus aan de credit-zijde op de balans. Aandelen in een onderneming staan echter debet, ofwel onder vaste activa ofwel onder vlottende activa, afhankelijk van de intentie waarmee de onderneming de aandelen heeft verworven. Ze zijn een bezit, dus kunnen niet onder vreemd vermogen vallen.
Jan C. zegt
@CSL: BMW verdient gewoon te veel op al die platte 1500s. Beetje flauw om die kever erbij te halen als de allereerste Porsche al een eigen platform (modern woord voor chassis) e.d. had. Dat je qua techniek leentjeboer speelt kent BMW ook… (Zonder Isetta hadden we geen M3 CSL ;-))
Arno zegt
mooi kunnen ze weer wat meer investeren in zuinigere auto’s! wat een uitdaging is dat een porsche die 1 op 50 gaat of zo of een of andere techniek die het milieu niet belast! yeah!
Rick dos zegt
Was ik maar zo slim geweest om begin jaren ´90 aandeeltjes Porsche te kopen……..
s3revo zegt
ze maken vast veel winst door hun samenwerking met siemens en andere fabrikanten op gebied van (huishoudelijke)gadgets ;-)
Lustigson zegt
Geen wonder, die hoge winst. De ontwikkelkosten voor de 911 maakte Porsche in 1963… ;)
fr@nk01 zegt
Natuurlijk betaal je veel te veel voor een Porsche(zoals voor de meeste duitse merken).
De 911 is een ‘voortborduursel’ van een model die bijna 70 jaar geleden is ontwikkeld(type 64 uit 1938).
Andere modellen zijn deels ‘911-afgietsels’ en medeontwikkeld door VW/Audi, zodat de ontwikkelingdkosten laag bleven.
Verder heeft Porsche regelmatig alleen de topversies zelf gebouwd, de ‘basismodellen’ werden meestal bij VW/Audi in elkaar geschroefd maar Porsche deelde wel volledig mee in de winst.
Een recent voorbeeld:
De Porsche 911 GT 2-turbo met achterwielaandrijving(3.6V6, 530pk/Cw-waarde 0,32), die de rondetijd(7.32) nog heeft op de Nordschleife, kost in Nederland 265.000 euro!
De recent nieuw ontwikkelde Nissan GT-R met zwaardere AWD(3.8V6, 480pk/Cw-waarde 0,29), die slecht 6 seconden(!) meer nodig had tijdens een showronde voor de internationale perspresentatie op dezelfde Nordschleife, mag mogelijk voor slechts 120.000 (in Duitsland 70.000!) euro op naam worden gezet.
@Volgens nog ongeverifieerde persberichten komt Nissan in de loop van het nieuwe jaar al met een nog machtiger 70 pk sterkere GT-R model op de markt !