Er waren VEEL meer EV’s aan boord van. het brandende schip op de Waddenzee.
Hij staat nog te smeulen boven de waddeneilanden, de Fremantle Highway. Het schip vatte afgelopen woensdag vlam. Van de 23 bemanningsleden is er eentje overleden, de andere 22 zijn geëvacueerd.
Het voorval roept een aantal vragen op. Is het wel veilig om EV’s te vervoeren? Waarom is de brand nog steeds niet geblust? En klopt dat aantal van 25 elektrische auto’s aan boord wel?
Veel meer EV’s aan boord dan verwacht
Volgens alle berichten zit er meer dan 3.500 auto’s aan boord en daarvan zijn er 25 een EV. Maar de rederij van de Fremantle Highway spreekt dat tegen. De Japanse rederij ‘K-Line’ weet te melden dat dat aantal significant hoger ligt, namelijk op 498 auto’s.
Het is nog niet helemaal duidelijk of men een ‘EV’ of een “PHEV’ bedoelt. Dus een elektrische auto of een plug-in hybride. In principe maakt dat ook niet heel erg veel uit. In beide gevallen heb je te maken met accu’s. Het probleem daarmee is dat ze door de hitte spontaan kunnen ontbranden.
Nu boven Terschelling
Op dit moment ligt de Fremantle Highway boven Terschelling (de tweede ‘T’ in TV-TAS) afgedreven. Het probleem is dat constant blussen niet bevordelijk is. Dat heeft dan niets met elektrische auto’s te maken, maar met het feit dat het het een boot is. Als je constant water blijft spuiten, loopt de boot vanzelf over en zinkt het schip. Dan is de milieuschade al helemaal niet te overzien en zullen de bergingskosten nog veel hoger uitvallen.
De rederij waartoe de Fremantle Highway behoort heeft het zwaar de laatste tijd. De Ever Given was ook schip van deze Japanse rederij. Die schuit blokkeerde enkele dagen het Suezkanaal en creëerde zo wereldwijde chaos. Het is nooit bewezen, maar het verhaal wil dat hierdoor uiteindelijk Spyker failliet is gegaan, Mbappé niet wil bijtekenen en ons kabinet is gevallen.
Update (10-08)
een groot gedeelte van de elektrische auto’s schijnt niet meer te redden te zijn. Dat meldt het Dagblad van het Noorden. De medewerkers van Boskalis, die de ruiming op zich hebben genomen, schatten de situatie in als erg gevaarlijk. Ze zijn bang dat de dekken alsnog instorten.
Naar het schijnt zijn de 1.000 auto’s onderaan nog intact en het waard om te redden. Nog een probleem is dat de kranen die nodig zijn, er niet op tijd kunnen zijn. De Fremantle Highway mag tot 16 oktober in de Eemshaven, daarna moeten ze een andere locatie zoeken voor deze schuit.
Via: NOS
Fotocredits: EMK Vissers via Twitter.
4porte zegt
Bedoelen jullie de Ever Given die het Suez Kanaal blokkeerde?
Huib zegt
Never Given die Panamakanaal blokkeerde… het was idd de Ever Given die het Suezkanaal blokkeerde…beetje dom..is ook niet het enige: “Er waren VEEL meer EV’s aan boord van…” … ze waren er niet, ze zijn er nog steeds..
Edge zegt
@Huib: Maar kun je nog wel van een EV spreken als het ding zo ver afgebrand is dat hij niet meer inzetbaar is als V? ;-)
rollingstoned zegt
Een ex-V dus? ;-)
mashell zegt
De Ever Given, Never Given noemen kon wel eens een grap zijn, alhoewel Never Give-in beter zou werken.
En waarom noem je de smeulende autowrakken nog EV’s?
utregcity zegt
Las ergens anders dat het voornamelijk Mercedessen waren en wat BMW’s en MINI’s.
rollingstoned zegt
Klopt, las het vanmorgen ook al in het AD:
“Na ruim twee dagen blijkt het aantal elektrische auto’s aan boord vele malen groter. Het zijn er 498, op een totaal van 3783 gloednieuwe auto’s. Hulpdiensten waren daar woensdagmiddag al grofweg van op de hoogte, nadat ze de vrachtlijsten in handen kregen, aldus een woordvoerder van de kustwacht. Maar vervoerder K Line, dat het schip in beheer had, mocht de cijfers niet openbaar maken. ,,Fabrikanten hebben liever niet dat de aantallen bekend worden’’, zegt een Britse woordvoerder van het internationale vervoersbedrijf.
Overleg met fabrikanten
K Line heeft de afgelopen dagen met de verschillende fabrikanten moeten overleggen over het vrijgeven van de aantallen. ,,Zodra wij goedkeuring kregen, hebben we het gedeeld.” Om welke automerken het gaat, is nog grotendeels onduidelijk, ook vanwege bedrijfsgeheimen. Persbureau Bloomberg meldde woensdag dat het in ieder geval gaat om driehonderd Mercedes-Benz-wagens en enkele honderden BMW’s en Mini’s.”
https://www.ad.nl/binnenland/bedrijfsgeheim-na-twee-dagen-openbaar-honderden-elektrische-autos-op-brandend-schip~a96aa4c7/
joki zegt
“Fabrikanten hebben liever dat de aantallen niet bekend werden”. Je moet toch echt goedgelovig zijn als je denkt dat het alleen de fabrikanten zijn die dit willen… Degene die dit aantal niet bekend wil laten worden zijn de overheid, milieulobby,… Wees maar gerust dat deze hierin een belangrijke rol spelen. De pers gaat ook niet vrijuit hoor, ze zijn te laf en dragen oogkleppen (“Persvrijheid en hoe deze te manipuleren”, zie elke oorlogspropaganda). Het wordt steeds klaarder dat de info, over elektrische voertuigen, alle technologie en wie ons hier gewoon opkoopt, serieus gemanipuleerd wordt! Want “de gedachte” moet en zal door ons strot geduwd worden. Het begint steeds meer op een brainwash te lijken. Maar o wee als je het zo bekijkt, want er zijn al zo veel mensen overstag gegaan en het rijdt fantastisch en je vervuilt niet meer aan je voordeur en is snel en het weegt maar twee ton en je wordt alleen maar overal gevolgd, maar ja onze privacy gaven we al op toen Apple met de eerste iPhone kwam. Dus alleen maar voordelen… tot er eens een ondergrondse parking in één of ander stadscentrum aan de beurt zal zijn…
jerone zegt
Verdomme! Hebben ze nu weer de deur niet goed dichtgedaan? Heb je nog voldoende aluminium folie of moet je wat lenen?
steephh zegt
@joki En de fossiele maatschappijen die hebben natuurlijk het állerbeste met klimaat & natuur voor. Bij elke liter gewonnen olie wordt een hertje geboren en de bijtjes vliegen lustig rond in de uitlaatgassen achter je auto.
Ik zou iets minder complotwebsites lezen en iets meer relevante wetenschappelijke studies doornemen. ;-)
joki zegt
Ik volg gewoon het “nieuws”, kijk m’n ogen uit en denk een beetje na. Geen complot websites nodig hoor… en ah ja, net tien mussen geteld in m’n tuin en een hertje gezien op het WK tijdrijden bij de vrouwen…
steephh zegt
@joki Met een weldenkende joki die 10 mussen in zijn tuin telt en een hertje op het WK tijdrijden ziet móeten al die tienduizenden wetenschappers het wel mis hebben. Cognitive bias much…..
joki zegt
Over het hertje was ik, volgens mij niet als eerste begonnen. Nu ja, misschien moet je je eens verdiepen in termen als “kwinkslag”, “cysnisme” en “tussen de regels lezen”. Kom je dikwijls intelligenter over dan met 10 uit de lucht geplukte Latijnse spreuken, gezegden of wat dan ook.
freez65 zegt
Hebben ze eerst alleen de full electric geteld, en later alle hybride’s ook als EV aangemerkt? Daar zit tenslotte ook een dikke batterij in. Daar zou ik dat verschil door kunnen verklaren.
rollingstoned zegt
Het antwoord staat 1 reactie boven je ;-)
MM93 zegt
Dus zo ziet een parkeergarage er ook uit als het daar mis gaat.
ericc zegt
Inderdaad, brand ook het appartementsgebouw mee af!
pomoek zegt
Wat ik begrijp is dat de rederij wist dat er bijna 500 EV’s aan boord waren maar hebben dit niet gedeeld met de hulpdiensten? Ik zeg: sleep dat ding fikkend naar Japan en laat ze het lekker zelf uitzoeken. M0therf^ckers…
Breinstein zegt
Dat ding ligt in de Noordzee ipv de Waddenzee (dat ligt tussen de eilanden en de vaste wal). Feit blijft wel dat we nog veel moeten leren over het veilig vervoeren van EV’s.
MarcoM zegt
Nu dat weer, wel/niet/wel/mogelijk. Wat is er nu daadwerkelijk vervoerd en waardoor is de brand ontstaan. Dat gespeculeer door de media en iedereen roept maar wat.
fransananas zegt
Ik heb nog nergens gelezen dat een EV de oorzaak was. Dat het daarna lastig blussen is lijkt me logisch. Een olietanker is dat ook
rollingstoned zegt
Waarom is dit artikel van 29 juli weer naar boven geschopt? Er zijn toch geen updates?
rollingstoned zegt
Oh, ik zie dat het artikel inmiddels wel van een update is voorzien; ik heb niks gezegd ;-)
Habanero zegt
Als het alleen dit ‘nieuws’ maar was, dat gemanipuleerd werd in functie van de groene agenda…?
e36thuglife zegt
Ik denk dat een Chinese of Indiaanse bedrijf straks die boot met alles er op van de verzekering koopt voor een paar mili en dan in Bangladesh of zo al die waggies door kindslaven er uit laat halen daarom doen ze zo geheim want deze waggies gaan ze echt niet weg gooien geloof mij.
rwdftw zegt
Wat is het probleem nu dan? Gewoon een veiling organiseren. Je verkoopt het hele ding per opbod en de gelukkige winnaar moet het schip voor eind oktober ophalen.
406_v6 zegt
Je krijgt dat schip zonder speciale vergunningen en een langdurige opknapbeurt nooit meer zelfstandig buitengaats. Dat geldt niet voor bergers als Boskalis, die kan eventueel een half afzinkbaar schip gebruiken om dit ding te vervoeren al zal het wel bij slepen blijven verwacht ik. Bovendien is het de vraag wat de verzekeraars willen.
marinepower zegt
Willeme, je weet best veel van auto’s, maar van schepen behoorlijk wat minder. Ten eerste is een schip vrouwelijk, en ten tweede staat het mischien in de fik of in de brand, maar zo lang het schip drijft, ligt het te branden. Het containerschip Ever Given is van (of in beheer van) Evergreen, dat is een Taiwanees bedrijf, en de Fremantle Highway is van een Haoanse club, K-Line (Kawasaki Kisen Kaisha)
Het probleem van te veel blussen is niet direct het zinken, maar door de enorme hoeveelheid water die er in kan komen tijdens het blussen kan voor instabiliteit zorgen (afhankelijk van de waterdichte indeling en de constructie) Als gevolg van de instabiliteit bestaat de kans tot kapseizen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van zinken.