Sinds juli 2009 soebat Geely met Ford over een eventuele overname. Een half jaar verder en er is nog steeds geen akkoord bereikt tussen de twee autogiganten. Toch stelt Geely de Volvisten alvast gerust. Mocht het merk toch worden overgenomen dan zal Geely er alles aan doen om het ‘luxe imago’ te beschermen.
Dit werd opgetekend uit de mond van Freeman Shen, vice president van Geely. Het komt er op neer dat zowel de productie als de R&D niet naar China zal verhuizen. “We willen geen luxemerk dat gefabriceerd wordt in een land uit de derde wereld. We willen het beeld behouden van een Europese luxewagen, die weliswaar in handen is van een Chinese eigenaar.”
Freeman Shen is er van overtuigd dat Geely dé redding is voor Volvo. Daar werd de laatste tijd nogal aan getwijfeld maar de bobo bij Geely denkt daar anders over en ziet het helemaal goed komen. Nu nog even die intellectuele eigendommen in orde krijgen en dan kan Geely hopelijk voor 14 februari (begin van Chinees nieuwjaar) de deal rond krijgen. Anders zou het nog wel eens heel, heel, heel lang kunnen duren. (bron: FT.com)
Cardesigner zegt
Tja… wat moet ik hier nu van denken…
Ahura zegt
Goed zo. Mensen zijn altijd zo hysterisch als een merk overgenomen worden.. denken gelijk dat ze Chinees design krijgen maar dat slaat natuurlijk nergens op. Volvo blijft Volvo
meneersander zegt
mooie sjonnie volvo op de foto btw.
Larrs zegt
Als hij echt goede bedoelingen heeft en die ook waar kan maken, waarom dan ook niet. :)
L-Fred zegt
Door jullie: mijn favourite Volvo-foto
)
Mr. Dj M. zegt
“We willen geen luxemerk dat gefabriceerd wordt in een land uit de derde wereld.”
Ze vinden dus dat ze in een derde wereld land wonen…
Strakke opmerking van ze!
Saab_Spyker_Automobiles zegt
Victor kom er maar weer in…..
Tomaaas zegt
Dat ziet er nou toch best wel mooi uit!
robin zegt
Allemaal leuk en aardig maar mij benieuwe wie straks over de inkoop gaat c.q. waar de pre-fabricatie plaats vind. Ergens moet het geld terug verdiend worden en laat dat nou doorgaans bij inkoop gebeuren.
Thijs zegt
Hoewel niet echt heel verfijnd gezegd vind ik het wel heel goed dat hij het zo zegt. Een hoop mensen denken dat Volvo helemaal Chinees wordt, maar met deze uitspraak krijg ik het idee dat ze alleen het managment echt willen veranderen naar China. Voor mij een grote plus, want ik ben groot fan van Volvo. Laten alle Duitsers het maar uitzoeken met hun Audi, BMW en Mercedes. Voor mij is het Volvo.
VOLVO -RIJDER zegt
Ik heb een vraag aan iedereen is het zo dat benzine van de witte pompen ( Gulf Oil, Tamoil slecht zijn voor de auto of is het beter om bij de grotere merken te blijven tanken?
lincoln zegt
Geely gaat nog beter voor Volvo zorgen als Ford doet ..
er is geen enkele reden om dat niet te doen ..
Burt zegt
Deze noteren we en dan halen we hem over 10 jaar weer eens van de plank.
Denk maar echt niet dat het management van Geely ook maar enigzins begaan is met wat het lot van Volvo zou moeten zijn volgens een paar bezitters van een tweede hands stationcar in mini-landje Nederland.
lincoln zegt
@Burt:
Geely is begaan met het lot van Geely ..
wat zou dat voor Volvo gaan betekenen ??
let wel .. Volvo is (straks) Geely ..
capri288 zegt
@meneersander
De Amazon op de foto een sjonnie-bak noemen doet de auto niet geheel recht. Dit project gaat toch wel iets verder dan het gemiddelde hobbygebakje van sjonnies en petjes. http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/31/volvo-amazon-uit-1967-met-600-pk-op-sema-2006
olivier zegt
“We willen geen luxemerk dat gefabriceerd wordt in een land uit de derde wereld.”
China is geen derdewereldland, dus kunnen Volvo’s voor hen nog altijd in China gemaakt worden.
Osca zegt
mooie volvo trouwens o.o
Cantago zegt
Ik moet nog zien dat het die Chinezen lukt! Geely maakt namelijk best veel waardeloos uitziende auto’s… We wachten af!
Ahura zegt
@Cantago: zucht.. ja dus? Volvo blijft Volvo. Ze blijven waar ze nu zitten en ze zullen echt geen Chinese ontwerper aan Volvo geven. Wat denk je nu eigenlijk..?
Cantago zegt
@Ahura: In het begin misschien niet, maar je gaat mij niet vertellen dat de Chinezen alleen maar Volvo techniek in hun auto’s gaan stoppen en geld willen vangen van verkochte Volvo’s. Na een aantal jaren willen ze er vast meer mee gaan doen… Maarja, hoe het loopt kunnen we niet zeggen nu, misschien doen ze het echt alleen voor de techniek en lukt het ze 100% om het imago van Volvo te behouden? Er zijn andere merken die het ook kunnen… Zoals ik al zei: we wachten af.
Ahura zegt
@Cantago: ik weet niet hoe het precies zit. Misschien blijven ze voorlopig nog technieken met Ford delen zoals Mazda en Ford dat ook blijven doen ondanks dat Ford nog maar 13.4 % aandeel heeft. Sowieso denk ik dat Chinesen qua motortechnieken meer aan de know-how van Volvo heeft dan andersom. Veel invloed vanuit China zie ik sowieso niet gebeuren als Volvo gewoon blijft waar het is
Cantago zegt
@Ahura: Qua invloeden denk ik dat het qua techniek ook eerder andersom zal zijn. Zie ook geen reden waarom Volvo geïnteresseerd zou zijn in Chinese motoren. Je weet echter niet wat de toekomst brengt… Doordat bv geld/CO2/enz. bespaard moet worden kunnen ze een rare kant op gaan!
peter zegt
die vijf pitters van nu halen rustig 500000 km en wat krijgen we nu ? van die dingen die met 150000 schoon op zijn zeker. nee voor mij straks geen volvo meer.