Begin deze week wisten we te melden dat de Opel/GM-fabriek definitief dicht gaat. De deadline voor het vinden van een koper was verstreken en de fabriek zou waarschijnlijk dit jaar nog op slot gaan. Maar nog even niet als het aan Geely ligt. De kersverse Chinese eigenaar van Volvo heeft vandaag interesse getoond in de Belgische fabriek.
In een gesprek met de Vlaams minister-president Kris Peeters heeft Geely-topman Li Shufu (selfmade miljardair) laten weten dat ze interesse hebben in de autofabriek te Antwerpen. Daaraan voegde hij toe dat hij zijn experts opdracht heeft gegeven om een eventuele overname te bestuderen. Dus wellicht is er nog hoop en valt de Opel/GM-fabriek ooit in Chinese handen. Kris Peeters heeft de Vlaamse reconversiegroep (club met experts uit het bedrijfsleven en regerings-afgevaardigden) opdracht gegeven om contact op te nemen met Geely voor verdere gesprekken. Mocht er meer nieuws vrijkomen, dan houden we je op de hoogte. (bron: MetroTime)
toyotaprius zegt
En waarom klinkt dit niet als een verassing…..
Laurens zegt
Er is overcapaciteit in die sector. Als dat met staatssteun, ook nog eens in stand gehouden wordt betalen we uiteindelijk dubbel met zijn allen.
Benjamin1 zegt
he shit, komen die chinezen weer aan!
toyotaprius zegt
Laat er trouwens op dit moment een hele zware Chinese economische delegatie door Europa aan het reizen zijn, die volgens mij op dit moment in Brussel zijn…. Dus echt geen verrassing.. :P
robbie zegt
@toyotaprius: Li Shufu is op dit moment idd in Belgie om oa ‘zijn’ Volvo fabriek te bezoeken en daarnaast heeft hij ook nog wat andere zaken op zijn agenda staan. En omdat hij toch in Belgie op bezoek was heeft hij gelijk maar geroepen dat hij wel interesse heeft in de Opel-fabriek.
Overigens ging het gerucht al langer dat GM biedingen had binnen gekregen van een Chinees bedrijf en van een Amerikaans bedrijf. Maar GM zei zelf dat beide biedingen niet goed genoeg waren.
lincoln zegt
kijk .. daar komt de ontwikkelings-hulp ..
toyotaprius zegt
@lincoln: nu zijn wij de hulp behoevende….
de sjonnies zegt
@lincoln:
Yep, een fortune cookie van ons eigen deeg.
ErikkNL zegt
@lincoln:
Kunnen wij als Nederland ook maar vast stoppen met ontwikkelingshulp, misschien komt het dan ook een dag onze kant op ;)
lincoln zegt
@ErikkNL:
Congo blijkt ineens een veeeeeel stabieler land dmv (sinds enkele jaren) Chinese investeringen ..
veel stabieler dan de 10tallen jaren (let them stay greedy) europeese ontwikkelingshulp ..
ErikkNL zegt
@lincoln:
Laat Wilders het maar niet horen ;) Ook al zal dat niet verkeerd zijn.. Money down the drain ;)
tt zegt
als ze dan toch gaan subsidies geven kunnen we even goed minerva terug leven in blazen..
Gaan we gewoon allerlei elektrische voertuigen bouwen en die aan de man brengen…
DeSjaak zegt
Wilders maar zeuren over de Islam ondertussen nemen de Chinezen de wereld economie over… je TV,GSM,kleding en inventaris kwamen al uit China die fabrieken zijn hier al jaren falliet nu kopen ze de laatste boel hier op en kunnen we lekker allemaal werken voor China. Maar we hebben nog een kennis economie, totdat een Chiness de “kennis” uit onze economie op Wiki zet en dan is dat ook voorbij.. Autoblog.cn een idee?
lincoln zegt
@DeSjaak:
tja .. ledigheid heeft nu eenmaal een prijs knul ..
primramessar zegt
@DeSjaak:
http://cn.autoblog.com/
Bumer zegt
Zou toch leuk zijn voor de werknemers.
toyotaprius zegt
@Bumer: Ik weet niet of je wel voor een Chinees bedrijf wilt werken… Bedrijfscultuur is heel wat anders dan wat wij gewend zijn. Dan is het natuurlijk de vraag in hoeverre dat in deze fabriek zal worden toegepast…
lincoln zegt
@Bumer:
tja .. Chinezen doen aan discipline .. kweet niet of Belgen weten wat dat is ..
Ian zegt
De Chinezen nemen inderdaad steeds meer en meer over en als westerse bedrijven in China iets willen overnemen dan lukt dat alleen als je met een local in zee gaat en je niet teveel zeggenschap hebt. Langzaam maar zeker krijgen ze meer zeggenschap in de westerse automarkt en dat is rampzalig. De Chinezen doen dat niet uit liefdadigheid maar puur uit winstbejag evenals het vergaren van kennis. Lees publiekelijke reactie op bijv chinadaily.com.cn en je krijgt een idee hoe Chinezen over ons “Anglo-Krauts” denken en dat is verre van positief!!!
lincoln zegt
@Ian:
dus het is “rampzalig” als er buitenlandse bedrijven komen investeren ..
hoe dom ben jij op de schaal van 30 ??
Frankypanky zegt
@Ian:
Nee, laat die werknemers maar thuis wegkwijnen!
1 tip voor je; Laat die mensen zelf beslissen of ze voor Geely willen werken of niet.
Daar hebben ze jouw ‘deskundigheid op het gebied van Chinees ondernemen’ niet voor nodig!!!
lincoln zegt
@Ian: btw ..
ze hebben een hogere pet op van de “anglo-krauts” dan ik heb iig ..
Ian zegt
@lincoln, waarschijnlijk niet zo dom als jou om in te zien dat Chinese bedrijven op zoek zijn naar een manier om zichzelf hier in de markt te wurmen en daarmee een afzetmarkt te forceren zonder teveel regelgeving en importheffingen. Als je jezelf verdiept in de Chinese cultuur en de arrogantie daarvan begrijp je wel waarom.
lincoln zegt
@Ian:
ga je me nu simpele economie voorschotelen ..
zodat ik jouw verontwaardiging kan delen ??
hier dan ..
omdat de eerste vraag te moeilijk voor je was krijg je
een nieuwe van me ..
waarom koop je die toko niet ??
(en waag het niet naar anderen te wijzen) ..
Frankypanky zegt
@Ian:
De Japanse bedrijven deden dat al eerder. Dat ging toch ook goed? Alsof die Japanners niet “arrogant” zouden kunnen zijn?!
En geef eens antwoord op de vragen van lincoln… :roll:
primramessar zegt
http://www.youtube.com/watch?v=WZEJ4OJTgg8&feature=related
Sjazz zegt
@Ian,
Dit heeft niks met arrogantie te maken. Dit is hoe op dit moment de wind waait. Chinese bedrijven kopen gewoon kennis en/of capaciteit in Europa in. Binnen een aantal jaren is zo’n fabriek dan alsnog dicht of loopt het als een trein.
Chinezen nemen de wereld over. Dat is niet raar met 1.3 miljard mensen is daar uit het eigen marktpotentieel al zoveel geld beschikbaar dat ze alles kunnen kopen. Chinezen zijn ontzettend ondernemersgericht. Arrogantie komt pas om de hoek als wij denken dat China en andere landen nog steeds ontwikkelingslanden zijn!
Ramshoek zegt
Volvo maakt al auto’s in België, maar doen dat in een Ford fabriek in Genk (dacht ik).
Door nu voor een appel en en ei een andere fabriek in België op de kop te tikken, (en daarbij ook nog eens een lekkere subsidie te scoren) besparen ze geld en kunnen ze zich en passent ook nog eens verder los maken van Ford…
jp zegt
Europa begint een derde wereld continent te worden waar de chinezen de baas zijn.
Fout zegt
@Ramshoek
Volvo is al sinds het begin gevestigd in Gent, niet Genk. ( http://www.volvocarsgent.be/ ) Dat is inderdaad Ford. Daar worden al mondeo’s, S-max’en en C-max’en geproduceerd.
Volgens mij wilt hij in de fabriek van Antwerpen Geely’s maken, of kroepoek maken.