Toonbeeld van ergonomie en infotainment Ferrari geeft misschien wel het goede voorbeeld als het gaat om navigatie in de auto.
Sinds BMW kwam met iDrive in de alomgeprezen BMW E65 7-Serie, zijn navischermpjes niet meer weg te denken uit auto’s. In den beginne had je nog BMW’s die een dashboard met of zonder ‘koepel’ hadden. Maar naarmate de jaren vorderden, kreeg alles een scherm. Eerst alleen de premiums, zoals Audi’s met MMI en Mercs met Command. Later volgden ook de mindere goden. Inmiddels zit het ook in je B-segmenter, inclusief touch functie.
Nu is dat laatste voer voor menig discussie. Maar ook afgezien van of het nu een touchscreen betreft of niet, is zo’n infotainment-unit natuurlijk vaak ruk. De bediening, voice control, resoluties en internet-snelheid zijn vaak aanzienlijk slechter dan je gewend bent van je telefoon. Alles draait dan ook meestal nog op een Pentium 200. Deels omdat fabrikanten geen geld willen uitgeven en deels omdat alles in auto’s natuurlijk wel bewezen veilig moet zijn.
Zeker als auto’s wat ouder worden, heb je eigenlijk gewoon lelijke oude hardware in je dash. Er zijn manieren om dat dan weer op te lossen op de aftermarket. Maar Ferrari kiest voor een andere aanpak. In de zeer gewilde Purosangue zit helemaal geen standaard navigatie. En het is ook niet optioneel verkrijgbaar. In plaats daarvan gaat Ferrari ervan uit dat je Apple Carplay gebruikt, of desnoods Android Auto. De navigatiekaart verschijnt gewoon voor je neus op het display, dat dan weer wel.
Volgens Ferrari is het een bewuste keuze daar men ‘nooit modernere hardware dan in je telefoon zit zou in kunnen bouwen’. Een stukje zelfkennis van de Italianen waren anderen u tegen kunnen zeggen. Cynici zeggen dat het misschien ook een handige keuze is in het licht van het chiptekort. Wat de reden ook moge zijn; andere merken zouden dit eigenlijk gewoon moeten overnemen, toch?
kniesoor zegt
Klinkt inderdaad als een weldoordachte keuze van Ferrari.
jjcp zegt
Helemaal prima, is toch ook zo.
Richmond zegt
Het is niet dat het dashboard er mooier van is geworden
flyerbunch zegt
Gebruik ook enkel Apple CarPlay met Waze. Standaard navigatie systeem verouderd idd toch te snel..
rwdftw zegt
Ze hadden het ook anders kunnen doen, er een abonnementje aan hangen en iedereen maar laten betalen.
In dit geval is het (bijna) uitstekend opgelost door alleen AA of AC aan te bieden. Het enige nadeel is dat je wel steeds door de schermen moet switchen om alles te kunnen zien.
petroldrinker zegt
Heb nog nooit android auto gebruikt ofzo….
ederooij zegt
wij hebben hier geen last van in NL, maar landen met een minder dicht bebouwde samenleving, zoals in de bergen of Oost europa waar dus minder goed dekkende mobiele netwerken zijn, kunnen toch wel wat vervelend worden. Zelfs op de autobahn is het datanetwerk niet helemaal goed dekkend. Als het nou een sport auto was, prima. Maar dit is juist een auto die als daily driver gebruikt zou kunnen worden. Ik vind het persoonlijk niet de slimste zet.
ghini zegt
Dat is een tegen argument wat her en der herhaald wordt maar het is tevens een argument wat onnodig negatief wordt opgeblazen. Je kan routes laden en zo lang je GPS hebt gaat het goed, er zit altijd een buffer in. Je kan ook bewust een route downloaden als je verwacht geen bereik te hebben.
ederooij zegt
Kan ik met je eens zijn, maar als je in dat prijssegment shopt wil je comfort. dan ga je niet kaarten vooraf downloaden etc. Het moet gewoon klaar zijn. Qua buffer heb je een punt, maar dat geld voornamelijk op de autobahn. In de bergen e.d. gaat dat vaak niet op.
Griffin zegt
Dan kies je daar toch voor een app die z’n eigen kaartenmateriaal lokaal opslaat? Sygic bijvoorbeeld… het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn heh…
Groninger zegt
Oke, maar wie zegt dat apple carplay of android auto over 5-10 jaar nog een ding is?
mashell zegt
Vind ik een slechte keuze. Niet alleen is de user interface van Apple Carplay nogal knullig (net als van de iPhone, een knoppen brei met bolletjes met getalletjes) maar de kaarten van Google en Apple zijn nogal sober in vergelijking met die van Here. Ik snap dat Ferrari te klein is om een state of the art infotainment systeem te laten ontwikkelen maar dit is een daily driver, daar wil je niet dagelijks de noodoplossing voor je derde hands Polo of huur Ibiza op Kreta gebruiken, want dat is wat Carplay nu is.
Aon zegt
Lijkt wel rally rijden zo met dat navi aan passagierszijde. Vrouw als co-piloot?
cocoloco zegt
Alleen jammer dat je bij Apple CarPlay Siri aan moet hebben staan om ook alles in beeld te krijgen. Verder een logische keuze.
audirs3 zegt
Je kan van die kleine Android Auto dongles kopen. Zelfs als Apple gebruiker is dat een verademing.
audirs3 zegt
Slimme keuze. Ik gebruik de navi van onze Audi A1, A6 of Ioniq5 helemaal nooit, en alleen maar Android Auto. En dan Google Maps of ABRP. Flitsmeister app op de achtergrond aan. En dan nog wel lekker de auto radio aan.
HZW zegt
Navigatie is nog wel handig in de auto, alle andere SH#T moet verboden worden.
Ook moet er wat bedacht gaan worden op telefoon gebruik in de auto, er zitten veel te veel bestuurders met hun telefoon te spelen tijdens het rijden, ik zie niet anders dagelijks op de weg.
8 van de 10 bestuurder zitten met hun telefoon in de hand, het wordt hoog tijd voor veel touringcars met agenten er in, en dan een bekeuring van € 600+
Stijgende verkeersdoden zijn bijna met 100% zekerheid toe te schrijven aan telefoon gebruik achter het stuur.