Verrassing! Het belonen van automobilisten die de ochtendspits mijden, werkt ook over een langere periode… duh! Vooral Nederlanders blijken vatbaar voor dit soort acties. Ditmaal deden er achthonderd automobilisten vrijwillig mee aan de proef. Het aantal spitsritten van de deelnemers nam in de periode september 2008 tot mei 2009 met ruim 50% af.
We hebben zo’n soort proef al eerder beschreven, maar toen ging het slechts over 10 weken. Er deden toen enkele honderden weggebruikers mee, welke dan tussen 7.30 uur en 9.30 uur niet van Zoetermeer naar Den Haag mochten rijden. Als beloning daarvoor kregen ze maar liefst vijf euro per dag. De helft van de deelnemers koos ervoor om daar gebruik van te maken, waarvan de meesten besloten vroeger (…) naar hun werk te gaan.
Ditmaal werd het traject in twee zones verdeeld. Voor zone 1 (Gouda – Zoetermeer) waren de spitstijden van 06.30 uur tot 09.30 uur en voor zone 2 (Zoetermeer- Den Haag) van 07.00 uur tot 09.30 uur. De automobilisten die de ochtendspits meden, verdienden daar per zone 4 euro mee. Voor 4 euro is het dus opeens niet meer nodig om daar tijdens de spits te rijden? Waarom reed men daar dan eerst wel elke dag (in de file)?
PS: de proef “Spitsrijden Gouda-Den Haag” een initiatief van een publiek-privaat consortium, waarin onder meer Rijkswaterstaat, regionale overheden, bedrijven en universiteiten zijn vertegenwoordigd. Waarschijnlijk was die 4 euro dus voornamelijk een sigaar uit eigen doos… Het volledige rapport staat hier (PDF).
Chris zegt
toch niet representatief zo’n onderzoek? De mensen die zich aanmelden voor zo’n onderzoek zijn waarschijnlijk de mennsen die toch al niet op die tijden daar reden of heel makkelijk daa vanaf kunnen wijken. Anders zouden ze toch geen aanleiding hebbenn om mee te doen?
Als je dit dus voor iedereen gaat invoeren zal het scorings percentage veel lager liggen lijkt me.
Davitone zegt
En ik ben er één van :)
autoblogger zegt
@Davitone: serieus? en ben je je anders gaan gedragen?
L-Fred zegt
Nee, treinreizen is ook niet alles. Ik doe het ook dagelijks. Daarom Davitone, complimenten!
Davitone zegt
Zeker, de Italiaanse bolide staat sindsdien op straat te roesten. :-X
De trein was (en is nog steeds) een goed alternatief moet ik zeggen. zeker als woon- werkverkeer maar 12 km is.
autoblogger zegt
@Davitone: wat doe je dan nog op AUTOblog ;)
JDM__Wotevajjjj zegt
@autoblogger:
mensen die als hobby paardrijden gaan ook niet met een paard naar hun werk hé…
AriM6 zegt
@JDM__Wotevajjjj:
Ja, maar met de trein reizen lijkt me niet echt een hobby.
Dus die vergelijking klopt niet helemaal.
revvy zegt
Hoezo “duh! Vooral Nederlanders blijken vatbaar voor dit soort acties.”
Waarom doet dan bijna geen enkele Nederlander aan het nieuwe rijden. Het levert namelijk vaak geen tijdsverlies op, maar het bespaart wel behoorlijk in brandstof kosten. Misschien wel meer dan 4 euro per dag. En al die mensen die hun motor aan laten staan voor een open brug, terwijl ze zeker weten dat ze er nog vijf minuten staan.
Rare Nederlanders.
Alex zegt
@revvy: beetje off-topic misschien, maar ik heb nooit begrepen wat er nu nieuw is aan dat nieuwe rijden. Ik rij vooral in de stad al jaren zo. Het heeft alles met gezond verstand te maken, en aangezien de meeste automobilisten daar niet over beschikken (zie jouw voorbeeld over 5 minuten met stationair draaiende motor bij een open brug staan) moet er met een actie en luide reclamekreten in-ge-ha-merd worden.
Laurens zegt
Omgekeerd het idee van rekeningrijden. Heb ik ook niet heel veel moeite mee, het is een goed principe te betalen voor iets wat schaars is, in het geval wegruimte is dat vooral in de spits duur, en erbuiten juist goedkoop. Want wegen worden niet verbreed, om er ’s nachts met 200 overheen te blazen :-)
Autogek zegt
Hebben ze ook gekeken hoeveel van deze mensen wel op deze tijden reden, maar via sluiproutes of in de auto van bv hun partner? Heel onnauwkeurig onderzoek.
Dieter zegt
@JDM__Wotevajjjj
Waarom niet?
Cantago zegt
Zo zie je maar dat de manier waarop je iets brengt vele malen belangrijker is dan waar het uiteindelijk over gaat! Toch grappig om dit weer bevestigd te zien worden;)
AATeeuwen zegt
@Cantago: propaganda is van alle tijden, en het is inderdaad leuk om te zien hoe de meerderheid er altijd weer intrapt!
Davitone zegt
@autogek: Zeker, alle sluipwegen waren voorzien van camera’s. En als de auto van de partner of collega is moet dat worden opgegeven. Of dat laatste netjes gebeurt is natuurlijk de vraag.
Autorijden is en blijft leuk, als het maar autorijden is. Filerijden sla ik liever over.
Autogek zegt
@Davitone: Thanks voor de info man. ;)
Maar waar gaat men dat geld van betalen, en wie bepaald wie wel in aanmerking komt voor de compensatie en wie niet ( als ze dit Nederlandwijd gaan invoeren)?
Laurens zegt
@Autogek: vind je dit systeem oneerlijk?
Laurens zegt
@Autogek: zijn er gelijksoortige overheidsmaatregelen waarbij individuen beloond worden voor (vermeend) gedrag, op kosten van anderen? Is deze beloning dan in verhouding met het bereikte resultaat?
vla zegt
Ik geef iedere kapitalist 50€ om mijn oprit schoon te likken. Daarna vraag ik hem te lachen en zeggen “Haha, ik heb toch lekker je geld!”, om hem vervolgens te overtuigen dat wat hij daar in zijn handen heeft, een papiertje is.
Geen waardegetal, geen rapportnummer, geen prijs, gewoon een papiertje. Zegt niets over de mens die het vasthoudt/vastgehouden heeft. Behalve mss dat hij huidproblemen had.
Kasteel zegt
Onzin denk ik, merendeel is of via andere route of met andere auto naar z’n werk gegaan…
Klaas zegt
Het is inderdaad raar. Als file mijden zo makkelijk is waarom staan die mensen er dan sowieso in? Als ik elke dag in de file zou staan (wat ik dus niet doe) zou ik al eerder zijn gaan nadenken over alternatieven. Aan de andere kant – een paar euro kan mensen gekke dingen laten doen:
Toen wetenschappers wilde weten hoe mensen in een noodsituatie een vliegtuig verlieten vulde ze een vliegtuig met vrijwilligers. Ze vroegen die mensen om zo snel mogelijk het vliegtuig te verlaten. Dat ging prima. De vrijwilligers verlieten gedisciplineerd en ordelijk in heel korte tijd het vliegtuig. Het leek absoluut niet op een noodsituatie. Maar de wetenschappers verzonnen een list: de helft van de groep die als eerste uit het vliegtuig kwam kreeg per persoon 5 pond. Toen ging het onderzoek veel beter. Het was chaos. De vrijwilligers klommen over elkaar heen om zo snel mogelijk uit het vliegtuig te komen. Het leek alsof hun leven er vanaf hing. Proef alsnog geslaagd.
Met een paar euro, of pond, kan je dus veel bereiken.
RenJie zegt
Waarom dan per se 4 euro? En geen 3 euro ofzo. Nederland kennende doen we het voor allebei wel.
Autogek zegt
Het is een slechte maatregel wil men dit gaan invoeren. Want het openbaar vervoer is al deels gesubsidieerd door het rijk en dan komt deze extra kost daar ook nog eens bovenop. En diverse berekeningen stellen dat het totaal aan openbaar vervoer niet minder vervuilt per gebruiker dan een schone auto. Het openbaar vervoer rijdt namelijk ook als er weinig of geen mensen in die trein, bus metro, tram zitten. De CO2 uitstoot wordt altijd berekend op het aantal stoelen. Niet op het bezette aantal stoelen.
Maar dat wist je vast al Laurens!
liljeezy zegt
Lol @ Vla :P
Waarom steeds die mini reclame van €99 p/m op de frontpage? is best irritant..
–edit: wij vinden het minder irritant dan popups en layovers–
roadronner zegt
Het is juist een goede zaak dat mensen die niet per sé met de auto moeten, gestimuleerd worden om er dan ook niet in te gaan staan.
mashell zegt
Ik wil me graag aanmelden voor dit soort projecten. Ik doe graag mee aan het file vermijden bij Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Zwolle, Heerenveen, Almere, Lelystad, Alkmaar, Gouda, Delft, Breda, s’Hertogenbosch, Nijmegen, Amersfoort, Vlissingen, Leeuwarden, Arnhem, Deventer, Haarlem, Den Helder, Assen, Venlo, Zierikzee, Hoek van Holland, Hoevelaken en Groningen.
Volgens mij kan ik daarmee zo’n inkomen genereren dat ik ook niet meer bij Hengelo in de (gelukkig zeldzame) file hoef te staan. Meld ik me voor de volledigheid ook nog even daar aan.
Jelmer zegt
Het is altijd een sigaar uit eigen doos als de overheid mee betaald.. wie betaald immers belastinggeld?
liljeezy zegt
@jelmer iedereen die geld uitgeeft?
Mardec zegt
Lol, mensen moeten dus nog geld krijgen om hunzelf het leven gemakkelijker te maken?
Ik vertrok altijd vroeger naar mijn stage plaats. Stopte op de afrit om wat koffiekoeken te kopen en at op mijn gemak mijn ontbijt op mijn stageplaats terwijl ik de krant las. Nooit 5 minuten file gehad in aan half jaar..
En niemand doet het, tenzij ze 4 euro krijgen?
Conclusie: iets wat ik al wist = Mensen zijn lompe kuddedieren.
Sjoerd zegt
Je mag pas meedoen als uit een geheime meting uit het verleden blijkt dat je daar vaak rijdt. Ik doe ook mee en neem sindsdien een andere, even snelle, route over de A4. Met de vergoeding betaal ik m’n LPG!!!
jurrian zegt
op jaarbasis zou dat zo’n 900 euro opleveren, op zich niet slecht, daar kan je aardig wat benzine mee kopen. waar kan je je aanmelden, ik rij ook het traject gouda zoetermeer. dan begin ik wel wat later, geen probleem. en de weken dat je weg bent (klant in het buitenland oid) steek je het helemaal makkelijk in je zak.
jack zegt
Wat een slechte maatregel zeg. Dat je iemand moet gaan belonen om zich aan te passen. Als ze de files nu echt zo erg vonden, waren ze allang uit eigen wil een andere route gaan rijden of op andere tijd begonnen.
liljeezy zegt
@jack: ‘Wat een slechte maatregel zeg. Dat je iemand moet gaan belonen om zich aan te passen.’
Dat is nou het ego van de Nederlanders.
Laue zegt
wanneer AB.NL diepte interview met Davitone?
Flashpole zegt
@Mardec “Ik vertrok altijd vroeger naar mijn stage plaats. Stopte op de afrit om wat koffiekoeken te kopen en at op mijn gemak mijn ontbijt op mijn stageplaats terwijl ik de krant las.”
LOL
Kijk, dat is de juiste werkspririt! File vermijden, de baas denkt dat je erg vlijtig bent, goed gegeten. Geen betere manier om te leren hoe je moet werken…
Hans zegt
IK PROEF NEDERLANDSE GIERIGHEID!
Kees zegt
Op een of andere manier snap ik dit niet. Zelf fiets ik dagelijks van Zoetermeer naar Den Haag (en terug ;-) en dat heeft de volgende voordelen:
a) je staat niet dagelijks stil op de A12;
b) besparing op brandstof en ergernis is substantieel
c) geen dure abonnementen voor een fitnessclub
d) tijdbesparing op ww verkeer + avond fitnessen
e) veel fitter achter je werkplek
f) geen kosten voor parkeermeters of garages (in centrum Den Haag kan je je auto echt niet kwijt)
g) geen last van duffe onuitgeslapen gezichten in het OV
Nu kom ik er alleen achter dat ik hiermee ook geld had kunnen verdienen. Mmm, gemiste kans dus ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Belachelijk initiatief…
Mijn goede belastinggeld besteden aan dit soort acties!
Dit gaat iedere vorm van rechtvaardigheid te boven.
Omgekeerde wereld. Gaan we straks ook asielzoekers geld sturen om niet naar Nederland te komen? En inbrekers betalen om niet meer in te breken?
jack zegt
@Saab,
Dat was ook hetgeen wat bij mij te binnen schoot. Alleen jij weet het iets directer op het scherm te vermelden :D
Chief_S5 zegt
Ze maken gewoon gebruik van het typische gedrag van Nederlanders, en weet je wat? Het werkt perfect. ;)
Mardec zegt
@ Flashpole
Oké jij bent duidelijk wat trager van begrip dan de rest. Als ik om 9 uur moet beginnen en ik kom binnen om half 9 heb ik nog een half uur om te doen wat ik wil. Snap je? Want als ik werk van 9 tot half 6 heb ik mijn 8 uren wel (hard) gewerkt.
Wil je nog een tekeningetje of misschien een grafiekje, of snap je hem?.. retard
VolvoXCseries zegt
4E?! Voor dat bedrag zou ik niet mijn auto uitstappen voor dat klere eind op de fiets, aangezien het OV ook niet je van het is