Heb jij een lease-auto, en rij je hier niet privé mee, dan moet je een ‘zwarte doos’ in je auto hebben die je kilometers registreert. Niet ons idee, maar dat van de RAI, de belangenvereniging van auto-importeurs. Uiteraard is dit puur en alleen om het gemak van de niet privé rijdende leaserijder te dienen, en heeft dit niets te maken met het controleren op eventuele fraude met leaseauto’s.
Even een korte uitleg: als je een auto van de zaak hebt, heb je 2 opties: je gebruikt hem privé, (dan betaal je jaarlijks een percentage van de nieuwwaarde als tegenprestatie) of je rijdt er alleen maar zakelijke kilometers mee en krijgt hierbij een zeer beperkt aantal privé-kilomters per jaar (500 geloof ik). Vanzelfsprekend ben je in het laatste geval geen bijtelling kwijt.
Momenteel schijnt 1 op de 5 rijders (zo’n 100.000) voor de laatste optie te gaan. Van al deze mensen moet wel gecontroleerd worden of zij de regeltjes niet overtreden, en dus moet de belastingdienst vaak op hun vrije feestdag voor de Ikea of meubelboulevard staan met een kentekenscanner om leaserijders die van twee walletjes proberen te eten te onderscheppen. Een ‘black box’ neemt deze taak over, waardoor ook de ambtenaren van hun vrije dag kunnen genieten.
Onlangs kondigde de staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers, aan een proef te willen beginnen met kastjes in bestelbusjes. Mocht dit slagen, dan zal het vast overslaan op leaseauto’s. Bovendien pleitte Europa onlangs ook al voor een black box in alle auto’s. Hierop zou zo mooi een voorschot genomen kunnen worden. In de Tweede Kamer wordt a.s. donderdag over dit onderwerp gesproken.
Verder krijgt u volgend jaar ook een personal trainer die over uw schouder meekijkt of u niet te vet eet, en maximaal 1 portie van de schepschotel neemt. Daarnaast komt een animal cop er op toezien dat u uw kat wel de juiste kwaliteit brokjes te vreten geeft, en moet u er niet raar van opkijken als u in uw luie stoel plotseling een psycholoog aantreft die er op toeziet dat u uw kinderen wel verantwoord opvoedt. Just sayin’… Trouwens, NostraDennis (met zijn strakke groene broek) voorzag de gebeurtenissen 4 jaar geleden al. (via de Telegraaf)
pizzakoerier zegt
Weer zo’n stuitend slecht idee van de overheid..niemand zal zo’n ding vrijwillig in zn auto laten monteren. Om nog maar te zwijgen over de kosten van zo’n kastje..of mag de burger die ook zelf betalen?? Alsof ze niet al genoeg verdienen aan automobilisten
Vreddy_B zegt
@pizzakoerier:
Het gaat ook niet om vrijwillig. Ik betaal ook niet vrijwillig wegenbelasting.
Ontopic: Ik vind het op zich terecht. Als jij zo nodig privé wilt rijden dan betaal je maar bijtelling. En anders schaf je privé maar een auto aan.
Ik hou niet van die NSB praktijken. Maar dit soort regels komen omdat mensen niet om kunnen gaan met de vrijheden die ze gegeven wordt.
Poll zegt
@Vreddy_B: inderdaad.
toospee zegt
@Vreddy_B: Wordt eens wakker, in dit land krijg je geen vrijheid.
Vreddy_B zegt
@toospee:
Ik ga geen discussie over het wel of niet hebben van vrijheden in Nederland. Want dat is veel te algemeen en te breed. Heb het puur over dit onderwerp.
Megakix zegt
@Vreddy_B: het doel heiligt de middelen niet….en dat is al zóvaak de averechtse werking van overheidsideeën ! Ofwel, de goeden moeten onder de kwaden lijden etc… Wordt wakker en geloof slechts, dat óók jij (fatsoensrakker) straks een keer zware problemen gaat ondervinden met de overheid, waarbij je ineens héél verbaasd bent dat ze ongeveer ALLES van je weten…en helaas, dát tij is onomkeerbaar.
Vreddy_B zegt
@Megakix:
Natuurlijk moeten de goeden onder de kwade lijden. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn. Dat de overheid in de toekomst alles van me weet(als dat al niet zo is) Ben ik mij heus van bewust. Privacy hebben we in Nederland toch al niet. Betreft dit onderwerp vind ik het gewoon een goed idee.
Voorbeeld: Op mijn werk geld betreft werktijden, beginnen tussen 8.00 uur en 9.00 uur. Verder kun je een keer eerder weg en een keer langer door werken. Ze gaan er vanuit dat je verantwoord genoeg bent om 40 uur te werken en om te gaan met die vrijheid, zonder een in en uit klok systeem. Helaas kan niet iedereen daar mee omgaan. Er zitten altijd collega’s die wel heel flexibel zijn in de werktijden en nooit fatsoenlijke 40 uur werken.
Het zelfde geld voor mobiele telefoons. De vrijheid om hem ook privé te gebruiken. In eens gaan mensen wekelijks naar hun tante in Marokko bellen..
Laat ik het zo zeggen. Al die dingen zijn ook nog erg oncollegiaal om het netjes te houden.
Megakix zegt
@Vreddy_B: herkenbaar wat je schrijft…en daarbij stel ik dan; niet méér controles!
anuspraeternaturalis zegt
An sich is het een goed idee: controleren of mensen geen fraude plegen. Echter ben ik geen voorstander van de manier waarop. De overheid hoort in dezen niet de partij te zijn met de ‘controlerende macht’. Echter, ik ben wel van mening dat bedrijven een soortgelijke box moeten implementeren. Mocht de overheid dan toch inzage hebben, dan kunnen ze de gegevens opvragen bij het betreffende bedrijf. Op deze manier heeft de overheid geen ‘extra’ machtspositie, oftewel het is onze ‘Big Brother’ niet – maar tegelijkertijd kan er wel achteraf gekeken worden of de persoon fraude heeft gepleegd.
screamer zegt
Volgens mij hebben die leaserijders liever een blonde doos in de auto als ze prive rijden ;)
Yeelen zegt
@screamer: Neem een vals blondje, dan hebben ze alsnog een zwarte doos ;)
gedwongenleaser zegt
@screamer: waar kan ik bestellen?
baasbas zegt
Er is wat voor te zeggen. Nu moet je toch al duidelijk gedocumenteerd moet hebben hoe, waar, hoeveel en wanneer je rijdt. Met zo’n zwarte doos lever je dus in principe geen privacy in. Die had je al niet.
Als je het zo bekijkt, dan is het voor de (eerlijke) niet-prive-rijdende leaser best handig. Je bent van die ellendige registratie af. Zolang het maar geen tachograaf wordt waar je ook achteraf boetes mee kan uitdelen natuurlijk…
Sprite zegt
@baasbas:
Inderdaad.
Ik vind het een prima plan, want het is eigenlijk gewoon automatisering van iets dat nu ‘met de hand’ gedaan wordt.
Ik vind dit alleen een stap in de richting van meer overheidsbemoeienis, ik zie het nog wel gebeuren dat je over tig jaar niet meer harder kan rijden dan de maximumsnelheid omdat je black box dan meteen een boete voor je verstuurt…
rufctr01 zegt
Het begint met de lease auto’s/busjes. Straks als het een beetje ingeburgerd is gaat de rest eraan en rijden we allemaal met zo’n ding rond.
Een paar jaar terug was het ‘not done’ om zo’n ding te hebben ivm Big Brother praktijken.
Joerek zegt
Als je dan ook de keuze krijgt om privekilometers per kilometer af te rekenen kan je wat makkelijker over die 500 km grens heen en zit je niet in paniek om aan het einde van het jaar per ongeluk 600km gereden te hebben, en dus voor die 100km teveel even pak hem beet 6,000 euro kan aftikken.
Stimuleert mensen minder te rijden ipv een vast bedrag voor het hele jaar jaar te betalen en dan proberen zoveel mogelijk te rijden om zoveel mogelijk uit de bijtelling te slepen.
Per auto kan dan een vastgestelde (prive) kilometerprijs worden berekend. Een vastgestelde formule op basis van uitstoot en nieuwprijs bepaald een vaste kilometerprijs. Voor elke priverit voel je het een beetje en je wordt gestimuleerd om minder te rijden (of af en toe de trein te pakken). Middels zo’n kastje heb je die mogelijkheid. Wil je het niet (privacy of andere reden), dan gewoon de standaard 25% bijtelling.
Op het kastje moet je kunnen aangeven of het een zakelijke rit of priverit is (schakelaar). Of eventueel kan/moet je bepaalde werktijden opgeven, alles wat daarbinnen valt is zakelijk en wat er buiten valt is prive.
Ik ben voor!
lovethecar zegt
Zijn er maar 500.000 lease-auto’s in Nederland geregistreerd? Ik dacht echt dat er dat veeeel meer waren!
Joerek zegt
@lovethecar: Een leaseauto is niet per definitie een auto van de zaak en een auto van de zaak is niet per definitie een leaseauto…
bempi zegt
Waarom moet de belastingbetaler in het algemeen hiervoor opdraaien. Laten de leaserijders zelf deze kosten dekken. Zij maken er ook gebruik van.
Ik vind het sowiezo een goed plan om een zwarte doos in zo’n auto te plaatsen die je kilometers registreert. Zo beperk je de frauderende lease rijders en dan scheelt het ook veel papierwerk en controle werk met camera registratie. Ik zeg doen !
blo3to3t zegt
jongens.. de ritten van de niet-prive rijdende leasert zijn al na te kijken he, dmv. de rittenregistratie die je verplicht bij dient te houden. (een beetje werkgever controleert die ook ivm. mede aansprakelijkheid bedrijf, je spreekt namelijk gewoon over belastingontduiking.)
jammer dat de auteur van dit artikel hier even aan voorbij gaat en te druk is geweest om een flitsend stukje neer te pennen.
ik heb ook 2 jaar niet-prive gereden, maar ik werd stapelgek van die lijst bijhouden, elke rit dient erop te staan en ik reed nogal wat af per dag.
dus zo’n kastje is echt zo gek nog niet, het scheelt je gewoon veel werk.
bempi zegt
@blo3to3t:
Opschrijven is ook fraude gevoelig. Weg met die ouderwetse manier en overgaan tot digitale registratie. Je moet ook met de tijd mee gaan, ook als lease rijder.
blo3to3t zegt
@bempi:absoluut, opschrijven is fraudegevoeliger als zo’n kastje inderdaad, maar zo’n kastje is ook niet heilig natuurlijk. als die aangeeft dat je bij de Ikea bent geweest dan schrijf je die als zakelijke rit omdat je voor de baas een bijzettafeltje mee moest nemen.(oh ja, en zelf had je ook nog even een slaapkamer nodig voor je dochter)
fraudeurs blijven frauderen, dat voorkom je er niet mee, maar dit maakt het voor de goedwillende leaserijder die netjes z’n registratie bij houd wel een stuk makkelijker.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@blo3to3t: Klopt als een bus! En net als de ‘handmatige’ rittenregistratie is ook dit systeem niks anders dan ONTMOEDIGINGSBELEID!
Hoeveel mensen zouden nog kiezen voor niet privé rijden als je dan zo’n kastje krijgt? Bar weinig denk ik…
rikkon zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Het gaat toch alleen om de registratie van de locatie van een auto waar je alleen zakelijke km’s mee maakt.
Dat lijkt me geen grote inbreuk op de privacy (de meeste vrachtwagenchauffeurs weten niet beter) of is er sprake van tussenstopje tijdens de werkzaamheden die buiten het zicht van mevr. Saab of de baas dienen te blijven?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rikkon: Is ook al eerder geprobeerd, en jammerlijk gefaald! Die registratiekastjes zijn al jaren te koop, maar niemand die hem heeft!
Het probleem is dat je zelf moet aangeven of zo’n rit privé of zakelijk is, dus met een knopje druk jue op privé of zakelijk. Maarja, wat gebeurd er dan?? Juist ja. Knopje zakelijk slijt een stuk sneller! En dan komt het netjes in een overzichtje. Die wordt vervolgens NIET geaccepteerd door de belastingdienst.
Als er een echte black box inkomt, die alles in de gaten houdt, zijn er genoeg mensen met ‘Big Brother angst’ en zal het aantal berijders dat ervoor kiest geen bijtelling te betalen genihileerd worden…
En laat dat nou net de bedoeling zijn van de overheid!
bempi zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Als je zakelijk rijdt heb je toch niks te verbergen? Het registreert namelijk niet waar je rijdt, maar hoeveel kilometers je rijdt. Lease rijders leven in grote angst, bang om gepakt te worden. Daarom komen ze met privacy schending etc…
Erken de feiten, dit zal binnen nu en 2 jaar gerealiseerd worden. Het feit dat er lease rijders zijn die smokkelen met hun opgegeven registratie of dit omzeilen geeft ook aan dat dit noodzakelijk is om de zwarte boxen in te voeren. Zie het als moslims. Er zijn net enkele die wangedrag vertonen wat ten koste gaat van de hardwerkende moslims. Zo is het nou precies met lease rijders enkele smokkelen en de rest wordt gepakt. Jullie vragen erom !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bempi: Ik zeg toch ook niet dat ik tegen ben? Of dat ik vindt dat het NIET ingevoerd moet worden? Het wordt echt wel ingevoerd, maar het zal als oorzaak hebben dat veeeeel minder mensen ervoor kiezen om toch die max. 500km privé te rijden en dan maar bijtelling gaan betalen. Let maar op!
blo3to3t zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: collega heeft zo’n kastje hoor, puur omdat ie nalatig is met invullen van lijstjes, dit weet ie van zichzelf en heeft dus zo’n kastje gekocht (Trevler)
baasbas zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ehm, volgens mij juist niet? Het is nu zelfs eenvoudiger om niet prive te rijden. Je bent die vervelende rit-registratie juist kwijt. En privacy lever je niet in, die had je met de handmatige registratie ook al niet, dus dat maakt geen verschil.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@baasbas: Zie hierboven
;)
baasbas zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Oke, maar die kastjes kosten geld, een excel-sheet invullen is gratiesss.. Hollanders kiezen voor invul-ellende omdat het gratis is. Volgens mij bewijst dat punt nog niets.
Van het verhaal van 2 knoppen, prive en zakelijk waar je over zegt dat de zakelijk knop vaak ten onrechte gebruikt wordt: dat is toch precies waar het om te doen is? Fraudeurs dwarszitten omdat die te bedonderd zijn om belasting te betalen? Feitelijk is dat ook geen verschil met een rittenregistratieapparaat (3x woordwaarde) zoals je zelf omschrijft. Mogelijkheid tot fraude is er en de drempel is laag. Dus gaat er zeker op grote schaal gefraudeerd worden.
Een zwarte doos registreert alle ritten zonder dat de gebruiker daar invloed op heeft. Je geeft dus op aan de balsting dat je niet prive rijdt en dat is het dan. Je krijgt zo’n kastje en frauderen lukt niet meer.
Volgens mij een prima manier om fraudeurs aan te pakken zonder dat ‘de goeden onder de slechte lijden’… toch?
baasbas zegt
@baasbas: balsting?
tijd voor een edit-knopje :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@baasbas: nogmaals: ik ben niet tegen een dergelijk kastje, maar het zal een hoop rijders schelen die voor de max. 500km privé gaan. Dat was meer mijn punt.
En ook bij dit kastje zal er een scheiding aangebracht moeten worden in privé en zakelijke kilometers? Dat kan die niet zelf! Dus zal echt wel weer een knop op moeten komen. Dus de verantwoordelijkheid blijft bij de berijder en frauderen blijft mogelijk. Je ging toch zaterdag naar de Efetling omdat je daar een zakenlunch had? HOP, zakelijke rit…
Snappie?
baasbas zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: AH oke, ik snap nu je punt. Je hebt gelijk in dat er nog steeds een scheiding moet komen in prive en zakelijk. Zolang die gemaakt moet worden kan er nog gefraudeerd worden
themenace zegt
Ik hou niet zo van zwarte dozen
Joerek zegt
Wordt in het artikel bedoelt dat deze box verplicht wordt? Want tot nu toe kan je nog steeds zo’n box plaatsen. Daarnaast zie ik de meerwaarde niet. Je kan er nu toch ook al voor kiezen en fraude gaat het niet tegen.
Daarnaast is zo’n blackbox verre van accuraat. Soms is er geen GPS lock en heb je enorme gaten in de registratie. Wie praat dat goed? Makkelijk manipuleren door simpel aluminiumfolie erop te leggen. Nu ben je er nog altijd zelf verantwoordelijk ervoor, maar als zo’n kastje verplicht wordt misschien niet meer.
Kvgorp zegt
Ik heb een keer een busje gekregen van het werk en daar mocht ik van de baas niet privé mee rijden. Ik moest daarom de verklaring van de overheid tekenen dat ik dat niet zou doen. Deze verklaring is een jaar geldig. Alles netjes gedaan en nooit privé gereden tot ik halverwegen het jaar een promotie kreeg en een luxe auto ging rijden en daar mocht ik wel privé mee op pad. Ik had dus een nette brief gestuurd naar de belasting met die uitleg en gezegt dat ik vanaf die en die datum wel privé ging rijden met dat en dat kenteken. Dat is prima zeiden ze bij de belasting maar je krijgt een rekening van 3000,- voor die vito. Dit heb ik helemaal uit laten zoeken door mijn belastingsadviseur en door een interne communcatie fout werd dit “vergrijp” geseponeerd en was ik er van af.
Belastingsdienst… leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker…
Joerek zegt
@Kvgorp: Dit snap ik eigenlijk niet. Volgens de bijtellingsregels zou je voor het hele kalenderjaar moeten betalen indien je in een kalenderjaar, ongeacht de auto, boven de 500km uitkomt. Als je dus eerst niet prive rijdt met auto A en daarna wel prive rijdt met auto B,moet je ook betalen voor de tijd dat je auto A hebt gereden. Ik vraag me af hoe je daar onderuit kwam?! Collega ging ook naar een duurdere auto en besloot juist niet meer prive te rijden met die nieuwe wagen, maar moest wel bijtelling betalen over die periode.
Directeur zegt
@Joerek: Ik denk dat het bedrijf dit gewoon zelf heeft betaald. Ik heb het ook gehad, heb dit jaar tot april een auto alleen zakelijk gereden. In Mei kreeg ik mijn nieuwe wagen en ben ik ook prive gaan rijden. De zaak heeft uiteindelijk de bijtelling van de afgelopen 4 maanden betaald.
lincoln zegt
hoi .. ik ben zwarte dozen importeur ..
en als hobby neem ik de jongens van de RAI mee naar yab-yum ..
ik betaal ..
blo3to3t zegt
@lincoln: en dan sta je voor een dichte deur…
lincoln zegt
@blo3to3t:
ik herhaal .. ik betaal ..
blo3to3t zegt
@lincoln: ik herhaal, dichte deur.. Yab-Yum is dicht, gesloten, opgedoekt, weg…
bigcar zegt
@sir_smokalot: neem aan dat je met ‘kunderen'(laatste alinea) kinderen bedoeld..??
sir_smokalot zegt
meh, was er nog niet over uit of ik kinderen of runderen zou gebruiken. Je moet koeien nooit buiten beschouwing laten natuurlijk, daar kunnen ze zó slecht tegen…
bassco zegt
Nederland wordt met de dag communistiser…
alfamail zegt
Meestal kan ik hier redelijk dollen,maar dit riekt me iets teveel…
De meesten van ons zullen (als je sameneen huis hebt gekocht) alletwee moeten werken om iets van een acceptabel inkomen te vergaren, dus zodanig dat er iets na alle hypotheken/verzekeringen/onnodig stijgende energielasten/BELASTINGEN overblijft om van te leven.
Dat kan betekenen dat bijvoorbeeld de een een job heeft met een auto vd zaak 9omdat je voor je werk rond moet tuffen en files moet bevolken) en de andere persoon in de huishouding heeft wellicht ook een baan die niet om de hoek ligt.
Dan heb je dus 2 auto’s nodig!!!
Welke idioot nu meent dat hij/zij iemand een plezier doet met deze ver-bigBrothering (is watching you!) heeft heel andere motieven dan het leven makkelijker of zelfs maar goedkoper te maken!
Waarom niet gewoon het volgende:
-de auto’s vd zaak mogen zonder gedoe tussen 07.00u en 19.00u rondrijden, ervoor en erna moet je een verklaring geven waarom je zo vroeg/laat met het ding reed, hetzelfde in de weekend’s en vacantie’s.
Dus werken in het weekend (naar Feyenoord of andere ellende met klanten) of een beurs of presentatie buiten de woon/werktijden? Registreren!
Er staan immers al ruim voldoende camera’s OVERAl om je de gehele dag in de gaten te houden.
Dus kappen met die zwarte kasten actie, waar zijn onze rechten? Privacy???
alfamail zegt
Nog maar effe verder; de zwarte kasten die we nu hebben werken vaak niet goed, en wat dan? Kun je je hele boekhouding weer uit het hoofd en je zakagenda over pennen???
Het wantrouwen naar de Burgert die hoopt iets over te houden na al die uren GEZAMELIJKE arbeid word alleen maar verder uitgeknepen.
Sommige banen kun je NIET doen zonder auto!
Kijk eerst eens `WIE een auto vd zaak hebben, en of ze die nodig hebben of dat het inderdaad verkapt inkomen is…
Dat is het bij mij aljaren niet meer; lastige boekhouding, mijn vrouw moet ook veel reizen en daarom dus maar 1 goede prive auto voor haar gekocht, die we verder voor alle prive ritten gebruiken, herkenbaar?
En de opmerkingen van de bezorgde politici ” dat die 2e auto een oud vervuilend gebakje is” klopt hiermee ook niet …..
Ik word, lieve medebloggerts/reageerderts, niet gauw kwaad maar van deze bemoeizucht ga ik werkelijk over de rooie….
En enorm verdrietig…
anakiet zegt
Ach joh die dingen zijn simpel te omzeilen.
Je haalt em eruit als je bvb op vakantie gaat.
Je legt alluminium folie over je dashboard, geen GPS ontvangst meer..
Je sluit hem tijdelijk op een andere auto aan….
Je sluit de voeding en batterij van het kastje af….
Allemaal vrij lastig hard te maken, als je niet op heterdaad betrapt wordt.
En geloof mij zo komen er sowieso. Er zitten namelijk nog meer voordelen aan voor de leasemaatschappijen.
blo3to3t zegt
@anakiet: tot je met de auto wordt gezien bij Hazeldonk, belastingdienst gaat om je rittenregistratie vragen.
“hey, die rit staat er niet tussen, en er ontbreekt 10K kilomters over de gehele looptijd van de auto”
je rijdt al 5 jaar niet prive, dus krijg je even een naheffing van de afgelopen 5 jaar.
er zijn echt gevallen bekend waarbij mensen ee n2e hypotheek moesten nemen om de naheffing te kunnen betalen.
ow, en wat zijn de voordelen voor de leasemaatschappijen dan precies? die vangen alleen geld voor de auto zolang die op de weg rijdt he, hoe meer kilometers gereden des te beter dat is. en bij evt. hogere eindkilometrage dan op het contract staat krijgt het bedrijf gewoon een eindafrekening als de auto wordt ingeleverd.
Roaldus zegt
@blo3to3t: Die voordelen lijken me eenvoudig. Zo kan je rijdstijl worden bekeken en kunnen kosten die voortvloeien uit het vaak te hard rijden dan niet bij de leasemaatschappij verhaald worden. En zo zou je nog wel wat dingen kunnen bedenken.
Roaldus zegt
Een goed idee. Inderdaad heeft het niet de voorkeur dat alles word gecontroleerd. Maar er is nu eenmaal een regel dat je moet betalen als je de auto prive wil gebruiken. En enkel omdat er mensen zijn die zo kansloos zijn om niet te willen betalen maar wel prive willen rijden zorgt ervoor dat hier een controle op moet komen. Als we gewoon niet prive reden als we niet betalen dan was die controle niet nodig. Dus zorgen we zelf dat dergelijke idee er komen. Ik ben voorstander. En anders gewoon betalen dan heb je er geen last van.