Het lijkt een inkoppertje, maar de gedroomde versie van de nieuwe Porsche 911 komt er niet.
We mogen best een beetje medelijden hebben met de puristische Porsche 911 liefhebber. Over de jaren heen hebben deze baasjes al behoorlijk wat klappen moeten incasseren. Van dikkere impactbumpers tot waterkoeling en vlakker liggende voorruiten. Je moet het toch allemaal maar weer even verwerken.
Alsof het allemaal nog niet genoeg is, kwam er bij de facelift van de vorige generatie 911 nog weer wat bij. De atosferische motoren van de Carrera en Carrera S werden vervangen door kleinere motoren met een turbo. Funest natuurlijk voor het betere lineaire gevoel van het gaspedaal en misschien nog wel belangrijker, het geluid. Als je een ‘échte’ 911 wil, moet je meteen voor een GT3 gaan. Maar ja, die zijn stervensduur.
Met de komst van de nieuwe Cayman GT4, Boxster Spyder en de GTS versies van de 718, gloorde er weer een beetje hoop. Deze auto’s zijn immers voorzien van een atmosferische vier-punt-nul. Volgens Porsche is het geen teruggetunede versie van de motor uit de GT3, maar een heftig aangepaste variant van de nieuwe geblazen 3.0 uit de Carrera (S).
Bij sommige mensen die dromen van een instap-911 met een atmosferische motor ging zodoende een lampje branden. Wat als Porsche die nieuwe atmosferische motor nou eens in de 911 zou leggen. Misschien als opvolger van de 911T, die dan opeens echt onderscheidend vermogen (figuurlijk) heeft? Maar helaas, het gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren. Hoewel Frank-Steffen Walliser tegenover Autocar aangeeft dat hij ook een twinkeling in zijn ogen krijgt bij de gedachte, is het simpelweg te duur qua ontwikkeling:
It’s not really feasible. You ask if there’s a desire. I will not deny that. But the reality tells me it will not happen. I would love to do something like that, but the research and development costs are too high to develop such an engine for the Carrera.
Frank-Steffen Walliser
Om de motor klaar te maken voor de 911 zou deze ten opzichte van de 718 modellen bijvoorbeeld 180 graden gedraaid moeten worden. Klinkt als iets dat Porsche wel zou moeten kunnen. Maar een Carrera S pakken en daar de navigatie uitslopen is natuurlijk een goedkopere manier om een Carrera T te creëren. En dan hoor ik @willeme alweer zijn gepatenteerde adagium exclameren: puristen op een forum kopen geen nieuwe auto’s. Gelukkig krijgt de 992 GT3 in ieder geval wel weer een atmosferisch blok.
911targa zegt
Ik krijg het een vriend met een Tesla maar niet uitgelegd. Ja, blij met mijn Carrera 991 met atmosferische motor en 430 pk. “Maar een Turbo met 450 pk is toch sneller?” Ja, maar iets wat leuk en lekker is, mag langer duren, maar als iets heel erg lang duurt, is het weer niet lekker.
Hij snapt het nog steeds niet, denk ik.
a_buis zegt
@911targa: tesla, ‘nough said. Bij tesla rijders in NL draait het (naast bijtelling?) om pure prestaties. Sneller is beter. Omdat het kan. Chill modus is voor de vrouw en kinderen. De man wil zsm (naar begin van de file) scheuren.
timdawg zegt
@a_buis: nope. Mrs. Timdawg wil elk verkeerslichtsprintje winnen, dus staat ‘ie hier nevah in chillmode.
a_buis zegt
@timdawg: ha mooi, dan zal ze die ook vrijwel altijd winnen
none zegt
Hmmm, ik vind het meestal triest. Tesla zijn van die subaru impreza mensen, die dan gaan racen met iets als een basis 911. En gedurende het fluitconcert van hun zelf erop geschroefde turbo zitten te grijnzen dat ze sneller zijn.
Terwijl de Porsche rijder ze niet eens in de gaten heeft.
mwti zegt
@911targa: heb je al gezegd dat Tesla IVF is en Porsche Porno? Misschien snapt hij het dan? Of hij is impotent. Dat kan ook. Dan snap jij het.
tortuga zegt
@911targa: net zoals het feit dat een heerlijke oude sl55 amg mij meer aanspreekt dan een huidige sl63 motorisch vlak dan
petroldrinker zegt
je zegt het zelf al, hij rijdt tesla, die zijn sws niks uit te leggen als ze het al niet snappen, die gasten claimen toch altijd alles beter te weten
993carrera4s zegt
Wat een lulverhaal. Ik dacht dat de GT3 Touring er niet meer kwam, dat is de droomversie, voor mij dan. De Carrera T is marketing, meer niet.
vaakbenjetebang zegt
Precies. En het zou me niet verbazen als dit lulverhaal een stukje pre-marketing is. “Nee, deze komt er niet”. En dan over 2 jaar komt-ie (oh verrassing) stiekem toch. Limited edition natuurlijk, 911 stuks. Of 992 stuks. Kies maar iets. Niet te verdedigen prijskaartje, wat in de door het journaille gretig overgeschreven perskit op potsierlijke wijze tòch verdedigd wordt door een zwamverhaal over een stukje gewichtsbesparing en puurheid (voor de bühne natuurlijk, door het aanpassen van een paar volkomen triviale onderdelen en het weglaten van uitrusting die iedereen alsnog als optie aanvinkt), en klaar is Ferdinand. En dan stort iedereen zich er bovenop met een half harde, het journaille voorop natuurlijk.
a_buis zegt
@vaakbenjetebang: samenvattend: Porsche verdient graag geld aan mensen die er genoeg van hebben. Jouw probleem in deze is precies?
vaakbenjetebang zegt
Dat Porsche graag geld verdient is niet raar, dat is de bedoeling. Dat het daarvoor op de sentimenten inspeelt van de mensen die dat kunnen en willen betalen snap ik. Dat systeem houdt zichzelf in stand en zo heurt het ook. Mijn ‘probleem’ (wat een groot woord is) in dezen is dat ik niet zo’n liefhebber ben van cynische marketingexercities zonder daadwerkelijke toegevoegde inghoudelijke waarde enerzijds en gemakzuchtige pers die daar niet al bij de introductie keihard doorheen prikt anderzijds. Dat is dus precies niet hoe het heurt.
a_buis zegt
@vaakbenjetebang: maar ze mogen dan wel lekker op kosten van porsche scheuren, winen en dinen! Serieuze Autopers is toch al jaren een contradictio in terminis? Na overname Autovisie (en exit Ton Roks, kennen jullie hem nog?) ging het eigenlijk in volle vaart bergafwaarts.
vaakbenjetebang zegt
Dat ben ik met je eens, het abonnement AutoVisie heb ik er dan ook om die reden aan gegeven. Het is natuurlijk ook moeilijk om objectief verslag te doen als je van het goede leven hebt geproefd, en nog moeilijker als je een volgende keer nog een uitnodiging voor dat goede leven wilt krijgen. Dat snap ik allemaal – maar het stoort me daarom niet minder.
993carrera4s zegt
@vaakbenjetebang: test
mwti zegt
@993carrera4s: als je dat marketing vindt dan snap je het maar ook weer niet. Bij dure merken is namelijk alles marketing. Zo werkt het in de wereld.
993carrera4s zegt
@mwti: Je bedoelt alles is beleving denk ik, niet marketing. Dat snap ik heel goed. Al die design details die verwijzen naar de oude 911’s vind ik prachtig in de 992. Doen ze heel goed. Maar de carrera T is een overbodige auto.
993carrera4s zegt
@mwti: Ik denk dat je merkbeleving bedoelt ipv marketing. Al die design verwijzingen naar de oude 911’s in de nieuwe 992 vind ik knap gedaan. Doen ze echt goed. Maar de carrera T is een onnodig model, voegt echt niks toe.
993carrera4s zegt
@mwti: ik denk dat U merkbeleving bedoelt. Al die details aan de 992 die verwijzen naar de oude modellen, dat doen ze echt goed. Maar de carrera T voegde echt niks toe. Misschien gaan ze er nu iets anders van maken.
jaapiyo zegt
De Carrera T zoals bij de 991 is idd marketing. Punt is juist dat ze er nu iets bijzonders van zouden kunnen maken. En natuurlijk is de GT3 de epische versie die je wil hebben, maar er viel/valt altijd ook wat te zeggen voor een lekker basic uitgeruste 911 (met atmosferische motor) die qua prijs ook wat minder exotisch is.
realhustler zegt
Ik hoorde lang geleden dat de beste 911 een Turbo S cabrio is. Bloed snel, praktisch, luxe, maar net iets minder scherp dan de coupe, daardoor iets comfortabeler, en met het dak open is de sensatie alleen maar groter.
Ga je sneller (GT2, GT3, RS) dan wordt het oncomfortabel, lawaaiig, de extra snelheid is nihil in het verkeer. En de luxe is minder of helemaal weg.
a_buis zegt
@realhustler: let wel op dat niet niet plotseling 50 met grijs haar bent nadat die die cabrio kocht. Ben het overigens volledig met je eens mbt lawaai en missen comfort bij de snellere versies.
bosje zegt
Net als dat er geen ‘beste auto’ is, is er volgens mij ook geen ‘beste 911’. Voor een regelmatige circuitbezoeker zal een GT3 RS toch ‘beter’ kunnen zijn, terwijl iemand met een toupetje liever de dichte Turbo S besteld. En voor de persoon die wel een instap Carrera kan financieren maar geen Turbo is die Carrera toch beter. Als er een beste 911 was dan had Porsche niet zo veel verschillende modellen op de markt gebracht…
993carrera4s zegt
@realhustler: Dat hoor je vaker in reviews van de Turbo. GT modellen houden beter hun waarde, dat zal voor de meeste liefhebbers en verzamelaars zeker meespelen.
ericd zegt
Er zijn bij Porsche meer zorgen over het hybridiseren van de 911: https://www.carscoops.com/2020/06/porsche-says-hybrid-911-must-meet-weight-and-packaging-standards-and-theyre-not-there-yet/
mashell zegt
Een 911T met een atmosferische motor is net zo raar als een elektrische auto een turbo uitvoering geven.