Dat Kvyat niet presteerde naar Red Bull’s maatstaven was niet de enige reden voor de ruil tussen beide rijders.
Als kijker kregen we tijdens diverse races een hete strijd te zien tussen de Toro Rosso-rijders Max Verstappen en Carlos Sainz. In de media werd breed gespeculeerd over een mogelijk conflict, maar de twee coureurs wuifden deze betuigingen altijd van de baan. Er zou niets aan de hand zijn.
Toch lijkt dit niet helemaal waar te zijn. In een kort interview met Red Bull baas Helmut Marko krijgen we namelijk iets anders te horen. De hoofdoorzaak van de overstap had alles te maken met de slechte prestaties van Danill Kvyat, maar dit was niet de enige reden. Volgens Marko ontstond er namelijk een ’toenemende onrust’ bij Toro Rosso tussen Verstappen en Sainz. Het plan om de twee uit elkaar te halen lag dus al op tafel.
Hoewel Max zijn ex-teamgenoot niet meer met een ferme noot kan toespreken via de radio, zullen de twee elkaar geregeld treffen in het veld tijdens een race. Vandaag werd bekend dat Max Verstappen per direct gaat rijden voor Red Bull Racing. Daniil Kvyat zal in actie komen voor Toro Rosso.
Fotocredit: Red Bull Racing
pechweg zegt
Het begint steeds meer op Goede Tijden Slechte Tijden te lijken..
granlusso zegt
@pechweg: Gaat Max dan ook zes keer dood?
VeniVidiVici zegt
@granlusso: Nee, Max heeft ineens allerlei unknown kinderen die plots opduiken in het verhaal haha
patrick zegt
@pechweg: je bedoeld top gear onder leiding van Ludo, Ludo Sanders
martijn11 zegt
Gedonder kun je niet hebben onder een race dat gaat natuurlijk fout
diesel78 zegt
In welk team is er geen gedonder? Elk team maar aan een satellietteam? Blijf je schuiven en is het end zoek…. .
toniominestrone zegt
@diesel78: Button en Alonso schijnen het prima met elkaar te kunnen vinden, sterker nog Alonso heeft er bij Dennis op aan gedrongen om Jenson voor het team in 2016 te behouden, het kan dus wel, teammaatjes die elkaar wat gunnen.
Mairsil zegt
@toniominestrone: Het scheelt wellicht dat beide al een carrière inclusief wereldkampioenschap achter zich hebben, de druk om zich te bewijzen is dan wel kleiner.
ghost zegt
@toniominestrone: het kan ook wel maar het probleem ligt bij de rijders zelf. Het zijn stuk voor stuk van die “mannetjes” die zichzelf beter vinden (lees; De beste!) en alleen maar denken aan eigen belang.
st220 zegt
Zonder alle ‘ins and outs’ kunnen wij dat niet beoordelen. Dus!
rufctr01 zegt
En nu moet hij zich nog meer gaan bewijzen.
gertjan2012 zegt
Tuurlijk, hij is denk ik veel te bang dat Mercedes of Ferrari hem weg kapen na dit jaar
dieselaer zegt
Als je die jongens volwassen wilt laten worden kun je ze beter niet uit elkaar halen. Moeten ze maar zelf uitvechten op de baan.
Vind het toch al erg apart dat ze na drie races al gaan wisselen met coureurs, want dat straalt nu niet bepaald vertrouwen uit in Kvyat. Hopen dat Max nu wel het maximale uit de RB kan halen!
martinus zegt
SKYSPORT TED had er de volgende analyse over
Er zijn 4 redenen waarom de Switch goed is:
[quote]
The Red Bull driver swap: So what’s all this about then?
Ted Kravitz: “As emotionless as it seems, swapping Daniil Kvyat for Max Verstappen is actually very useful for Red Bull as it kills a whole aviary with one stone:
[b]
1.”It secures Verstappen for the short to medium-term.
2. “It solves the Kvyat problem
3. “It diffuses the toxic atmosphere at Toro Rosso and helps them earn more money.
4. “It deflects attention from the furore over Dietrich Mateschitz’s TV station.”
[/b]
Ok, let’s go through this in more detail…
[b]1. Securing Verstappen’s short to medium-term future
[/b]TK: “Everyone knows Max Verstappen is in demand. For all Christian Horner’s assurances that he is on long-term Red Bull contract, the actual details have been sketchy and the Dutchman is such a prize that rival teams would be prepared to buy that contract off for the right amount of money, if Max were available.
“So with Max able to move if he wanted, however messy, it looks like Red Bull have had to show the Verstappens – father and son – that they are serious about keeping him.
“To do that, they would have had to give him a new contract, (taking him off the driver market and probably tripling his earnings) and as a sweetener, hand Max Dani Kvyat’s car for the rest of the season. Red Bull also had to show Ferrari, Mercedes, McLaren, Renault etc, that Verstappen really isn’t available.
Verstappen replaces Kvyat
“From the Verstappens’ point of view, it’s also the best deal to do now. They aren’t going to get an answer out of Ferrari until the end of the season, same for Mercedes, who have to conclude their own driver negotiations. And if they do wait until mid-season and both Ferrari and Merc say ‘not now’, that weakens their hand with Red Bull.
“Also, if the Verstappens waited, the deal wouldn’t have been sweetened by an early switch to a Red Bull Racing car capable of helping Max achieve front-row starts and his first podium this season.”
[b]2.Solving the Kvyat problem.[/b]
TK: “So with all that in mind, this isn’t about what happened in Russia. That race just gave Red Bull’s driver mentor Helmut Marko the excuse to pull the trap door.
“Even though he came out of China smelling of roses with a podium, Kvyat hasn’t been near Ricciardo’s pace in races and, crucially, in qualifying.
“In fact, Marko’s mind was more likely to have been made up by Daniil’s recent (comparatively) poor qualifying performances. He hadn’t carried last year’s momentum into 2016. Remember Kvyat was rushed into the Red Bull team when Vettel dumped them in Japan 2014, so his appointment in the first place was hasty.
“But it also takes the pressure off Kvyat. You could have imagined him going to Spain and the only thing we’d be asking him on the Thursday is ‘Are you sorry?’ ‘Are you going to do it again?’ ‘When are you going to stop crashing into Vettel?’ Marko knows enough about drivers to know that that pressure would only be very negative for him and so, this way, he does actually lift all that pressure on the Russian.
“That’s not to say this does anything for Marko’s reputation as an ‘old meanie’ – something I don’t think he gives two hoots about! But he’s demonstrated how little chance young drivers get once again. It’s sad for these kids, but that’s the deal with Red Bull.
“Not that he would ever admit this, but it also shows that Marko was pretty embarrassed by and sorry for what happened to Sebastian Vettel in Sochi – Vettel is still firmly on the Marko and Horner Christmas card list.”
We look back at the crash that cost Daniil Kvyat his place in the Red Bull line-up from the Spanish Grand Prix onwards.
We look back at the crash that cost Daniil Kvyat his place in the Red Bull line-up from the Spanish Grand Prix onwards.
[b]Diffusing the toxic atmosphere at Toro Rosso[/b]
TK: “Toro Rosso is a melting pot at the best of times, but the second year of the Verstappen-Carlos Sainz rivalry turned ugly from the very off in Australia and I don’t think we understood how deeply those tensions have been felt within the team.
“There have been reports of shouting matches between engineers and team bosses, more shouting matches between drivers’ fathers and team bosses, and then there’s the slightly mysterious and sudden appointment of John Booth to the role of racing director.
“When I asked team members and the drivers in Russia what John’s role was going to be, they looked completely mystified and said ‘we don’t really know, no one’s told us’. It did seem to come together very quickly – probably as a response to the tense atmosphere which had developed in that team.
The Sky Sports F1 pundits react to some heated radio messages from Toro Rosso’s Max Verstappen and say that he needs to keep calm to progress.
The Sky Sports F1 pundits react to some heated radio messages from Toro Rosso’s Max Verstappen and say that he needs to keep calm to progress.
“If you take one of those protagonists out of that atmosphere and put the politically neutral Kvyat back in, I think it can only help bring stability to Toro Rosso. And that’s important because they’ve got a great car this year, but with last year’s Ferrari engine which cannot be developed, so the best opportunity to score lots of points is in the first six or seven races.
“They haven’t been taking those opportunities, mostly through unreliability or bad luck incidents – which only makes their need for points (and therefore money) more acute.
“It’s great: in comes an experienced points scorer in Kvyat who can finish well in the next few races, he gets his head back together and Toro Rosso benefit!
“At the grand-old age of 22, a senior driver returns to his old team to help them out of a tricky spot.”
[b]Deflecting focus from Red Bull’s TV station.[/b]
TK: “This does also deflect attention away from Red Bull co-owner Dietrich Mateschitz’s threat to shut down his own television station, ServusTV, as that’s been a big thing in Austria.
“A lot of people work there, they produce a lot of content and own a lot of rights. They’re a major channel in Red Bull’s home country. His issue with broadcast unions won’t have gone down well and threats to axe the whole thing have caused a real ruckus, so in domestic terms the Verstappen story does take attention away from something which might have been slightly embarrassing for Mateschitz.”
Let’s look outside the aviary – what does this mean for Daniel Ricciardo, Verstappen’s new team-mate?
TK: “I can imagine him smiling and saying ‘right, okay, let’s see where this one goes then…’ I think he’ll see it as a personal challenge.
“It could actually be the making of him. He’ll certainly have the advantage of familiarity early on with the way Red Bull go about their racing, which could help. But that won’t last very long.
“We already know how good Ricciardo is – he put Vettel in the shade in 2014, so let’s see, it’s another great story line for us watching on TV this year.
“If Ricciardo puts Verstappen away, then we will know he really is special.”
And what about the bigger picture – what does this say about Red Bull’s future?
TK: “It says that they’re on the road back to glory. I don’t think the Verstappens would have agreed to this if they hadn’t seen the lie of the land as regards engine equalisation.
“In Russia it was agreed that F1 is getting rid of the token system, so manufacturers whose engines are underperforming at the moment will be allowed to improve them without the kind of restrictions they’ve had in the past.
“It’s a big flag that there is a future ahead for a competitive Red Bull. If they stay with Renault, which it is looking like they will unless a deal with Honda is somehow put together, it does signal that Red Bull are absolutely serious about getting back to being Mercedes beaters and winning championships.
“There’s also the big 2017 change in aerodynamic regulations to consider. When you’ve got a huge aero change you’d put your money on Adrian Newey to get the best out of it. In fact, the last big aero rule change we had in 2009, Newey was only outmanoeuvred by the loophole with Brawn’s double diffuser – otherwise Red Bull had the best car. And then there’s the safety canopy – or AeroScreen – to consider – with which Red Bull have a major head-start.
“So having reached the bottom of their cycle, this marks the beginning of Red Bull coming back towards the top – which will probably coincide very neatly with Max Verstappen’s second or third year with the team and a tilt at the world championship. Everyone gets what they want – except poor Dani Kvyat…” [/quote]
wildbeest zegt
@martinus: goed stuk
martinus zegt
@wildbeest:
Wat mij betreft missen er nog wel wat argumenten waarom de switch logisch is.
1. Max is een betere chauffeur, (echt, hij rijdt veel constanter in zijn rondetijden dan Kvyat)
2. Max, heeft veel meer Marketing-waarde dan Kvyat. Hij is the new kid in town. En ook buiten Nederland is men verbaasd over zijn talent. Hij doet het communicatief ook wat sterker dan de verlegen en onhandige Kvyat.
Daarnaast kun je altijd nog voor de lol speculeren over
3. “Vettels lange arm” in TorroRosso.
[img]https://i.ytimg.com/vi/OOM2mxr63W0/hqdefault.jpg[/img]
viezefreddyw zegt
Wie is Kwjat?
RubenPriest zegt
@viezefreddyw: in Duitsland noemen ze ‘m Kwjat (zie interviewbericht). Heb het even aangepast naar Kvyat inderdaad. We zijn immers geen Duitsers.
viezefreddyw zegt
@RubenPriest: Oh, dat wist ik niet. Rare naam…
bassx zegt
Wat leuk is aan dat interview dat duidelijk is dat RBR de druk behoorlijk heeft opgevoerd bij Kvyat dit seizoen omdat hij veel langzamer was dan zijn team-genoot. De aanvaring in China en Rusland afgelopen week zijn een gevolg van het opvoeren van de druk. RBR merkt dat hij de druk niet aan kan en fouten gaat maken zoals Grosjean in z’n crash periode deed. Ze verwachten nog meer crashes van Kvyat als hij bij RBR rijdt en daarom mag hij bij STR “afkoelen”.
martinus zegt
Nein!
arii zegt
Hoe het écht zit zullen wij toch nooit voor 100% achter komen
wildbeest zegt
@arii: illuminati
john4545 zegt
Ik mag hopen dat Autoblog vanaf nu ook wat respectvoller over Red Bull, Mateschitz en dr Helmut Marko gaat berichten?
martinus zegt
@john4545:
Ze zijn allemaal Erdogan niet..
En al waren ze dat wel..
Journalisme en Blogs zijn nooit slechter geworden van een kritische insteek.
john4545 zegt
@martinus: Je moet even lezen voordat je gaat schrijven. Ik had het over respect, niet kritiekloos zijn. Een maand geleden las ik nog een artikel dat Mateschitz en Marko ‘jankerds’ zijn. Dat is geen journalistiek, maar gewoon op de man spelen. Drogredenen. Zoek het eens op.
martinus zegt
@john4545: Juist omdat ik les, vind ik wat je zegt een beetje holle retoriek.
Zelf gebruikt u namelijk de term ‘idioten’ nog afgelopen week om de stewards van de Russische GP te duiden.
Een belediging, kan ook best functioneel zijn. Wie blogt over het gemekker en gejammer van Marko en Mateschitz kan zoiets best kracht bijzetten met zo’n belediging. Persoonlijk niet mijn stijl, maar niet per definitie respectloos.
Mocht je dat wel vinden, dat kan… maar kom dan hier niet mekkeren over respect terwijl deze week nog wat stewards [url=http://www.autoblog.nl/nieuws/uitslag-formule-1-grand-prix-van-rusland-2016-86854]als idioten wegzet[/url] omdat ze een andere beslissing maken dan jij graag had gewild.
john4545 zegt
@martinus: Iemand ‘wegzetten’ als idioot inzake beslissingen op de baan met voorbeelden waarom is iets anders dan Mateschitz en Marko als ‘jankerds’ betitelen zonder op de inhoud te reageren met andere dan drogredenen. Ik weet het, nuance en context is moeilijk, helemaal als je Erdogan erbij sleept.
fapfap zegt
@john4545:
Marko en Mateschitz zijn daarentegen dan ook jankerds, dat is een feit.
Kun je wel zeggen dat het respectloos is, al het andere zou liegen zijn.
john4545 zegt
@fapfap: 1 van de meest fundamentele argumentatieregels is: wie stelt, moet bewijzen.
Zolang je niet met argumenten komt waarom het jankerds zijn blijft het (respect)loos gezwets.
Ik begrijp dat in het hedendaagse Nederland al moeilijk genoeg is een fatsoenlijk gesprek te voeren zonder demagogie en zwart/wit-geleuter, maar nu Max Verstappen in waarschijnlijk de beste auto sans motor in F1 mag rijden, zou een beetje respect naar de heren Marko en Mateschitz Autoblog en haar vele Max Verstappen-fans, niet misstaan.
xxxheidi zegt
Het zijn immers overstappenweken.
mick0210 zegt
Het was niet omdat verstappen en sainz elkaar niet mochten, maar omdat de fans en media bleven discussieren wie er nou beter is en waarom
pindakoning zegt
Ik geloof eigenlijk dat Sainz en Verstappen best op redelijke voet met elkaar leven. Eerder zijn het elkaars kampen die botsen
martinus zegt
@pindakoning:
Daar was een natuurlijk een direct ‘conflict of interest’
Beide rijders wilden voor volgend jaar een stoeltje bij het grote RB.
En het leek er op dat er maar een vrij zou komen.
Ik heb zin in Catalonia!
Max zal er wel weinig van bakken,
Want helemaal nieuwe auto.
Maar tof dat hij nu al de stap maakt.
ahs1979 zegt
Nog verder nieuws omtrent deze “soap”: de race engineer van Max, Xavi Pujolar, verlaat ook Scuderia Torro Rosso. Geruchten zijn dat hij na GP Rusland tegen Tost was uitgevallen. Hij gaat in ieder geval niet met Max mee naar RBR.
http://www.motorsport.com/f1/news/pujolar-confirms-split-with-toro-rosso-733777/
motoragent zegt
@ahs1979: Ik denk dat dit inderdaad aardig mee heeft gespeeld. Achter de schermen van Toro Rosso heeft het behoorlijk gerommeld, eigenlijk al sinds Singapore vorig jaar. En dan niet zo zeer tussen Sainz en Verstappen zelf, maar hun engineers.
Schijnt dat Xevi een beetje zijn eigen plan heeft getrokken tijdens de kwalificatie van Rusland, en daar was Tost het niet bepaald mee eens, met de zoveelste ruzie tot gevolg. Dat is dan ook meteen de reden dat Xevi niet met Max mee mocht richting Red Bull. Jammer, want het leek een goed duo.
tkoote zegt
Blijf het een rare switch vinden. Kvyat startte vorig jaar ook niet best, maar herpakte zich toch flink midden/einde seizoen. En nu rijd ‘ie naar het podium, om een race later twee fouten te maken en gelijk terug gezet wordt. Vind het (vanaf de zijlijn uiteraard) een heel rare gang van zaken en denk dat ze meer een aanleiding zoeken om Verstappen z.s.m. naar Red Bull te krijgen voordat ‘ie gaat overspringen naar een ander team in 2017. Daar zal nu geen sprake meer van zijn.
meridian zegt
Vroeger als je ouders rijk waren en daardoor ook invloedrijke vrienden hadden, kreeg jij als kind de mooiste baantjes. Voor een deel omdat er genoeg geld was voor een goede opleiding en ook vanwege de naam en invloed van mamma en pappa. Zo zijn bijvoorbeeld veel zonen officier in het leger geworden. Nu is dat een stuk minder in de maatschappij en iedereen die blank is, rijk of arm, heeft min of meer de zelfde kansen op een bepaalde baan. Maar er zijn nog steeds uitzonderingen en Max en zijn carrière zijn daar een mooi voorbeeld van. Er zullen heel voor jongens van Max zijn leeftijd zijn die tenminste zo goed als hem zijn. Maar die hebben niet dezelfde pappa en niet zoveel geld voor materiaal en trainingen. Om het ’talent’ van Max even in het perspectief te plaatsen.
pinut187 zegt
En er zullen nog wel meerdere redenen zijn …