Het Koeweitse Investment Dar, voor 50% eigenaar van Aston Martin, heeft gisteren laten weten dat men bezig is om tot 20% van de aandelen te verkopen. Er is extra geld nodig, zo’n 300 miljoen dinar (1 miljard dollar), om diverse schulden te herfinancieren.
“We have offers … we are in talks but the (sale) should be value-added whether financially or technically,” zo vertelde executive vice-president Amr Abou El-Seoud tegen Reuters. “We are not considering selling and exiting.”
Het zijn goede tijden voor koopjesjagers…
Need zegt
KOPEN KOPEN KOPEN!!!
Breinstein zegt
zal mercedes-benz geinteresseerd zijn?
Klaas zegt
20% van Aston Martin zal in de huidige markt toch niet in de buurt van de benodigde 1 miljard dollar komen?
Emerald Green Jag zegt
Mooie gelegenheid voor Tata om deze aandelen over te nemen.
Gelet op het feit dat Aston Martin en Jaguar toch al veel tegen elkaar aanschurken, zou het m.i. een goed idee zijn om beide merken onder één vlag te krijgen.
hynderman zegt
@ Emerald Green Jag
Lijkt je dit wel een goed idee!? Mijns insziens komen er dan 2 kemphanen tegenover elkaar te staan, wat onherroepelijk slachtoffers opleverd.
Emerald Green Jag zegt
@ Hynderman
Kemphanen? Als het gaat om directeuren: may the best man win! ;-)
Qua merk c.q. markt is de vijver waarin Jaguar vist groter dan die van Aston Martin. De rechtstreekse Jaguarconcurrent van de DB9/Vantage/etc. is alleen de XK serie.
Verder doet een oud Engels gezegde hier opgeld: if you can’t beat ‘em, join ‘em!
DavidZ zegt
Koopjesjagers? Mensen die met veel korting een Aston willen kopen bedoel je?
Voor zover ik weet heeft Aston Martin geen kapitaalkrachtig moederbedrijf. Dus als de recessie nog lang duurt kan het met hen snel gedaan zijn. Ze hebben erg veel geld geinvesteerd in nieuwe modellen, en dat moet allemaal worden terugverdiend. Beetje lastig als je verkoop is ingestort.
Indien die verkoop snel aantrekt kunnen ze het redden. Zo niet…….
Niks nieuws, de geschiedenis van het merk is een aaneenschakeling van (bijna) failissementen.
Citrofiel zegt
Ze hebben geldtekort in Koeweit? Nu is het echt ernstig…
Max zegt
Ik vind het waardeloos dat dergelijke bedrijven aan de haal gaan met Europese merknamen. We raken alles kwijt! Denk je trouwens dat Tata het nu goed onder de kredietcrisis? Volgens mij is het een staalconcern, en gezien er niet veel geïnvesteerd wordt door bedrijven. Misschien is een overname van Tata een vergelijkbare overname door Fortis van ABN?
En trouwens, doet Jaguar het goed nu? Dat maak je mij niet wijs!
hubert zegt
…om diverse schulden te herfinancieren…
Wat een boekhoudkundig gebrabbel voor rood staan en je rekeningen niet meer kunnen betalen.
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: 1 miljard dollar een koopje???
Is dat de dagomzet van autoblog misschien?
Esprit_de_Flandre zegt
@ Hynderman
De twee bespelen een andere markt. AM is hoger gepositioneerd dan Jag. En Lagonda zal ook hoger staan dan Jag. Op zich niet slecht van de twee samen te brengen, zolang ze Jag maar niet de BMW-toer opsturen (423,7 verschillende modellen)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Schulden herfinancieren’
Lees dat eens 3x en je beseft hoe belachelijk dat is…
Vaak het begin van het eind…
lincoln zegt
50% .. 1 miljard ??
waar is AM toen de tijd voor verkocht ??
lijkt me sterk dat het bedrijf meer waard geworden is ..
Klaas zegt
Wat kijkt iedereen raar op van schulden herfinancieren. Daar is niks raars aan. AM is met kort geld gekocht. De kopers waren vermoedelijk van plan om voor het aflopen van die leningen AM weer door te verkopen. De normale hedgefund praktijk. Nu hebben we kredietcrisis en kan dat niet. Maar die leningen moeten wel worden afbetaald. Dan sluit je dus nieuwe leningen af om de oude af te lossen, dat heet herfinancieren.
Het is allemaal niet zo heel bijzonder, alleen in deze omstandigheden iets moeilijker.