De Britten gaan het chiptunen aan banden leggen. Het duurt nog wel even, maar vanaf eind volgend jaar is het uit met de pret en komen gechipte auto’s niet meer door de APK. Dit heeft de Britse RDW, the Vehicle and Operators Servies Agency (VOSA) laten weten. Hoe men gaat vaststellen of een auto wel of niet gekieteld is, is nog onduidelijk. Veel tuningbedrijven adverteren juist met de claim dat de aangepaste motormanagementsoftware niet te detecteren valt.
Wellicht heeft de VOSA een trucje gevonden om de software-aanpassingen toch gemakkelijk te kunnen detecteren. Anders lijkt mij dat iedere auto tijdens de APK (MOT in de UK) op een rollerbank moet worden gezet om het vermogen te meten. Maar ik ben geen techneut, dus wellicht zijn er andere manieren. Misschien de uitstoot meten?
De keuringseisen zullen niet alleen ten aanzien van het vermogen worden aangescherpt. Er zal ook strenger word gekeken naar veranderingen aan de koplampen met aftermarket sets, de conditie van de bedrading en er mogen geen waarschuwingslampjes voor de airbags branden. Bij de Britten moeten nieuwe auto’s na 3 jaar voor het eerst gekeurd worden.
Met dank aan Johan voor de tip!
Tommy2 zegt
Moet iemand toch zelf weten of hij of zij zijn ofhaar auto tuned? Volgens mij is dit technisch helemaal niet mogelijk want het slaat ook nergens op! Straks krijg je zelfs nog een boete als je je kozijnen in een iets andere kleur overschilderd!
lincoln zegt
@Tommy2:
kleur van kozijnen ??
dat komt alleen voor in zwaar communitische landen ..
oohh .. wacht effe ..
bosnialove zegt
@Tommy2: In Nederland is het oververven van je kozijnen niet toegestaan, althans, als je een huurhuis hebt (denk ik). ;)
autogek123 zegt
@Tommy2: Je heb al nieuwbouwwijken waar je zelf niet mag uitmaken welke kleur je de buitenkant van je ramen en deuren wilt verven. :(
stefan82 zegt
@Tommy2: Waarom heb je een APK als elke aap zijn auto kan tunen en daarbij mogelijk een onveilige situatie creert. Hup, hup 100PK erbij, aanpassen remmen? waarschijnlijk niet, etc. etc.
Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben van dergelijke nieuwe wetgeving maar dat ‘iedereen het zelf moet weten’ is niet helemaal terecht.
Akeem_e92 zegt
@stefan82: Okay, en als precies diezelfde auto met door door jou voorgestelde 100 pk extra door de producent wordt aangeboden? Mag dat dan wel?
Hoezo onveilige situatie? Bij de apk worden in principe alle onderdelen getest die een gevaar kunnen opleveren. Remmen, gordels…
Rutger zegt
@stefan82:
Als je moet remmen bij 80km/u maakt het niet uit of je auto 120pk heeft of 240pk. De snelheid is bepalend voor de remafstand en niet het vermogen van de motor.
snelisanders zegt
@Rutger: Ik ben het wel met stefan eens. Een getunede auto lokt veel meer uit tot hard rijden.
Misschien een beter idee:
Voer een rijbewijs in speciaal voor hardrijdende auto´s. Als een auto een pk/gewichts verhouding heeft, gunstiger dan zoveel, dan heb je een XX rijbewijs nodig, met licence to speed!!!
Hahaha, met uitgebreide rijvaardigheidstrainging enzo, best leuk toch?
stefan82 zegt
@Rutger: Dat is waar, uiteraard. Maar jij bent denk ik de enige die zijn auto zou laten tunen omdat deze dan minder brandstof gaat gebruiker. Al de andere mensen doen het om er harder mee te kunnen accelereren en een hogere topsnelheid te halen, remmen is bij dat laatste wel van belang.
VB: Je zou ook kunnen zeggen. Ik geef een auto 500PK (origineel 100PK) en je gaat nooit harder dan 100km/uur rijden. Je oude banden hadden een voldoende snelheidsindex. Omdat je met 500Pk niet harder gaat rijden dan 100km/uur zou dit in theorie voldoende moeten zijn. In praktijk zal dit absoluut niet kloppen. Omdat de krachten die losgelaten worden bij 500PK niet te vergelijken zijn met de krachten bij 100PK.
jamesBROWN zegt
Lijkt me bepaald niet onoverkomelijk; net zoals mensen de originele uitlaat er weer ff onderhangen voor de keuring, kun je de electronica ook weer tijdelijk in originele staat terugbrengen, en dat waarschijnlijk met een stuk minder moeite dan het vervangen van een ‘echt’ onderdeel.
En “er mogen geen waarschuwingslampjes branden”? Ik mag hopen dat ze de criteria daarvoor wel wat specifieker hebben gedefinieerd; de een heeft een boel meer waarschuwingslampjes (en daarmee kans dat er eentje brandt) dan de ander…
Zjonnie zegt
@jamesBROWN: er staat voor de airbags.., in nl ook een controlepuntje..
T16 zegt
Vermogen neemt vaak af als er weinig onderhoud is gepleegd en/of veel kilometers zijn gereden. Een vol luchtfilter scheelt zo 10 pk. Lijkt me onhaalbare kaart om vermogen te gaan meten. Wel kun je uitlaatgassen in vollast meten. Verder onzalig plan. Er wordt veel met versies en updates gerommeld door de fabrikant en de garages.
BaySideBlueBoy zegt
Wilden we niet in Nederland naar, na 5 jaar je eerste APK? Of is dat al doorgevoerd?
Thomaz zegt
Wat een onzin dat gechipte auto’s niet door de keuring komen, ongelofelijk.
Voor de rest ben ik het wel eens met deze regels, vooral met betrekking tot aftermarket koplampen. Die 22000k xenon-koplampen op de weg zijn mij haast letterlijk een doorn in het oog.
Zjonnie zegt
@Thomaz: daar is zeer zeker helemaal NIKS mis mee, zoalng ze maar goed afgesteld worden.. ook als er mensen achterin zitten.. ik heb vaker last van mensen die met de gewone halogeen lampen rijden en waarvan de lampen te hoog staan of geheel niet werken dan van mensen met aftermarket “xenon”
lincoln zegt
Engeland verNederlandst ..
Lan_Evo zegt
En wat als je dan gewoon een compleet andere ECU hebt of een piggyback, mag ook niet dan neem ik aan? Waarom is dit eigenlijk, milieu geneuzel of wat?
Pallas zegt
@Lan_Evo: Ja, milieu geneuzel!
Bob zegt
@Lan_Evo: Of fiscaal? Gechipte Bluemotions e.d.
vergelijkingsmongool zegt
Best raar in een land waar je bij wijze van spreken een tank op kenteken kunt krijgen zolang je de loop er maar afzaagt.
DePannekoek zegt
@vergelijkingsmongool: ?
bakkerst zegt
@DePannekoek:
In Groot Brittannië bestaat er zoiets als een “Single Vehicle Approval” dat betekend dat je voertuig op een aantal punten gecontroleerd word en je er daarna de weg mee op mag. De eisen die daarvoor gesteld zijn zijn niet heel hoog. Er heeft iemand een poosje een mobiele SCUD Launcher installatie te koop aangeboden in Engeland. Het kreng kon ook op kenteken…
DePannekoek zegt
@bakkerst: Ic, snapte al niet waar die het over had :)
marc zegt
@vergelijkingsmongool: Bij ons in het dorp reed vorige week een oude armoured personal carrier door de hoofdstraat (bij ons is in Zuid-Oost Engeland)
Alwood zegt
lijkt me niet heel nuttig… een auto moet aan bepaalde eisen voldoen ivm uitstoot, als tuning niet goed gedaan is komt dat vanzelf naarboven. Verder lijkt deze controle mij geen hoger doel hebben?
Jokkebrok zegt
Ah, lekker is dat!
midasracer zegt
Lijkt me een broodje aap verhaal. Chiptunen heeft alleen maar effect in de hoge toerentallen, dus uitlaatemissies (die stationair gemeten worden) zijn volgens de originele specificatie. Alleen een vermogenstest zou inzicht geven, maar kan ook subjectief zijn. En ik zie niet duizenden MOT stations ineens een rollenbank aanschaffen.
Mijn ervaring met de huidige MOT testen is bovendien dat ze niet in de buurt komen van de APK. MOT goedgekeurde auto’s worden hier keihard APK afgekeurd.
Zjonnie zegt
@midasracer: de uitlaat emissies stationair meten?, bij oudere auto’s ja nu niet meer hoor,.. zeker diesels worden tot t eind doorgetrapt,.. 2.5 k roet uitstoot voor de vrijaangezogen en 3.0 k roet uitstoot voor de turbo diesel.. qua benzine geen idee, heb ik ook weinig mee van doen..
midasracer zegt
@Zjonnie: Ja die diesels worden aardig het rood in gejaagd, maar is voor een roetmeting toch? Benzine is alleen een stationaire CO meting.
Trionic zegt
Controleren op basis van uitstoot zal niet makkelijk zijn. Bij chiptuning worden vaak alleen de waarden bij volle belasting verandert. Om de EGT binnen de perken te houden en het koppel te verhogen wordt in dat gebied de ontsteking vervroegd wat een hogere NOX uitstoot veroorzaakt. Is moeilijk te controleren zonder testbank of testrit waarbij niet het volle vermogen geleverd wordt.
Fova zegt
Waarom staat er niet bij waarom die nieuwe wetgeving wordt ingevoerd?
Danny zegt
Ik waarschuw al jaren..
Overheidscontrole rijst de pan uit!! We moeten dit aan banden leggen.. ik wordt doodziek van al die chips in mijn pasjes, irisscans, vingerafdrukken etc. om te kunnen reizen! Ons voordeel geven en achterhouden waar informatie eigenlijk voor wordt gebruikt ( bijv. AH bonuskaart) gelukkig dat de km-heffing er niet door is gekomen! Straks als er een nieuw Straaljagertje ontworpen wordt, en iemand van ons hier is een politicus met veel mensen achter zich, wordt het wel heel erg makkelijk diegene om te leggen!! Helaas.. mensen zijn naief! :(
Nederland B.V. –> als wij niet in het straatje lopen worden we “ontslagen”! Wanneer zien mensen dit is…
Ontopic.. Zelfs mijn Alfa 3.0 V6 24v is ( de alfa kenners weten welke chiptuner ik bedoel) als hij gechipt is zuiniger en minder uitstoot dan niet gechipt. Dat is al vaker op papier “bewezen”…
Ik snap de regel niet echt..:S Helaas weer een stukje vrijheidsbeperking!
het wordt Toyota of VW dat straks auto’s levert voor iedereen, geen keuze, geen modificaties meer… Geen hobby meer!
die westerselanden gaan veeeeels te ver!
Megakix zegt
@Danny: goed verhaal ! Sluit me daarbij (zoals altijd) aan.
RickB zegt
ABT zal ook wel minder winst gaan draaien in Engeland dan :D
Laue zegt
@RickB:
Zal je even uit je dromen helpen. een ABT `tuning` word gewoon in de fabriek gedaan of bij de dealer. allemaal schijn, behalve natuurlijk die bodykitjes die je kan bestellen.
RickB zegt
@Laue:
Ik jouw dan ook even.
Dat chippen doen ze in Leusden…
Was toen zo iets over bij Auto Xperience met een Seat Leon, stonden ze toch echt in Leusden te knoeien en te prutsen met een ECU…
Rutger zegt
@RickB:
ABT claimt dat de auto (tenminste in Duitsland) in dezelfde milieuklasse blijft.
Marvin zegt
“en er mogen geen waarschuwingslampjes voor de airbags branden”
Mmm geen Italiaanse auto’s meer in GB?
Specht zegt
Wat een onzin, dit kunnen ze nooit controleren. Dus zelfs met een gechipte ecu kom je wel door de controle.
En anders weet ik genoeg oplossingen, gewoon een extra aangepaste chip tussen obd stekker en ecu zetten die de originele software “faked” als je de boel uitleest.
Of nog makkelijker, de chiptuning boer levert gewoon een kitje waarbij je zelf de originele software weer in kunt stellen voor een dagje.
de sjonnies zegt
Bangmakerij
Is niet te bewijzen, of de Britse overheid moet gaan head-hunten bij NASA
Timmie zegt
Dit is een goed idee. Wil je een krachtigere wagen, koop dan een duurder model. Iedereen heeft nu toch een hele waaier vermogens…
bpc zegt
@Timmie: goed idee voor de merken en de overheid niet voor de klanten
bpc zegt
ik dacht dat britten alles op straat lieten rijden met lichten ? en dan gaan ze lastig doen op dit ? uitstoot meten zal niet helpen ten eerste kan meer uitstoot ook aan een slechte afstelling liggen en goede chiptuning gaat niets aann de uitstoot verandere want je verbanding word beter
Timmy zegt
In Belgie worden auto’s op uitstoot gemeten terwijl ze gas plat geven. Mijn dieseltje is over heel de lijn een derde sterker. Zowel aan pk’s en aan nm’s. Mijn uitstoot is gewoon perfect dus snap niet hoe jullie dan aan meer uitstoot meten komen?
Peter zegt
Als ik mij niet vergis is in de UK verzekeringspremie en belasting gerelateerd aan het motorvermogen, dus dat zal er dan wel iets mee te maken hebben.
ALS dit erdoor komt EN men weet een methode te ontwikkelen waarmee geconstateerd kan worden dat er daadwerkelijk sprake is van chiptuning, dan voorzie ik een grote markt voor de PPC kastjes van bijvoorbeeld BSR tuning; hiermee kun je binnen 5 minuten zelf de tuning ongedaan maken en andersom.
marc zegt
@Peter: Je vergist je. Wegenbelasting en bijtelling zijn CO2 gerelateerd. Verzekering gaat per vezekeringsgroep (Insurance Group), vermogen is 1 van de dingen waar men naar kijkt. Als je een hele sterke maar suffe auto hebt is je premie lager dan een even sterke ‘rijders’ auto waar procentueel meer ongelukken mee gebeuren.
AlfaGTV zegt
Geen waarschuwingslampjes voor de airbags? Das vrij lullig voor 90% van de Alfa rijders…
Rob USA zegt
De uitstoot zal na tuning vaak minder zijn als zonder dus moeilijk te conroleren.
Bij mijn tuning heb ik een kastje waar 3 verschillende tunes opstaan (race/torque/drag) en ik kan ook weer de fabriekswaarden zelf terugzetten. :)
Danny zegt
lol Alfa GTV,
Die van mijn 166 brand ook :).. even laten uitlezen, en weg issie weer…
Heb liever mijn airbag lampje brandend, dan dat veel vaker voorkomende motormanagement storing lampje bij, Lamborghini, Audi , Volkswagen, Seat, Skoda, Bentley, Posche.. pff enz..
Bij ik geloof Top Gear was dat, dat je kon zien dat hij bij een gloednieuwe lambo al brand! Exact hetzelfde als VW/Audi..
Ohh.. je betaald daar puur en alleen voor het naamplaatje!! boycotten die VW/Audi emotieloze onzin!
Eric zegt
In België lopen ze zo ook belastingsgeld mis, daar auto’s die meer dan 163 pk hebben meer rijtaks en inschrijving moeten betalen. De volgende grens is 211pk. Zo krijg je een Boxster/Cayman van 211 pk in België met als inschrijving 2500 euro, hou je deze wagen standard met 265 PK , betaal je 5000 euro inschrijving.
Veel zware diesels worden ingeschreven als 211 pk en later gechipt naar het oorspronkelijk vermogen.
bpc zegt
@Eric: best oo, zo ze jagen zo al genoeg achter ons geld he
Martijn zegt
Als je RON 95 tankt heb je al minder vermogen dan met RON 98 of 100.
AudiQuatro zegt
als je technisch in staat bent om een motor te chippen, dan ben je toch ook in staat om er een beveiliging op te zetten? En daarnaast worden de meeste auto`s een stuk zuiniger van chippen, je zou het dus moeten stimuleren! Zullen we daar dan maar subsidie op gaan geven, ipv de prius?
Dennis21 zegt
doe jij even de airbags op werking controleren dan?? :D
Yo! zegt
@AudiQuattro, idd, sterker nog, met mn Burger Motorsports JuiceBox 3 op de Beamer gewoon map 0 (van de 15) kiezen, en tis een standaard verhaal voor de keuring. Of maak ik nu reclame ?
Cantago zegt
Nouja, op zich wel goed om te voorkomen dat mensen met zelf knutsel dingen de veiligheid van zichzelf en andere onbewust in gevaar brengen. Maar niet mogen tunen? Er MOET een mogelijkheid komen om dat goed te keuren lijkt me?
peter - italia zegt
beetje offtopic, maar wel vergelijkbaar, nederlandse vissersboten mogen ook maar een max vermogen hebben…en ze hebben een soort apk stand in de computer die een paar honderd pk minder levert.
Ze activeren die apk stand dmv een serie commands..in de auto wereld zou het zo kunnen werken:
toeter,linkerrichtingaanwijzer,grootlicht,toeter,rem ofzo :P
Dennis21 zegt
@peter – italia: een beetje als vroeger een scooter met morse-code begrenzen ;)
balgehaktbla zegt
je kunt gewoon bij bleufin een kastje bestellen waar je dan via hun site software op kunt lade voor jou auto, dus dan kan je zelf je auto tunen en als je naar de apk moet dan kun je ook weer de standaard ecu er op gooien.
Megakix zegt
Niet te controleren, gewoonweg bangmakerij. Zo heeft Jan Kees de Jager (minister ergens…) vorig jaar keihard gesteld, dat hij het chippen wil tegengaan in Nederland…eeeuh….joehoe…Keesje…? :lol: ..kan niet hae ?!
Ramshoek zegt
Een autobouwer programmeert zijn motoren niet alleen op vermogen, maar ook op drivability een laag verbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen.
Ik snap enerzijds wel waarom de Britse RDW het chippen wil tegengaan.
Anderzijds zal het wel lastig zijn om langs de kant van de weg te bepalen of een wagen gechipt is…
Wat je ook vaak ziet is dat fabriekanten het chippen tegen gaan. De onkraakbare software, waar veel fabriekanten mee komen, blijken allen te kraken. Da’s dus niet de oplossing. Wat BMW tegenwoordig schijnt te doen is om de haverklap zogenaamde nieuwe software updates ontwikkelen die elke keer dat je je wagen naar de dealert brengt zorgen dat je ‘chipsoftware’ weer lekker overschreven word. Maar daar zullen de heren tuners (m/v) ook wel snel iets op vinden.
terazino zegt
mijn auto is gechipt. hij stoot minder zooi uit, loopt rustiger en verbruikt minder brandstof. met de standaard software was de turbodruk veel te hoog, was bijna naar zn grootje. eigenlijk zou elke nieuwe diesel afzonderlijk softwarematig aangepast moeten worden.