Is een gebruikte Focus ST Wagon de ideale auto voor de petrolhead en zijn gezin?
We krijgen de vraag geregeld in de Autoblog Advies-rubriek. Een auto die eigenlijk ALLES kan. Want ondanks dat we allemaal het liefste in een oude fraaie coupé willen rijden, zijn we gebonden aan allerlei eisen.
De verzekeringspremie mag niet te hoog zijn, er moet plaats voor drie kinderen zijn op de achterbank en de onderhoudskosten mogen niet de pan uit rijzen. Ook moet het niet te oud zijn, want het moet wel een beetje veilig zijn, graag. Uiteraard, met eega en kinderen heb je gewoon andere eisen en valt zo’n kekke Peugeot RCZ of Opel GT helaas toch af. Zeker omdat je net een gezin begonnen bent, is er geen budget voor 150.000 euro aan Audi RS6 voor de deur.
Beste allrounder?
Maar is deze gebruikte Focus ST Wagon dan niet de beste allrounder? Althans, als je alle kosten mee laat wegen. Ja, een Audi S4 B6 is sneller en net zo duur, maar voor het vervangen van de kentekenverlichting moet het blok eruit. Je kan wel een JDM Estate halen voor het geld, maar die zijn aanzienlijk ouder, hebben het stuur aan de verkeerde kant zitten én hebben vaak om onverklaarbare redenen viertraps automaat. Er is maar een auto volgens het recept die nóg gaver is en dat is de Leon ST Cupra, maar die zijn (nog) iets te prijzig.
Bij deze Focus lijkt alles goed te zijn. Uit ervaring kan ondergetekende beamen, De Focus Wagon is veel ruimer dan een BMW E91. Onder de kap ligt de bekende Ford 2.0 EcoBoost met 250 pk en 350 Nm, meer dan voldoende voor aansprekende prestaties. Daar moet bij Mountune vast wel meer uit te halen zijn.
Gebruikte Focus ST Wagon met strepen
Qua gewicht valt het ook heel erg mee, iets meer dan 1.350 kg. Daarnaast heb je een handbak met zes voorwaartse versnellingen tot je beschikking. Het geheel wordt afgemaakt met dikke 18” velgen, de ST-bodykit, een centrale uitlaat en dikke Recaro-kuipstoelen.
Voor het sportieve gevoel krijg je er een setje racestrepen bij. Natuurlijk, ze zijn net zo volwassen en gepast als een scheetkussen bij een crematie. Maar net als dat scheetkussen verlicht het de spanning wel. Deze auto neemt zichzelf niet zo serieus. Dat terwijl je ‘m wel serieus als auto kunt inzetten.
Dit exemplaar is afkomstig uit 2013 en heeft sindsdien nog geen ton gelopen. Volgens de advertentie op Marktplaats zijn alle sleutels nog aanwezig en is van jouw voor iets meer dan 15 mille.
E34M5Touring zegt
Golf R Variant, die blitspijpen effe wegwerken en je hebt de ideale sleeper. 2500.- bij JD en je rolt met 400ish pk de deur uit. Doe je 0-100 rond de 4 sec.
Staat een knappe gele Focus ST te koop, vind het exterieur wel tof. Vanbinnen echt niet om aan te gluren vind ik. Daarom zou ik het niet snel kopen. Zal vast beter sturen dan een Golf oid. Dat neem ik wel voor lief dan.
okdoei zegt
@E34M5Touring: ik kijk meestal uit het raam naar de weg, dus interieur boeit mij persoonlijk minder.
Beetje zoals een vriendin. Liever een iets minder knappe die goed is in bed dan een hele mooie zeester.
87sandyd zegt
@okdoei: dan maakt het ook niet uit als het een Fiat Multipl is. De buitenkant zie je ook niet.
kennone zegt
@E34M5Touring: ik zou gewoon voor de EVO 9 Wagon gaan. Staan er ook een paar tekoop die omgebouwd zijn naar links gestuurd, maar rechts hoord eigenlijk gewoon bij deze modellen, steek daar ook 2500,- extra in als hij nog niet getuned is en dan ga je ook naar de 400pk met een hoop herrie, vlammen en knallen. Wel de handbak pakken natuurlijk
lightisride zegt
lijkt mij wel wat. Waar staan die te koop? Ik ben ze nog nooit tegen gekomen
E34M5Touring zegt
@kennone: Ja is natuurlijk een gave optie. Maar wellicht wat veel als daily driver. Wel tof hoor. Dat zeker.
smoked zegt
@E34M5Touring: Dan liever een Cupra Leon ST, heeft ook AWD en met kietelwerk ook over de 400 paardjes.
woutera zegt
@smoked: die zie je niet veel. De meeste zijn gewoon FWD
smoked zegt
@woutera: een ST heeft altijd AWD, de hatchback is altijd FWD :-)
woutera zegt
@smoked: de Cupra ST Black van mn zwager is toch echt FWD. Volgens mij is het een optie en bij de Cupra R standaard
smoked zegt
@woutera: de laatste bouwjaren van de 5F generatie zijn allemaal Cupra 300’s met 4Drive naar mijn weten.
woutera zegt
@smoked: Dan zal dat vanaf de Cupra 300 zijn misschien. Die van mijn zwager is een 290 uit 2019
boddieh zegt
Persoonlijk zou ik dan liever iets meer neerleggen en voor een facelift model gaan, ziet er in mijn optiek een stuk beter uit. ST stond destijds ook op mijn shortlist, maar ben toch voor de E91 335i gegaan, dat 6 cilinder geluid is echt te verslavend :-)
baserace zegt
Bijna perfect idd: alleen kun je er geen sleurhut/karretje/stabiele fietsendrager op kwijt vanwege de centrale uitlaat 😢 daarom is hij eerder van mijn shortlist gevallen…
cvoo zegt
@baserace: Dat is echt jammer idd!! Een enkele pijp aan iedere kant, zoals bij de huidige ST staat ook veel beter imo. Ik snap niet dat ze destijds die keuze hebben gemaakt.
joki zegt
Zelfs zonder de nood aan een trekhaak zou ik dit bij een specialist laten ombouwen omdat ik de standaard uitlaat echt verschrikkelijk vind. Eigenlijk het enige wat me stoort aan een fantastische wagen…
flik2punt0 zegt
@baserace: precies waarom die bij mij ook afviel. Gelukkig is het fijne sturen bij de non ST ook aanwezig. Maar het blijft jammer anders had er een ST voor de deur gestaan
saxoke zegt
@baserace: en @flik2punt0: wat is er dan in de plaats gekomen, want c segment (stations) met dit vermogen/prestaties zijn er weinig en mogen volgens mij bijna allemaal geen trekhaak
baserace zegt
@saxoke: bij mij een Volvo V60 T3. Dat is een Ford 1,6 Ecoboost motor met standaard 150pk. Bij Rica is ie gekieteld naar 200pk.
Rijdt prima hoor daar niet van maar hierna komt er waarschijnlijk toch weer een Ford… stuurt toch echt een stuk fijner…
saxoke zegt
@baserace: toch een heel verschil, een “hothatch” station of een station met een vlotte motor. K vind ze beiden niet te vergelijken. De 1 is een “sportwagen”, de andere een enorm comfortabele auto. Maar dat ie goed rijdt, daar ben ik zeker van.
baserace zegt
@saxoke: heb je helemaal gelijk in… lang verhaal: laten we zeggen dat de vrouw ook in de auto moet kunnen rijden🙄
saxoke zegt
@baserace: dat is altijd 1 van de eisen die ik aan een auto stel. K ga zelfs meer zeggen, eigenlijk heeft mn vrouw hier de doorslaggevende keuze gemaakt.
volvod5 zegt
@baserace: maak daar maar max 180 pk van. Rica is een ster in het naar boven afronden van waarden.
baserace zegt
@volvod5: Veel tests over de T4 / 182pk Ecoboost hebben het over dat hij wat “geknepen” voelt maar zo voelt hij totaal niet… maar ik speel al langer met het idee hem een keer op de rollenbank te zetten. Heb jij daar ervaringen mee icm Rica?
volvod5 zegt
@baserace: Rica heeft mij waarden voorgespiegeld die zonder hardware aanpassingen nooit gehaald kunnen worden. Maar ze verzekerden mij dat het alleen een software aanpassing zou zijn. Ik heb gekozen voor een tuner met een bewezen track record. Ik ben nog niet op de rollenbank geweest, maar de meeste GTI’s hebben moeite om die D5 bij te houden. Dus dan kloppen de waarden wel.
airditude zegt
Past geen trekhaak onder 🤓
rammillius zegt
De trekhaak is een gemis. Maar misschien aanpasbaar? Uitlaat verleggen en bumper van een standaard Focus? Rij nu zelf de 150pk versie uit 2016 en die rijd al zeer lekker 😃
cvoo zegt
@rammillius: Ze hebben volgens mij geen trekgewicht op het kentekenbewijs staan. Dus wellicht is het in praktische zin wel te maken, maar niet legaal.
jarnobakker zegt
Ik heb een Ford S-Max met dit blok . is helaas wel behoorlijk wel veel zwaarder , maar nog steeds behoorlijk snel na een leuke tuning. In deze focus lijkt dit me blok me helemaal een monster met die specs.
mc96 zegt
Een vermakelijke auto absoluut, maar allround nee. Zou eerder voor een F31 320i gaan.
soundgarden zegt
Een allrounder you say, zonder trekhaak you say ? Nah
soes750 zegt
Ik ben er tot nu toe erg blij mee. Gewoon helemaal origineel gelaten. ST3 met volledig lederen Recaro’s. En dat er geen trekhaak onder past vind ik persoonlijk een voordeel. Voor verhuizingen heb ik wel een maatje die trucker is.
blikmetwielen zegt
Aan de buitenkant en motorisch echt een leuke bak.
Alleen zou op het interieur afhaken.
Het oogt zo lomp dat interieur
bernoulli zegt
Bijna perfect. Behalve dat verschrikkelijke dash.
berrychello zegt
Wat is er verschrikkelijk aan? Alles zit op de juiste plek en als het design van de radio je niet aanstaat dan kies je voor een Sony headunit.
bernoulli zegt
Die Sony zit er al in.
saxoke zegt
Jullie zeggen het zelf al: “Er is maar een auto volgens het recept die nóg gaver is en dat is de Leon ST Cupra.” Er is er nog eentje, de Golf R variant, alleen al omwille van zijn 4wd is dat de ideaalste, maar ook nog eens een pakje duurder. Zelf heb k de keuze vorig jr laten vallen op de Leon ST Cupra. En tja, je zal het al raden, nog geen seconde spijt van gehad. M’n vrouw rijdt er dagelijks mee en zou geen andere auto meer willen.
87sandyd zegt
@saxoke: De Cupra heb je ook nog eens in 4drive. Ik ga denk ik ook voor een Leon Cupra
saxoke zegt
@87sandyd: das juist. Was ik bijna vergeten. Dàt is de meest ideale. De Cupra st 4drive. Die waren toen ik zocht nog net iets te duur vond ik. En persoonlijk, vind ik de voorbumper van het pre facelift model net iets mooier. Succes met de zoektocht, je krijgt er een geweldige auto voor in de plaats.
E34M5Touring zegt
@87sandyd: Maar dat zijn er niet veel. Ik kijk regelmatig op t moment. Maar twijfel aan de cupra met fwd. Stage 1 met 370pk is toch een stuk leuker met awd. Hoef niet perse een station. Maar die hebben het wel het vaakst geloof ik. Gewone Golf R blijven goed waarde houden. Beter dan de Cupra’s. Maar die R heeft dan wel awd.
saxoke zegt
@e34m5touring: 5deurs Leon bestaat niet in 4wd. Enkel de station heeft 4wd, als optie, vanaf 2017
87sandyd zegt
@e34m5touring: Duitsland zijn er genoeg ;)
berrychello zegt
Leuk zo’n ST, maar persoonlijk vind ik het jammer dat er geen trekhaak onder kan…
randy zegt
Mooie sportieve familie pakezel. Maar het past geen trekhaak onder…. Ik ga nog wel een paar jaartjes afzien met mijn megane grand tour 2.0 tce 180 GT. Met (afneembare) trekhaak
saxoke zegt
@randy: dat er geen trekhaak onder kan hebben veel van die snelle rakkers. M’n Cupra mag die ook niet hebben.
Gregor zegt
Heb zelf een Focus ST uit 2015. Echt een fijne rijders auto. Vond persoonlijk het dashboard van dit modeljaar een stuk minder mooi, evenals de smoel. Vandaar dat ik voor de facelift ben gegaan. Het rijden zal hetzelfde zijn, dat zit wel goed bij Ford. Iemand die een goede wegligging wil hebben zou deze zeker moeten overwegen.
giertjuh zegt
Helaas kun je hier niet op een zaterdagochtend de boedelbak achterhangen, stond op me wish list maar inmiddels niet meer
Bernadette zegt
Heb ongeveer 1,5 jaar de ST wagon markt in de gaten gehouden en op ’n enkeling na kwam ’t allemaal geïmporteerd uit Duitsland. En tja, kilometerstanden..ik vertrouw ’t niet.