Is een gebruikte bijtellingsknaller uit de lease interessant? Dat vraagt Autobloglezer Rik zich af.
Soms heb je van die vragen dat je denkt: ja, hoe zit dat eigenlijk? Eentje daarvan kregen we van Rik. Op dit moment is hij namelijk op zoek naar een opvolger voor zijn Ford Focus Wagon uit 2006. Deze kocht hij in 2011 en in 2015 wilde hij ‘m inruilen, maar hij kreeg slechts 1.500 euro inruil terug. De dealer zei dat de auto ‘op zijn einde’ was. Rik nam de uitdaging aan en verving vervolgens alleen het hoognodige om de auto veilig te houden. En nu, in 2023 is het dan eindelijk zover, de auto is dermate verroest dat Rik de APK niet eens meer wil afwachten. Het punt is gemaakt, de Focus mag, nee, moet eruit! Maar de verkopert zat er naast.
Gebruikte bijtellingsknaller: is dat interessant?
Voor de volgende auto zoekt Rik iets dat ongeveer even ruim is. Vanwege de lage afschrijving heeft Rik wat kunnen sparen kan hij een grotere en modernere auto kopen. Als het kan met lekker veel opties. Daarbij kwam hij bij de bijtellingsknallers van weleer geregeld tegen. Rik zag dat die vaak erg compleet zijn uitgerust, veel vermogen hebben en ook nog zuinig gereden kunnen worden. Dat klinkt uit de kunst. Maar is zo’n auto interessant voor de occasion-koper? Daar gaan we vandaag achter proberen te komen.
De wensen en eisen voor een gebruikte bijtellingsknaller voor Rik zijn als volgt:
Huidige / vorige auto’s: | Ford Focus Stationwagon Futura |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Beide |
Budget: | Tot de 18.000 euro, mag ook minder. |
Jaarkilometrage: | Sowieso 30.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | De Focus is écht tot de draad versleten (424.000 km!) |
Voorkeursmerken / modellen: | Luxe auto met automaat en veel ruimte |
No-go merken / modellen: | Focus was prima, maar mag wel iets dikker zijn |
Volvo V60 D6 AWD PHEV
€ 16.445
2015
155.000 km
Wat is een Volvo V60 D6?
Vriendelijk zijn voor het milieu was in 2015 echt heel erg leuk. Je kon namelijk gewoon een hele dikke Volvo bestellen. Dan had je een dikke vijfcilinder die de voorwielen aandreef en een elektromotor voor de achterwielen. Bij elkaar was dat een zeer potente combinatie. Paar dingetjes waar je op moet letten is dat het weliswaar een Volvo is, maar niet een hele ruime gezinsauto. De Volvo V60 is namelijk niet echt ruim op de achterbank. De kofferruimte was al niet denderend, maar het accupakket snoept nog wat belangrijke liters weg.
Hoe rijdt zo’n gebruikte bijtellingsknaller dan?
Ja, het rijdt eigenlijk fantastisch. De stoelen zitten uitstekend, het onderstel is lekker comfortabel en de aandrijflijn zorgt voor meer dan voldoende voortstuwing. Het is echter geen 3 Serie-concurrent in dynamisch opzicht. De V60 D6 is geweldig als je tot 70% van zijn kunnen rijdt. Zowel in de bochten als op de Autobahn loop je tegen de tekortkomingen van het concept aan. De accu is vrij snel leeg (en dan mag de diesel alles zelf oplossen) en de accu zorgt ook voor een hoog gewicht.
Kosten Volvo V60 D6 PHEV:
- Verbruik: 1 op 15,7*
- Brandstofkosten: € 257
- Gewicht: 1.849 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 95
- Verzekering (WA+): € 85
- Kosten per maand: € 438
Onderhoudsprognose
Ai, dit is een flinke. De Volvo V60 kent een hoop aandachtspunten. Enerzijds komt het ook omdat er erg veel van verkocht zijn, anderzijds omdat er nu – acht jaar na dato – best veel dingetjes aan kunnen komen. De injectoren zijn een aandachtspuntje. Oh, en het hybridesysteem werkt niet altijd feilloos. Een ander ding om rekening mee te houden is dat de banden erg snel slijten vanwege het hoge gewicht. De dynamo gaat ook weleens kapot. En dan zijn er nog alle dingen die kapot kunnen gaan bij een luxe auto. Plus roest, want ja, dat is bij deze generatie Volvo’s niet altijd denderend voor elkaar. Hier is zo’n gebruikte bijtellingsknaller dus minder interessant.
Afschrijvingsprognose
Dit zijn geen Polestars die in waarde gaan toenemen. Sterker nog, vanwege het hoge gewicht en het feit dat het diesels zijn, is de wegenbelasting enorm. Maar: de CO2-uitstoot zit onder de 49 gram per km (48!) dus betaal je het halftarief. We weten alleen niet hoelang dat nog het geval is. Deze Volvo V60 D6 heeft een kentekengewicht van 1.845 kg, dus dat tikt enorm aan. Onze inschatting is dat een Volvo station altijd wel iets van een waarde vertegenwoordigd, maar zonder halftarief voordelen is een gewone V60 of V70 interessanter.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
€ 15.999
2014
165.000 km
Wat is een Mitsubishi Outlander PHEV? (weet je dat niet, van de Leidl!)
Ha! De Metsubsidie Outlander! Deze auto was het rijdende symbool van geld besparen. Er waren namelijk zoveel stimulansen om deze auto te rijden, dat je wel gek was om het niet te doen. Het is een PHEV-variant van de derde generatie Outlander. In principe is het best een slim systeem: het is namelijk een elektrische auto met een range-extender. Er zit ook geen transmissie in. Het probleem is dat in 2013 de elektro- en accutechniek nog niet zo ver was. Dus de matige actieradius is alleen maar belabberder geworden. Je mag blij zijn als je meer dan 10 km haalt, is het extreem veel. Oef, waarom dan nog een gebruikte bijtellingsknaller kiezen?
Hoe rijdt zo’n gebruikte bijtellingsknaller dan eigenlijk?
Ja, niet denderend, althans, als je van autorijden houdt. Van de Outlanders is dit echter wel de meest comfortabele qua onderstel en geluidsniveau. Het is wat dat betreft vrij goedmoedig. Dankzij het vlotte reageren van de elektromotor lijkt er iets van en prestatieniveau te zijn, maar dat is heel tijdelijk in de Mitsubishi. Ondanks dat alle opties bij deze Instyle aanwezig zijn, is het allemaal wel van en lager niveau. Adaptieve cruise control werkt zeer rudimentair: bij een rotonde begint ‘ie al te accelereren…
Kosten Mitsubishi Outlander PHEV
- Verbruik: 1 op 16,2
- Brandstofkosten: € 302
- Gewicht: 1.785 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 51
- Verzekering: € 65
- Kosten per maand: € 418
Onderhoudsprognose
Qua betrouwbaarheid staat de Mitsubishi Outlander vrij hoog aangeschreven. Het is immers een Japanse auto. Het is natuurlijk een vrij grote en zware auto, dus het onderhoud qua banden enzovoort past daar ook wel bij. Ook heb je natuurlijk twee aandrijflijnen om rekening mee te houden. Net zoals met de Volvo is het accupakket het grootste zorgenkind. Deze zijn heel erg duur om te vervangen en dan heb je eigenlijk nog niets. Het wordt tijd voor goede aftermarket partijen, eigenlijk. Als je voor een paar duizend euro 100 km range aan zou kunnen winnen, dan zou het ineens interessant kunnen worden., maar dat is het nu nog niet echt.
Afschrijvingsprognose
Ja, in principe zouden we zeggen: niet al te best. Maar al jarenlang zijn deze auto’s enorm waardevast. Dus er zijn mensen die de auto nog steeds willen kopen. Nu is het aanbod minder extreem dan je zou denken: veel van deze auto’s zijn geëxporteerd. Maar helemaal verkeerd was de subsidie dus niet, want men rijdt nog altijd graag deze auto’s. Dus qua restwaarde zijn we voor de verandering gematigd positief. In tegenstelling tot de Volvo is het een benzine, dus mocht het half tarief vervallen is het nog enigszins te doen. Ook handig, er kan een trekhaak achter en sommige hebben ‘m zelfs omgebouwd naar LPG. Dat is dan echt de ultieme Nederlandse auto.
Volkswagen Passat GTE Highline (B8)
€ 17.950
2015
170.000 km
Wat is het?
Volkswagen kwam ietsje later met de bijtellingsknallers, maar pareerde uiteindelijk ijzersterk met de Passat GTE. In eerste instantie was er de Golf GTE. Die auto ontvingen we destijds nogal lauwwarm. Het zijn fijne auto’s, maar die naam GTE lijkt te veel op GTI en daar komt het écht niet bij in de buurt. Bij de Passat hebben we er minder last van, waarschijnlijk omdat er geen Passat GTI is. Bij deze auto is het totaalpakket namelijk heel erg goed. Het interieur komt nog altijd vrij modern over en ook het exterieurdesign is vrij fris. Wel moet je genoegen nemen met een sedan, want stations zijn ietsje prijziger.
Hoe rijdt de Passat GTE?
Nou, eigenlijk heel erg goed. Er zijn minder sportieve aspiraties, dus stap je met en ander gevoel in. Ondanks de 1.4 motor voelt de Passat best potent aan. Het is allemaal vrij Duits: relatief stevig, stabiel en comfortabel. De stoelen zijn bijzonder prettig. Nog een voordeel: de prestaties zijn prima, maar het verbruik al helemaal. Zeker als je een beetje normaal met het verkeer mee tokkelt, dan is het verbruik erg gunstig te noemen.
Kosten Volkswagen Passat
- Verbruik: 1 op 18,3
- Brandstofkosten: € 263
- Gewicht: 1.620 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 42
- Verzekering: € 60
- Kosten per maand: € 365
‘Yolo’ 508 1.5 HDI Aut. 130
€ 17.780
2019
130.000 km
Wat is een het?
De huidige Peugeot 508. We gaan dit keer niet kijken naar de maximale pk’s voor het budget (dat we ietsje rekken). Nee, we hebben gekeken naar de jongst en mest complete D-segment auto en we kwamen op deze 508 uit. Moderne auto’s zijn veelal vrij luxe uitgerust, zeker bij de niet-premiummerken sta je er van te kijken wat je krijgt voor je geld. Het is een keurige D-segment liftback, een heuse Berline. Precies wat je nodig hebt, eigenlijk. Sterker nog, vroeger was een D-segment vijfdeurs de ultieme gezinsauto. Oh, en kijk er eens naar: dit is gewoon een knappe kar.
En hoe rijdt het dan?
Heel erg goed, als je geen haast hebt. De 1.5 diesel is een soepel naaimachientje. Als je gewoon lekker op koppel rijdt en relaxed met het verkeer meerijd is het dikke prima. Sterker nog, je kan prima een prent pakken met deze Peugeot. Op de linkerbaan in Duitsland heb je iets minder te zoeken, alhoewel je 200 km/u wel kan halen. Maar je hebt voor relatief een klein bedrag een enorme lap auto, heel veel uitrusting en het ziet er nog modern uit. Sterker nog, het huidige model ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Kijk, dat is mooie meegenomen!
Kosten Peugeot 508
- Verbruik: 1 op 19,3
- Brandstofkosten: € 212
- Gewicht: 1.474 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 150
- Verzekering: € 70
- Kosten per maand: € 432
Afschrijvingsprognose
Ja, ga er maar god voor zitten. Dit gaat wel afschrijven. D-segment auto’s zijn namelijk niet heel erg populair. En al helemaal niet met een dieselmotor in het vooronder. Aan de andere kant, deze Peugeot komt uit een tijd dat niemand een diesel meer kocht en er zijn altijd mensen op zoek naar een diesel. De aanwas stopt nu namelijk bijna helemaal. Deze 508 is modern en heeft het gewoon Euro 6-label. Het onderstel is bovengemiddeld prettig in de omgang.
Onderhoudsprognose
Uiteraard zul je onderhoud moeten uitvoeren. Het voordeel is dat je maar één motor mot onderhouden die ook nog eens behoorlijk eenvoudig is. De auto is relatief nieuw en er zijn nog niet heel erg veel bekende issues waar je op moet letten. Maar deze auto komt wel uit een tijd dat de Fransen flink werk hebben gemaakt van de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Autoblog oordeel voor een gebruikte bijtellingsknaller
Je moet heel erg goed overwegen wat je nodig hebt. Ja, er is behoorlijk veel keuze uit origineel Nederlandse auto’s en ja, ze zijn over het algemeen erg goed aangekleed. En in principe zijn die aandrijflijnen nog prima bruikbaar vandaag de dag. Houdt wel rekening ermee dat je de eerstvolgende bent die van half- naar voltarief gaat. Dat niet alleen, ook hebben we het over 7 tot 10 jaar oude auto’s waarvan de accu een keer vervangen moet worden. De Volkswagen is het minst verouderd en van de bijtellingsknallers het meest interessant. MAAR! Het verschil met gewone auto’s is niet heel erg groot. Daarbij hangt de accu-vervanging als een soort zwaard van Damocles boven de bestuurdersstoel. En ook dankzij die accu vallen de prestaties tegen. Helemaal als de accu leeg is.
Johanneke zegt
Ik ben veel te bang voor dit soort auto’s als occasion. De accu’s zijn op leeftijd, als ze gaan dan ben je heel veel geld verder.
Heb een klein tijdje zo’n v60 hybrid gereden, ik vond het heerlijk. Wel erg kleine kofferbak ja. De garagerekeningen waren echter niet mals. Nu kende ik de hoofdbestuurder nogal goed, die trapte wel altijd. Want ja lease auto. Koude motor wat is dat?
Maarja als ik voor dit bedrag een mooie ruime wagen wilde: Toyota Avensis wagon. En dan de allerdikste met de 2.0, dan kom je nog best goed vooruit, die hebben 155pk ofzo? En je weet dat als je er zelf netjes mee omgaat, de auto ook heel netjes met jou omgaat.
saxoke zegt
Gezien de laatste alinea zou ik voor de 508 gaan. Erg mooie auto waarvan het huidige model gewoon nog steeds dezelfde is.
singer zegt
Wij hadden een V60 D6 van de allereerste badge en toen die uit de lease liep nog een V60 D6 overgenomen van een collega om maximaal bijtellingsvrij te rijden. Wat een ontzettend fijne wagens waren dat. Iedere keer wanneer ik er een zie rijden denk ik eraan terug. Zelfs zonder de belanstingsvoordelen een super auto, alhoewel nieuw te duur zonder die voordelen. Wel een keer een eng moment gehad ivm hybride pakket dat kapot ging was de stuurbekrachting uitgevallen en dat was precies in een bocht. Koste geloof ik 3k+. Zou voor mij dus de reden zijn om het niet te doen als zo’n pakket nog nooit is vervangen. Airco was al uitgevallen en aantal storingslampjes dus reden al defensief. Zou wss ook voor de 508 gaan. Foutlander is 3 keer niks
Crosscabouter zegt
Toyota Prius wagon? Lijkt mij vrij betrouwbaar maar geen idee of die voor 18000,- te vinden zijn…
ar166 zegt
Als je echt het allerlaatste sprankje hoop en levenslust verloren hebt is dat natuurlijk altijd nog een optie!
Johanneke zegt
Dit vind ik altijd zulke domme uitspraken. Een Prius wagon kan gewoon de beste keuze zijn voor iemand. Dat het geen sexy auto is maakt het niet minder een goede keuze. Zo was de 1e ford focus waar de aanvragen uit komt 1 van de beste auto’s ooit gedesigned. Maar daar hoor je weinig mensen over. Terwijl het ding de absolute top van c segment was.
kniesoor zegt
@Johanneke: Strikt inhoudelijk heb je een punt. Desondanks ben ik het eens met @ar166, zo’n Prius Wagon is zo ongeveer het otomobiele equivalent van een onverdoofde castratie,
faalhaas zegt
Ik heb een Prius Wagon gekocht, rij er nu al ruim een ton mee door heel europa bij 30-35K per jaar. Liftkit erop voor de slechte wegen en LPG voor de kosten. Het is een slome loeder maar betrouwbaar met eigenlijk wel alle opties die je wenst. (Panoramadak, head up display, stoelverwarming, adaptive cruise etc.)
Het is alles wat je van een “vervoersmiddel” kan verwachten. Zo saai dat die goed is.
Crosscabouter zegt
Precies. Zo dacht ik er ook over….
De Prius is ook niet mijn keuze, maar wel een ruime auto waar zuinig mee te rijden is.
De Auris wagon is iets aantrekkelijker, maar dat zal wel boven budget zijn.
ar166 zegt
Het was dan ook geen consumentenadvies maar puur een eigen mening😉
Richmond zegt
Ik ben benieuwd wat de aanvrager er nu mee opgeschoten is door een aantal jaar te wachten. Auto is nu nog minder waard dan eerst, apk punten aanpakken was toen al financieel niet interessant dus heeft met afschrijving erbij niet meer gekost dan wat hij zelf erbij heeft kunnen sparen tov toen?
SpiderIV zegt
8 jaar geleden kunnen inruilen voor EUR 1500. Indien nu Nihil dan in 8 jaar slechts EUR 1500 afgeschreven en dat met 30.000 km / jaar. Kan je heel veel aan onderhoud besteden. Puur financieel is lang doorrijden bijna altijd interessant.
Robert zegt
Het grappige van die eerste Focus is: al is de rest nog zo rot, gaar of versleten, zijn de bumpers nog vrij van (parkeer)schade, dan willen ze de auto op de sloop nog graag hebben. Die bumpers zijn eigenlijk niet te repareren (ja provisorisch, met ductape), dus iedereen met bumperschade zoekt naar een gaaf (sloop)exemplaar.
On topic: als je zoekt naar een (stekker)hybride stationwagen die binnen je budget valt, kom je eigenlijk enkel uit bij de Toyota Auris Wagon van rond bouwjaar 2015. En die auto’s zitten goed in hun spullen. Ik heb alleen geen idee hoe dit zit en rijdt.
dutchneon zegt
@Darkschneider Wat is dat voor kromme redenering…. doorrijden loont bijna altijd.
Je hebt niet zo gauw meer onderhoud dan afschrijving
kniesoor zegt
Ik heb met geen van deze oto’s gereden, dus dit borrelt op vanuit de onderbuik, maar geloof, dat ik voor de Passat GTE zou gaan. Wegens kleine benzinemotor als basis. Wel een stationversie. Die is net wat praktischer. En ziet er beter uit (vinnik).
tmenges zegt
Is het met die diesel Volvo niet zo dat je dit jaar nog voordeel hebt met wegenbelasting omdat t een phev was? Als dat zo is keldert dat ding een best eind in waarde als je voor zon zware diesel vol tarief moet gaan betelen.
karhengst zegt
Waarom per sé een ex-leasewagen willen? Het grootste voordeel daarvan is voor de eerste bestuurder, die genoot namelijk lage bijtelling waar je zelf dus niks van zult hebben.
En als je ruim 30k per jaar gaat rijden, zal de batterij dus van weinig meerwaarde zijn en lijkt me een deftige diesel nog het handigste.
alloallo zegt
In deze klasse is toch bijna alles ex lease en/of ex-zakelijk gebruik?
cloverleaf zegt
Koop een diesel zonder hybride aandrijving. Complexe techniek die stuk gaat en je rijdt nauwelijks tot niet zuiniger.
rollingstoned zegt
Kortom, een 159 dus 😁
ukbob zegt
Bijna met je eens. Maar een automaat wordt dan wat lastiger..
ukbob zegt
Bijna met je eens. Maar een automaat wordt dan wat lastiger..
alloallo zegt
In deze klasse is toch bijna alles ex lease en/of ex-zakelijk gebruik?
camber24 zegt
Leuke suggestie voor de yolo! Zou absoluut mijn keuze zijn. Misschien als break, puur omdat ik die nog net ff wat mooier vind.
flatoutmarten zegt
Ik mis de BMW 320d Efficient Dynamics Edition (EDE) in deze lijst. Gewoon een redelijk snelle, fijn rijdende diesel zonder extra accu’s en dito gewicht. Echt een aanrader!
flatoutmarten zegt
P.S.: En écht zuinig in het verbruik!
ukbob zegt
Dat werd ‘m voor mij!
Prima kilometer vreter, rijdt nog leuk ook, en kan écht zuinig zijn in de praktijk.
HelldogBE zegt
Wel het befaamde N47 blok met zwakke ketting. Maar ook dat is voor 1200€ niet onoverkomelijk als je er tijdig bij bent. Veel van de concurrentie kent gelijkaardige ketting problemen.
Zelfs die Peugeot 1.5hdi in de genoemde 508 heeft een ketting tussen de 2 nokkenassen die rekt tot de tandjes verspringen, terwijl mensen denken dat die door de distributieriem dat probleem niet heeft…
Johanneke zegt
Ik koop per definitie geen auto met zwakke ketting. Als ze dat al niet voor elkaar krijgen, zijn het gewoon koekebakkers.
fiscaal zegt
Onze outlander gaat volgende week ingeruild worden. Met pijn in het hart, want perfect vervoermiddel (we willen nog grotere auto). Accu’s half jaar geleden onder garantie vervangen. Goedkoper rijden en ook al veel ruimte kan niet.
weetikveel zegt
Wat denk je van de geestelijk opvolger van de Autoblog 159, namelijk een mazda 6 station? Al iets van 10 jaar op de markt dus je rijdt in een nieuw model, en niet zo gek zwaar dus geen gedoe met hoge mrb of halftarieven met moeilijke techniek.
net10 zegt
Uit dit rijtje zou ik de Peugeot 508 kiezen. Dit is een moderne en comfortabele auto die kwalitatief erg goed is. De auto is relatief goedkoop, maar dat komt vooral doordat veel mensen de kwaliteit erg onderschatten.
De VW Passat en Volvo V60 kennen veel bekende en dure problemen, en de Mitsubishi Outlander spreekt mij niet aan.
kaasmonster zegt
Heb je al eens aan een Opel Insignia B gedacht? Zeer ruime auto met een hoop luxe aan boord.
dree16v zegt
18k dan ging ik voor een mooie Leon ST of Octavia met 1.4 TSI > 2014 Betrouwbaarheid zit wel snor en lage gebruikskosten en veel ruimte. En ja ik spreek uit ervaring. 1 op 15 prima mogelijk, 1 op 18 ook als je je best doet.
avocado zegt
Betrouwbaarheid zit wel snor met een 1.4TSI? Misschien als je 1 op 15 zuinig vindt bij 30dkm per jaar, dan heb je sowieso lage eisen in het leven.
Variomatic zegt
Peugeot ken ik niet. Passat veruit de comfortabelste. De V60 is te klein en rijdt ruk, vering te straf en erg veel herrie in het interieur van de zware diesel. Ook eeuwig gezeur met aircocompressors (geen normale, koelen ook de accu’s waardoor er iets mis gaat). Passat is probleemloos gebleken in al die jaren.
Evengoed zou ik een diesel kopen van 3 jaar oud in dit geval..
dutchneon zegt
Waarom geen Lexus RX450