De gemiddelde afschrijving op auto’s is in 2014 beperkt gebleven, maar er zijn wel uitschieters. Enkele stekkerhybrides schrijven dit jaar helemaal niets af. Daartegenover staat dat auto’s in het C-segment en verschillende luxe limousines hun waarde zagen halveren.
De uitschieters zijn heftig. In het C-segment bijvoorbeeld zijn de restwaardes van de meeste auto’s van een jaar oud gedaald naar 50 procent van de nieuwwaarde. Dit geldt voor modellen als de Opel Astra, Renault Mégane en het vorige model Peugeot 308. Het kan erger, een BMW 7-serie schrijft namelijk nog harder af. De handelswaarde van dergelijke auto’s van bouwjaar 2014(!) is vaak al niet veel meer dan de helft van de nieuwprijs. Vooral kortingen op de aanschaf van een nieuwe en importmogelijkheden liggen hieraan ten grondslag.
Hybrides behouden nieuwprijs of meer
De grote verrassing van dit jaar zijn natuurlijk stekkerhybrides als de Volvo V60 plug-in hybrid en de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit jaar is voor deze auto’s het bijtellingstarief verhoogd van 0 naar 7 procent. “Dit nieuwe tarief geldt echter voor auto’s die dit jaar nieuw zijn afgeleverd, maar niet voor auto’s van eerdere bouwjaren”, aldus restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. “Een dergelijke auto van een jaar oud biedt dus aanzienlijk hogere financiële voordelen, en behoudt daardoor zijn waarde.” Vaak worden deze auto’s van bouwjaar 2013 voor de nieuwprijs of zelfs meer aangeboden.
Nieuwe auto’s zijn stevig geprijsd
Maar het is niet alleen belastingvoordeel dat invloed heeft op de restwaarde van auto’s. Bij de ‘gewone’ auto’s uit het A- en B-segment is de waardevermindering ook minimaal, zegt Joost Klaren. “Je praat dan over auto’s als de Toyota Aygo of de Renault Clio. Dergelijke auto’s zijn populair bij de consument omdat ze compact en zuinig zijn. Bovendien zijn zowel de nieuwe drieling (Aygo, C1, 108) als de nieuwe Twingo vrij stevig geprijsd, en dat heeft een gunstig effect op de prijzen van jonge A-segmenters. Ook komt er juist voor deze categorie nog zo’n 1.000 euro BPM bij per 2015.”
Prius stijgt weer
De export van gebruikte auto’s krijgt ook steeds meer invloed op de waardeontwikkeling. Zo zijn de prijzen van gebruikte Toyota Priussen dit jaar flink gestegen. “Gebruikte Priussen waren erg populair in Rusland, omdat er bijvoorbeeld in Moskou een subsidie wordt gegeven aan taxichauffeurs die met een Prius rijden”, legt Joost Klaren uit. “Maar door de handelsbeperkingen van dit jaar en door de dalende roebel, stortte de vraag naar Priussen in. De laatste tijd herstelt de vraag zich weer. Er zijn nieuwe exportlanden voor de Prius ontstaan en blijkbaar raakt Russische markt gewend aan de hogere prijzen voor occasions. In elk geval zien we de afgelopen maanden de restwaarde van de Toyota Prius weer stijgen.” Ook gebruikte diesels met hoge kilometerstanden brengen dit jaar hogere prijzen op dankzij de exportmarkt. “Een auto van vier jaar oud met 180.000 kilometer is in Nederland moeilijk te verkopen”, zegt Klaren. “Maar in de export maakt die kilometerstand niet zo veel uit. We zien zulke auto’s dus vaak meer opbrengen dan reëel zou zijn bij een dergelijke kilometerstand.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.