
En dat zelfs inclusief de foto’s.
De trend op gebied van motorfietsen lijkt steeds meer te verschuiven van racers naar sportieve nakeds én dan het liefst met veel vermogen. Ook voor 2020 staan er al weer veel nieuwe modellen te trappelen om je aandacht. Maar de prijskaartjes van powernakeds mogen er ook zijn.
€ 16.300 Triumph Speed Triple
€ 19.999 Kawasaki Z H2
€ 16.550 BMW S1000R
€ 19.790 Ducati Monster 1200S
€ 18.999 Yamaha MT-10SP
Daarom ging ik met een budget van € 10.000,- voor jullie op zoek naar de leukste nakeds op de tweedehands markt. Nakeds zijn over het algemeen alleen comfortabel bij legale snelwegsnelheden maar hebben een ongelofelijk grote funfactor en wendbaarheid!
Eerst wil ik jullie meenemen naar de Aprilia Tuono V4. Deze motor werd 3 jaar na de introductie van de RSV4 op de markt gebracht. Deze Tuono is de naked versie afgeleid van de RSV4. Waar zijn voorganger nog voorzien was van een 2 cilinder, heeft de Tuono zoals de naam al doet vermoeden een 4 cilinder in V opstelling. Bij de introductie in 2011 was dit met 176 pk de snelste naked op de markt. Een bepaalde hoofdredacteur en ex pr-manager van het merk uit Noale weet zich nog te herinneren dat daags voor de onthulling van de Tuono de Ducati Diavel werd onthuld en daardoor steeg het vermogen ‘magisch’ van de Tuono nog enkele PK’s..
De Tuono V4 stuurt met de Sachs vering heerlijk over het asfalt en het rijgedrag is subliem te noemen. Ondanks het hoge vermogen is de motor prima te beheersen, mede omdat hij is uitgerust met Traction Control, Wheelie Control, Launch Control en een Quick Shifter. De V opstelling maakt klepspeling controleren en afstellen lastiger. Tevens is er speciaal gereedschap voor nodig. De onderhoudskosten afwegen tegen het mooie geluid is zeker een aanrader.
Met een budget van € 10.000,- kun je een Tuono uit het jaar 2014 kopen (modeljaar 2012).
De Ducati Streetfighter 1098 is afgeleid van, hoe kan het ook anders, de 1098. Deze fietsen komen uit de goede oude tijd. Toen Ducati zich nog richtte op 2 cilinders. De horizontaal geplaatste koplampen in het neusje van de SF 1098 en het niet geïntegreerde uitlaatsysteem maken de motor echt wat speciaals. Als je lievelingskleur geen rood is, zal je heel hard moeten zoeken naar een zwarte of witte.
Ik heb natuurlijk de snelle nakeds voor jullie geselecteerd. Deze fiets heeft 160 pk en in combinatie met het hoge koppel van een 2 cilinder geeft dit bijna teveel vermogen. Rijden met de motor vergt dus nog wel wat stuurmanskunsten maar ik kan je zeggen dat een 2 cilinder vooral wennen is. De motor is verder leuk uitgerust met Brembo remmen en Öhlins vering. Let bij aanschaf goed op de onderhoudshistorie en de voorvorkpoten, deze willen nog wel eens lekken.
Voor € 10.000,- ben jij de man (of vrouw ;) ) met een Streetfighter 1098 uit 2009 onder je kont.
Ook de KTM SuperDuke 1290R is geen uitzondering in het rijtje en is weer voorzien van een hoop power. Hij werd in 2014 geïntroduceerd met een compleet nieuw V-twin blok. Met 180 pk zorgt dit voor genoeg reactie in elke versnelling over het gehele toerengebied en maakt hem dit de meest krachtige motor van het rijtje.
Nu heb ik zelf het geluk gehad op een SuperDuke 1290R te mogen sturen. Ondanks dat deze naked een 2 cilinder is vond ik hem totaal niet bokkig. Ik ben natuurlijk een eigenwijze Ducati gewend maar merkte dit in de KTM totaal niet. NOTE: Als je een 2 cilinder te laag in de toeren houdt valt er natuurlijk niet mee te rijden.
De SuperDuke valt op door zijn leuke design met opvallende kleuren en door zijn lelijke standaard uitlaat. Mocht je een occasion overwegen zou ik zeker een ander dempertje zoeken, verder zijn er geen specifieke problemen bekend. Aan de remmen hoef je niks aan te passen want deze zijn standaard voorzien van Brembo. Verder is de fiets voorzien van ABS en Traction Control. De eenzijdige achterbrug maakt de SuperDuke 1290R voor mij een kanshebber.
Voor de gestelde 10.000 euro krijg je een mooie 2014 motorfiets en met goed zoeken vind je er zelfs een die al is voorzien van een mooie Akrapovic demper.
Ik ben niet zo van de tweewielers maar dit is wel gaaf. Maar liever dan nog een leuke caféracer.
De streetfighter die je noemde, betreft een S versie. De normale versie heeft onder andere geen Öhlins suspensie en zwaardere velgen.
Heb er niet echt veel verstand en vind een naked ook niet echt iets maar vind de Ducati Monster dan wel weer gaaf.
De Streetfighter is ook in het geel geleverd. Gave kleur was dat.
@britt en een MV Agusta Brutale??? Heb er zo eentje gehad, machtige motor!
V4 Tuono ?? wat een apparaat. Gedroomde opvolger van mijn Shiver, maar wel het liefste een 1100!!
@poulusma: jaren gereden, top machine!
@racemees1: Wat rijd je nu als ik het vragen mag?
Wat bedoel je met “alleen comfortabel bij legale snelweg snelheden”? Dan is dit vermogen toch overkill?
@fastforward: Omdat je voor nog harder rijden een vrij dikke stierennek moet hebben.
@fastforward: Niet op een leuke slingerweg (of als je ‘m op het achterwiel wilt trekken).
Voor 10k sowieso een B-king.
Weet eigenlijk niet eens of het wel een naked bike is, maar de enige motor die een beetje mijn interesse heeft is de Husqvarna Nuda 900. En ja, dat komt door Royal Jordanian wat ik een van de leukste kanalen vind op YouTube.
Verder heb ik totaal geen verstand van tweewielers en heeft het absoluut niet mijn interesse.
@viezefreddyw: Da’s inderdaad een leuke motor, BMW blok.
@viezefreddyw: als je keer hebt op gereden dan ben je verkocht. Vrijheid etc gevoel.is top
@elemento: Niet echt. Heb zelf niet gereden want geen rijbewijs maar meermaals achterop gezeten op onder andere Harley’s en bijvoorbeeld een R1. Maar vond het niet zo geweldig allemaal. Ik kreeg niet het gevoel wat jij wel hebt gekregen denk ik. Een leuke sportwagen doet dat wel bij me.
@viezefreddyw: Achterop zitten is dan ook wel heel anders dan zelf rijden ;)
@viezefreddyw: je kunt altijd een paar proef lesjes nemen om te kijken of zelf rijden wel iets is, achterop zitten is, zoals hierboven ook al aangegeven, heel anders dan zelf rijden.
@viezefreddyw: achterop de fiets is ook niets. Via de anwb kan je voor 10 euro een proefles nemen. Altijd doen!
@viezefreddyw: ach als het je niets interesseert en liever een sportwagen rijdt zou ik ook zeker de moeite van een proefles er niet in steken. Bij mij is het andersom, sinds ik de S1000RR in de schuur heb staan deed zelfs de 991 Turbo S of California T van een kennis me niet zoveel meer qua snelheid, los van het feit dat het erg mooi in elkaar zit natuurlijk.
Zelf rijden is wel wezenlijk anders dan achterop zitten overigens, dus als je komend jaar mijn S1000RR wilt overkopen zodat ik naar een Aprilia RSV4 kan gaan kijken ben je van harte welkom ?
@racerx: Ja ach, ik sluit het niet uit hoor. Wellicht dat ik er ooit eens aan ga beginnen want het kan natuurlijk wel mooi zijn. Wat ik wel leuke dingen vind zijn naked bikes zoals dus die Husqvarna Nuda 900R. Maar ook een Triumph Bonneville Bobber vind ik erg gaaf. Mocht ik ooit de stap gaan nemen moet zoiets wel mijn motor gaan worden. Wat raad jij mij aan qua alternatieven van bijvoorbeeld zo’n Bonneville Bobber?
@viezefreddyw: ik weet niet hoe je financiële situatie is, maar ik denk dat de productieversie van de BMW R18 precies gaat zijn wat je in een motor zoekt. Ook Yamaha heeft wel een Bobber met de ‘Bolt’, evenals Moto Guzzi met de V9 Bobber Sport… anders kom je al snel bij HD of Indian uit, dat moet net je ding zijn.
Als je een naked a la Husky 900 zoekt zit je met de huidige KTM Duke 790 aardig in de richting, aangezien die Husqvarna’s aardig lastig te vinden zijn.
Wat een enorm vermogen hebben die dingen.
Ik vind mijn Honda V65 Sabre met zijn V4 en 120pk al snel zat.
Mijn Guzzi V11 Sport heeft precies het halve vermogen van de Superduke, 90 pk. Maar ik zou ‘m niet willen ruilen. Iets met karakter.
Het zijn wel allemaal superhooligans, en dan mag je straks maar 100 km/u. Dat doe je met een dergelijke fiets in de eerste versnellingen.
Freez
@freez65: Laten we eerlijk zijn, voor dit soort motoren geldt hetzelfde bij een max snelheid van 130.
Agusta dragster
Optie 1 is naar mijn mening meteen de beste, de Tuono V4 is echt een beest.
Heb Aprilia Tuono V4 APRC gehad. Super ding! Toch is mijn KTM Superduke GT fijner omdat je daarmee stevig kunt rijden maar er ook mee op vakantie kunt met koffers erop!
Zie de noodzaak niet zo
Ik heb al een jaar of 18 een Ducati monster met een pk of 85
Beetje korter overbrenging
Snel zat , zit zo op de 180 en dat is hard zat
Zie niet in waarom je met een naked plus 200 zou moeten kunnen
@supertjeduc: dat is dus ook wat ze aangeven. Boven de 130 is het niet meer comfortabel. Maar die vermogens zijn wel erg handig in bijvoorbeeld de bergen en geven toch een extra lol op slingerdijkjes. Heb zelf een Explorer met 137pk en kan het vermogen goed kwijt zonder extreme snelheden te rijden.