De techniek gebruiken om hufters aan te pakken in het verkeer.
Rij over de snelweg en de camera’s vliegen je om de oren. Je kunt echter zonder straffen met een te hoge snelheid langs een groot deel van deze camera’s rijden, want een veelvoud van die camera’s worden gebruikt om bijvoorbeeld filevorming te constateren. Alleen bij een trajectcontrole heb je daadwerkelijk te maken met camera’s die je een boete kunnen geven.
De CDA zit dat liever anders. Dat zegt CDA-kamerlid Wytske de Pater Postma. Wat haar en de partij betreft worden de verkeerscamera’s van Rijkswaterstaat ook ingezet om verkeershufters aan te pakken. Een wetswijziging is nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Camera’s registeren hoe automobilisten een rood kruis negeren, bumperkleven of zien dat een automobilist druk is met een smartphone. Vervolgens moet zo’n overtreding als een seintje naar een agent gaan die over kan gaan tot een staandehouding met de beelden op de camera’s als bewijsmateriaal.
Tenzij een agent een overtreding op heterdaad ziet, kunnen deze zaken nu nog niet worden bestraft. Als het aan het CDA ligt worden er meer slimme camera’s geïnstalleerd en mag de wet zo snel mogelijk aangepast worden om hufterigheid tegen te gaan.
Fotocredit: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
grasvreter zegt
Van mij hoeft er niet eens een agent aan te pas te komen. Negeer je een rood kruis? Schrijf op basis van camerabeelden meteen een boete, het adres waar de auto op staat geregistreerd is bekent. Van mij mag dit ook gebruikt worden als bewijs als iemand een ander afsnijdt oid, en zo een ongeluk veroorzaakt.
n0zem zegt
@grasvreter: mee eens. Helaas leven we in een tijd waarin de eerlijkheid het verliest van de hufterigheid. Als dit soort maatregelen nodig is om dat weer een beetje gelijk te trekken; prima!
Ot92 zegt
@grasvreter: Naar mijn weten zijn er momenteel in NL 2 plekken waar ze slimme camera’s hebben hangen voor het negeren van een rood kruis. Echter krijg je dus ook een boete voor het rijden op een baan met een rood kruis terwijl je eigenlijk wilde uitwijken voor de vrachtwagen die zonder te kijken naar links kwam. Vandaar hangen ze nog niet overal.
reactief zegt
@ot92: en als je uitwijkt terwijl er net een auto stil staat op die baan als aanleiding van het rode kruis? Rood kruis is een rood kruis.
peug206 zegt
@reactief: idd blijf vooral ongelukken veroorzaken ipv vermijden. Als je rechts zit en die vrachtwagen wil afslaan dan neem ik aan dat je hem ook laat staan?
reactief zegt
@peug206: ik heb richting een miljoen kilometers gereden in m’n leven en nog nooit een vrachtwagen gehad die zo onverwacht naar links gaat dat ik moet uitwijken. Wel een paar keer flink moeten remmen.
En ik heb het vermoeden dat bovengenoemde dan liever een baantje opschuift terwijl dat eigenlijk niet mag/kan onder het mom van uitwijken. Maar dat vul ik zelf in dus is mogelijk onjuist.
Daadwerkelijk uitwijken voor een vrachtwagen die naar links gaat als enige optie lijkt me vanzelfsprekend wel geoorloofd…
Ot92 zegt
@reactief: Dan heeft u geluk gehad meneer… ik heb het vaak zat meegemaakt, het was wel iedere keer een vrachtwagen met een buitenlands kenteken.
olivier420 zegt
@reactief: Ik heb haarscherp op beeld mijn vriendin die bijna verpletterd werd, ik reed erachter. De beste man had schijt want hij zag haar, zag mij seinen, zag anderen seinen en ook tüteren tüteren, maar drukte haar hoppakee de Grasstrook in, er moest immers ingehaald worden. Als ze niet had opgelet was er weinig over van haar VW polo.
En de politie na het zien vd beelden? Ja het is niet echt wat hoort bij een beroepschauffeur. Schrijf anders een brief naar het bedrijf, wij hebben te weinig mankracht om er werk van te maken.
En dit zie ik dus best vaak. Het is mij zelf nog nooit overkomen.
arhanso zegt
@olivier420: Dat is idd frustrerend. Iemand die huftergedrag laat zien dat niet voor de eerste keer bij jou. Zo’n gast moet eigenlijk gewoon van de weg. Wanneer beelden duidelijk zijn moet de politie verplicht worden om dit te registreren. Er kan dan op basis van kenteken ook wel direct een boete uit voort vloeien. Ik zit zelf ook te denken om een dashcam aan te schaffen.
@Autoblog: Hebben jullie iets tegen VPN’s?
faalhaas zegt
@grasvreter: Te hard? Boete. 1 hand aan het stuur? Boete. iets te langzaam naar rechts? Boete. Kentekenlampje kapot? Boete. Niet correcte verlichting aan naar de weersomstandigheden? Boete. Lelijk hoofd? 50 euro.
berlinetta zegt
@faalhaas: Ik ben het niet eens met dat laatste. Dan zit ik binnen een maand in de bijstand.
grasvreter zegt
@faalhaas: huftergedrag zoals iemand van de weg drukken is wat anders als 1 handje aan het stuur e.
basman147 zegt
@faalhaas: Voor 1 hand aan het stuur hebben krijg je geen boete, tenzij je de vrije hand gebruikt om je smartphone te bedienen of andere stommiteiten ermee doet die niet in het verkeer thuis horen (scheren, make up, vul zelf maar in)
cossiekiller zegt
@basman147: Als je keihard aan het werken bent met je handbak, heb je op dat moment ook maar 1 hand aan het stuur…
ghost zegt
@grasvreter: het gebeurt al..tijdje terug een rechtzaak gehad omdat men bewijs niet wilde delen waarbij men aangaf dat ik over verdrijvingsvlak had gereden. Aangevochten en men wilde niet zeggen hoe het was vastgesteld. Dat bleek een (verborgen) verkeerscamera.
dutchneon zegt
@grasvreter: lekker belangrijk dit…. kap er toch mee al dat geneuzel, los de files liever op anders staan we binnen 5 jaar allemaal stil…. oja en over tien jaar rijden we allemaal autopilot dus is dit soort geneuzel achterhaald.
Verder laten we ook maar een camera op Wyteke zetten… gewoon 24uur ze zal vast wel wat uitvreten wat niet door de beugel kan!
Melvinkorrels zegt
Hopelijk wordt dit wel wat genuanceerder dan wat onze Wytske nu verkondigd.
In Nederland moet je namelijk bumperkleven om die auto voor je opzij te drukken. Anders blijven ze links rijden. Mocht het gebruikt worden voor dat vee dat op de middelste baan rijdt met zeeën van ruimte op rechts, zal ik dit alleen maar toejuichen.
Het boek van Orwell 1984 komt allemaal wel erg dichtbij zo.
olivier420 zegt
@Melvinkorrels: Keertje met je lampen flitsen helpt ook al vaak.
Ik was zelf ook altijd zo hoor maar ja.. dan word je vader en ga je dingen anders zien. Al blijft de irritatie aanwezig ;-).
karhengst zegt
@olivier420: Het gros weet dan eerder de rem of sproeiers te vinden dan dat ze hun fout inzien.
hans75 zegt
@karhengst: now the biting makes sense…
auto62 zegt
@olivier420: behalve moeders die snel hun kroost naar school of de sportverenigingen moet brengen. Zij krijgen een waas voor hun ogen
olivier420 zegt
@auto62: Die zijn het ergst, laatst nog met eentje in discussie omdat ze me van mijn sokken reed terwijl ik de hond uit liet. Dat zijn echt van die dwazen die met 60 door een woonwijk scheuren
beast95 zegt
@melvinkorrels: en dan hoor je hun argument ‘iK bEtAaL tOcH wEgEnBeLaStInG’. Bloedvervelende eigenschap van mensen: denken dat ze alles kunnen doen wat zij willen omdat ze ergens voor betalen.
mashell zegt
@melvinkorrels: bumperkleven werkt anno 2019 nog? Ik dacht dat iedereen bumperklevers inmiddels wel negeerde. Ik trek me er tenminste niks meer van aan.
davelepeef zegt
@mashell: ik doe aan reversed bumperkleven. Best lastig, niet iedereen werkt mee.
potver7 zegt
@Melvinkorrels: je moet helemaal niks natuurlijk. Links rijdend bumperkleven om andere linksrijders weg te jagen?
440i zegt
Klopt.
Bumperkleven is het rechtstreeks gevolg van slakken die weigeren naar rechts te gaan.
Kleven doe ik overigens een stuk minder.
Dotje gas erbij en rechts erlangs.
Problem solved.
robert110 zegt
@440i: Nee, recht inhalen is het gevolg van links rijders. Bumperkleven is het gevolg van het ontbreken van enige vorm van verkeersinzicht.
lekbak zegt
@robert110: als je normaal afstand houdt hebben mensen niet de minste motivatie om terug naar rechts te gaan. Daarvoor zal je 9vd10 keer toch echt een beetje moeten drukken.
Maar een beetje drukken is wat mij betreft heel wat anders dan bumperkleven. Het ene doe je slechts kortstondig en het ander is structureel.
krisp zegt
@lekbak: Als er iemand achter mij zit te drukken heb ik vooral motivatie om van het gas te gaan. Immers: de persoon achter mij houdt geen ruimte, dus zal ik dubbele ruimte moeten houden tussen mij en mijn voorganger…
lekbak zegt
@krisp: dan ben jij gewoon een klootzak in het verkeer. Mijn persoonlijke ervaring, en ik ben daar niet de uitzondering in, is dat letterlijk bijna niemand een klein beetje optijd terug naar rechts gaat als je normaal afstand houd. Een hele enkele keer kom je eens iemand tegen die wel normaal terug gaat, maar dat zijn uitzonderingen. Begin je echter naar voren te kruipen zodra er plek is aan de rechterkant gaan ze wel naar rechts.
Ga je vanaf het begin op de bumper zitten ben je gewoon aan het kleven.
Ot92 zegt
@krisp: Gaarna z.s.m. uw rijbewijs inleveren bij het CJIB, uw mentaliteit hoort niet thuis in het verkeer en daarnaast kan het ook ongelukken veroorzaken.
Ot92 zegt
@ot92: Gaarne*
440i zegt
@robert110: Je leest slecht.
Als slakken tijdig naar rechts gaan, dan is er toch geen enkele noodzaak te kleven of rechts te passeren?
robert110 zegt
@440i: Ik lees prima, en blijf bij mijn standpunt. Er zijn verschillende manieren om een situatie met een linksrijder op te lossen, kiezen voor een van de gevaarlijkste geeft blijk van een gebrekkig verkeersinzicht.
440i zegt
@robert110: Ben benieuwd welke ‘oplossingen’ je dan in gedachten hebt.
hollow zegt
Voorstanders hiervan zullen nog lelijk schrikken. Ze denken maar al te snel aan die patser in z’n bmw, terwijl ze zelf onnodig op het middenvak of links blijven tuffen, amper de richtingaanwijzers gebruiken bij verlaten van de rotonde, een zone 30 negeren (overal 60 hé jongens), voorrang vergeten, het gat dicht rijden wanneer er moet worden geritst, etc etc. Maar ja, die mens die graag 120/130 wil rijden achter je terwijl jij de vrachtwagen inhaalt aan 100; die moeten ze dringend aanpakken!
bottles zegt
@hollow: Ik rij zelf 35-40K km’s per jaar en ik heb zelden last van een “patser met haast” terwijl ik elke f-ing dag wel een treintje grijze muisjes op de middelste baan zie sukkelen. Ik denk idd ook dat ze zichzelf flink gaan tegenkomen en wedden dat die wet dan zo weer teruggedraaid is vanwege “privacy redenen” of iets dergelijks ?
loserboi932 zegt
George Orwell 1984
Robert zegt
@loserboi932: om je eens een reality check te geven… Al in 2010 was het daadwerkelijke aantal operationele ‘cctv’-camera’s in Londen vier keer hoger(!) dan het aantal wat Orwell in z’n boek ‘1984’ had voorspeld.
emping zegt
Goede zaak, doen ze in China nu al een tijdje en het is er flink op vooruit gegaan.
RiKe zegt
Het wordt steeds meer een politiestaat (op afstand, met camera’s). Betere optie: stop met het weg bezuinigen van snelweg politie, creëer daar meer banen mee, meer staande houdingen en VEEL sneller rijbewijzen van asociale automobilisten (zeker bij terugkerende klanten).
Dutchdriftking zegt
Een rood kruis? Dikke prima. Afstand en smartphone is te moeilijk goed te controleren met deze beelden. Snelheid uiteraard niet…..
Erik zegt
@dutchdriftking:
Afstand meten is geen probleem, dat hebben ze al in Duitsland uitgevonden.
Smartphone, ook geen probleem. Camera’s zijn getest en komt eraan.
karhengst zegt
@erik2907: pas nog op het nieuws gezien ja, goede zaak! Temeer omdat het gericht is tegen een bepaalde daad en geen sleepnet.
bitd zegt
@erik2907: in NL ook gehad ca 10 jaar geleden… vermoedelijk te subjectief
8cylinder zegt
Hogere pak kans voor verkeersovertredingen kan ik alleen maar toejuichen.
Mensen die klagen over linksplakkers: Ja het is bloedje irritant, maar niet inherent gevaarlijk. Bumperkleven en er rechts langs wél.
dragspert zegt
@8cylinder: Ik mag hopen dat je elke dag een bekeuring krijgt omdat je weer eens 1km/h te hard hebt gereden. Emigreer naar China als dit systeem je zo bevalt.
En die schijnheilige van CDA mogen ze kapot rijden met een vrachtwagen vol zand en stenen.
RiKe zegt
@8cylinder: Dus jij bent voorstander om niet de oorzaak van een probleem aan te pakken, maar alleen het gevolg? Niet de actie, maar wel de reactie? Dus als je een lekkende leiding hebt in huis, dan bel je niet de loodgieter, maar iemand om je laminaat opnieuw te leggen?
dragspert zegt
@rike: Ik ben een voorstander van zelfbeschikking.
8cylinder zegt
@rike: Als je iemand het ziekenhuis in slaat kun je je ook niet verdedigen met “maar hij zei gemene dingen over mijn moeder”.
Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag.
RiKe zegt
@8cylinder: Dat moet de linksplakker dan ook doen en oprotten naar rechts. Doet die dat niet, dan ga ik er rechts voorbij. Boete vecht ik vervolgens aan tot in den treuren met volledige media aandacht om aan te tonen hoe idioot onze “rechtstaat” is.
8cylinder zegt
@rike: Je kan niet de wet gaan lopen overtreden omdat iemand anders het ook doet. Dat is een kleuter redenering.
“Idiote rechstaat”… Man, je heb geen idee hoe goed je het hebt.
reactief zegt
@rike: Als je rijdt zoals je hier je mening geeft, wordt het tijd om in de spiegel te kijken.
Agressie is het verkeer is gevaarlijk voor jezelf en anderen. Woede ook en jij laat je veel te makkelijk opjutten.
Erik zegt
@rike: ik heb nog nooit gezien dat de media aandacht geeft aan kleuters behoudens als het om Sinterklaas gaat of kleuterscholen.
intimrasiert zegt
@8cylinder: bewust agressie opwekken van andere weggebruikers is zeker wel gevaarlijk!
auto62 zegt
Bij drie banen, keep your lane. En vrachtwagens alleen op rechterbaan.
mashell zegt
@auto62: keep your lane, dat passen al veel te veel midden rijstrook slapers toe. Gewoon naar rechts als het kan!
werf76 zegt
@mashell: Om vervolgens klem gereden te worden achter een vrachtwagen op de derde rijstrook omdat diegene op de tweede rijstrook jou met 0,1km/h verschil aan het inhalen is. Nee dank je. Rij wel de toegestane snelheid +5 op de midden strook. Heb je er hinder van, haal je links in.
koekwaus zegt
@auto62: ehm nee, gewoon naar rechts als het kan graag
RiKe zegt
@koekwaus: Doen er alleen veel te veel niet
basman147 zegt
Op zich ben ik er niet op tegen, het is alleen jammer dat een boete die 2 weken later binnenkomt geen opvoedkundige waarde meer heeft. Misschien dat de Matrixborden kunnen worden gebruikt om de boete’s aan te kondigen? Zoiets als “xx-xxx-x, vanwege negeren van een rood kruis kunt u een boete verwachten”? Worden die dingen ook nog eens nuttig gebruikt in plaats van reclame voor vananaarbeter
gebruikersnaam3 zegt
@basman147: Ja in Frankrijk kreeg ik 10 jaar geleden al zo’n melding, dus dat is technisch prima mogelijk.
hans75 zegt
@basman147: net als op de indoor kartbaan… elke auto voorzien van een immobiliseren… voor straf ga je de komende 5 minuten nog maar 40kmh… hoezo bigbrother…
Robert zegt
Bij dezen nomineer ik Wytske de Pater Postma voor de Nederlands Privacy Award in de categorieën 3 en 4:
Overheidsdiensten – Van de overheid voor burgers.
Aanmoedigingsprijs – Voor een baanbrekende technologie of persoon
slowland zegt
China zal trots op het CDA zijn….
Lauji96 zegt
Ik dacht dat die ANPR-camera`s op de snelweg ook boetes uitdeelden voor bumperkleven en rijden op rood kruis.. blijkbaar dus niet?
Ach, dan zal het binnen 5 jaar wel gebeuren.