Alle zelfstandigheid uit het raam.
Laatst kwam al naar buiten dat het rijexamen volgend jaar duurder zal worden, vandaag horen we dat er nog meer veranderingen aan zitten te komen. Vanaf maart volgend jaar moeten kandidaten namelijk aan gaan tonen dat ze kunnen rijden met een navigatiesysteem.
Dit schrijft de Telegraaf vanochtend na een gesprek met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Uit het gesprek blijkt dat toekomstige automobilisten vanaf maar 2019 niet meer zullen hoeven te luisteren naar de aanwijzingen van de rij-instructeur, maar dat in plaats daarvan de route van de navigatie gevolgd zal moeten worden. Nathalie Dingeldein van het CBR zegt hierover het volgende:
“We sluiten hierbij aan op de dagelijkse praktijk. De meeste Nederlanders hebben tenslotte navigatieapparatuur in hun auto en dan is het ook belangrijk te weten hoe je ermee om moet gaan als je op weg gaat in je voertuig.”
Hoewel iedere examenauto al vanaf 2011 een navigatiesysteem moest hebben, was het niet noodzakelijk deze ook daadwerkelijk te gebruiken tijdens het examen.
Overigens verandert er meer dan alleen het navigeren. Ook de bijzonder verrichtingen moeten eraan geloven. De stopopdracht maakt bijvoorbeeld plaats voor rechtdoor achteruitrijden. De opdrachtgeving zelf wordt ook preciezier. In plaats van een vrije keuze zal de kandidaat straks exacte aanwijzingen krijgen. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking tot het parkeren. Wanneer een kandidaat nu moet inparkeren tijdens zijn examen, mag hij zelf kiezen hoe en waar hij dat doet. Straks bepaalt de examinator de details.
Meer lezen? Klik HIER om te bekijken in welke auto’s je allemaal mag afrijden.
Beeld: Dodge RAM lesauto, via @estefanosangoerphotography
Dutchdriftking zegt
inmiddels bijna 9 jaar mijn rijbewijs, en ook toen moest tijdens het examen de navigatie al aan. Alle rijinstructeurs hadden een Tomtom, dus alle leswagens reden in een treintje achter elkaar aan de zelfde route….
Loek zegt
Mwoah, hoefde niet perse. Toen ik mijn rijbewijs haalde, zei de instructeur een plek die ik vervolgens moest bereiken. Of ik dat nou doe door een end raak te rijden, met navigatie of uit hoofd moest ik zelf weten, zolang ik maar geen eenden aanreed terwijl ik het aan het doen was.
Was zeker niet verplicht om het op navigatie te doen. Maar het mocht zeker wel. Mits je hem zelf instelt, maar mijn rij-instructeur heeft mij van te voren nog een spoedcursus MMI gegeven ;)
Overigens vind ik dat statement ‘je moet hier mee leren omgaan’ wederom grappig. Dat iemand met geboortejaar 1970-1980 moet gaan uitleggen aan 20-jarigen hoe touchscreenapparatuur werkt. Ze moeten hun Snapchat er nog bijna voor aan de kant leggen ook.
Tonnie zegt
@720s: ik vond het wel grappig dat ze zeggen “De meeste Nederlanders hebben tenslotte navigatieapparatuur in hun auto “. Is dat wel zo? Als ik echt niet weet hoe ik op de plek moet komen ram ik google maps wel aan, maar ik heb verder geen navi bv, met rijles ook nooit mee gereden, altijd naar aanwijzingen vd instructeur. Wat ik denk ik wel prettig vindt, want navigatie heeft het niet altijd bij ’t rechte eind. Leuk als we dadelijk allemaal als blinde kippen op de navi vertrouwen.
Loek zegt
@thijsj: lesauto’s sowieso wel, die worden om de paar jaar vernieuwd. Meeste wat er aan lesauto’s rondrijdt zal navigatie hebben. Maar de meeste startersauto’s sowieso niet.
Tonnie zegt
@720s: ja dat wel, maar als de meesten zelf in hun eerste auto geen navi hebben, waarom zou je dan verplicht daarmee moeten leren rijden? Leer ze iig een beetje het NL snelwegnetwerk.
O plaat zegt
@thijsj:
elke jongere heeft een smartphone, Waze of Here downloaden is niet bepaald moeilijk. Zelfs in mijn oldies rij ik altijd met waze op om mij te waarschuwen voor alchol en snelheidscontroles.
sabrerator zegt
@720s:
Het leren intikken van een bestemming zal weinig geheimen hebben voor de jeugd. Maar op de aanwijzingen van zo’n ding rijden is toch anders als met een instructeur.
sjeppie156 zegt
@720s: kuis je worden ik als 23er kan je melden dat het vooral het spul rond de 18 en lager is die helemaal verziekt is aan de sociale media.
mashell zegt
Het CBR is duidelijk de weg kwijt.
pomoek zegt
Is dat nu juist niet wadejeugvanteugenwoordig juist helemaal onder de knie heeft? Nu ja, alles behalve luisteren naar goede adviezen natuurlijk…
karaya zegt
Hoofdrekenen schijnt ook passé te zijn, dit kan er ook nog wel bij.
O plaat zegt
@karaya:
terecht, toen ik klein was was het argument hoofdrekenen is belangrijk want je hebt niet alijd een rekenmachine bij. Anno 2018 dus wel.
leovreenen zegt
@karaya: hohohohooo, ik kan prima hoofd rekenen hoor…
willeme zegt
Ja, hallo! Ik had destijds les in een Citroën. Om de les stonden we bij de dealer. Niet zozeer voor de koffie, maar omdat de splinternieuwe auto weer eens kuren had. Met name de elektronica begaf het telkens. En nu worden ze nog afhankelijker van elektronica. Lekker bezig, jongens.
berlinetta zegt
@willeme: Je had ook moeten lessen in een Toyota. Deed ik ook. In een ouwe Avensis. Ding deed het altijd perfect, totdat het zusje van een vriend van me de auto in de prak heeft gereden tijdens haar examen.
aalt zegt
Toen ik in 2009 mijn rijbewijs haalde was het gewoon ik wil baar Hilversum en we zijn nu in Utrecht, neem de kortste route… zoals ik het nog dagelijks toepas; topografie en kennis van de autosnelwegeb cq knoop punten in EU en je komt er wel. Gebruik mijn navi enkel als ik een specifiek adres nodig heb maar dan enkel als ik er al bijna ben.. niet zo moeilijk!
aalt zegt
@aalt: naar / snelwegen …. waar is de edit button :(
Erik zegt
@aalt:
Edit: knoop punten = knooppunten :-).
aalt zegt
@erik2907: thanks Erik… zo zie je maar weer… bijna 8 jaar vrijwel geen NL meer spreken en voila, foutjes sluipen er in.
kniesoor zegt
Een navi zit niet noodzakelijkerwijs in een auto, is ook niet nodig met het oog op verkeersveiligheid. Dan vraag je je af waarom zo’n ding zo’n prominente plaats in een rijexamen moet krijgen, mij ontgaat de logica ervan.
karhengst zegt
@amghans: Zodat er tenminste nog iéts bij wordt gebracht anders dan brandstof sparen.
Erik zegt
Toen ik in 1978 mijn rijbewijs haalde:
– geen ABS
– geen ASR
– geen airconditioning
– geen navigatie
– geen elektrische ramen
– geen autoradio
– geen, ach laat maar….
kniesoor zegt
@erik2907: allemachtig, ben jij zó oud ? ?
Erik zegt
@amghans: in de bloei van mijn leven en de helft ervan pas achter de rug, hoop ik :-)
pomoek zegt
@erik2907: Wel:
Haverzak;
Stijgbeugels;
Vol leder zadel;
Nokia 3310 geklemd tussen het rechteroor en schouder.
frank2b zegt
@pomoek: Motortje aanslingeren aan voorzijde voertuig …
wimof zegt
@erik2907: Zelfde jaar het mijne gehaald.
tazmania zegt
Gewoon gaan afrijden op Saba, en hier omwisselen.
Dizono zegt
Ik stel voor dat examenkandidaten zelf hun telefoon met navigatie in de auto moeten gebruiken en ze direct zakken als ze die dingen midden in het gezichtsveld op hun voorruit plakken.
kniesoor zegt
@dizono: volledig eensch ! Het aantal halve zolen, dat hun navi-schermpje belangrijker vindt dan het zicht op de medeweggebruikers is ronduit stuitend !
rhellema zegt
@amghans: en dat zijn over het algemeen de 50+ers die dat dus doen. Te bang om het hoofd ook maar enigszins te draaien om te kijken waar men heen moet.
antoombom2000 zegt
Ze kunnen beter gaan invoeren dat er camera’s in de lesauto worden geplaatst zodat je het gemiddelde van een aantal lessen kunt zien en beoordelen. Hierdoor kan het niet (gedeeltelijk) van geluk afhangen want iedereen heeft wel een keer een slechte dag waarop je minder goed rijd.
cossiekiller zegt
Naar ’t schijnt moet je vanaf 2020 ook kunnen appen terwijl je je examen doet.
bmwe46m3balling zegt
@cossiekiller: hahahah ???
koekwaus zegt
@cossiekiller: je was me voor
rickknows zegt
Toen ik in 1980 mijn rijbewijs haalde was het motto; “let op de weg”. De laatste jaren was het motto; “let op je teller”. Vanaf nu dus; “let op je navigatie”. Het moet niet gekker worden, nog even en je wordt op school verplicht te leren omgaan met een mobiele telefoon. Een grote overwinning voor zij die de rest dom willen maken.
elias zegt
Sinds maar 2019? Moet daar niet nog een T bij om maart te bekomen?