Zijn Chinese EV’s wel te vertrouwen…? Dat is de vraag die de Nederlandse overheid hardop stelt én gaat onderzoeken.
Vorige maand schreven we dat er door de Amerikanen met argusogen naar Chinese EV’s wordt gekeken. Zij zijn bang voor spionage en gaan daarom een onderzoek instellen. Dat is misschien een gevalletje ‘zo de waard is…’, maar in Nederland komt er nu óók zo’n onderzoek.
CDA-kamerlid Derk Boswijk heeft hiervoor een motie ingediend, samen met D66’er Paternotte en VVD’er Thom van Campen. Daarin wordt gevraagd naar een analyse van de risico’s van EV’s (en dan vooral Chinese EV’s) voor de nationale veiligheid. Het is dus eigenlijk een soort motie van wantrouwen richting China.
Naar het Amerikaanse onderzoek wordt niet gerefereerd, maar wel naar het feit dat China Tesla’s niet vertrouwt. In het land van Xi Jinping mogen Tesla’s niet meer overal rijden en parkeren, uit angst voor spionage. Boswijk vindt dat er gekeken moet worden of zoiets ook in Nederland ingevoerd moet worden, maar dan voor Chinese EV’s.
De motie is inmiddels aangenomen, met een ruime meerderheid van de stemmen. Om precies te zijn: 150 stemmen voor en 0 stemmen tegen. Daarmee weten we in ieder geval dat er niemand in de Tweede Kamer steekpenningen krijgt vanuit China.
Als uit het onderzoek blijkt dat er inderdaad risico’s kleven aan Chinese EV’s, moet er ook gekeken worden wat hier aan gedaan kan worden. Een gebiedsverbod voor EV’s á la China is daarbij dus een optie. Wie weet mag je straks dus je BYD of MG niet meer parkeren bij een overheidsgebouw of militair complex…
Gespot: Zeekr X in Rotterdam, gespot door @fromteg
Met dank aan Rudolf voor de tip!
rulefollower zegt
De kooplui gaan dominee worden.
Ik denk dat niemand erop zit te wachten dat er enorme handelsbarrières komen.
Geen chipmachines meer daar heen, geen auto’s meer hierheen.
Weg met onze VOC mentaliteit.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
faalhaas zegt
Ik heb niks te verbergen, dus kom maar op met die Chinees.
mijosu zegt
Dat is eigenlijk hetzelfde als: ik vind vrijheid van meningsuiting niet belangrijk, want ik heb niks te melden.
Flutterbear zegt
Wat belachelijk incompetent dat we dit niet via de type goedkeuring kunnen afdwingen.. zullen de lokale fabrikanten wel niet leuk vinden.
Robert zegt
Ik zou het zelfs willen omdraaien: hoe bestaat het dat men een locatieverbod kan afgeven waar sommige auto’s wel en anderen weer niet mogen komen, in de wetenschap dat voor elk van die auto’s een EU typegoedkeuring is afgegeven, zónder beperkingen en/of uitzonderingsposities.
Dat laatste geldt w.m.b. óók voor de zelfverklaarde milieuzones. Bühnepolitiek is het, meer niet.
Flutterbear zegt
Dat is niet omdraaien maar precies mijn punt. Milieuzones is een ander verhaal omdat auto’s nier herkeurd worden tegen nieuwe typegoedkeuringen.
mashell zegt
150 stemmen voor? Dan was iedereen in de kamer aanwezig en het ergens over eens! Dat is heugelijk, zelfs al is het zo’n onzin item. Ik bedoel Chinese en Amerikaanse EV’s en verbrandingsmotor voertuigen kunnen net zo goed spioneren.
fapfap zegt
Onderzoek dan ook Tesla, als de Chinezen daar ook een aanleiding voor hebben.. En onderzoek dan ook de Europese EV’s, en waarom stoppen bij EV’s? Onderzoek alle auto’s die niet in Nederland worden gebouwd.
debeier100 zegt
Weg met die chinese rotzooi, kwaliteit is bagger. Kijk reviews op you tube
Ssang Yong Deawoo ken je ze nog, onderdelen niet meer te krijgen, daarom zijn ze niks meer waard
Zo veel merken, er verdwijnen er dus ook heel veel .
Ga naar een casino als jeje geld kwijt wilt.
kniesoor zegt
Wat hebben SsangYong en Daewoo met China van doen ?
Gulli zegt
Goed verhaal. Ssang Yong en Daewoo zijn Koreaans. Plus Ssang Yong gebruikt Mercedes techniek en Daewoo GM techniek. Daar kun je nog genoeg voor vinden hoor.
William zegt
De 3000 euro EV subsidie zou alleen moeten gelden voor EV’s die in Europa zijn gemaakt. Krankzinnig dat “Den Haag” de Chinese EV bouwers maar blijft ondersteunen.
bmwadept zegt
Achterhoede gevecht. Spionage via menselijke intel is tig x bedreigend.
mashell zegt
Nee joh. Dat is veel kleinschaliger. Bedreigend is wat de Amerikanen doen. Via hun front end Google kunnen ze het grootste deel van de mensen afluisteren en zowel in het echt als op het internet volgen.
lekkaah zegt
Ja maar de US is onze sugardaddy. Wij zijn in weze een ‘low-rank’ deelstaat van de US die als buffer tegen het oosten fungeert en als dumpplek voor hun producten. Ze bepalen zelfs wel even dat wij het aantal vluchten via schiphol niet mogen verlagen. Krijg je met de zwakke werkschuwe politici hier die zich graag laten leiden.
Hubert zegt
Eigenlijk best logisch. Ik mag ook niet met een camera een militair terrein oprijden.
Maar als ik een auto heb met 360graden camera uit een discutabel land, is het geen probleem en kunnen anderen meekijken.
rulefollower zegt
Of die verschrikkelijke Elon.
Flutterbear zegt
Het schijnt dat hij elke avond in slaap valt met de beelden van de cabine camera sinds de Model 3.
mashell zegt
Zeg nu dat Tesla interieurs slaapverwekkend zijn?
schuimbekje3 zegt
Kwak Jae-sun is net zo chinees als samsung, hyundai, kia, hanjin, humax of lg..
schuimbekje3 zegt
maar als mijn volvo, link & co, mg, aiways, BYD, Hongqi, JAC, Nio, Ora, Seres, Wey en Xpeng niet meer mag gebruiken op mijn werk, wil ik wel een nieuwe auto van Joe Biden..
PrettyAwesome zegt
Begint steeds meer op de heksenjacht op de communisten in de jaren 60 in Amerika te lijken… Angst regeert en verkoopt als een malle…
degrotemuis zegt
Kunnen we alle 150 kamerleden even wisselen? Iemand die serieus achter deze onzinnige symboolpolitiek staat verdient geen kamerzetel.
Natuurlijk bieden camera’s in een auto echt wel een mogelijkheid om te spioneren, maar zo ongeveer iedere nieuwe auto heeft genoeg camera’s om mee te spioneren, vaak van toeleveranciers zoals Israëlisch Mobileye. Tesla biedt ons Sentry mode, geeft daarbij nota bene aan dat de camera’s actief zijn! Bij een connected auto niet lastig om dat door te sturen toch? En wie zegt dat onze zgn bondgenoten ons niet in de gaten houden? Daarnaast lopen er genoeg mensen rond met een smartphone, een spionage apparaat bij uitstek.
Dus zelfs als we ons al concentreren op Chinese industrie, waarom dan die focus op auto’s van Chinese merken en niets doen aan andere merken die daar produceren, auto’s met onderdelen van Chinese toeleveranciers, de havenkranen met camera’s die vorige maand nog even voorbij kwamen in het nieuws, sowieso de groeiende Chinese invloed in Europese havens, of aan bijvoorbeeld tablets? BYD is de grootste fabrikant van iPads… Die eenzijdige focus is puur voor de Bühne, kijk ons ook eens even alert zijn. En vervolgens lekker met de Volvo onderweg in conference calls zitten, want Volvo is Zweeds. Je vinger over een gaatje in een emmer houden terwijl er in je huis al een meter water staat.
marcomanta zegt
En we hebben nog veeeeel meer uit China, moet je TV, radio, horloge, smartphone, wasmachine etc ook weg dan? Poppekast. En de Koreaanse merken dan?