Met gave doch mislukte stationwagons bedoelen we auto’s die het wel hadden moeten redden, maar niet goed verkochten.
Afgelopen week werd het digitale doek getrokken van de Genesis GV70 Wagon. Het is een rechtstreekse en gedurfde aanval op de Duitse drie luxemerken die grossieren in dit type auto. In Noord-Europa is de ‘premium D-segment stationwagon’ extreem populair. Dat terwijl het autotype relatief jong is. De luxe sportsedan bestaat namelijk veel langer.
De eerste sportievere stationwagons, de zogenaamde ‘lifestyle combi’s’, werden erg populair in de jaren ’90. Denk aan de BMW 3 Serie Touring en Audi Avants op basis van de 80 en later de A4. Het succes van die modellen zorgde ervoor dat veel merken volgden. Soms met veel succes, soms ging het hopeloos mis. Dat lag zeker niet altijd aan de auto. Wat dat betreft zijn we benieuwd hoe de Genesis G70 Shooting Brake het gaat doen.
Daarom nemen we je even mee in het verleden. We gaan een lichtje laten schijnen op 9 gave doch mislukte stationwagons. Je weet wel, interessante premium D-segment stationwagons die het niet helemaal gered hebben.
Rover 75 Tourer
2001 – 2005
De samenwerking tussen Rover en BMW is een bijzonder aparte geweest. De Duitsers hebben jarenlang geprobeerd de Britse autoindustrie levend te houden. Het leverde wel de beste Rover aller tijden op, namelijk de Rover 75 Tourer. Die auto koste iets minder dan een 3 Serie, maar bood aanzienlijk meer ruimte. In het interieur zag je overal BMW-onderdelen, niet verkeerd.
Maar alles had een Engels sausje. Zeker als je ‘m bestelde met beige interieur. Het was bijna kitsch, maar uitstekend uitgevoerd. Om te rijden was het een van de betere voorwielaandrijvers van zijn tijd (alhoewel er ook een paar achterwielaandrijvers waren aan het einde). Het merk Rover stopte er in 2005 mee, maar dat kwam zeker niet door de kwaliteiten van deze 75.
Subaru Levorg (VM)
2014 – 2020
De meest recente toevoeging in het lijstje is deze Subaru. In Japan zie je wel vaker dat een model enkel en alleen als stationwagon geleverd wordt. De sedan waar ‘ie op gebaseerd is heeft dan gewoon een andere naam. Bij de Levorg is dat iets anders. In principe is het voor een gedeelte een WRX STI, Impreza en Legacy. Het resultaat is een alleraardigste auto.
Het nadeel is dat werkelijk geen enkele consument zich geroepen voelde om er eentje te kopen. De aandrijflijn is dan ook erg apart, een 170 pk sterke 1.6 turbo-boxer met vierwielaandrijving en een CVT. Wie zit daar nu op te wachten? Precies. Na een paar jaar werd de Levorg stilletjes van de markt gehaald. De tweede generatie is vele malen gaver, maar wordt niet in Europa geleverd. Dat zou de ultieme gave doch mislukte stationwagon zijn.
Cadillac BLS Wagon
2007 – 2009
We hadden ook de Saab 9-3 Sport Estate kunnen nomineren. Het zijn namelijk dezelfde auto’s. De auto geeft aan hoe lui General Motors soms kon zijn als het aankwam op de Europese markt. Want de BLS was gewoon een 9-3 met een andere neus en achterzijde. De rest is identiek. Ook in het interieur is duidelijk te zijn waar Cadillac de auto op gebaseerd had. Op zich was het niet zo heel erg, want de BLS was gemiddeld genomen een prima auto.
De auto voelde bij introductie een beetje belegen aan, omdat ‘ie dat ook was. De prijzen waren niet mals, zeker niet omdat onduidelijk was wat de auto nu meer bood ten opzichte van een Saab 9-3 of Opel Vectra. In technisch opzicht niets, maar verder eigenlijk ook niet. Het zijn nu wel geweldige occasions, omdat werkelijk niemand ervan gehoord heeft.
Jaguar X-Type Estate
2004 – 2009
We gaan verder met deze Brit in het lijstje van gave doch mislukte stationwagons. Deze auto kun je uitstekend vergelijken met de Genesis GV70 Shooting Brake. Want ook hier betreft het een luxemerk dat zich enkel richte op de Europese markt. Iedereen noemde destijds de X-Type een ‘Ford Mondeo met ander logo’, maar dat is kolder. Het koetswerk was compleet afwijkend, het interieur was totaal anders en de meeste motoren waren speciaal op Jaguar afgestemd. Zelfs de wielbasis was afwijkend. Wel had de X-Type de rijeigenschappen van een Mondeo.
Maar ja, dat was zo ongeveer het beste in zijn klasse: zeer strak, uiterst stabiel en behoorlijk comfortabel. Puik. De klassieke XJ-neus werkte niet echt mee, retro begon telkens meer uit te raken (en was in het D-segment nooit echt populair). Ook was de X-Type schreeuwend duur. De X-Type kreeg uiteindelijk een opvolger in de vorm van de Jaguar XE, maar een stationwagon zou niet meer terugkeren.
Alfa Romeo 159 Sportwagon (939B)
2006 – 2011
Helaas moeten we deze auto ook even meenemen in het rijtje gave doch mislukte stationwagons. Het is eigenlijk raar dat Alfa Romeo zo dwaas omgaat met zijn modelportfolio. De eerste D-segment stationwagon de 156 Sportwagon. De 159 Sportwagon was alweer hun laatste. Het gekke is: die Sportwagons verkochten altijd heel erg goed. Want als Sportwagon is de auto ineens interessant voor zakenmannen die naast zaken doen en hard rijden, ook een familie hebben.
De 159 Sportwagon was niet bijzonder praktisch in zijn soort, maar praktisch genoeg. Daarbij maakte de auto alles goed met zijn looks. De matige benzinemotoren, het hoge gewicht en het feit dat Alfa nauwelijks iets aan de auto deed tijdens zijn loopbaan deed de auto de das om. Voortijdig werd de auto uit de showrooms gehaald. De Giulia is in alle opzichten veel beter, maar er is geen Sportwagon. Nu moet je 15 mille meer uitgeven voor een Stelvio als het praktischer moet. De BMW 3 Serie Touring en Audi A4 Avant verkopen nog altijd erg goed, Alfa…
Mitsubishi Galant Stationwagon
1997 – 2003
Deze auto was zo bijzonder dat ‘ie in Japan een aparte naam kreeg: Legnum. Deze generatie Galant is een zeer bijzondere, eigenlijk. Mitsubishi had met de Carisma een soort ‘instap-D-segment’ auto en met de Galant een auto die iets hoger in dat segment zat. De neus werd schaamteloos gekopieerd van BMW, maar als het zo goed is uitgevoerd, maakt dat niets uit. Nog altijd is het een fraaie neus. Het interieur was typisch Japans, maar niet typisch goedkoop Japans.
De ‘instap’-motor was een dikke tweeliter, een 2.4 GDI of 2.5 V6 waren ook mogelijk. Op sommige markten had je ‘m zelfs met een biturbo V6 en vierwielaandrijving! Het mocht helaas niet baten. De Galant Wagon en Legnum verdwenen na deze generatie. De Galant keerde nog eenmaal als matige sedan terug, daarna was het afgelopen.
Lexus IS300 Sportcross (XE10)
2001 – 2005
Dit is echt zo’n auto van “Ja, we hebben het geprobeerd en het werd niets. Next!!!” Met de Toyota Altezza wilde Lexus de wereld verkopen. In Europa en de VS heette het model Lexus IS200. Pas een paar jaar later kwam er een stationwagon-versie. In Europa werd deze versie aanvankelijk geleverd met een 3-liter (2JZ!!) Zes-in-lijn motor, gekoppeld aan een vijftraps automaat.
Bijzonder fijne auto’s, nu nog steeds. Maar zo’n drieliter was overkill, net als de standaarduitrusting. Pas later, aan het einde van de carrière van de IS, kwamen er kleinere motoren (nog altijd zescilinders) en kalere uitvoeringen. Een voor die tijd populaire diesel ontbrak eveneens. Na deze generatie kwam er wel een diesel, maar geen stationwagon meer.
Kia Optima SW (JF)
Maar de Kia is toch helemaal niet premium? Klopt, zo werd de auto niet in de markt gezet. Toch nemen we de auto graag mee. De Optima SportWagon was de productieversie van de überdikke ‘Sportspace’-concept car. Helaas wist Kia de scherpe randjes eraf te halen.
Als Optima GT met 245 pk sterke motor is het overigens een erg fijne auto met goede prestaties en een erg rijke standaarduitrusting. Helaas waren er te weinig kopers voor. De Kia Optima is opgevolgd door de Kia K5. Die auto is wel in de VS en Azië te koop, maar niet in Europa. Een stationwagon-variant zal dan hoogstwaarschijnlijk niet terugkeren.
Lancia Lybra SW (839)
1999 – 2005
Het is jammer om te zien hoe een eens zo legendarisch merk zo is afgegleden. In 2000 was er nog geen vuiltje aan de lucht eigenlijk. De Lancia Lybra was een vrij bijzondere auto. In technisch opzicht viel het wel mee. Het was namelijk een Alfa 156-platform met bekende motoren en transmissies. Het koetswerk was echter compleet afwijkend met een aparte snoet en gedistingeerde bips.
Het moeste was nog de toepassing van hout in het interieur, samen met de alcantara-bekleding. Extreem chique en zeer ingetogen. Misschien het grootste probleem waren de rijeigenschappen. Het was niet zo’n strak sturende auto als de Alfa 156, maar ook niet zo relaxed en comfortabel als een Audi of Mercedes.
SpiderIV zegt
Die WillemE toch, kan die 159SW maar niet loslaten 😉.
monsieurleloure zegt
Grappig, de Alfa 159 heb ik gehad in sedan(37-ST-DP), de X-type in sedanvorm(71-HD-KP) , de IS200 in sedan,(99-FG-NG) en de Lybra die wel in SW.(53-FJ-GZ)
De Cadillac ook maar dan zijn grotere broertje .
De geijkte BMW e46 icoupé (72-DD-XZ) in het zilver om het af te maken heb ik ook gehad.
Al met al een n leuk lijstje van de underdogs
karhengst zegt
Gewoon uit interesse, aan welke heb je de beste herinneringen?
vaakbenjetebang zegt
De eerste station van Alfa was zeker niet de 33 SW. Er was ook nog zoiets als een Sud Giardinetta en ook op basis van de 105 Giulia waren er diverse Giardiniera’s, al kwamen die bij carrossiers vandaan en niet direct van Alfa Romeo zelf. Neemt niet weg dat een Giulia Colli Wagon übergaaf is.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: was de Sud van Alfa zelf?
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Zeker wel. Zelfs met een prachtig houten vloertje!
tenaci zegt
@vaakbenjetebang: en die was in naam natuurlijk een heenwijzing naar de 500 giardinetta.
trolle zegt
Heb een paar dagen geleden een levorg tegen gekomen op de E17 richting gent. Wist zelfs niet dat die wagen bestond. Was wel een schone verschijning
HelldogBE zegt
Ik ook! Toevallig ook een rode zoals op de foto?
Kon er niet naast kijken gewoon omdat de auto zo uniek in ons straatbeeld is (zowel qua kleur als model :-) )
superflip zegt
Fantastisch lijstje! Ik heb de Levorg serieus overwogen, alleen het interieur en de TOC waren wel een dingetje, het is dan de F11 geworden in de plaats.
Ook de IS300 ooit willen aanschaffen, blijft een prachtauto, een tijdje de IS250 sedan gereden. Fijne auto komt niets aan.
De 156 Sportwagen altijd willen kopen, maar het is toch 2x de sedan geworden. Voornamelijk omdat de portefeuille de SW niet toeliet, die waren toch altijd een smak duurder. En mijn eerste auto was de Lancia Dedra SW 1.8VVT LX, top auto en wat mij betreft misstaat deze zeker niet in het lijstje, want die was ook serieus geflopt, maar wat een heerlijke auto was dat!
grandvitara zegt
Die Galant was ooit een van m’n favoriete auto’s. Het getoonde exemplaar is die sportieve versie en niet de standaard. Naast de Subaru Levorg, mis ik de Impreza station. Volgens mij maar twee generaties meegegaan. Wat te denken van de Alfa 156 Crosswagon. Super wagen, maar een totale mislukking van Alfa. Stationwagons, ik vind ze fantastisch helemaal wanneer ze een “offroad” look hebben.
monsieurleloure zegt
Haha , er komt zelfs een Alfa 33 in voor, mijn eerste auto, de XB-56-HB
Pallas zegt
De 33 was niet de eerste station van Alfa, ook van de Alfasud was een stationuitvoering.
Groninger zegt
Zijn er geen Duitse stationwagens die geflopt zijn? Van bijna alle merken in het rijtje zijn niet alleen de stationwagens geflopt maar verkoopt het hele merk niet bijster goed in NL.
Hupke zegt
Insignia station was een mooie bak maar behalve bij Hertz hebk er nooit ergens een gezien.
alloallo zegt
De signum van Opel is ook een goede kandidaat
rrk147 zegt
@groninger: de cls shooting brake was prachtig, maar geen verkooptopper denk ik, gezien die geen opvolger kreeg. En de CLA wel🙄
gregorius zegt
Ze hebben de E-klasse wat strakker en wat minder taxi gemaakt. Want de reden voor mensen om een CLS station te kopen, was omdat de E-klasse station er gewoon echt als een ‘hok’ uitzag. Maar met de huidige design generatie van de MB is dat dus niet meer nodig.
potver7 zegt
De hele reden dat die kleine fabrikanten van die gave stationwagons uitbrengen is dat ze willen meeliften op het succes van de Duitse en Franse fabrikanten (oh ja, en die ene Zweedse…)
danmar zegt
Wat dacht je van de Volkswagen Bora Station?
bernoulli zegt
Grappig. Ik dacht altijd dat de Lybra een grondig verbouwde Fiat Marea was.
Ik zet de Arteon Shooting Brake er vast in voor mensen die dit artikel over een paar jaar nog eens aanklikken.
Jorrit zegt
@bernoulli: Dat dacht ik ook. De achtervering kraakt ook net zoals bij de Marea…
bernoulli zegt
In Turkije heb ik zelfs nog gefacelifte Marea’s rond zien rijden met de achterlichten van de Lybra.
http://www.bozhdynsky.com/wp-content/uploads/2018/11/marea_2006_08.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
@bernoulli: Handige recyclage…
phdg zegt
@bernoulli: de vooras heeft nog een beetje weg van de marea maar de achteras is specifiek voor de lybra. Heeft niets te maken met de 156 en ook niet met de marea want deze gebruikt de achteras nog van het tipo platform met de vreselijke draagarmen in lengterichting…
tenaci zegt
Lekker rijtje hoor! Die Levorg mag je houden. De rest mag hier zo voor de deur staan!
Houthakker zegt
Wat een mooie voorkant had deze Mitsubishi toch!
Hupke zegt
Welke zijn in de Benelux verkocht? Subaru levorg, rover 75 estate, cadillac bls … nooit gezien.
rrk147 zegt
De Galant had een iets moderne neus van de Sigma, misschien ook al wel op BMW geïnspireerd. Blijft idd wel een stoere neus, en de V6 uit de Sigma klonk in ieder geval erg goed. Zou er graag nog eentje kopen.
mpgc zegt
Geinig om te lezen dat een aantal mensen hier behoorlijk wat auto’s hebben gehad van het lijstje. Kennelijk net als de auteur van het artikel mensen met een voorliefde voor het net niet voor de hand liggende goede alternatief 😄.
stalensnuitje zegt
Inderdaad. Ik mis daarom in dat kader ook mijn Civic Tourer ;-)
seanxtype zegt
De rover 75 was er uiteraard ook als MG variant, en ook leverbaar met V8. Serieus ondergewaarde station. De X-type heb ik als sedan gehad, 3.0 uitvoering. Serieus erg fijn rijdende auto. Nog aan getwijfeld om die als station aan te schaffen maar toch toen voor V70 gegaan.
gregorius zegt
Ging je met de Xtype naar de Jag of naar de Ford dealer voor onderhoud?
frank2b zegt
Dat Cadillac de typeaanduiding van hun wagon zélf als Bullshit afkortte hielp ook al niet bij de acceptatie….
Johanneke zegt
Bijzonder dat mijn daily in het rijtje staat. 1998 Galant Station 2.0 GLSI. Ik ben zo blij met die wagen. Uit Oostenrijk gehaald, geen spatje roest, heel vette blauwe kleur. Full option, al betekent dat 4x elektrische ramen, climate control, en cruise control. Maar wat een mooi ding, en rijdt echt heerlijk voor zo’n oude bak. Zuipt ook, 1 op 11.5 met moeite. Sinds ik hem heb ben ik er pas 2 andere tegengekomen. Echt een glimlach iedere keer als ik die stoere blauwe wagen zie staan. Autoliefhebberij voor de student met kinderen, want heeft mij maar 2400 ekkermannen gekost anderhalf jaar geleden. Ondertussen geen student meer, maar ik blijf er nog wel wat jaartjes mee rijden.
Loek zegt
Kwam toevallig afgelopen week nog een Lybra SW tegen. Ik ken iemand die er eentje had en van binnen was het net een foute sigarenbar. Met van dat cognackleurige velours. Heerlijk Italiaans maar wat een gruwel was dat als je erop terugkijkt.
ttr6 zegt
Ik heb er ook 1 gehad, met 2.4 diesel. Motor was geweldig, de best klinkende diesel van toen en behoorlijk krachtig (voor toen). Interieur was prachtig, was blauw geloof ik. Dat alcantara is het fijnste wat ik ook als interieur bekleding heb gehad. Verbaas me dat dat nauwelijks is te krijgen als optie. En @ Willeme: klopt, de Lybra stuurde niet geweldig.
punt666 zegt
De Seat Exeo ST kan er wat mij betreft ook tussen gezet worden. Een A4 met een Seat sausje was nou ook niet echt een succesformule
Johanneke zegt
Vind ik stiekem ook een vette auto, beetje gek uiterlijk, je ziet ze weinig. Het is jammer dat VAG techniek zo verschrikkelijk slecht is (okay de 2.0 tdi is goed maar heb geen diesel nodig), anders had ie op mijn shortlist gestaan.
Robert zegt
@Johanneke: die Exeo is nog tot (ik dacht) 2010 met de 1.8T motor geleverd. Mits die blokken bijtijds hun olieverversingen hebben gehad, vrij probleemloos. Maar ja, vind er maar eens eentje.
Nog een auto trouwens, die aan dit lijstje had kunnen worden toegevoegd:
Honda Accord (8ste gen. 2008-2015)
Johanneke zegt
Okay, toch eens naar kijken dan. Ik dacht dat ze de befaamde 1.8 en 2.0 t(f)si motoren hadden.
Robert zegt
@Johanneke: ik denk dat je ze vooral bij de oosterburen moet zoeken (en vinden). In Nederland werden ze vooral verkocht met de tamme (edoch uitermate bullet proof) 102 pk ‘sterke’ 1.6, of die kwetsbare TFSI blokken.
punt666 zegt
@RRRobert: tot 2011 is de 1.8t met 163pk geleverd. Maar ook die zijn niet probleemloos (eigen ervaring) Maar met de juiste olie en idd op tijd ververst kan je er lang plezier van hebben.
De 1.6 is ook niet verkeerd maar ronduit traag. De 1.8 en 2.0 TFSI gewoon met een grote boog omheen lopen. Eigenlijk zijn de 2.0 TDIs gewoon de beste motoren.
Maar heb de auto nooit begrepen…. paste niet in het gamma van Seat en was een samenraapsel van verschillende Audi modellen
pa045 zegt
Lancia Lybra. Compleet onderschatte auto. Iedereen die hem iets beter kent, weet hoe goed deze auto was. Zowel als benzine en zeker met de heerlijke jtd’s.
ttr6 zegt
Idd, motoren en interieur prima, maar de wegligging….met name besturing vond ik niet geweldig (2.4 JTD station)
Dutchdriftking zegt
Begint de 159 net weer wat minder heet te worden op Marktplaats, ga jij hem weer de hemel in prijzen……
sabrerator zegt
Zo’n Lancia vind ik echt schitterend. Ingetogen chique, houd ik wel van.
Een X-Type heb ik wel eens overwogen toen de S-Type me weer eens trakteerde op een rekening ter grootte van een plezierig maandsalaris.
Maar toen ik het half uurtje van specialist naar huis had afgelegd waren alle blasfemische gedachten van S-Type in combinatie met Marktplaatsadvertentie op mysterieuze wijze volkomen uit mijn gedachten verdwenen.
frederik zegt
Ik heb de Levorg als huurauto gehad in Japan. Echt een prima auto, stuurt goed, rijdt lekker, en de motor klinkt ook mooi als je ‘m op z’n donder geeft. Enige minpuntje: de kinderen hadden een leeslampje achterin aan laten staan en die had de accu volledig leeggetrokken. Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn.
potver7 zegt
Ik mis er nog wel een paar:
Saab 9-5 Estate (laatste model)
Honda Accord Tourer
Toyota Crown Stationwagon van rond 1980, met dubbele ruitenwissers achter!
En volgens mij kun de de Peugeot 508 Break er ook wel alvast op zetten…
chivas zegt
Zo een Lexus IS 200 Sportcross gehad met geweldige zes cilinder motor zonder koppel maar maakte gemakkelijk 7.000 toeren met een heel mooi geluid erbij. Leuke auto met onverwoestbare techniek. Aan 80km/h kon je terug naar de 1 ste versnelling schakelen én achterwiel aangedreven. Ronde punten waren een festijn. Verkocht en de koper rijdt er nog mee rond, nu 340.000 km op de teller met 0,0 problemen. Vreemd uiterlijk maar hele fijne en goede auto.
mondial zegt
Chrysler 300c station
denniyo zegt
@mondial: De Chrysler verkocht nog wel aardig zijn broertje Dodge Magnum daar in tegen was qua verkopen helemaal een drama!
bernoulli zegt
Meer recent de laatste Mazda6 Sport Tourer. Schitterende auto. Niemand die hem koopt.
cossiekiller zegt
Als die Levorg er geweest was met een iets pittigere motor én een handbak, was dat mijn keuze geweest boven de CLS sb die ik nu heb.
giulia64 zegt
De 1750 tbi in de laatste 159’s is een prima moter. En dat blijkt ook wel uit de prijzen die ze voor deze versie vragen en ook krijgen (weet ik uit eigen ervaring).
En de Lybra met 5 cilinder: met de 5 cylinder…heerlijke sound
Pieter Lanser zegt
Ik vermag niet in te zien wat er fout is aan een Alfa 159 SW of een Lancia Lybra 2.4 jtd. Het waren de beste auto’s die ik ooit had.