Harde cijfers laten het zien: gave auto’s zoals roadsters en coupé’s zijn ten dode opgeschreven.
Het zal je wellicht opgevallen zijn als je verknocht bent aan cabrio’s en coupé’s; de spoeling is tegenwoordig dun. Als je een SUV of Crossover wil kan je overal terecht. Maar waar ieder merk vroeger ook nog wel iets had voor de liefhebbert, is dat al lang niet meer het geval. Bij Volkswagen bijvoorbeeld zijn we inmiddels aanbeland bij de Golf 8. Maar de laatste cabrio was de Golf 6. En ook de Eos is al acht jaar niet meer leverbaar.
Nu heeft Volkswagen nog de T-Roc cabrio. Maar ja, dat is een CUV. Bij andere merken is het niet anders. Normale cabrio’s, laat staan echt sportieve bleppers, zijn er bijna niet meer te vinden. De tijden van de MR2, Celica, Scirocco, Manta, MGF, Spider, Barchetta enzovoorts, zijn voorbij.
De reden hiervoor is simpel. De vraag is namelijk gewoon opgedroogd. Ook in markten waar de sportieve open auto ooit groot was, zoals Amerika. De website goodcarbadcar heeft de minst goed verkopende modellen van 2022 in kaart gebracht. En wat schetst de verbazing (niet): hier staan nogal veel roadsters en coupé’s bij.
De splinternieuwe Mercedes SL bijvoorbeeld, deed in Amerika vorig jaar maar 2.027 exemplaren. Daar kan de schoorsteen niet van roken. Er werden er minder van verkocht dan van de Toyota Mirai. En dat terwijl er alleen in California en Hawaii waterstof tankstations te vinden zijn.
Het kan echter nog (veel) slechter. De Hyundai Veloster N ging 1.920 keer over de toonbank en de Infiniti Q60 coupé 1.846 keer. Nu zijn dat Aziatische lekkernijen waarvan wij met onze Europese bril op geen wonderen verwachten. In Nederland worden beide modellen vanwege gebrekkige vraag überhaupt niet verkocht. Echter, beide verkopen in Amerika beter dan de BMW Z4. Die werd in ‘Murica namelijk maar 1.565 keer verkocht in 2022.
De Lexus LC verkocht 1.387 keer, de Jaguar F-Type 1.366 keer. De Audi TT coupé ging slechts 461 keer over de toonbank. Niet eens veel meer dan de 299 exemplaren die grote broer R8 deed. De Acura/Honda NSX verkocht 298 keer. Het zijn schrikbarend lage aantallen. Voor alle genoemde modellen geldt dat ze bij de 25 minst goed verkopende van Amerika behoren.
Het is dus niet per se dat men het niet koopt omdat er geen aanbod is, want dan zou je verwachten dat het aanbod wat er wel is keihard gaat. Geen wonder dus ook dat fabrikanten niet meer honderden miljoenen investeren in een tweezitter die niemand koopt. En dat degenen die dat nog wel doen, openlijk twijfelen of het de laatste keer moet zijn. Ook bij BMW is het feest vermoedelijk spoedig voorbij. De huidige Z4 is om kosten te drukken zoals bekend samen ontwikkeld met Toyota. Maar bij dit soort aantallen, gaat een opvolger er niet komen.
Dat roept de vraag op: waarom is onze smaak opeens zo veranderd? Is het het gebrek aan elektrische roadsters/coupé’s? Durven we ons opeens gezamenlijk niet meer te vertonen in een auto waarin je ’te koop zit’? Of is er iets anders aan de hand? Laat het weten, in de comments!
SanderB zegt
Hoe zit het met de verkoopaantallen van de Mustang en Camaro? Die zie je naar mijn idee toch nog best wat in de vs
Fernando zegt
Naast men zakelijke Genesis G80 heb ik voor de privé voor een Mustang 5.0 Cabrio gekozen ipv de MX-5. Dubbel zo duur hier in Duitsland maar wel een praktischere auto en ik vermoed ook waardevaster.
Met 3 in een gezin past een MX-5, Z3, Z4 enzo niet en ik zal niet de enige zijn. Genieten van het leven koppelen aan het rationele
jippie zegt
Millennials willen in een kloeke crossover gezien worden. Net als hun opa’s en oma’s. Tja, het is maar een aanname.
asfaltklinker zegt
Ze moeten ook wel. Straks is 50% van de 20+ ers obese. Die kunnen alleen nog maar uit een Coupe of cabrio rollen, net zoals fietsen zonder ondersteuning niet meer gaat en wandelen zonder elektrisch stepje te moeilijk wordt. Alles teken des tijds.
Matchbox zegt
Straks? En 20+?
Ben je er eigk wel van bewust dat Millennials de generatie is vanaf 1980 tot de 00’s. Waarvan grotendeels inmiddels 30+ of zelfs al 40+ is.
petrolicious zegt
Persoonlijk heb ik een open coupé / sportwagen nooit kunnen appreciëren. De normale versie doet alles beter, vaak lichter, sportiever, sneller.
Svenska II zegt
Behalve genieten van autorijden, dat kan dan weer beter in een cabriolet versie …
nofxke zegt
Vergelijk de prijs van een mx5 NA en ND eens, dan heb je het antwoord. Vroeger kon je voor 25000 een MGF of Fiat Barchetta kopen voor er bij.
Nu heb je nog geen Polo 1.0 voor 25000
Nemus zegt
Sorry hoor, maar dat soort vergelijkingen is krommer dan de Parabolica op Monza.
Een MG of Barchetta kostte toen gevoelig meer dan de instapmodellen. Die gingen toen voor 10-15.000€ (België) terwijl een Barchetta, Alfa Spider, MGF/MG TF, Z3, enz. al snel voor inderdaad 25.000€ ging. Maar dat was twee tot 2,5 keer zo duur als een Polo, 206, Clio of Punto.
Wat wél betaalbaar was en als zoete broodjes verkocht was een Peugeot 206CC. Maar dat soort auto’s bestaat simpelweg niet meer.
En ik vind een MX-5 nog betaalbaar eigenlijk. Bedenk je eens dat je voor 35.000€ een betaalbaar, kwalitatief, redelijk gemotoriseerd topproduct hebt met tonnen rijplezier. Voor 35.000€ heb je amper een elektrische wagen en zelfs een deftige benzine of diesel betaal je al snel 30.000€ en meer.
Dus de hoop is nog niet verloren, en hopelijk komt Mazda snel met een plezierige en betaalbare elektrische of eco-vriendelijke variant van de MX-5, zodat de roadsters ook terug voet aan de grond krijgen.
Want de elektrificatie stop je niet.
1000bochten zegt
Gedeeltelijk eens, maar een Mazda MX5 kost in NL minimaal 40k en voor dat geld koop je best een hele fatsoenlijke auto die geen coupe of cabrio is. Zou beter zijn als je een MX5 zou kunnen kopen voor circa 30k. Maar er moet kennelijk veel belasting op dit soort auto’s worden geheven.
Robert zegt
Vraag en aanbod wordt tegenwoordig vooral marketing gedreven. Daarom wordt je dus doodgegooid met SUV’s, want dat is lekker goedkoop voor de autofabrikant: één platform voor een model wat met minimale aanpassingen voor zowel ICE als (PH)EV aandrijvingen geschikt te maken is.
PunicaOase zegt
Denk dat je gelijk hebt: een SUV en in iets mindere mate een crossover worden door velen als luxe en succes gezien, mede door marketing gedreven.
En misschien speelt veiligheid nog een rol..
klinkt misschien gek maar in tegenstelling tot een jaar of 15 geleden durf ik niet meer open door het centrum te rijden.. agressie, vandalisme, jaloezie, criminaliteit is flink toegenomen helaas..
1000bochten zegt
Ik vermoed ook dat in ieder geval in Nederland de prijs de oorzaak is. Door extra zware belastingen, zijn dit soort auto’s vrijwel onbetaalbaar. Ik ben er persoonlijk helemaal weg van en heb nog steeds een BMW Z3 2.8 roadster voor erbij.
Johanneke zegt
Geen geld. Wat dacht je daar van. Autorijden is gewoonweg veel duurder dan 20 jaar geleden, en de rest van het leven ook. Een veel groter deel van je salaris gaat op aan vaste lasten zoals wonen, eten. Benzine is veel duurder. Dan hou je geld over voor 1 auto, of 2 als je een gezin hebt. En dat worden dan maar praktische auto’s.
Uberhaupt kan niemand meer een nieuwe auto betalen, behalve lease (en niemand leased een cabrio), of als je oud bent. En die mensen kopen hoge instap, niet een lage sportwagen. Dus 2ehands blijft er ook niks over 😔
ukbob zegt
Zou als opvolger van de huidige lease best een leuke cabrio willen gaan rijden.. maar er is inderdaad bijna niks leuks beschikbaar!
asfaltklinker zegt
Bijna… maar dat is niet helemaal. Als het geen statussymbool hoeft te zijn kun je echt wel wat leuks kopen.
Dakhaas zegt
Sorry, maar dit is echt onderbuik gebrabbel.
Modaal inkomen in 1998: & €23.597. Prijs instapper Mazda MX-5 1.6i handbak zonder extra opties in 1997 (pak deze maar even als voorbeeld gezien de verwijzing hierboven): €25.826.
Modaal inkomen 2023: €40.000
Prijs instapper Mazda MX-5 1.5 in 2023: €38.650.
Johanneke zegt
Maar toen was een huis 200k. Nu 400k. Ja rentes zijn anders maar goed. Mijn ouders en schoonouders konden met 3 kleine kinderen een 2 onder 1 kapper wonen op 1 salaris. 1 goed salaris, dat wel, maar nu. Dat leven is nu onmogelijk met een zeg wat, 4500 bruto. Dan hou je 3300 ofzo over. 20 jaar oude 2 onder 1 kappers gaan bij mij om de hoek voor 6 ton. Dat is like 2500 per maand hypotheek!
racerx zegt
Dat is geen onderbuik gebrabbel maar gewoon waarheid, daar doet jouw zeer beperkte en selectieve dataselectie niets aan af.
Johanneke zegt
Hoeveel procent van je inkomen was je toen kwijt aan vaste lasten ten opzichte van nu?
Homer55 zegt
Ohh die SL73 🤤
potenza zegt
Cabrio. Vind het ook een beetje sneu worden. Is geweest.
kniesoor zegt
Ok boomer.
asfaltklinker zegt
Motorfietsen ook. Maar toch worden die goed verkocht en je ziet ze nauwelijks rijden. Lijkt meer op dat je er 1 hoort te hebben.
Die cabrios op basis van een bestaande dichte auto, die zijn pas fout: alles eraan is slechter dan de auto waarop ze zijn gebaseerd. Zie je aan de MX5: de RF is zwaarder dan de cabrio. Ontworpen als cabrio dus.
lau_verbeek zegt
De komende generatie weet op den duur geeneens wat echte rijders auto’s zijn.
Worden verziekt door de autobedrijven met al die EV meuk en SUV’s.
De puristen zijn een uitstervend ras. RIP.
Johanneke zegt
True. Niemand snapt straks meer wat een Supra zo speciaal maakte. Of een Elise. Best jammer.
steephh zegt
@lau_verbeek
40 jaar geleden had je ook puristen die zeiden: “De komende generatie weet op den duur geeneens wat echte rijders auto’s zijn. Worden verziekt door de autobedrijven met hun katalysator’s, directe inspuiting en saaie gezinsauto’s.”
Verandering is van alle tijden. En maar goed ook, anders hadden we nu alleen nog maar de benenwagen. ;-)
Homer55 zegt
Als je het hebt over een bak zonder synchromesh waar je moet dubbel clutchen ofzo uit 1920 klopt het wellicht wel wat je zegt. Maar een directe inspuiting en katalysator heeft een rijders auto echt niet verneukt.
Dus zoveel is er in die 40 jaar dus niet veranderd….
flyerbunch zegt
Benieuwd naar de cijfers van auto’s waar een coupé en cabrio versie van zijn. Hoeveel verschil qua cijfers bij bijv Ford Mustang, Porsche 911 etc
pier zegt
Zou prima nog een nieuwe cabrio willen kopen maar de eerste auto is lease en de tweede is voor m’n vrouw en die is tevreden met de Up. Daarbij heb ik financieel andere doelen. Dat zie ik veel meer om me heen, een nieuwe cabrio of coupe van minimaal 50k komt dan niet op plek 1.
maseraudi zegt
Een coupe of cabrio is een auto voor erbij. Dus een fun auto. Wat zijn nou leuke autos van dit type die er in de laatste 10 jaar op de markt zijn gebracht? Ik denk dat mensen die zo’n auto willen kopen, dus voor erbij, genoeg keuze hebben bij modellen vanaf 1990 t/m 2010. Het verschil is ook, dat je bij autos van dit tijdperk nog echt beleving hebt, de verschillen tussen de merken waren er echt nog; design, rijgedrag, motor, etc. Veel nieuwe autos hebben wel een probleem om zich te onderschijden, zeker als het op rijgedrag aankomt.
Het resultaat is dat veel youngtimes (en vooral coupes/cabrios) duur geworden zijn. Omdat die dus wel leuk zijn om te rijden.
hehe zegt
Ik denk dat het er ook wel mee te maken heeft dat ‘gewone’ auto’s een stuk sneller zijn dan vroeger.
Waarom nog een sportauto kopen als een Model 3 (of vul maar een willekeurig potente auto in) tegenwoordig veel te makkelijk hoogst illegale snelheden haalt?
Towel986 zegt
Goed punt!
autojunkiexl zegt
Wat denk je van looks? Een coupé is vele malen mooier dan een Model 3.
asfaltklinker zegt
Tja, een opblaaspop kan ook plezier brengen, maar doe mij toch maar iets levendigers.
mashell zegt
We leven in het tijdperk van narcisme (Facebook, Instagram, Tiktok etc.) dus niet meer gezien durven worden kan het niet zijn.
Ik denk dat er andere uitgaven zijn zoals telefoon, game consoles, streaming abonnementen die veel van het “fun budget” opslurpen en dat veel mensen reizen per auto als een noodzakelijk kwaad zijn gaan zien ipv iets leuks.
indy zegt
Heel simpel, kijk om je heen op een mooie dag; motorfietsen. Ik ken heel veel mensen met een auto en 2 motoren in de garage.
mashell zegt
Met zo’n helm op je kop en zo’n beschermend motorpak aan heb je natuurlijk wel een compleet andere beleving dan in een cabrio of sportwagen.
560pk zegt
Afgezien van het prijsargument, wat onbetwist waar is (leg maar eens de prijslijst van een bmw 4 cabrio naast die van een 3 serie), speelt voor mij iig de keuze die de fabrieken maakt voor de “puristische” stoffen kappen (die maken ze dus op basis van de marktonderzoeken die vertellen dat klanten dat “willen”, maar dus vervolgens niet “kopen”) ik vervang doelbewust mijn vorige serie 4 (met stalen klapdak, niet door de huidige serie (stoffen kap) omdat ik ook in een grote stad wil kunnen parkeren, en dan zonder dat iemand met grijpgrage vingers m’n kap stuk snijd. (En die neus blijft natuurlijk óök een dingetje). Z4, vind ik ook prachtig, maar zelfde probleem.
O plaat zegt
Een paar bakken bier in je koffer hebben en toch het dak open kunnen doen is wel echt een gigantisch voordeel aan de stoffen kappen. Als ze willen inbreken gooien ze even snel een raam in. Ik heb het nooit meegemaakt dat ze een gat in het dak snijden en ik heb nog vaak in obscure buurten in Brussel geparkeerd.
karhengst zegt
Restwaarde bepaalt de keuze. Men durft nog niet een kleurtje te kiezen uit angst dat de auto tzt een weekje langer bij de garage blijft staan.
De verschuiving naar lease helpt ook niet, die doen precies hetzelfde. Zou zelf een leuke coupe willen en kunnen rijden, maar een 3-serie of C-Klasse is voor hetzelfde geld wel een motorisering sterker. Makkelijke keuze dus, deze sedans zijn een stuk minder bejaard dan vroeger.
En wat koop betreft: de kleine coupe is uitgestorven, enkel boomers hebben het geld voor een nieuwe auto in het 50k+ segment. Dat wordt dus automatisch een hoge instap.
Richmond zegt
Kleur vs restwaarde is van alle tijden. Het is niet dat de jaren 80 zo kleurrijk waren.
karhengst zegt
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/wat-voor-kleur-heeft-onze-auto/
Wat je zegt klopt niet.
mashell zegt
Kleur vs restwaarde is eigenlijk altijd onzin geweest. Maakt amper wat uit als het al wat uitmaakt.
intimrasiert zegt
Ik denk vooral dat het een geldkwestie is. In de wat meer welvarendere buurten zie je typisch de combinatie van SUV en cabrio, en juist minder sedans. Echt aan het uitsterven zijn volgens mij de luxe limo’s a la 7-serie.
racerx zegt
Wat moet je met een fun auto als je maar plek hebt voor 1 exemplaar, maar wel de mogelijkheid hebt om voor veel minder geld een leuke motor te rijden. Ik heb jaren geleden mn fun auto de deur uit gedaan en heb 2 motoren: 1 puur voor de fun en 1 deels voor fun, maar vooral ook voor veel goedkope noodzakelijke km’s. Auto is voor mij gezinsvervoer, niets meer en niets minder.
Wiwaldi zegt
Zie mijn reactie. Er zijn ook mensen die géén kinderen hebben (en willen 😂) en voor wie een cabrio (of coupé) genoeg ruimte biedt voor het dagdagelijkse vervoer, en waarbij een kleinburgerlijke auto echt niet nodig is.
Ik heb dus ook maar plek voor 1 exemplaar, maar de Mustang is het hele jaar op de weg. Alleen bij sneeuw of ijzel blijft hij staan, zonder uitzondering. En als ik iemand mee heb, is dat altijd op de passagiersstoel. Achterbank heeft een cabrio windscherm, dus daar kan niemand zitten. Nooit uitdagingen mee gehad.
De achterbak volproppen met 2 enorme koffers, een paar flinke tassen en 2 koffers op de achterbank voor vakantie? Geen probleem. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat het op deze manier kan. Van een burgerlijke bak (zoals een Seat Altea, 🤢) zou ik dood- en doodongelukkig worden.
racerx zegt
Ik heb mijn fun auto de deur uit gedaan lang voordat ik kinderen kreeg, sterker nog, op dat moment (rond mn 30e) riep ik net zo hard als jij dat ik ze nooit wilde hebben. Times change, and glad they did.
Ik had een Z4 Coupé, super praktisch en een goede bagageruimte, ook het gebrek aan achterbank (een échte coupé dus…) deerde me niet. Ik reed ‘m het jaar door, incl winter. Maar, toen de BMW S1000RR kwam werd die auto gewoon overbodig, hoe leuk de Z4 ook was, het was marginaal vergeleken met de motor. Wat overbleef waren woon/werk kilometers, daar waren andere auto’s véél beter in. De S1000RR heeft inmiddels het veld geruimd voor een Ducati Panigale V4, beste auto die daar in de buurt komt qua snelheid en beleving…
Qua auto een BMW F11 met zescilinder hier, fijn ding, snel zat maar by no means ‘fun’. Daar heb ik m’n motoren voor, dus een echt leuke auto mis ik niet. Die Althea mag je houden, je vinex en suffe huisvader projectie pas je maar toe op een ander. Dank.
Wiwaldi zegt
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom een cabrio altijd en alleen als “fun auto voor erbij” gezien wordt. Er is meer dan alleen een tweezits MX-5 op de markt. Er zijn ook mensen zonder gezin of mensen die de achterbank gebruiken.
Wij, als gaystel zonder kinderen (waarbij dat dus niet opeens anders zal worden ;-) redden het prima met alleen onze oranje Ford Mustang 4.0 cabrio uit 2008. Die staat het hele jaar op kenteken, kofferbakruimte is er “genoeg”, ‘s winters gaan er goede wintersloffen onder en met heel slechte weersomstandigheden blijft hij staan. Ik zal dus echt nooit een SUV, of een andere vierdeurs auto gaan rijden. Daarvoor is hierin rijden te leuk. Dakje gewoon 2x per jaar goed impregneren en regelmatig reinigen om het netjes te houden.
Ik zie alleen maar voordelen, en het is het hele jaar genieten met een grote letten G!
dtwo zegt
Het meervoud van coupé is coupés. Zonder apostrof dus.
aeejnprt zegt
Als -ja, lach maar- SAAB nog zou bestaan én in Finland haar cabrio’s zou laten bouwen, zouden die onverkoopbaar zijn: veel te duur.
Daarom rijd ik zoals het heurt in een bijna 30 jaar oude 900NG.
En als ik in die auto rijd, moet het écht bout-weer zijn als het dak dicht blijft.
Los daarvan, als ik zonodig een ruimtewonder zou willen (huh, ik heb toch een trekhaak?) dan zou ik uiteraard voor een lekkere lage stationwagon gaan en niet voor een suv.
Natuurlijk met trekhaak.
En een stevige atmosferische motor.
Oh, kan ik niet betalen; ik houd lekker die oude SAAB.
Rijd raar. Ik houd ervan.
Nee, u niet. Ik wel.
Beetje kleur op de weg.
De Blauwe Finse is inderdaad blauw, Montecarlo-blauw.
Guydutchie zegt
Naast de leasebak en een klein zak jappanertje hier nog een MX5 nd 🌞😎