VERRASSING! In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 2980 auto’s bruusk ontdaan van hun lpg-installatie omdat de eigenaren geen zin hebben in torenhoge wegenbelasting.
Dat zijn er 2845 meer dan in dezelfde periode vorig jaar, weet de RWD te vertellen. Moet gezegd: deze cijfers gelden voor auto’s uit alle bouwjaren. Maar, zo stelt een woordvoerder van de RDW tegen ANP, die toename is zonder twijfel veroorzaakt door oldtimers.
Zoals we allemaal weten zijn oldtimers met een lpg-installatie of dieselmotor, die tussen de 26 en de 40 jaar oud zijn, per 1 januari getransformeerd tot geldverslindende hobbyhokken. Want zero MRB-voordeel meer voor deze boys. Benzineauto’s komen er gunstiger vanaf, auto’s die tussen de 26 en 40 zijn betalen een kwarttarief met een max van 120 eu per jaar.
In aanloop van de nieuwe regels, waar klassiekerminnend Nederland zich –zonder resultaat– hevig tegen verzette, was er ook al sprake van ‘ontgassing’. In december ’13 werden 936 gastanken verwijderd, tegen 36 een jaar eerder. Als de klassiekers niet voor dumpprijzen te koop aangeboden worden.
bramd zegt
Och wat een verassing zeg.. Debiele regeling..
parker zegt
@bramd: geen verrassing! Schorsen en uitbouw van LPG tanks was ingecalculeerd in de verwachte meeropbrengst van de nieuwe regeling!! Niks tegenvallende opbrengsten dus, de BV Nederland wordt beter van de nieuwe regeling. En de wegen veiliger zonder al die ouwe 190d lijken die van ellende uit elkaar vielen!!
e1000bmw zegt
120 euro per jaar is nog redelijk.
meatpuppet zegt
@e1000bmw523i: Maar is het niet zo dat je dan 2/3 wintermaanden niet de weg op mag met je auto?
awesome zegt
@meatpuppet: klopt, 3 aaneengesloten maanden van de weg.
Dus een 2e oldtimer er bij nemen ;)
almera-ga16det zegt
@awesome: uhm, ja en dan een 2e keer wegenbelasting betalen…
PolarWolf zegt
@awesome: Uh, nee dus. Tenzij je die op volledige MRB wil laten draaien. De maanden zijn geen vrije keuze, namelijk.
jelmer zegt
De dumpprijzen vallen me nog mee, om eerlijk te zijn. Maar wie voor een appel en ei een fraaie E28 van de hand wil doen mag zich melden.
e1000bmw zegt
@jelmer: heb een aantal mooie zien staan. ;) voor minder dan €10000
schuimbekje3 zegt
Als ze nu belasting ontduikende import willen tegengaan moeten ze gewoon aangeven dat auto’s die 25 jaar nederlandse mrb hebben betaald gewoon belastingvrij worden. Auto importeren? Gewoon 25 jaar wachten en dan ook mrbvrij.
emacee zegt
@schuimbekje3: Dat is inderdaad een goed idee maar dat schijnt helaas niet te mogen vanwege EU-regelgeving waarin alle oldtimers gelijk behandeld moeten worden, daar is ergens ook wat voor te zeggen want herinneren we ons de import via de UK van de klassieke Volkswagen busjes nog?
Jammer dat deze regeling niet oplevert waarvoor ie is ingevoerd en toch zoveel schade aanricht (waardeverlies oldtimers, failliete bedrijven etc.), nu zijn er alleen maar verliezers.
krokant zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gearhead zegt
Zijn die liefhebbers dus eigenlijk niet echt liefhebbers, dat ze niet een paar tientjes extra voor hun “oldtimer” over hebben. Oprotten die knakenrijders
thomcarspotter zegt
@gearhead: precies, en leve de echte oldtimer liefhebbers!
toniominestrone zegt
@gearhead: lekker genuanceerd, daar hou ik van!
Donstil zegt
@gearhead: ja dat is het idd, de echte liefhebbers betalen natuurlijk graag 10,- per maand wegenbelasting. Die 3 maanden stil is dan ook geen probleem want in de wintermaanden met de pekel enz laat een echte liefhebber zijn 3e of 4e auto natuurlijk gewoon staan.
Wie ze hier mee pakken zijn die knuppels in die vervuilende oude rommel waar ze puur en alleen in rijden omdat het cheap was. Geen wegenbelasting betalen en dan ook nog een gastank, weg met die profiteurs.
autogedrocht zegt
@Donstil: Nogal kort door de bocht.
Er zijn genoeg Amerikaanse klassiekers na 1973 die zuipen als een tierelier, die betalen genoeg al accijns op hun LPG. Verder is LPG “milieuvriendelijker” dan benzine.
carmasterr zegt
@Donstil:
“Echte” liefhebbers hebben per definitie dus altijd 3 à 4 auto’s klaar staan…
Right.
carmasterr zegt
@gearhead:
Het is maar wat je tientjes noemt. Opeens 350,- per kwartaal op moeten hoesten voor je oude Opel, Ford of BMW op LPG is nogal wat voor de gemiddelde oldtimerliefhebber.
Niet iedere liefhebber is een schatrijke gepensioneerde zak met hobbyprojectjes die het spul smetteloos kan houden in een warme privégarage en ruimte over heeft voor een moderne winterwagen…
parker zegt
@carmasterr: als je geen auto kunt betalen moet je gaan fietsen ipv het proberen op te lossen met een 25 jaar oud wrak op LPG. Voor paupers zijn er al genoeg subsidiepotjes in dit land, daar was die oldtimerregeling niet voor bedoeld!
tkroon zegt
@parker: Ja, alleen de gefortuneerden onder ons mogen een auto rijden… Er zijn auto’s van 30 jaar oud die er nog beter uitzien dan menig nieuwe auto.
carmasterr zegt
@parker:
Wat een prachtige gedachte.
Mensen die het woord “paupers” gebruiken zijn al niet meer te redden.
Ik wens je er veel plezier mee verder.
parker zegt
@carmasterr: dank je. Als je in dit platgenivelleerde armenknuffelende landje niet eens een auto kunt betalen ben je met recht een pauper, ja
sydney zegt
Wij hebben een oldtimer en een klassieke sloep.En die kosten af en toe meer stress dan centjes.
phevtreb zegt
Voor de chevrolet spark bifuel moet vanaf dit jaar ook wegenbelasting betaald worden, wellicht dat deze nu ook massaal op benzine gereden worden?
chimaera zegt
Wegenbelasting mag dan meer zijn, maar mijn E30 320 die 1liter benzine op 7 km verbruikt, laat ik toch liever op gas lopen. Met de kilometers die ik maak loont zich dat echt wel hoor, ook als hij ouder dan 26 jaar zou zijn!
oli4k zegt
@chimaera: Hang er een M50B25 in, heb je zo terugverdiend. En nog sneller ook. Mijn E30 325i touring komt nauwelijks onder de 1 op 10.
hjhj zegt
autoblog: ook nog een idee hoeveel oude diesels omgebouwd worden naar benzinemotoren?
mashell zegt
@hjhj: geen 1? Dat vergt een andere motor en vaak ook andere versnellingsbak en wellicht ook een andere brandstoftank en brandstofleidingen.
Gulli zegt
Ik moet zeggen dat het ook best opvallend is hoe weinig 190D’s ik de laatste tijd zie. Op de echte verstokte belastingontduiker na dan. Die rijdt met zijn dikke snor en roestige hoestbui op wielen stug door.
paginl zegt
Jammer dat we minder oude vrachtwagens en jeeps zullen zien (tussen 25 en 40 jaar) deze rijden allemaal op Diesel maar zijn niet meer te betalen. Het blijft een kromme regel. Ik rij met mijn nieuwe auto nog geen 10.000 km per jaar maar betaal hetzelfde als iemand die 50k per jaar rijd. Volgens mij is daar meer te halen voor het milieu en de schatkist. Niet bij mijn oldtimer waar ik 3000km per jaar mee rij.
parker zegt
@paginl: voor vintage trucks e.d. Is er nog altijd de evenementenregeling.
rotarypowah zegt
Binnenkort maar eens zo’n tweedehands gasinstallatie op de kop tikken dan, voor een paar tientjes.
slowland zegt
De nep liefhebbers ruilen hun Diesel-Benz wel in voor een C1 ofzo. Maar de mensen die nu echt gepakt worden zijn diegene die voor de hobby een oude vrachtwagen hebben en hier 1000km per jaar mee rijden op een evenement….
Jammer
parker zegt
@slowland: NEE DUS! Daarvoor is er nog steeds de evenementenregeling, die kunnen gewoon zonder MRB te betalen alle evenementjes af. Zie de regeling op de site van de belastingdienst.
parker zegt
Sterker nog: zelfs met je geschorste 190d wrak mag je van de evenementenregeling gebruik maken!! Als je motorrijtuig maar ouder dan 15 jaar is kun je MRB vrij alle meetings afhoppen..
parker zegt
@parker: ps: zelfs een geldige APK is niet verplicht! Ideaal dus voor de echt totaal verrotte 190D dus..