Overdrijven is echter ook een vak, zo liep dit project met een Ferrari met wankelmotor in de hoofdrol ietwat uit de hand.
Rozen verwelken en scheepjes vergaan. Niet alles wat ooit zo glorieus en geweldig was, is dat nog steeds. Dat geldt ook voor bepaalde auto’s uit vervlogen tijden. Ook Ferrari’s. Er zijn genoeg liefhebbers te vinden die nog steeds hun 456 genoeg aandacht geven, maar omdat het een best groots geproduceerd model is, zijn er ook veel mindere exemplaren te vinden.
Frankenstein-Ferrari
Een Nieuw-Zeelander vond eentje die zijn beste tijd achter de rug had. Nou ja, eigenlijk kocht hij gewoon een chassisnummer met nog wat Ferrari-onderdelen die het wél hadden overleefd. Een motor en interieur ontbraken.
Er zijn niet gigantisch veel dingen die je dan kunt doen, maar de Kiwi in kwestie had een leuk idee. Wat nou als je er een ‘drift missile’ van maakt? Oftewel: modificeer hem op zo’n manier dat je er lekker dwars mee kunt draaien, maar omdat het toch eigenlijk maar een halfklare auto is kun je je ook een krasje hier en daar permitteren. Of een vuurzee, in het geval van R’s Garage, de bouwer van de Ferrari.
De 456-carrosserie bood hier dus een goede basis voor. De voorkant is niet helemaal zoals hij uit de fabriek kwam rollen, mede dankzij het ontbreken van een motorkap. Oh, en voor de nieuwe motor werd niet aangeklopt in Maranello, maar in Hiroshima. De Ferrari 456 wordt aangedreven door de wankelmotor van een Mazda RX-7.
Vreemde eend in de bijt
Bovenstaande foto van de Ferrari 456 in actie werd dan ook gemaakt tijdens een groot Mazda-festival in Nieuw-Zeeland. De 456 was een vreemde maar toch lekkere eend in de bijt. Zo vergaarde de auto wat bekendheid en kon hij rekenen op wereldwijde aandacht. Een lokaal nieuwsstation wist te melden dat zelfs Ferrari er lucht van kreeg.
In diezelfde video wordt gezegd dat Ferrari ‘niet blij’ was met het project van de man genaamd Reuben Bemrose. En ja, hij heeft een contactpersoon van Ferrari in zijn inbox gehad. Een totale explosie van meningen in de media was het gevolg, met als gevolg dat vele bronnen spraken van een ‘Cease and Desist letter‘. Dat betekent dat er dusdanig copyright is geschonden, dat Bemrose de auto zou moeten vernietigen en nooit meer überhaupt aan de gedachte van een Ferrari met wankelmotor moet zitten. Niet om Ferrari nou perse in een kwaad daglicht te zetten, maar dat is niet eens een vreemde gedachte voor het Italiaanse merk.
Stierenkak
TheDrive voegt daar een kanttekening aan toe: die ‘brief’ bestaat niet. Ferrari heeft wel contact gehad met Bemrose, maar dat was minder radicaal dan gemeld wordt. De Nieuw-Zeelander zegt over de C&D-brief en/of de legale acties (excusez le mot): dat is bullshit.
Ook over de toonzetting wordt niet veel bekend gemaakt. Zijn statement in het nieuwsfragment is dan ook dat het vooral te maken heeft met de emotie en passie verbonden aan het Italiaanse merk. Van het besmeuren van een merknaam of inbreuk op copyright is ook helemaal geen sprake.
Geen paniek dus. De wankel-Ferrari mag blijven leven, ook met een frons op de wenkbrauwen van de Italianen.
alfapeter zegt
Een artikel om te melden dat er eigenlijk niets te melden is. Moet er een quota behaald worden?
blackmilo zegt
@alfapeter: dit type reactie komt vaker voor, moet er geliked worden?
alfapeter zegt
Nee hoor jongen, er moet helemaal niks.
Als ik likes wil, meng ik me wel in de zoveelste Max-discussie of geef ik me over aan de gebruikelijke (vul merk naar keuze in) bashing.
Robert zegt
Het schijnt vaker te gebeuren, dat Ferrari vaker eigenaren opzoekt met het verzoek te stoppen met het ‘bezoedelen’ van de merknaam en reputatie. Wat op zich logisch is als je een Fiero of MR2 omkat en er de logo’s met de steigerende hengst op plakt.
Maar mensen die een engine swap doen, er eigenhandig een limo of cabrio van maken, daar kunnen die Italianen maar weinig tegen doen. Simpelweg omdat het eigendomsrecht gewoon boven het auteursrecht gaat. Het wordt pas een ander verhaal als de eigenaar van zo’n Frankenstein-Ferrari het ding te koop aanbiedt. Maar zelfs dán nog is het aan Ferrari om in te grijpen door bijvoorbeeld het hoogste bod neer te leggen.
maarteno zegt
precies, het probleem met Deadmou5 was ook om de logo’s die hij erop had geplakt…althans daar schijnen ze een legal puntje mee hebben…verder vonden ze wel meer niet leuk natuurlijk. Maar zolang je merknaam/logo Ferrari niet misbruikt kan je vrij veel doen met je waggie.
jaribombarie zegt
volgens mij gaat tavarish ook aan zo’n soort project beginnen. Basis is een deels uitgebrande 348. Ik hou wel van die extreme hobby-bobs
papa zegt
@jaribombarie: F355
ahaaa zegt
@jaribombarie: u zegt het goed (beginnen). Die kerel start 30.000 nieuwe projecten om er halverwege alweer mee te kappen.
gandini zegt
Ferrari was gewoon boos, omdat dit allemaal plaatsvond op het Bruce McLaren Motorsport Park.
brammetjedeb zegt
Ferrari tutti moel. Helft van de ferraris worden door criminelen gereden, doe daar iets aan. En haal geen rare streken uit in de F1…
mashell zegt
Heiligschennis van de bovenste plank.
moveyourmind zegt
Jinba Italii…
Twee worden één…
Italiaans wrak en Japanse probleemmachine in perfecte harmonie…
Jinba Italii…
A lot of schroot together.
tjorque zegt
Leuk projectje!
Maar verder veel poeha voor niks… typisch voor deze tijd: gedoe op een vogelgeluidenkanaal of via de oplosmassa.
Zolang je, van wie dan ook, wat daar geschreven of met al dan niet gemanipuleerd beeldmateriaal getoond wordt serieus neemt, ben je slecht bezig…
davelepeef zegt
@tjorque: ik snap eigenlijk helemaal niet wat je nou zegt?
tjorque zegt
Perfect ?
erik64 zegt
Ze hebben daar in Maranello geen gevoel voor humor, ze zouden juist de lol er van moeten inzien als er iemand een Mazdararie in elkaar zet.
BaRa zegt
Ze hebben wel degelijk humor, die Italianen. Ook bij Ferrari. Als je al een volk wilt betichten van een gebrek aan humor, wel, kies dan de Duitsers (lekker stereotiep). Maar dat hoeft niet te betekenen dat Ferrari hun merkimago zomaar moeten laten uithollen.
sntial zegt
Vreselijk artikel om te lezen
hjhj zegt
Leuk artikel! Lekker out of the box
ericd zegt
Ach, in de VS zijn er menig die hun Ferrari motor hebben geswapped voor een Chevy motor.
tge2 zegt
Ik vind dit eerder beledigend voor Mazda. Een briljant motorblok in een overgewaardeerde Italiaanse carrosserie lepelen.
db87 zegt
Een wankelmotor draait met een rijk brandstofmengsel, snap wel dat Ferrari de verwantschap voelt gezien hun valsspelende F1-praktijken…