Moeders de vrouw kan de piepers voortaan een paar minuten eerder klaarzetten, want op een deel van de A12 is de maximumsnelheid opgehoogd.
Effe voor de goede orde: de wijziging gaat morgen pas in, dus hou je nog een dagje in. Het deel van de A12 waar de verhoging ingaat ligt tussen Driebergen en Veenendaal en beslaat een afstand van ongeveer 20 km. De limiet van 130 km/u geldt alleen als de spitsstrook dicht is. Indien deze strook wel mag worden gebruikt, geldt een maximale snelheid van een slaapverwekkende 100 km/u. Opletten dus.
Uit onderzoek zou zijn gebleken dat het traject voldoet aan landelijke normen die te maken hebben met zaken als verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluid. Uiteraard speelt de belasting van het milieu daarbij eveneens een rol.
Foto via Google Maps
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Levensgevaarlijk! Ik stem voor maximaal 80 op alle snelwegen.
nickimhoff zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Ben het er helemaal mee eens!
SummerSky zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: 50 is nog veiliger, dat maar doen
mashell zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Goed zo. Dat is de de instelling waarmee een heel goede vrachtwagenchauffeur kunt worden!
freezzr zegt
@mashell: kijk uit hoor met zulke opmerkingen. Ik heb dat ook eens gedaan en sindsdien haalt elke vrachtwagen in als ik eraan kom…
faalhaas zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Er zal maar een kind oversteken!!
terr0rkempie zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Neem er nog een joh
kennone zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ik stem op het OV!!
Dutchdriftking zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: 80 is idd knap hard op een kameel!
Lennaert zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: in een prius?
jrk68 zegt
Yep, wel zo consequent, om de 100m op je navigatie checken hoe hard je nu weer mag is levensgevaarlijk….
gop1 zegt
Best raar, als de spitsstrook open is, is er juist meer ruimte, en dan mag je maar 100?
robert110 zegt
@gop1: Een open spitsstrook gaat vaak samen met meer verkeer, bovendien is de spitsstrook smaller dus rijden de auto’s dichter bij elkaar.
gop1 zegt
@robert110: Ik snap je, maar dat is nogal dom geregeld. Dan kan je beter de verkeersintensiteit meten en aan de hand daarvan de snelheid aanpassen. I.p.v. redeneren dat het wel druk zal zijn als de spitsstrook open is.
Net zoiets als stoppen voor rood, in plaats van zelf kijken of er iets komt.
roller zegt
@gop1: meer auto’s dus: meer geluid, meer uitstoot en meer paniek op de weg.
Wat dat betreft is het dus wel logisch dat als de spitsstrook open is je ook iets langzamer moet rijden.
luuktb zegt
@gop1: De strook gaat open bij een hoge verkeersintensiteit icm meer wisselingen tussen de rijstroken word er gekozen voor een lager limiet.
Dit argument word aan gehaald of ik het hier mee eens ben is een tweede ;)
jaspervdwinden zegt
@gop1: de spitsstrook is alleen open als het druk is: in de spits dus. En in de spits is het sowieso niet handig om overal met 130 langs te jagen…. ;)
nieuweling zegt
@jaspervdwinden: dat is niet waar, rij vaak over de A1 vanuit Amersfoort richting Apeldoorn, en daar is hij bíjna altijd open, zelfs op zaterdag
rhellema zegt
@gop1:
Wanneer zal er meer drukte op de weg zijn?
A) tijdens de spits
B) buiten de spits
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@rhellema: Poe hé! Die is lastig. Kan ik een hulplijn bellen?
rhellema zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Je mag ook voor de 50/50 kiezen.
gop1 zegt
@rhellema: Als ik het goed begrijp vraag je wanneer het drukker op de weg is. Ik zal je een wiskundige afleiding geven:
Men neme de snelheidsgradiënt van alle elementen in de verzameling. Vervolgens integreer je de hele verzameling 3 keer. Het resultaat stop je in je moeder. En dan zul je zien dat het antwoord B is.
bigfun zegt
@gop1: links en dwars Holland op zijn smalst :)
e1000bmw zegt
@gop1: en het zal me niks verbazen als die krengen overdag non stop open zijn……..
nononsense zegt
Dat scheelt toch weer 38 seconden
marc94 zegt
@nononsense: dat hangt er vanaf. Als je ergens 120 mag rijd iedereen 110 op het tellertje met maar net neer dan 100 echte kilometers omdat men bang is voor boetes. Prima zolang ze maar rechts blijven. En als het 130 is rijd men over het algemeen 120-125 op de teller. Ik rijd dan 135 op de navigatie. En dat kan zo best een dijk schelen. Je rijd binnen de marges maar je vliegt iedereen voorbij.
mrrallycross zegt
Hehe, de dag waarvan je hoopt die komen zou.
Ram-G-maN zegt
Ze waren gisteravond al mee bezig met het vervangen van de dynamische snelheidsborden. Eigenlijk was het daar altijd al ’s nachts 130. Ze vervangen het waarschijnlijk van 120 [07.00-19:00] naar 130. Maakt het wel duidelijker op. Je had op dat traject voorheen 100, 120 en 130 als snelheidslimiet nu wordt het 100 of 130.
Dutchdriftking zegt
Jups handig hoor, totaal kansloos toch dit, meer banen en dan minder hard. Extra onduidelijk en om dat op te heffen extra borden. Kost allemaal handen vol met klauwen, volkomen kansloos!
w0o0dy zegt
Tja ik rij daar vooral in de spits maar ook dan is 130 prima en veilig te doen
parker zegt
Mooi zo, de opmaat naar overal 130 en alle banen permanent open. Stom polderland waar alles altijd een compromis moet zijn, de spittstrook staat daar echt model voor.
e1000bmw zegt
@parker: alle banen altijd open betekent dus in de praktijk altijd 100 km/u… ;)
burgerbak zegt
130, gaat m’n stuur trillen en hoor ik niks meer door de wind. Nee, harder dan 100 is niet relaxed rijden voor mij…
730ld zegt
Haha ik rij al jaren lang 150 op de a12. Bepaal lekker mijn eigen regels. Maar prima hoor, 120 30= 160. Prima oplossing dit. Nog sneller op het werk. Toppie
Shaw zegt
Nu die rare spitsstrook ombouwen tot permanente rijstrook dan kunnen we er gewoon 24/7 ook 130