Give ‘em hell.
Nadat Daniel Ricciardo in de zomerstop onverwachts zijn overstap naar het fabrieksteam van Renault aankondigde, stond Red Bull Racing voor de lastige taak een waardige vervanger voor de Australiër te vinden. De renstal besloot niet veel later, enigszins met de handen gebonden, te kiezen voor Pierre Gasly. De nu 22-jarige Fransman had op dat moment enkele goede Grand Prixs onder zijn riem. Nog belangrijker, Gasly had de nodige ervaring met toekomstig motorenleverancier Honda.
Zodoende was het een logische beslissing om Gasly vanaf 2019 naast Max Verstappen in de Red Bull te zetten. Dat gezegd hebbende, helemaal overtuigd van zijn kunnen zijn we nog niet. In aanloop naar de Formule 1 was Gasly bijvoorbeeld twee jaar actief in de Formule 2. In zijn eerste jaar, uitkomend voor het team van DAMS, eindigde hij als achtste in het klassement. Een jaar later maakte hij de overstap naar Prema en won hij de titel. Kijken we naar dit statistiek, dan lijken we niet te hoeven twijfelen aan zijn stuurmanskunsten. Echter, dit is niet het hele verhaal. Ferrari-junior Antonio Giovinazzi debuteert dat jaar namelijk in de Formule 2 en komt terecht naast Gasly. Giovinazzi, die volgend jaar naast Kimi Raikkonen bij Alfa Romeo Sauber rijdt, weet er in zijn eerste jaar in de opstapklasse bijna met de titel vandoor te gaan.
Hoewel Gasly in de veronderstelling was dat de Formule 2-titel (destijds nog GP2 genoemd) hem een stoeltje bij Toro Rosso moest opleveren, blokkeerde Helmut Marko de ambities van zijn pupil, door hem te parkeren in de Japanse Super Formula. Hier weet de Fransman juist weer de sterren van de hemel te rijden. Ware het niet voor een onfortuinlijk getimede tyfoon in het slotweekend van het seizoen, dan had Gasly mogelijk nóg een titel op zijn cv kunnen zetten.
Kortom, hoe Gasly het volgend jaar naast Verstappen zal doen, zal alleen de tijd ons kunnen leren. In een interview met Sky Sports laat hij in ieder geval weten goede hoop te hebben de strijd met de Nederlander aan te kunnen gaan. Aan ambitie en introspectie ontbreekt het Gasly niet, zo maken we op uit het gesprek met de Britten.
“I’m still only going to be in my second season of Formula 1 so there are still a lot of things to learn and I still need to develop myself. But I know I’m quick, I need to make the best out of my skills and my qualities, but also work on all the areas I can improve. We will see how it goes against Max. He is one of the most talented drivers at the moment, it’s always good to be next to a competitive guy, and I’ll give him the hardest time I can and then try to develop as much as possible as a driver. We’ll see the result I get next year.”
We kunnen nu enkel hopen dat de ontwerpafdeling van Red Bull hetzelfde tempo aanhoudt en dat de Honda-motor inderdaad zo goed is als momenteel wordt beweerd. Als het pakket alleen maar iets beter is dan de combinatie van Red Bull en Renault, dan belooft het veel goeds.
JvH zegt
Lijkt mij logisch, ben benieuwd wat het verschil zal zijn.
kazaluna zegt
Succes jongen! Maar Max geeft je zeker geen cadeautjes
olivierc zegt
@kazaluna: Nee die ramt je wel van de baan
Mukmans zegt
Aan de laatste gp’s te zien gaat het ineens erg goed met de Renault motor. Denk niet dat Honda sneller zal zijn. En qua betrouwbaarheid lijken ze wel aan elkaar gewaagd helaas. Zou wel eens een vervelend seizoen kunnen worden voor Red Bull.
ikleesookoverautos zegt
@mukmans: wat heeft dat met dit artikel te maken?
Mukmans zegt
@ikleesookoverautos: Je naam doet anders denken, maar heb je het artikel wel gelezen? Hier wordt toch duidelijk over de Renault en Honda motor gesproken?
willeme zegt
@mukmans: bij Toro Rosso en Red Bull hebben ze behoorlijk wat informatie en data uitgewisseld. Die weten echt wel van de hoed en rand. @edge en @bassx weten dit waarschijnlijk veel beter, maar van wat ik begreep is het nu om het even. Dit seizoen van Toro Rosso was niets meer of minder dan een testcase voor de Honda motoren.
De Red Bulls deden het relatief goed, mede dankzij de circuits die gunstig zijn voor de auto (Singapore, Mexico). Dat ze ook zo competitief waren op Sao Paulo en Yas Marina was erg knap. Daar heeft de motor het goed gedaan.
Bij Honda is er meer zicht op een topproduct. Red Bull krijgt de beste blokken en er wordt veel voor hen geïnvesteerd. Bij Renault zullen ze altijd een klantenteam blijven.
Mukmans zegt
@willeme: Absoluut, maar in de laatste races hadden ze nog wat uitvalbeurten ook. Ben benieuwd of dat dan ineens wel goed gaat allemaal.
wildbeest zegt
@willeme: onzin, op vermogen werden ze telkens weggereden, in het bochtenwerk werd daarna weer ‘meer’ goed gemaakt
willeme zegt
@wildbeest: bwoah. In de kwalificaties wel. Daar kist de Renault een party-modus. Maar in de races was het verschil minder groot. Tuurlijk, in de bochten winnen ze het meeste, maar zonerg als in het begin, was het niet. Kijk maar naar vorig jaar, toen konden ze bij Red Bull Mercedes en Ferrari nauwelijks bijhouden, nu staken ze er mooi tussenin.
De motor is zeker niet zo goed als die van Mercedes en Ferrari, maar ook weer niet ZO slecht om het af te doen met ‘onzin’. Het verschil is minder groot. Als Honda nu ook in de buurt komt hebben we volgend jaar hopelijk wat minder grote verschil. Hoe vet zou dat zijn? Dat er meer dan drie teams kunnen winnen?
wildbeest zegt
@willeme: mijn analyse is dat het onderstel juist nog meer stappen gezet heeft in de laatste races. Bij doornbos in de analyse zag je juist de redbull hard inzakken op het rechte stuk.
jaapiyo zegt
@wildbeest: dat laatste is echter wel een valkuil. Dat goed zijn in (met name) krappe bochten heeft veel te maken met downforce. Wellicht heeft Red Bull gewoon gekozen voor setups met extra vleugel, waardoor het verschil op de rechte stukken nog groter lijkt.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: wellicht. Maar als je ziet hoe lang de Rossige Mencow’s de bandjes goed houden tov de Zilveren Pijlen en de steigerende paardjes denk ik echt dat dat niet enkel door wat meer vleugel komt.
Ik denk dat we met enige zekerheid kunnen zeggen dat ze best een goeie waggie hebben gebouwd. Tevens een niet al te beroerde chauffeur. Dus als de Honda straks van enig niveau blijkt te zijn dan kan het wel eens erg leuk gaan worden..*
Daarnaast gaat het machtig interessant worden om te kijken naar het onderlinge resultaat binnen de teams:
Vettel vs Leclerc
Max vs Pierre
Hulk vs Ric
Stroll vs Perez
Russel vs Kubica
Ik ga denk ik wel ff kijken volgend jaar ;)
*mits ze bij Mercedes en Ferrari niet al te grote stappen maken..
Edge zegt
@willeme: Geen speld tussen te krijgen. Honda houdt zich relatief op de vlakte, Red Bull is positief over Honda en Renault roept dat ze beter zijn dan de Japanners. Maar volgens de GPS-berekeningen van AMuS ontloopt het elkaar niet zoveel. In kwalificatiemodus haalt de Renault B-spec 710pk, de C-spec 730pk. Honda zat toen in kwalificatietrim op 715, maar had nog een upgrade in de pijplijn die ze naar 750pk tilt. Ter vergelijking, Ferrari en Mercedes werden door AMuS respectievelijk op 790pk en 780pk in kwalificatiemodus geschat.
jaapiyo zegt
@edge: klopt, alleen wat me wel een beetje zorgen baart is dat STR onder de radar ontiegelijk veel penalties gepakt heeft dit jaar. Voor hen maakt dat niks uit want als ze er een stuk of vijf goede races bij hebben in het jaar met leuke punten doen ze het prima, maar bij RBR kan dat natuurlijk niet.
In de McLaren dagen was het probleem van Honda ook dat de resultaten op hun testbank niet correleerden met die op het circuit, noch qua betrouwbaarheid noch qua powah. Door trillingen die niet te simuleren waren (kennelijk) liep het ding in de soep. Deels was dat wellicht te wijten aan Macca’s size zero eis, maar of dat issue nu helemaal opgelost is…
Laten we zeggen dat ik niet zo optimistisch ben als Der Helmut, gewoon van buitenaf bezien dan.
johnhert zegt
@jaapiyo: Fransen die beter zijn dan Japanners… Misschien in hun eigen steden slopen…
ikleesookoverautos zegt
Tuurlijk zegt ie dit. Hij kan een aardig potje sturen maar Max is van een ander kaliber.
W115 zegt
2019 word weer hammer time
maarteno zegt
@w115: maar hopelijk is Lewis de spijker en Max de hamer dan! ?
goodolddays zegt
Wishful thinking
mpgc zegt
Gevoelsmatig schat ik Verstappen in als sneller dan Gastly. Maar hoe ze zich precies verhouden tot elkaar zal volgend seizoen moeten blijken. Ik hoop wel dat Verstappen een betere start heeft van het seizoen dan dit jaar. Als ik zo de uitspraken van Gastly lees tijdens het afgelopen seizoen dan krijg ik het gevoel dat ie niet vies is van psychologische spelletjes.
mashell zegt
@mpgc: en aan de Ocon incidenten hebben we gezien dat Max daar best gevoelig voor is.
rollingstoned zegt
@mashell: voor psychologische spelletjes is Max niet gevoelig, eerder voor uitdagingen en confrontaties. En dat is toch net even wat anders…
mashell zegt
@rollingstoned: haha. Ocon had aan één woord genoeg om Max op de kast te krijgen. En Max was daar weken later nog pissig om.
rollingstoned zegt
@mashell: ja klopt. Maar dat kun je toch moeilijk psychologische spelletjes noemen. ?
skinnybmw zegt
Persoonlijk denk ik dat Max hem met gemak kan hebben…gaat spreekwoordelijk ‘rondjes om hem rijden’, zeg maar. Gasly is een prima coureur maar heeft mij nog niet overtuigd qua niveau om Max te verslaan. Max is echt van een zeldzaam kaliber.
rollingstoned zegt
@skinnybmw: klopt, Gasly is geen uitzonderlijk talent en is slechts bij gebrek aan beter van TR naar RB gepromoveerd.
edftw zegt
Ondanks dat ik hoop dat mij het tegendeel word bewezen zie ik in 2019 niet zoveel vooruitgang gebeuren voor Red Bull. Met veel geluk zullen ze gelijk het hele plaatje goed hebben maar de kans is natuurlijk groot dat ze eerst een stapje terug zullen doen. Ben vooral benieuwd hoe Max daar mee om zal gaan als dat gebeurt. En ja, Gasly.. waarschijnlijk word hij helemaal zoek gereden door Max, denk een soort verhouding Bottas tot Hamilton. Waarmee ik ook bedoel dat Gasly geen slechte coureur is maar ook zeker niet bijzonder. Laten we hopen dat het volgend jaar gewoon allemaal klopt en Max op z’n minst regelmatig meerijd voor overwinningen
maarteno zegt
Lijkt me goed plan Pierre! Max moet als eerste minimaal z’n teammaat verslaan!
VeniVidiVici zegt
Alles best mijn zegen heeft hij, maar als meneertje Gasly maar begrijpt dat hij tweede rijder is en dat als Max meedoet voor het WK-schap hij Max niet in de weg gaat zitten!
cpp1 zegt
Verstappen heeft al een behoorlijk irritant gezicht…maar die Gasley heeft echte een bakkes die vraagt om geslagen te worden. Akelig klein mannetje, bah.
VeniVidiVici zegt
@cpp1: Laat jij je gezicht eens zien dan i.p.v. verscholen achter een internetforum over een andermans gezicht te oordelen…
750i zegt
@cpp1: hahaha…echt hé. Ik vond Verstappen er al als een puber uitzien maar die andere is echt de overtreffende trap. Die zal nog wel klappen gaan krijgen van Max.
kniesoor zegt
@cpp1: ze zijn razendsnel in een F1 auto. Alles andere is bijzaak. Bovendien hebben ze een groot deel van de tijd een integraalhelm op hun hoofd en zijn hun vermeend onaantrekkelijke hoofden sowieso niet zichtbaar.
mashell zegt
@amghans: hoeveel uur per week dragen ze eigenlijk die integraalhelm? De andere tijd zijn ze bezig met hun primaire taak: reclamepopje zijn.
rhellema zegt
@cpp1: een commentator die geen fuck op tv mag zeggen maar ondertussen doe je wel van dit soort belachelijke uitspraken. Hoe hypocriet kan je zijn hahaha!
Rick-dos zegt
Max heeft inmiddels gereageerd.
“Zolang die mij niet in de weg rijdt vind ik het allemaal mooi…”
cloverleaf zegt
@Rick-dos: iets met een hekje?
Rick-dos zegt
@cloverleaf: Zullen we het gewoon doen?
#ontslaJackPlooij ;)
VeniVidiVici zegt
Halverwege het seizoen trekt Gasly een geel hesje aan bij het Red-Bull team denk ik.