Het rommelt binnen het opleidingsteam van Red Bull.
Volgens diverse media zal Pierre Gasly al tijdens de GP van Maleisië (dit weekend!) zijn debuut maken in de Formule 1. De 21-jarige Fransman is al een poosje lid van de Red Bull-familie en de bazen van Toro Rosso willen op deze manier bekijken of de jonge coureur rijp genoeg is om volgend jaar fulltime in de Formule 1 te rijden.
Eerder gingen al geruchten dat Gasly gedurende dit seizoen het stoeltje van Carlos Sainz in zou nemen, die per 2018 wordt uitgeleend aan het fabrieksteam van Renault. Sainz lijkt echter pas komend jaar in te stappen bij het Franse team en dus moest Gasly nog even wachten op zijn beurt.
Inmiddels zouden knopen zijn doorgehakt en wordt Daniil Kvyat per direct het team uitgebonjourd. De Rus weet niet bepaald te imponeren bij Toro Rosso en werd eerder al teruggezet van Red Bull naar het juniorteam ten faveure van Max Verstappen. We kunnen ons best voorstellen dat Kvyat daar een aardige mentale optater van heeft gekregen.
Volgens de geruchten neemt Gasly het stuur in Maleisië en Japan over. Het is echter nog niet duidelijk of de Fransman ook in Austin (VS) z’n opwachting maakt, omdat die race samenvalt met de finale van het Japanse Super Formula-kampioenschap. Ook is de rijdersbezetting van Toro Rosso tijdens de laatste races van het seizoen nog niet geheel duidelijk.
Toro Rosso is momenteel verwikkeld in een hevig gevecht in het constructeurskampioenschap. Het team strijdt met Williams en Renault om de vijfde positie. De vierde plaats van Sainz in Singapore was daarbij een welkome verrassing. De Spanjaard wist tot dusver 48 punten te verzamelen. Kvyat haalde er vier.
Overigens zijn de berichten nog niet bevestigd door Toro Rosso, dus we wachten rustig af wat de renstal precies van plan is.
UPDATE: jawel hoor, de kogel is door de kerk. Toro Rosso laat in een statement weten dat Gasly dit weekend zijn racedebuut maakt voor de renstal en ook de komende races zal rijden. In het statement staat echter ook dat Kvyat deel blijft uitmaken van de Red Bull-familie. Er is dus nog een beetje hoop voor de F1-carrière van de Rus na deze tweede zware klap in twee jaar.
Interessant is bijvoorbeeld dat de Grand Prix van Mexico clasht met de finale in het Super Formula kampioenschap, waarin Gasly door een aantal sterke recente resultaten momenteel tweede staat op een half puntje achterstand van de kampioenschapsleider. Je zou zeggen dat hij de kans om kampioen te worden niet wil laten schieten. Interessant om te volgen dus hoe Red Bull verder omgaat met haar pionnen.
UPDATE: Max Verstappen vindt de stoelendans wel tof.
trustmeiamanengineer zegt
Lijkt me sterk, en wel een hele smerige streek naar Kvyat. Een vrije training doen kan natuurlijk wel.
Bovendien hebben ze volgend jaar 2 coureurs nodig, of komt er dan naast die Fransoos nog een andere nieuwe?
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Zoals de berichten nu zijn wordt Kvyat tijdelijk aan de kant geschoven en mag hij (afhankelijk van welke bron je pakt) na Austin of volgend jaar weer instappen. In het juniorenprogramma rijdt verder ook niemand rond die in aanmerking komt voor een superlicentie. Die jongens zijn allemaal of te jong, of hebben de resultaten (nog) niet. Dan zou je alweer buitenshuis moeten gaan kijken en een gozer ergens wegplukken of op huurbasis moeten aantrekken.
Mocht Red Bull dat laatste –wat overigens volledig tegen de ideologie van Toro Rosso in gaat– overwegen, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar Lando Norris. Bloedsnel, en heeft nog maar drie punten nodig om zich definitief te verzekeren van de F3 titel en heeft daarna ook genoeg punten voor een superlicentie. McLaren wil hem in principe niet uitlenen, maar wellicht dat Red Bull en Toro Rosso door het akkoord gaan met de Renault-Honda wissel genoeg goodwill hebben gekweekt om een huurdeal toch mogelijk te maken.
bluebird zegt
@Edge: komt er in 2018 niet gewoon een Honda-protegé naast Gasly in de Toro Rosso-Honda denk je?
Tonnie zegt
@bluebird: laat honda nou juist gasly graag in die auto willen hebben. Ze zijn naar het schijnt lyrisch over hem.
fmgarcia zegt
@bluebird: Als Lando kampioen is..
bluebird zegt
@fmgarcia: Lando zit in het talentenprogramma van McLaren volgens mij, dus die verwacht ik niet in een Toro Rosso- Honda…
Edge zegt
@bluebird: Die kans is net zo klein als dat Red Bull een interne oplossing vindt. De huidige Honda junioren (Matsushita en Fukuzumi) voldoen allebei niet aan de eisen die worden gesteld voor een superlicentie.
bluebird zegt
@Edge: superlicentie wordt inderdaad een probleem, goed punt.
willeme zegt
Naar het schijnt heeft Kvyat al diverse opties voor volgend seizoen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vodkas
harrie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Edge zegt
Binnen pakweg anderhalf jaar tot twee keer toe aan de kant geschoven worden door dezelfde werkgever, dat moet pijnlijk zijn. Ik snap de logica ook niet echt. Ze willen Sainz, die ze volgend jaar toch al kwijt zijn, niet langs de kant zetten omdat hij veel punten binnenharkt en men nog voor P5 vecht met Renault en Williams. Aan de andere kant hebben ze er geen problemen mee om Kvyat (tijdelijk) aan de kant te schuiven en een redelijke juniorcoureur de kans te geven.
Het enige wat ik mij zou kunnen voorstellen is dat men dit doet omdat Kvyat nog maar twee strafpunten verwijderd is van een raceban. Door Gasly in Maleisië en de VS te laten racen kan Kvyat daar geen strafpunten verzamelen en krijgt hij weer wat ademruimte omdat daarna de eerste van zijn huidige strafpunten alweer vervallen. Maar goed, hem dan twee races langs de kant zetten zou niet mijn aanpak zijn. Ik had hem laten rijden en Gasly ingevlogen op het moment dat hij die raceban opgelegd zou krijgen.
sportstand zegt
En het is officieel: http://www.scuderiatororosso.com/en_INT/article/pierre-gasly-drive-scuderia-toro-rosso
duckmefaddy zegt
@sportstand: Je bent me te snel af;)
duckmefaddy zegt
Het is bevestigd!
http://www.scuderiatororosso.com/en_IT/article/pierre-gasly-drive-scuderia-toro-rosso
harrie zegt
“For a variety of reasons, some of them due to technical problems, but others being mistakes of his own making, Daniil Kvyat has not really shown his true potential so far this year, which is why we are standing him down for the next races.”
Auw. Als ie in 2018 mag blijven is het uit pure wanhoop bij gebrek aan een alternatief zo te lezen.
pjotr zegt
Ik vind dat ze Verstappen hadden moeten vervangen, die gast bakt er de laatste races niks van. Kvyat kwam tenminste nog de eerste bocht door en crashte pas veel later.
gwnbmw zegt
@pjotr: ja, en noem jij er is 1 die verstappen zn schuld was dit jaar? ik bedenk alleen hongarije, waar hij zn remmen blokkeerde en tegen zn teammaat aanramde in bocht 2.
hollandbest zegt
@gwnbmw: hap hap
viezefreddyw zegt
Ik vind dit nogal wat. Voordat hij geswitcht werd voor Verstappen deed hij het niet eens zo heel slecht vond ik. Daarna was het inderdaad kommer en kwel en nu wordt ‘ie weer vervangen. Hij zal er wel flink de P in hebben.
Ik ben wel benieuwd naar die Gasly eigenlijk. Zo geweldig heeft hij het volgens mij ook weer niet gedaan.
gwnbmw zegt
@viezefreddyw: wordt door vele gezien als een wereld talent, in de klasse van alonso, hamilton, vettel, verstappen en ocon qua indruk maken in lagere klasses. samen met leclerc uiteraard.
pomoek zegt
Laten we alsjeblieft Kvyat niet zielig gaan vinden. Deze jongen heeft behoorlijk wat kansen gekregen van Red Bull die, wat je verder ook van die club mag vinden, zich keurig heeft opgesteld naar Kvyat.
Kvyat is consequent doorgegaan met het ingooien van zijn eigen ruiten.
Ron Dennis bijvoorbeeld had hem vorig jaar na de GP in Rusland al bij het grof vuil geflikkerd.
toniominestrone zegt
@pomoek: Oom Ron weet inmiddels proefondervindelijk hoe dat voelt!
pomoek zegt
@toniominestrone: haha, inderdaad, dat dan weer wel.
spykerboy zegt
Dit had niemand zien aankomen denk ik ?
fmgarcia zegt
Pierre Gasly wat een keuze zeg. Die kan er echt niks van. Ik was gewoon voor Marcus Ericsson gegaan.
Orichy zegt
Misschien dat ze Kvyat tegen zichzelf in bescherming hebben genomen?
Hij heeft tenslotte al een aantal strafpunten aan zijn broek en met de domme crash van afgelopen race, Grosjean passeren en dan je mogelijke punten in de prullenbak gooien in de volgende bocht, is natuurlijk wel dodelijk, na de zoveelste knoeipartij.
Het is jammer voor Kvyat, maar misschien toch maar een stoeltje in een lagere klasse gaan zoeken, voor de Formule 1 is hij te licht bevonden. Zo heeft hij zelf laten zien, door zijn wisselende prestaties.
Hij kan heus wel een potjes serieus sturen, maar maakt ook hele domme fouten, op het topniveau. In lagere klasses worden die minder snel gemaakt, gewoon omdat het dan minder snel gaat, dus hoeft het brein minder snel te schakelen.
Daarom heb ik ook mijn twijfels bij Sainz Jr. gekregen, toen hij schrok van een fout ver voor hem, van Kvyat, in een race van het lopende seizoen en zelf spinde. Dan kun je blijkbaar niet snel genoeg schakelen in je brein.
Bij Max zie je juist het tegenovergestelde, die heeft tijd “over” in de hectiek van de race.
Maar ik ben wel benieuwd, of Gasly goed genoeg is en dat wil Toro Rosso ook zien, anders kunnen zij voor volgend jaar nog iets anders verzinnen, voordat het helemaal een weggegooid seizoen wordt.
Nu krijgt Kvyat nog tijd om eventueel te herstellen en zich te herpakken.
Nieuwe ronden, nieuwe kansen.
Orichy zegt
@orichy: Het was niet Grosjean, maar Magnussen die ingehaald werd, foutje bedankt.
Dutchdriftking zegt
Bedankt en tot ziens!
nicolasr zegt
Ik vind het vooral bizar dat RBR hem er nog steeds niet definitief uit heeft gegooid. Zal wel met de Russische sponsorroebels te maken hebben, ieder ander had gewoon te horen gekregen dat hij bedankt werd voor zijn diensten, maar dat het toch echt beter is als de wegen gaan scheiden wegens het niet voldoen aan de verwachtingen.