Nee, niet aan hun vrouw/man.
Ik zal proberen het C-woord te vermijden, maar er is een periode geweest dat wij ‘Ollanders behoorlijk aan het beknibbelen waren op het onderhoud van onze auto’s. De schuld van de gebroeders Lehman en andere bankmannetjes en onze heilige koeien moesten het ontgelden. Gelukkig hebben we het vertrouwen in onze garagist economie weer teruggewonnen en brengen we onze auto weer voor een goede beurt naar de werkplaats. Liefst 89,8 procent van alle geregistreerde auto’s zag vorig jaar de garage van binnen, in 2011 lag dat op een historisch lage 79,6 procent. Je zou natuurlijk ook de conclusie kunnen trekken dat auto’s de afgelopen vijf jaar significant onbetrouwbaarder zijn geworden, maar daar willen de RAI Vereniging en Bovag niet aan. Nee, volgens deze twee instanties heeft het alles te maken met het feit dat we uit de… we meer te besteden hebben dan enkele jaren terug.
Dan nog even over die knaken, want daar gaat het natuurlijk allemaal om. Gemiddeld gaven we per auto 529 euro uit aan onderhoud in 2016, waar dat in 2015 525 euro was. Eigenaren van oudere auto’s (7 tot 10 jaar) waren gemiddeld meer kwijt (629 euro) dan eigenaren van jonge auto’s (0 tot 3 jaar, 464 euro). Je gelooft het niet. De gemiddelde beurt koste in 2016 246 euro, drie euro minder dan een jaar eerder. Voor dat geld kun je in Amsterdam overigens vijf beurten krijgen, kunnen die garagisten nog een puntje aan zuigen.
Foto: @tomkommer op Autojunk.nl
joostm91 zegt
Ff serieus: 3 Sport Quattro’s op 1 foto? :O
postzegel zegt
@joostm91: En één persoon met z’n handen in z’n zakken?
Kek kleurtje op die groene op de voorgrond! Iemand een idee van de naam van die kleur? Die andere twee zijn mars of tornado rood lijkt mij?
maxidyne zegt
@postzegel: Malachiet groen en Tornado rood. Je had geloof ik ook nog Alpine wit, Copenhagen blauw en Panter zwart.
ghost zegt
@joostm91: er was een tijd dat Audi meer dan zat van die rally hokken op het terrein had staan en dat niemand er naar om keek. Je kon deze voor een appel en een ei op de kop tikken maar niemand die er wat mee wilde. If you only knew back then..
Dizono zegt
@ghost: Klopt, daarover lees je hier meer: http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-verkocht-deze-sport-quattro-s1s-voor-een-habbekrats-84538
mashell zegt
@joostm91: en gezien de tekst op de achtergrond zelfs in Nederbelgië.
fers zegt
@joostm91: die foto is porno puur sang !
gertjano zegt
@joostm91: Leuk, die monteur is m’n neef en sleutelt vaak aan deze machines bij Bourguignon Classics, vakwerk! Er staat regelmatig exclusief klassiek- en modern materiaal in zijn werkplaats heb ik mij door hem laten vertellen ??
Reimon zegt
@joostm91: Bourguignon Leeuwarden ftw!
postzegel zegt
Gaat ’t nou om het absolute aantal, of om het percentage?
ronaldddvos zegt
Dit jaar is er voor meer dan 1000 euro in de auto gegaan, grotendeels allemaal zelf gedaan, maar was wel even pijnlijk
mashell zegt
We hebben nu hoogeconomie met lage brandstofprijzen, rijden dus meer en daarom hebben de wagens ook meer onderhoud nodig.
fanboy zegt
Ik geef die 500 euro uit in ongeveer 3 jaar ipv 1 jaar.
En bijna alles in 1 keer, met nieuwe bandjes en remmen als grote kostenpost.
sjoerd95 zegt
Ik doe alles zelf aan mijn auto, behalve de APK keuring. Scheelt een hoop aan arbeidsloon.
peug206 zegt
Ik had de pech dat de garage over mn delphi module begon, dat geintje heeft me met de apk 250€ gekost. Voor de rest alles zelf gedaan, onder de 100€ gebleven met een auto van 15 jaar oud…
jack_abarth zegt
Begin april nog € 1.400,- achtergelaten bij de Volvo-dealer, dus ik heb het gemiddeld weer mooi omhoog getrokken.
lekbak zegt
@jack_abarth: ik heb €1800 leergeld betaald om er achter te komen dat het stuurhuis kapot gaat als je de auto omhoog takelt aan de velgen terwijl die op contact staat. Iets met elektrische stuurbekrachtiging…
jack_abarth zegt
@lekbak:
Oei, dat moet pijn hebben gedaan.
oemplus zegt
Ik red het vaak met een paar tientjes per jaar. Voordeel van zelf monteur zijn ?
e270cdi zegt
Dit jaar was een duur jaar qua onderhoud, dik 4000€. Maar ik ben te gehecht aan de auto.