Je geliefde bolide in vertrouwen afgeven en deze vervolgens met (flinke) schade terugkrijgen. Een eigenaar van een GT3 RS overkwam het.
Het is nooit een fijn gevoel om je auto inclusief sleutels achter te laten. Bij een merkdealer of bevriende garage weet je wel dat het snor zit. Een onbekend adres kan echter een gevoel van wantrouwen opwekken. Ze zullen geen gekke dingen doen met je Octavia of Golfje, maar wat als je in het bezit bent van een exclusieve auto? Het vertrouwen in de medemens van deze GT3 RS-eigenaar is in elk geval compleet naar de knoppen.
Hij bracht zijn straatracer bij een garage in Kansas City in de Verenigde Staten voor de nodige aanpassingen. De Porsche zou onder andere een nieuw uitlaatsysteem en een remap krijgen. De eigenaar van de garage had naast het uitvoeren van de wensen ook persoonlijke plannen met de GT3 RS (rijtest). Hij nam de grijze 911 mee naar buiten voor een ritje met een passagier.
Het is gebruikelijk dat er testritjes plaatsvinden na dergelijke tuning. In dit geval ging het echter om een ordinaire joyride. Via een forum kwam het verhaal, inclusief een verslag van een ooggetuige, naar boven. De garagehouder zou als een gek hebben gereden met de crash tot gevolg.
De airbags waren gesprongen en de voorkant van de 911 liep de nodige schade op. Het schadebedrag loopt in de tienduizenden dollars. Het is te hopen dat de Porsche-rijder via de verzekering een correcte deal weet te fixen.
Foto via Rennlist forum. H/T aan Jalopnik
kempenaer zegt
Ik vind dat niet netjes, noch fatsoenlijk. Nee, echt geen fraai gedrag.
Senne zegt
Hoezo zou dit niet kunnen gebeuren bij een merkdealer dan ?
kara zegt
@senne: Omdat merkdealers meestal die auto’s zovaak krijgen dat het niet meer zo speciaal is.
ettie zegt
@senne: Dit soort dingen gebeuren gewoon niet bij merkdealers, daar worden geen fouten gemaakt: https://www.google.nl/amp/www.autoblog.nl/nieuws/iemand-bij-porsche-amsterdam-heeft-een-shitdag-85918%3Famp%3D1
Friez zegt
@senne: precies, heb al 2x mijn S3 bij de dealer gebracht. 2x teruggekregen met ongeveer 100km van de actieradius af… ofwel ze hebben flink lopen knallen. Ik zit er aan te denken om de volgende keer een dashcam oid te installeren. Jammer dat het moet.
hammerman zegt
@friez: en heb je gevraagd wat de reden was waarom ze 100 km gereden hebben?
sportevo zegt
@hammerman: goed lezen: hij bracht hem weg met zeg maar 350km actieradius op de meter en krijgt hem terug met nog maar 250km op die meter. Daarmee vermoedt hij dat er nogal hard gereden is met zijn auto (hoger verbruik).
hammerman zegt
@sportevo: oh ja, dus 20 km gereden met een verbruik van 1 : 5 ….
Friez zegt
@hammerman: wat sportevo zegt ;-) de dealer zit aan een rustige 2 baans N-weg, waar genoeg ruimte is om hem even aan de tand te voelen.
Friez zegt
@hammerman: ze hadden slechts 7km gereden, dus kun je nagaan. De service manager gooide het er op dat de auto enkel gewassen was, maar de wasstraat zit op 300m van de dealer. Het is uiteindelijk mijn woord tegen die van hun…
larsyboy1997 zegt
@friez: maar door de auto stationair te laten draaien, gaat het verbruik per meter ook omhoog natuurlijk. Hoeft natuurlijk niet de reden te zijn, maar de kans is aanwezig
marc94 zegt
@friez: mijn impreza had 3 meters in het dashboard. bij het vervangen van de voorruit had ik al een vermoeden. ik moest later terugkomen en heb toen alle meters ge reset. (turboduk oliedruk olietemp?
die auto beschermd zichzelf en gaf bij een koude start maximaal 0.5 bar maar die hadden ze wel gepiekt bij het vervangen van de ruit. toen WEER terug moest komen vanwege slechte montage en kitresten had ik ze heterdaad omdat ik vroeg was…..
was een ruitenboer met een grote naam.
kennone zegt
@friez: Heb bij Audi Centrum Van Mossel gewerkt. Daar durfde ze nog wel een R8 van een klant uit te lenen voor een bruiloft voon een kennis van menner Berkhof. Ik was de gelukkige die de auto over de weg terug naar de zaak mocht rijden omdat de klant van wie de R8 was elk moment kon komen. En zo heb ik nog een 10 tal verhalen
stfu zegt
@kennone: Sorry hoor maar een klantenauto meegeven voor een bruiloft? Lijkt me een vreemd verhaal.
Benny_Weisz zegt
@stfu:
Is ’t ook…
Ik ken dhr. Berkhof persoonlijk en hij is privé eigenaar van zelfs meerdere Audi’s R8.
Dus waarom zou hij aan een vriend voor diens bruiloft de auto van een klant uitlenen?
kennone zegt
@bennyweisz: Ik heb geen idee. Mijn geluk was dat ik de auto over de weg (100km) terug mocht rijden. En dat gelde in de meeste gevallen. Dus mij hoorde je niet klagen haha
RuVi zegt
@bennyweisz: Ik kan je verzekeren dat hij geen enkele R8 heeft.
stephano zegt
@rudyv: Ik ben er vrij zeker van dat hij een R8 heeft. Ik weet niet of jij dicht bij hem staat en zijn wagenpark kent, maar ik zie regelmatig de zelfde R8 bij de verschillende dealers van Van Mossel staan.
Overigens is mijn ervaring met van Mossel ook niet helemaal positief.
kennone zegt
@stfu: Heb ook regelmatig auto’s die op een paarde event stonden op moeten halen die van klanten waren. En dan kwam ik aan en zat de hele auto onder de modder. Ik geloof niet dat de klant daar blij van geworden was als hij zijn S5 zo gezien had. P.s. ik heb er zelfs een terug moeten halen na dat de klant zijn auto had getraceerd aan de andere kant van Nederland die ook gewoon op het terein van Audi Centrum hoorde te staan.
mvdd zegt
@kennone: ziet de eigenaar opeens zijn auto op de trouwfoto’s staa 50thn
mvdd zegt
@mvdd: *staan
Friez zegt
@kennone: ik dacht, laat ik maar geen namen noemen, maar mijn auto gaat naar een Van Mossel Audi Centrum…
kennone zegt
@friez: Heel eerlijk denk ik dat er bij de meeste grote auto ketens wel dingen gebeuren die niet echt door de bocht kunnen.
Breinstein zegt
Hoezo zou je hier verzekerd voor moeten zijn als eigenaar? Aansprakelijk stellen, en aangezien het in de VS is hoeft de beste man/vrouw vast niet meer te werken.
granlusso zegt
@breinstein: Misschien dat hij dat toch al niet hoefde aangezien ie een GT3 bezit. Maar altijd fijn als je twee keer genoeg hebt om niet meer te hoeven werken
unknown32 zegt
@granlusso: wat heeft dat er mee te maken? Als je een uitgave patroon van 20-50k per maand hebt moet je die nog altijd binnen halen. Of je daar nu ook een gt3 mee koopt ofniet
granlusso zegt
@unknown32: Het was ook meer met een knipoog hoor ;).
Ik snap je punt helemaal
SvenB zegt
Och, -edit: geen persoonlijke info a.u.b- heeft ook een keer de gt3 van mijn Pa gesloopt.
Daar kwamen we achter omdat hij hem had achter gelaten bij een boerderij en de politie belde of we wisten dat onze auto daar stond.
Dus het gebeurt wel vaker.
pexers zegt
@svenb: vervelend voor jullie maar beetje jammer om iemand hier met naam aan de schandpaal te hangen
audirijder zegt
@pexers: Ik heb wel meer slechte verhalen gehoord over deze meneer van cliënten.
oxymoron zegt
@pexers: Waarom? Criminelen mogen best genoemd worden. Als hun achternaam maar niet voluit vermeld wordt.
pexers zegt
@oxymoron: crimineel vind ik wat ver gaan. Iemand doet iets onverstandigs, maakt dat iemand meteen een crimineel? Ik ken de bewuste persoon niet, maar nogmaals, vind Autoblog nu niet echt een geschikt medium om 1 bepaald persoon aan de schandpaal te nagelen. Natuurlijk, iedereen mag daar anders over denken. Ik geef alleen mijn mening
bartteeuwen zegt
@svenb: graag even naam weghalen redactie
johnkeend zegt
@bartteeuwen: Ik vind dat als iemand zo met iemand anders spullen omgaat dat een naam best vernoemd mag worden…
SvenB zegt
@johnkeend: dus als iemand je auto sloopt zonder ooit fatsoenlijk zijn excuses aan te bieden mag je zijn naam (zonder achternaam) niet noemen?
Wat een bull$#!+
Deze beste man heeft meerdere auto’s van klanten en van zijn baas gesloopt. Je zou verwachten dat je leert van je eerste fout. Maar deze beste man moet gewoon geen rijbewijs hebben.
SvenB zegt
@svenb: sorry John, bovenstaande tekst is uiteraard niet voor jou bedoeld. Gewoon op de algemene discussie .
poes zegt
@svenb: gaat nergens over om z’n naam hoe te noemen.
SvenB zegt
@poes: ok, het is een van de verkopers van een porsche dealer uit brabant. Dit is een vagere beschrijving dan autoblog geeft in het artikel hierboven.
unavailable zegt
Ben ik even blij dat ik gps tracking en logging heb.Kan ik in ieder geval checken wat ze hebben gedaan op de weg. :-) Niet dat het dit kan voorkomen maar geeft soort van toch rust.
mercedesclk350 zegt
@unavailable: Je hebt gelijk (gebruik het zelf ook) maar het zou gewoon niet nodig moeten zijn.
Als je performance upgrades uitvoert hoort een testrit erbij en mag je best even het gas intrappen om te kijken of ze hun werk doen; je streeft immers naar het perfectioneren van de auto die de klant naar jou brengt. Voer je dit goed uit, dan heb je een blije klant en die verspreidt zijn tevredenheid onder mensen die ook je klant worden.
Dit is geen tevredenheid. Dit is misbruik maken van de verantwoordelijkheid die je moet kunnen opbrengen als garagehouder. Als jij de upgrades wil testen d.m.v. een proefrit dan zoek je een stuk weg op waar het rustig is en je de weg kent, of beter zelfs, een afgesloten testbaan, en tot dat je daar bent heb je je gewoon aan de verkeersregels te houden, alsook het intact houden van de auto waar een klant hard voor heeft gewerkt.
Ik rij zelf sinds ik de CLK heb aangeschaft in 2007 dealer-onderhouden auto’s, die zouden dit nooit flikken. En dat is logisch, als ze het wel zouden doen hebben ze gelijk een klant minder en een dikke schadevergoeding te betalen. Verlies-verlies heet dat.
ricksmits zegt
@mercedesclk350: zelf 8 jaar bij een mercedes benz deer gewerkt en je stelling klopt niet helemaal.. ik heb een oa een slk af zien schrijven, een toen nieuwe E klasse de sloot uit getakeld zien worden en tientallen schades gerepareerd zien worden nav proefritten/manoeuvreren, natuurlijk niet expres maar toch.. het waren geen schatjes
ponnie zegt
Bij mij gaat de rev limiter er op als ik een wagen in onbekwame handen moet achterlaten.
pexers zegt
@ponnie: geen ervaring met zon limiter, maar in een hoge versnelling kun je dan toch alsnog veel te hard gaan bijv binnen bebouwde kom?
ponnie zegt
@pexers: Het zou kunnen, maar met de rev limiter op 3000 kan je niet heel erg gek doen, dus idioot hard door een bocht optrekken gaat niet.
karhengst zegt
@pexers: Die boete kan je sowieso wel op hen verhalen, geloof niet dat dat het probleem is. Maar mechanische schade door onbehouwen gedrag kan je beter voorkomen lijkt me.
unavailable zegt
Ik begrijp dat het verleidelijk is maar dan huur je toch een keer een sportwagen. Dat kost de wereld niet. (side note: afhankelijk wat voor wagen en welk land je huurt) :-P
koekwaus zegt
@unavailable: en of je hem heel laat natuurlijk
riri zegt
Ik snap niet dat je überhaupt een GT3 RS gaat verkloten met beun de haas tuning aanpassingen
ferrari94tr zegt
@riri: Waarom niet? Een chip is altijd goed en meer geluid = meer genieten.
riri zegt
@ferrari94tr: Zo’n auto hou je standaard
gietturbo zegt
@ferrari94tr: idd gt3 rs kunnen betalen en dan niet via de Porsche dealer de aanpassingen laten uitvoeren omdat het daar waarschijnlijk iets duurder is dan bij beun de haas….. sad.
E550 zegt
@gietturbo: je gaat toch niet bij de Porsche dealer chippen?
trolle zegt
Weer een lelijke kever minder
rhellema zegt
@trolle: een beetje trol kan nog wel originele uitspraken doen maar zelfs dat lukt je nog niet, dan is je leven pas echt mislukt hahaha
trolle zegt
@rhellema: ik ben dan ook geen troll smartass. Je kan zeggen wat je wil maar de tijd dat porsches mooie wagens waren is lang voorbij
rhellema zegt
@trolle: niet jouw mening als een feit droppen trolletje, daar zijn er al meer op stuk gelopen.
elemento zegt
Fries..
100 km….ik zou niks betalen
futse zegt
Ik keur dit zeker niet goed, maar even ter info : auto’s zijn gemaakt om mee te rijden. En kunnen echt wel tegen even t gas intrappen en tot tegen het rood trekken. Of hoe rij je er zelf mee? Wat niet weg neemt dat een vreemde er misbruik van moet maken. Maar een testrit na uitgevoerde werken mag/moet toch, niet?
turbotoll zegt
Helaas een echt risico als je iets speciaals rijdt. Kocht eens iets aparts (en snel) nieuw en na de eerste beurt sta ik na 40km langs de weg terwijl de olie eronder uit zeikt. Merkdealer want garantie.
Na verluidt wordt er soms gevochten in de kantine als ze weten dat er zoiets voor een beurt komt voor “wie die auto mag doen”. Als je de hele dag leasels en apk’s doet en amper 20 bent is er iets bij voor te stellen. Vervolgens wordt de beurt in 10 min afgeraffeld zodat ze 20 min kunnen “proefrijden”, wordt een oliefilterhuis foutief gemonteerd en is er geen tijd meer om te controleren.
Ik ga daarom nooit meer naar een garage waar ik niet gewoon de werkplaats in kan lopen.
Onehp zegt
@turbotoll:
“Ik ga daarom nooit meer naar een garage waar ik niet gewoon de werkplaats in kan lopen.”
Goed punt, wordt steeds moeilijker merk ik. En bij het afleveren van de auto, even de kilometerstand (laten) noteren en er een handtekening bij.
focusrs1 zegt
Bij de eerste ST die ik had stond er 35km meer op de teller toen ik hem ophaalde…heb mensen nog nooit zo snel bleek zien worden toen ik ze ermee confronteerde.. sinds dien, 2 auto’s verder nooit meer meegemaakt.
stfu zegt
Ik heb track and trace op mijn mobiel. Zie zelfs hoe hard er live mee gereden wordt. Maar mijn motor hoef je toch niet warm te rijden ;)
Dutchdriftking zegt
Geen ervaring mee maar wel altijd bang voor….
mrrallycross zegt
Je zou hem bijna die achterspoiler om z’n nek vouwen
ladyofthehouse zegt
Wat moet je als je klant zegt dat ie bij 200 even inhoud. Dan moet je hem wel ff op zen staart trappen als je wil weten of het opgelost is…
tarquesh zegt
Sterker nog, een GT3 RS hou je origineel en je koopt er een GT3 RS 4.0 bij.
Wie niet kan wachten om toch je auto te mappen, ik zou het altijd bij een officiële doen, al ga ik zelf ook naar de beun om te mappen. Tis wel geen Porsche, maar een gewone straatauto wat ik heb.
thestino zegt
” Bij een merkdealer of bevriende garage weet je wel dat het snor zit.” Laat me niet lachen…
stephano zegt
Ik ken iemand die een jaar of 10 geleden iets vergelijkbaars is overkomen met een Corvette C6.
Garagehouder had de auto de sloot in gereden. De snelheidsmeter liet zien dat er op het moment van de crash royaal meer dan de toegestane snelheid was gereden. Het meest vervelende was nog, dat de garagehouder een veel te lage vergoeding had gegeven voor de auto, waardoor hij fors bij had moeten lappen als hij een andere (tweedehands, vergelijkbaar) had willen kopen.