Met de Garage Italia Customs Icon-e keert de klassieke Spider terug, maar niet op de goede manier.
Het is alweer een tijdje dat er een ‘echte’ Alfa Romeo Spider is geweest. De laatste open Alfa Romeo die in de prijslijsten stond, was de 4C Spider: een dure koolstofvezel sportwagen met een open dakje. Hetzelfde geldt voor de 8C Spider: bloedmooi, maar erg duur.
Spider
Daarvoor was er de Alfa Spider (939), wat eigenlijk een open Brera was. De Alfa Spider dáárvoor was eigenlijk niets meer dan een Fiat Tipo Cabrio met een gave koets van Pininfarina erop. Nee, de laatste Spider die volgens het klassieke recept gebouwd werd, was de Spider in 1991: betaalbaar, achterwielaandrijving, een handbak en een kernachtige viercilinder dubbelnokker.
Comeback
Maar er is (bijna) goed nieuws. Met de Garage Italia Customs Spider Icon-E maakt de Alfa Romeo Spider een comeback. Dat maken de Italianen bekend. De auto krijgt de naam ‘Garage Italia Duetto Icon-e’ en word gebaseerd op de vierde generatie van de ‘echte’ Alfa Romeo Spider. De reden is simpel, volgens de specialist, omdat deze volgens hen nog het beste rijden en niet van ellende uit elkaar vallen. Voordat de Alfisti in de digitale pen klimmen: dat bedoelen ze met een knipoog.
Elektromotor
Het is een restomod waarbij de motor ook vervangen zal worden door een elektrische motor, vandaar de toevoeging ‘Icon-e’. Waarom is niet duidelijk. Er worden er toch maar een paar van gebouwd en voor verhoging van de rijvreugde gaat het niet zorgen. Dankzij de accu’s wordt de Spider onnodige zwaar en je mist een stukje rijbeleving, wat toch een beetje het bestaansrecht is van deze auto. Er zijn auto’s die absoluut beter worden van een elektromotor (zoals deze en deze), maar de klassieke Spider valt daar niet onder.
Zelf schakelen
Meer details zijn de retro gestileerde LED-koplampen en achterlichten. Ook de groene ‘lak’ en bronzen vijfspaak-velgen zijn een bijzondere combinatie die alleen Garage Italia Customs kan bedenken. In het interieur veranderd er meer. Er komen nieuwe stoelen en een gewijzigd dashboard in. Achter de stoelen lijkt een subwoofer gemonteerd te zijn. Nu de originele motor weg is, moet je wel iets hebben om naar te luisteren. Wel opmerkelijk is dat de transmissiepook is gebleven. Kun je zelf schakelen met deze EV? Wanneer de officiële onthulling is, is nog niet bekend.
florisje zegt
Aan de ene kant denk ik… Deze oude dingen horen gewoon een motor te hebben… Maar ik kan de voordelen van een elektro aandrijflijn ook wel zien: Veel betrouwbaarder, minder bewegende onderdelen, meer power… Als je bijvoorbeeld een auto Aston Martin bezit, ben je natuurlijk dom als je die gaat daily driven; het onderhoud is schreeuwend duur, er zitten veel kwaaltjes in de aandrijflijn. Als je deze motor uit de auto haalt en ten toon stelt in je huis bijvoorbeeld (wie wil nou niet een motor met glasplaat als tafel) en de auto zelf van een elektro aandrijflijn voorziet, gaan deze auto’s denk ik veel meer gebruikt worden.
florisje zegt
@florisje: oude* (wanneer komt er een edit functie??)
willeme zegt
@frederik: die is er gewoon ;-)
florisje zegt
@willeme: Ik gebruik alleen de app, zoals velen. Jammer genoeg lijkt het niet veel aandacht te krijgen.
willeme zegt
@florisje: Nee, bijna niemand gebruikt de app, helaas. Paar procentjes maar. De reaguurders wel en een paar vaste bezoekers, maar de site is wordt het meest bezocht. We zijn overigens hard aan het werk met verbeteringen voor de app, dus je krijg wel degelijk aandacht ;-).
rikv99 zegt
@florisje: die is er 10min na plaatsen. Op de PC.
vroaaaaaaaaaar zegt
@florisje: het hangt er natuurlijk vanaf of je een auto koopt voor de “looks” of voor de rijbeleving. Liep ooit stage bij iemand die een Citroën SM had met de motor uit een DS 23 erin. De originele Maserati motor stond op een pallet in de schuur omdat die te onderhoudsgevoelig was. Zonde, maar zo kon hij wel als daily “show” driver rijden maar niet de rijbeleving ervaren zoals die eigenlijk bedoeld was.
emping zegt
@florisje: ik denk van niet. Dit soort auto’s zijn er voor de plezierritjes als het mooi weer is.
simonferrari zegt
@florisje: Deels met je eens. Een Aston Martin koop je voornamelijk om de rijbeleving, een mooie V8 of V12 mag dan niet ontbreken. Een AM elektrificeren zou dan ook niet in mij opkomen. Een oude Alfa Spider kan ik wel inkomen dat deze voorzien is van elektro power. Je schaft deze aan om de looks, niet om die viercilinder ‘beleving’. Althans, zo kijk ik er persoonlijk tegenaan.
fettasedano zegt
@simonferrari:
Nou de oude alfa motoren vind ik wel erg fijn klinken hoor .
En in een cabrio nog beter te horen.
florisje zegt
@simonferrari: Ja dat begrijp ik. Mijn mening zal ook wel deels zo zijn omdat ik begin 20 ben en nog nooit zo’n ervaring persoonlijk heb gemaakt. Ik zou denken dat een autoliefhebber liever een omgebouwde auto ziet op de weg ziet rijden dan een orginele auto in uitstekende conditie bijna niet kunnen zien omdat hij ergens in een schuur verstopt staat. Voor beide kanten goeie argumenten.
O plaat zegt
Wie een Austin Martin oldtimer kan betalen kan ook voor het onderhoud er van betalen. Als je een oldtimer zoekt die je anno 2020 nog als daily kan gebruiken zijn er ook meer dan voldoende opties. Het heeft een reden dat mustangs, Camaro, kevers, Citroën DSen, Mercedessen w111s,… Zo populair zijn op oldtimer meetings.
rhellema zegt
@florisje: als je een Aston Martin koopt, of welke andere auto, en je kan het onderhoud niet betalen dan weet je gewoon dat je die auto niet had moeten kopen. Het argument “onderhoud” is dus een non issue om dan toch voor elektro te kiezen.
ericd zegt
Die edit functie heb je voor 10 min.
SpiderIV zegt
mmm ……….. al 20 jaar zo’n serie IV spider in bezit maar dit is niet bepaald de “droom”-opvolger.
Het leuke van dit autootje (verkleinwoord want het is echt een klein smal karretje) is het lichtvoetige, het speelse en uit het beperkte vermogen toch een aardige snelheid halen in bijvoorbeeld de Vogezen.
Met die accu’s zal het rechtdoor wel gaan maar dat extra gewicht in de bochten ………………. dan is de lol eraf. Bovendien is de basis van de serie IV natuurlijk de duetto uit 1965 en dat merk je aan veel zaken. Of het chassis dat extra gewicht kan handelen vraag ik me af.
spidermann zegt
@SpiderIV: leuk ik heb mijn serie 3 al sinds 1987. Verder deel ik je mening compleet.
Dutchdriftking zegt
Een Restomod is altijd een goed idee. Maar was de 1750TBI niet een veel beter idee geweest?
crosske zegt
@dutchdriftking: of deze : https://www.alfaholics.com/our-cars/completed-builds/alfaholics-spider-r-v6-013/
Dutchdriftking zegt
Een Restomod is altijd een goed idee. Maar was de 1750TBI niet een veel beter idee geweest?
denniss00 zegt
had gewoon een 812-blok in moeten liggen jonge
bcv92 zegt
Ik rij nu al ruim 8 jaar dagelijks in een 3e generatie spider (115 voor de kenners) en ja ik maak niet heel veel kilometers en het is waar, er is veel onderhoud aan om dat mogelijk te maken. Momenteel ben ik de versnellingsbak aan het reviseren en ga ik dus nergens heen, maar goed dat is ook een beetje de charme van een klassieker rijden. Je moet toch een beetje passie voor klassieke techniek hebben en niet vies zijn van onderhoud zelf uitvoeren. Ik snap dus wel dat mensen dit aantrekkelijk vinden, maar je steriliseert tegelijkertijd een concept wat geheel draait om rijplezier. Ze zullen waarschijnlijk een aantal Icon-e’s in opdracht mogen maken maar die zullen ongetwijfeld naar mensen gaan die graag naar auto’s kijken en minder hebben met rijden (enige royals etc.). Het is me meer dan zeker dat mensen die momenteel een “echte” spider in bezit hebben, deze niet in gaan ruilen op de Icon-e.
Edge zegt
Dit is toch gewoon hartstikke cool!? En met oog op strengere milieuzones of EV zones die we in de toekomst ongetwijfeld gaan krijgen is dit ook dé manier om straks toch met een mooie klassieker de binnenstad in te kunnen.
Kijk, je moet bij mij niet over een jaar of 10-15 aankomen met een elektrisch gerestomodde Ferrari Enzo, McLaren F1 of andere auto die in zeer gelimiteerde oplage is gemaakt, maar met iets als een Alfa Romeo Spider moet dat in mijn ogen gewoon kunnen.
ab1963 zegt
Ik heb 25 jaar een Spider 4 gehad; ontzettend mooie wagen. Geluid altijd heerlijk maar desondanks sta ik helemaal niet zo negatief ten opzichte van electrificatie. Het hele stille electrisch open zoeven lijkt me ook wel wat.
hans75 zegt
zou er zelf niet snel voor kiezen… maar wellicht is dit wel de toekomst..
T.o.v van de serie 1 en 2, de duetto en codatronca’s had de motor uit de serie 4 toch al de meeste charme verloren.. door het inruilen van familie Weber of Dellorto door ubermensch Bosch Motronic…
je vraagt je alleen af, wat is de toegevoegde waarde als je niet zo veel kilometers rijdt.. dan is het zinvoller en economisch verstandiger om te electrificeren in busjes en dagelijksvervoerautos.
alfafan zegt
Ik rijd zelf al 20 jaar in een Spider type 2 uit 1981 en wordt elke keer erg blij als ik dat 2 liter Nord blok hoor brullen. Heerlijk dat geluid. Vandaag de krimpenerwaard met de Spider verkend. Heerlijk rustig over de landwegen en alleen dat Nordblok de sporen geven. Elektrisch rijden doe ik wel in mijn M3 performance. Ook leuk maar gewoon heeeel anders.