Er is weinig waar Sony me blijer mee kan maken dan een preview van Gran Turismo 5. Nou is de demo niet te vergelijken met een preview versie, met veel auto’s en tracks, maar toch was ik aangenaam verrast toen maandag het mailtje met een code voor de GT5 demo binnen kwam. Ik heb inmiddels flink wat rondjes gescheurd en dit zijn mijn eerste impressies.
De auto’s en de track
De track waarop je rijdt in de demo is het Indianapolis Motor Speedway GP circuit. Op de oval van Indianapolis wordt jaarlijks de beroemde Indy 500 verreden en op het Grand Prix circuit van de demo hebben jarenlang Formule 1 races plaats gevonden. Het is een lastig circuit, met veel bochten van 90 en 180 graden. Wat het circuit vooral lastig maakt is dat veel bochten onmiddellijk in elkaar overvloeien. Hierdoor heb je totaal geen ruimte om foutjes bij het uitkomen van de bocht te corrigeren. Zo gaan de bochten 1 tot en met 7 direct in elkaar over en ook bocht 8, 9 en 10 vormen een aaneengesloten geheel. Bocht 11 is weer heel tricky omdat direct na het uitkomen van deze 90 graden rechterbocht er een flauwe bocht naar rechts is. Hierdoor kun je dus niet vol uitacceleren zonder in de grindbak te belanden.
De twee auto’s waar je een tijd mee moet neerzetten voor de GT5 Academy 2010 zijn de straatversie en de getunede versie van de Nissan 370Z. Je merkt vanaf de start het enorme verschil tussen beide uitvoering van de Nissan. De straatversie is veel zwaarder, heeft een stuk minder grip en is natuurlijk minder snel. Ik was blij verrast van dit duidelijk voelbare verschil tussen beide wagens. De game is natuurlijk een sim racer, maar in veel andere sim games voel je het verschil tussen 2 uitvoeringen van 1 type auto een stuk minder.
De physics
Een heel belangrijk deel van een race sim zijn natuurlijk de physics. Wat dat betreft is Gran Turismo 5 een beetje hinken op 2 gedachten. Aan de ene kant voelde ik heel erg goed het verschil tussen beide uitvoeringen van de Nissan 370Z en moet je echt heel erg strak rijden om uit een slip te blijven. Aan de andere kant is de feedback vanuit de game heel erg mager. Het gepiep van je banden lijkt niet overeen te komen met hoe je door de bocht gaat. Of je nu alleen maar op het randje rijdt of er bijna overheen gaat, het geluid en volume van de slippende banden is altijd hetzelfde. Ook de feedback vanuit de rumble in de controller is mager. Hierdoor zal het dikwijls gebeuren dat je auto zonder enige waarschuwing uitbreekt.
Lastig sturen met controller
De problemen met de physics worden versterkt door de gebrekkige instellingsmogelijkheden van de controls. Je kunt weliswaar de lay-out veranderen, maar ik ben een half uur op zoek geweest naar de mogelijkheid om de gevoeligheid van de analoge stick te veranderen. Zonder resultaat. De auto reageert voor mij veel te gevoelig op de input van de analoge stick en het is vervelend dat je dit niet aan kunt passen. In de uiteindelijke versie zullen deze opties er wel in zitten, of in ieder geval, dat hoop ik maar, anders levert Polyphony heel slecht werk af. Het lijkt me ook tekenend dat de beste 3 tijden allen gereden zijn door mensen met een stuurwiel en dat zij de enige zijn die geen problemen lijken te hebben met een uitbrekende auto als ik de herhalingen van verschillende gamers bekeek.
Strakke graphics en stofzuigergeluid
Dat Gran Turismo 5 op grafisch gebied een krachtpatser wordt is al wel langer duidelijk. Als je in het menu bent zie je mensen op de grid lopen die er levensecht uit zien. Ook in-game zijn de graphics over het algemeen zeer strak. De auto, track en het publiek zien er super uit, maar als je dan de grindbak ziet, dan is dat 1 gele vlek. Of neem de auto’s op het middenterrein, lelijke vierkante blokken en het gras is niet meer dan een groen vlak met wat spikkels. Het zijn de details, maar topgames onderscheiden zich van de goede games door details.
Van het geluid dat de Nissan maakt krijg ik het nog niet heel erg warm, het is meer een monotone stofzuiger dan echt racegeluid.
Geen schade
Helaas bevatte deze demo niet de belangrijkste vernieuwing van Gran Turismo 5, schade. Ik heb op de Gamescom in Keulen een auto al een paar keer in de muur mogen parkeren, maar daar was het schademodel volgens mij nog niet af. Jammer dus dat het in deze demo niet te testen valt.
Lekker voorproefje
De demo geeft een lekker voorproefje van Gran Turismo 5 en bewijst de Polyphony nog steeds in staat is om een goede racer af te leveren. Aan de andere kant heeft de game zeker nog wel wat werk nodig, maar dat komt vooral neer op het tweaken van de physics en, hopelijk, het oppoetsen van wat grafische elementen.
Zelf de Gran Turismo 5 demo spelen? Je kunt de demo later vandaag vanuit de PlayStation Store downloaden. Vette goodies en Gran Turismo 5 Prologue winnen met je snelste tijd? Doe dan mee met onze GT5 Academy 2010 demo wedstrijd!
Met dank aan Gamingonly.nl voor deze bijdrage!
C30CDIAMG zegt
Wanneer is release dan officieel?
JDM__Wotevajjjj zegt
@C30CDIAMG: in 2006 xD
jack zegt
M.a.w. het geluid is nog steed naad?
Tijd om dit weekend maar weer FM3 te gaan spelen. Dan maar wat mindere graphics, maar het geluid moet gewoon goed zijn.
Bij GT5 hoor je niet eens wanneer een honda in z’n Vtec komt, gewoon waardeloos.
Patrick_Createmedia zegt
Ik wist het wel, GT5 gaat voor mij persoonlijk zo hard floppen als ze bovenstaande problemen niet weten op te lossen in de uiteindelijke versie. Denken ze nu echt alles op GFX te kunnen winnen?
Bart_V zegt
@ gamingonly nieuw hier ?
wordt dan straks mooi downloaden
maar is de besturing dan zo slecht vergeleken met de Prologue
ik vond dat accurate besturing juist heel fijn (vergeleken met die k*t besturing van nfs shift)
de prologue was het eerste spel dat ik het idee had dat ik echt een auto aan het besturen was en niet in een spel zat
vind wel jammer dat Sony dit nooit voor de PC uitbrengt
Doekse zegt
Deze game is en blijft CRAP!!! Hij wordt maar uitgesteld en uitgesteld!!!! Heb er geen vertrouwen meer in!!! En dat de physics tegenvallen is al helemaal een domper!!!
1 woord: CRAP!!
Franqie zegt
Goede (p)review, ik ben het zeker met je eens wat betreft de graphics en de besturing. Ik hoop dat dat in de uiteindelijke versie een stuk verbeterd is. Ik vind gas geven en remmen met de rechter stick ook niet fijn werken, maar je kan de controls niet veranderen naar L2 en R2 bijvoorbeeld.
Als het uiteindelijke spel zo zou zijn als deze demo zou ik hem waarschijnlijk niet kopen, terwijl ik er toch best naar heb uitgekeken, dus ik hoop echt dat ze nog het een en ander verbeteren in de definitieve release.
@C30CDIAMG: Ik geloof dat de release voor Japan ergens in maart 2010 staat, voor Europa is het nog niet bekend.
Jelle - Gaming Only zegt
@Bart V, jep, voortaan lees je al onze reviews en previews van auto games ook op Autoblog.nl en we gaan een maandelijkse rubriek verzorgen met een samenvatting van al het nieuws op racegame gebied.
Besturing is zeker niet klote, ik heb me prima vermaakt met de demo, maar mijn taak is niet om veren in de reet van Yamauchi te steken. Ze zullen nog het eea moeten tweaken, maar de basis staat stevig naar mijn mening.
@releasedatum vragen, de Japanse release staat voor maart 2010, in Europa wordt ie rond/na de zomer verwacht. Ik denk zelf september.
@Frangie, via het opties menu in het hoofdmenu kun je de controls wel degelijk aanpassen naar L2/R2, eerste wat ik gedaan heb. Je kunt alleen de stuur sensitivity niet aanpassen en dat is wel echt knaken.
Overigens staat er in het stuk dat de demo later vandaag te downloaden is, maar het is gister geschreven, dus de demo staat inmiddels online.
Bart_V zegt
@Jelle – Gaming Only: ah beter!
weer een leuke topic er bij in de maand
– Ik vind nog steeds jammer dat de vrijdag middag quiz weg is –
Merry zegt
Nou als dit niks is dat moet ik maar Modern Warefare 2 blijven spelen.
Timmie zegt
Voor mij is er wél iets dat me blijer maakt: GT5 ZELF!
smeck zegt
ik ben sinds deel 3 afgehaakt bij deze serie.
De auto’s in het spel lijken qua handeling in de meeste gevallen niet echt op de real deal.
En in deze tijd zit niemand meer te wachten op een foutloze AI die de regels kan aanpassen om te winnen (een TVR Tuscan die 180 rijdt in zn 2…)
Ook bij het spelen van prologue ergerde ik me weer kapot aan de oneindige tractie van de AI wagens…
BennyB zegt
@ franqie, je kan de controls wel veranderen. voor iedere knop op de controller kan je een actie kiezen… zoek maar even in de instellingen ;-)
Franqie zegt
@BennyB: Daar heb ik overheen gekeken dan, dank je ;) Desalniettemin blijf ik de linker stick ook te gevoelig vinden.
henk zegt
Die AI van die vorige versies is echt verschrikkelijk. Je tegenstanders reageren gewoon niet als je ze afsnijdt. Bleven doodleuk op hun lijn doorkachelen.
sven2 zegt
ik krijg met kerst de PS3 SLIM 250 GB, maar zonder de GT 5-game, wanneer komt die eindelijk, ben er al héél lang op aan ’t wachten…
Ben wel blij dat ik geen X-BOX 360 heb besteld, heb gisteren Forza Motor gespeeld in de winkel, reed in een Ferari California, zag er goed uit, maar het duurde wel allemaal héél lang eer het klaar was en ik vond de GT5 Prologue er al mooier uit zijn dan Forza Motor, dus…
Autogek zegt
@sven2: Hoe weet jij wat je krijgt van de kerstman? ;)
Merry zegt
@Autogek: als je aardig ben verteld hij misschien ook wel wat jij krijgt.
Autogek zegt
@Merry: Ik wil ook een GT5, maar dan wel die van BMW ipv een computerspelletje. ;)
sven2 zegt
@Autogek: je kan ook een BMW 5-reeks GT nemen met de TV’s op de achter bank en dan een PS3 kopen en er GT 5 op spelen, is dat nu geen goed idee?
sven2 zegt
@sven2: de kerstman wist niet welke PS3 hij precies moest kopen, en toen ben ik maar met de kerstman meegegaan :P
Peter_D zegt
Ik blijf zeggen lange leven FM3 :D
JDM__Wotevajjjj zegt
ff een totaal nutteloze reply:
FM3 pwns GT5 trouwens tegen als GT5 uitkomt is er al een FM4
VeniVidiVici zegt
-edit: juist ja, dat is de bron zoals er al staat-
mhijnen zegt
Oficiele release is op 4 Maart in Japan. Wanneer ie naar US of EU komt is nog niet bekend…
Bert zegt
Ik ben echt een verstookt GT aanhanger,
maar ik vond de demo zelfs minder als de Prologue!
Graphics zijn te strak, snelheidsgevoel is totaal afwezig, (250 km/per uur over een soort lopende band lijkt wel?) geluid is ronduit slecht.
Besturing is vrij realistisch maar gevoelloos. (Nergens een hobbel in de weg?)
Forza heb ik ook gespeeld, ziet er veel minder mooi uit maar heeft een hogere funfactor. Ook het simulatiegehalte is erg slecht van Forza, ik race zelf ook namelijk en daar kun je dingen doen die tegen elke natuurkracht in gaan.
Hoop dat ze het nog aan gaan pakken bij GT5, want de potentie ligt er.
VeniVidiVici zegt
Oké snap wel dat Gamingonly de bron is maar vind het niet origineel qua schrijven op Autoblog
Kuukske zegt
Die screenshots zijn bijna niet meer te onderscheiden met echt :P
FrostbiteNL zegt
@ VeniVidiVici,
PSonly is een onderdeel van Gaming Only. ;)
jack zegt
@autogek,
Helaas zit de kerstman ook in recessie, dus ik denk dat je nog even moet wachten ;)
HDM zegt
@Doekse: dan heb jij zeker niet gekeken naar Duke Neuk’em Forever en Rig’n’Roll. Die laatste moest eigenlijk al in 2003 of 2004 uitkomen en pas onlangs is de eerste regionale versie verschenen, met een internationale release in Q1 2010. :P
Btw, een racegame zonder schade is nep, punt uit, of het nu al een baggergame op zich is of de onverslaanbare koning onder de racesims. Geen schade en tofheid ging samen tot en met NFS3 uit ’96. Anders pleurt iedereen zich de vangrail in, met de gedachte, oww effe vangrail volge en ik ben de bocht door.
Serieus, met 300km/h frontaal botsen en vervolgens als een rubberen baksteen wegstuiteren (zie vid GT5 vs Grid op youtube) slaat werkelijk nergens op. Voor een game die dan zegt ultra realistisch te zijn is de teleurstelling juist daardoor vele malen groter.
Die shot met die zwarte auto ziet er btw heel raar uit. Ik heb zoiets nog nooit gezien en dacht eerst dat ze exportproblemen hadden met textures en materials voor de wielen en het glas.
fant zegt
Demo ook gespeeld gisteren, en viel me flink tegen. Physics zijn niet slecht, maar de rest is eigenlijk allemaal inferieur aan Forza 3. Vooral de graphics vielen me extreem tegen. Maar het kan ook dat ze die wat gedowntuned hebben om de demo klein te houden(en klein is ie zeker met nog geen 300MB)
Benjamin1 zegt
Goed stukje van PS only (is helaas neit altijd zo)
preske zegt
Het is geen demo!
Het is een soort event, waar een prijs aan vast hangt (meerijden in het nissan team). Het is niet meer dan een zwaar uitgeklede versie van de prologue
gamingonly zegt
@VeniVidiVici, zoals ik in mijn eerdere reactie al zei, we gaan vanaf nu al onze reviews/previews ook hier aanbieden als samenwerking met Autoblog.nl. Dus alle reviews en previews zullen 1 op 1 van Gaming Only hier ook verschijnen, plus nog een speciaal voor Autoblog.nl maandelijks geschreven artikel.
skip_twinspark zegt
ik heb me speciaal voor gt5(prologue nog voorlopig) de g25 van logitech aangeschaft. zoiets hoor je niet te spelen met een controller. geloof me, het wordt zoveel meer intenser als je de krachten in je stuurtje voelt denderen.
E320cdi zegt
@skip_twinspark: ook gedaan, dat maakt het spel nou leuk! Jammer dat de G25 niet op de X360 werkt met FM3, dat zou perfect zijn. Nu moet ik een xbox + FM3 en een PS3 + G25 + GT5. Beetje dubbelop denk ik zo, alleen maar omdat ik echt wil kunnen racen met een goed (voor zijn prijs) stuur op zn tijd. FM3 vind ik qua gameplay nog altijd leuker dan GT5.
Ikke_ferrari zegt
Ik blijf wel lekker GTR Evolution spelen op de PC, das pas een race sim! :D
RenesisHP zegt
@Ikke_ferrari:
Wanneer gaan we dan eens racen(dus niet wrecken)?
robin l zegt
juist gasten natuurlijk is de demo niet zo gedetailleerd anders ben je 2uur bezig met downloaden neemt niet weg dat die game echt veeel te laat uitkomt wat een kl@tezooi is dat we wachten gelukkig nog maar een jaar of 3!! niet normaal en dan eerst weer in japan dan de us en dan na een half jaar pas europa!! kortom we worden weer in de zeik genomen door sony…
David zegt
Live for speed op de PC, dat is pas een echte sim! Er komt binnenkort zelfs nog een flinke fysics-update aan.
VeniVidiVici zegt
@ FrostbiteNL,
Neeeee echt waar? Daar was ik als fervent PS3-gamer nog niet achter ;)
jantje beton zegt
-edit: caps lock terror-
http://i45.tinypic.com/2mxhm5k.jpg
jack zegt
@jantje,
Weet niet of jij het spel speelt, maar het spel ziet er in de gameplay zo dus niet uit.
GOD zegt
Simbin spellen zijn het beste.
van die reeks ligt GTR2 mij het meeste.
De physics zijn bruut goed.
Ze zijn al een hele lange tijd bezig met hun nieuwe Lizard Engine. als die af is gaat het echt leuk worden.
nog beter physics in combinatie met vette graphics.
Het spel is na 7 jaar nog steeds 100x realistischer dan de nieuwe forza en GT nu zijn, laat staan als de nieuwe engine dadelijk klaar is. word forza en GT nog zwaarder gedeclasseerd dan nu al het geval is.
En wat ook fijn is aan PC is de mod community.
zelfs na 7 jaar draait het op volle toeren.
AMG Powerrr zegt
Toch heb ik liever Forza 3!
qauqi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rdevrede zegt
Echt een teleurstelling… FM3 is toch echt realistischer.. als ze in deze demo van GT5 nog geen bandensporen enzo hebben…pfff… vind het maar slecht…
Is maar goed dat ik jaren geleden X360 heb gekocht… ik heb de PS3 ook nog.. enige wat ik ermee doe is FIFA (want dat vind ik fijner op de PS3) en hd films afspelen…
Verder vind ik te veel spellen op de PS3 720p hebben terwijl de X360’s 1080p doen…
Ik geef GT5 nog een kans… maar denk toch wel dat het een tegenvaller gaat worden… hopelijk heb ik ongelijk.
Ralph zegt
Xbox met Forza?
PC met Simbin GTR?
Boeien…
Forza Gran Turismo 5! ! !
Lappy zegt
De kritiek op het spel vind ik een beetje ongefundeerd.
Zoals het verhaal over de analoge stick, en de ‘magere’ feedback vanuit het spel.
Net als dat het even duurt voordat je weet wat je nieuwe auto precies kan, heb ik dat hetzelfde met de games. Het duurt even voordat je gewend bent aan een race game.
Ik game nooit, behalve Simbin’s GTR Evo op de PC met een Logitech G25 stuur, en GT5 met de controller.
Vanuit mijn ervaring weet ik dat deze 2 de beste race spellen zijn. Als je niet eens weet hoe het werkelijk is om op een circuit te rijden met een potente auto, kan je mijn inziens ook niet oordelen of een game realistisch is of niet.
corvette z06 zegt
jongens jongens het zijn maar spelletjes , geef mij het echte werk maar .
MaddMath zegt
ik had het toch gezeged dat dit spel het lang niet zou halen dan forza3 . sterker nog ik vond zelfs forza 2 veel beter. dus mensen koop een xbox, kun je teminste echt goed racen
Megakix zegt
Mss komt Terminator 10 binnenkort óók uit ?
TCoff zegt
@ Lappy
GTR Evo vond ik zelf helemaal niet zo goed, GTR2 vind ik zelf veel beter, GTR Evo voelt een beetje arcade aan.
Probeer anders eens rFactor of Live for Speed ( zoals hierboven al genoemd werd) dat zijn echt goeie sims. Daar verbleken spellen als Forza en Gran Turismo bij, die zelf pretenderen ‘ultrarealistisch’ te zijn.
Arcade – Need for Speed, Burnout etc. (misschien met uitzondering van Shift)
Semi-arcade – Forza en Gran Turismo
Simulator – Live for Speed, rFactor, GTR2
Dit is naar mijn mening de rangorde als het om realistich racen gaat.
jorden zegt
Dit spel moet eigenlijk wel perfect zijn want, het is echt een jaren plan aan het worden het had echt al lang uit moeten zijn!!!
Elk min puntje mag wel als een grote fout bestempeld worden als je zoveel tijd nodig hebt voor een game
MaddMath zegt
@jorden: dan zul je hier zekers blij van worden
the Facts:
1: nog steeds slechte Geluids beleving
2: het verschil tussen HD en normaal beeld is niet zo groot
3 : de bandensporen zie je niet
kortom GELD VERSPILLING !!!!!!!
(tenzij je gewoon van geld verspillen houd)
rdevrede zegt
Ik ben het wel eens met TCoff, zowel FM als GT pretenderen ultrasim te zijn maar zijn het niet…. enne commentaar over die ervaring… het echte kan tot nu toe helemaal NIET tippen aan de game feeling. Alleen circuitracen kost zoveel banden en verzekering wil er niet aan… Ik vind GT5 gewoon niet mooi uitzien op mijn hdtv… terwijl FM3 dat wel doet @1080p…
Ook ben ik het eens met Corvette Z06… het echte is gewoon niet in een game te proppen… een vangrail op je af zien komen met 280 km/u is toch iets anders dan GT of FM :)
lambolover zegt
ik vind alleen de laatste foto echt wat van een echte auto hebben. de andere foto`s zijn te helder. als dit de echte graphics worden dan hoef ik hem niet. (zal ook wel niet kunnen komt vast niet op playstation 2 of wii.)
lambolover zegt
@lappy
ben jij coureur dan?
Matthis zegt
“Het lijkt me ook tekenend dat de beste 3 tijden allen gereden zijn door mensen met een stuurwiel en dat zij de enige zijn die geen problemen lijken te hebben met een uitbrekende auto als ik de herhalingen van verschillende gamers bekeek.”
Gamingonly is Gran Turismo noob!
fubar zegt
forza das toch helemaal waardeloos.viel me zo tegen.heb het spel gelijk verkocht met de nixbox.
Evilghost zegt
Ik word persoonlijk een beetje moe van die realisme-huilies. Die beweren telkens weer dat een auto niet zoals in het echt reageert… Juist, alsof je dat in je luie stoel met je controller in je hand kan voelen. En dan die ”echte” simracers die wel even komen vertellen hoe het moet en met Live For Speed en weet ik veel wat voor onzin aankomen, want dat is zó echt.
Gelukkig heb ik nog plezier in spelen.
@rdevrede
1080p? Laat me niet lachen. Je bedoelt 720p en dan upscaled.
J. zegt
Ik vond de GT games lekker spelen met GT2 ofzo, omdat het niet al te moeilijk was, gewoon eens in de paar maanden s een paar rondjes split screen tegen een goede vriend van me crossen en zonder het spel ooit gespeeld te hebben “redelijk” rond te kunnen rijden.
Zoals deze preview klinkt is deze game, net zoals zoveel racegames tegenwoordig bijna onmogelijk te spelen zonder stuur. Dat vind ik echt zeer jammer, zeker wanneer je niet online speelt moet je gewoon een speciale modus hebben voor spelers met controller want anders wordt het gewoon een erg dure hobby om ‘ff’ tegen een vriend een rondje te racen, omdat je er dan 2 racestuurtjes voor nodig hebt.
Lappy zegt
@ TCoff: Life for speed en rFactor staan ook op de PC, ook beide een tijdje gespeeld maar het kon mij niet bekoren. Realistisch is het zeker, maar het ontbeert ‘fun-factor’.
@ Evilghost: Een game speel je inderdaad voor de fun. De een vindt (relatieve) realisme het belangrijkste, de ander een grote keuze aan echte supercars. Iedereen kiest waar hij/zij het meeste plezier in heeft.
#Lennard zegt
Ik blijf wel bij mijn trouwe Forza Motorsport.
GT5 koop ik uit principe kwestie niet eens meer. Duurt me veel te lang.
b0z4 zegt
Ik heb GT4 op mn playstation 2 speel het spel nog vaak , moet eerlijk zeggen de graphics zijn super mooi voor een PS2
Nick zegt
Dit is een GT Ac 2010 demo en niet een demo die (naar mijn mening) met de uiteindelijke versie van GT5 kan worden vergeleken (behalve op het gebied van de physics).
Rick dos zegt
De laatste keer (en eigenlijk ook de enige keer) dat ik aan een “game” verslaafd was, was GT3. Samen met mijn neefje tot diep in de nacht racen…
What the f*ck was I thinkin’.
six-trey zegt
de enige race games die ik goed vind zijn Midnightclub 3 en Midnightclub LA (South Central voor Gran Turismo ben ik nooit geweest ik vind het te braaf en te veel aan de regeltjes houden racen :P maar games zijn niets voor mij liever the real deal
PASM zegt
Hier kan ik me dus om ergeren: ga je een racesimulator spelen met een controller en dan zeuren dat het niet realistisch stuurt. Nee goh!!! Net alsof je een straatauto met een joystick stuurt, dat gaat ook niet. Met een stuur (zoals de G25) speelt het spel heerlijk en is de force feedback zeer nauwkeurig en helder. Koop gewoon een stuur voor het reviewen van racesims, want de meeste spellen zijn het gewoon waard :-)
Brekend Botje zegt
@PASM: Helemaal mee eens. Koop een stuurtje! Ik reed in GT3 meteen seconden van rondjes af toen ik met stuurtje ging racen. Je hebt veel meer controle. Zo kun je met een BMW M5 op nat circuit aardig gecontroleerd driften.
Wel grappig om te zien dat mijn buurjongetje van 11 liever met controller rijdt. Vraag me af of dat voor alle (nog) niet rijbewijs bezitters geldt?
AlfaGTV zegt
Even tussendoor over de schade, weet niet of iemand het al gezegd heeft. Maar die is precies zoals je het eerder al gezien hebt, bumpers en deuren kunnen los gaan zitten, maar vallen er niet af. Verder is het wat lakschade enzo. Auto’s in Dirt trials beschadigen wel meer; makers van die auto’s vonden het blijkbaar minder erg om beschadigde auto’s in het spel te hebben.
Met grotendeels dank aan: Ferrari, die zat nogal te klagen.
joost zegt
leuk dat iedereen hier loopt te miepen dat je een stuur moet kopen om realistisch te rijden, opzich allemaal waar maar heb zelf een g25 + wheelstandpro gehad en eigenlijk is het idee van ff lui gamen voor mij dan weg. Net zoiets als dat mensen altijd lopen te roepen dat je geen fps kan spelen zonder muis, laat mij maar lekker op de bank zitten met een stel vrienden en elkaar naar de klote schieten.
maja over de demo: ik ben helaas een enorme gt-fanboy, maar er zijn een paar grote manco’s aan deze demo:
– de graphics zijn niet bijzonder
– de 370z klinkt als een grasmaaier
– de 370z rijd als een grasmaaier in de sneeuw
– de traction control staat op 7, waarom?
– de baan, wtf, er zit echt geen enkele leuke bocht in, geen hoogteverschil, geen omgeving, enige mooie stuk in de baan is het aanremmen voor bocht 4 en daarna vol door bocht 5 gaan.
ik heb forza 3 ook en ben er niet kapot van maar het heeft zijn momenten, helaas heeft deze demo een stuk minder van die momenten.
AlwinH zegt
Ah, de fan-boys zijn weer wakker hoor. Jeez.
cardesigner@USA zegt
Is die Viper echt geen echte foto?
ENZO_GT5 zegt
Jongens, wat een geklaag toch… Het is jammer dat er door de meerderheid hier zo wordt gefocust op de ‘zogenaamd’ negatieve kanten van het spel. In mijn ogen absoluut onterecht! Hoe kun je nou zeggen: “ik zie geen bandensporen, dus het is een slecht spel” of “er zit geen gevoel in de besturing” terwijl je met een controller racet? Ik krijg zelfs de indruk dat velen onder de klagers de demo niet eens gespeeld hebben…
Kijk eens naar de positieve punten: we krijgen een gratis demo, het ziet er geweldig uit (en klinkt trouwens ook geweldig op mijn home cinema set), er is leuke wedstrijd aan gekoppeld, je ziet direct na je snelste tijd je ranking van heel Nederland, je kunt herhalingen en ghost-rondes van betere rijders bekijken (zodat je je eigen stuurmanskunsten kunt verbeteren, briljant toch?), en we hebben iets te doen totdat de echte game uitkomt. En die wordt al helemaal spectaculair met bijna 1000 auto’s! Een absolute must voor iedere autoliefhebber… Ik kan in elk geval niet wachten!!
Voor alle klagers: ga lekker een arcade racer spelen met je controller. Games uit de Gran Turismo-serie blijven de beste en mooiste racespellen!
PS: mmmm, teruggezakt van plek 86 overall (gisteren) naar 154 vandaag…. Tijd dat ik weer ga racen!
Ralff-- zegt
tot nu toe 49e plaats overall
Tuned: 1.38.152
Normal: 1.50.783
Totaal: 3.28.935
Maar wel met het G25 stuurtje
rdevrede zegt
Ik heb FM3 origineel, GT5prologue gekocht… ik MAG klagen over de demo… heb speciaal PSP gekocht.. nu tig jaren later GTpsp uit. Viel ook wat tegen… allemaal gekocht en niet gekopieerd… als klant mag ik klagen en mening geven. FM3 was een positieve verrassing.
Rij snelle auto’s… dus ik weet wel waar ik over spreek in de praktijk.
Verstegen zegt
Helemaal eens met ENZO_GT5. Hoe kun je nu al zeggen dat een spel geldverspelling is door het spelen van een uitgeklede versie (300 mb!) die waarschijnlijk niet eens de demo is van het uiteindelijk spel.
Marchel zegt
vraag ik wil dat stuur alvast gaan aanschaffen vooor de gt5.zo,n g 25 stuur van logitech moet je die aan een tafel vastmaken ofzo? en die pedalen dan, zet die gewoon op de grond, ik bedoel glijden die dan niet weg als je ineens hard moet remmen.en kost dat stuur 325 euro?