Het waren 15 mooie jaren, maar langer kon Victor Muller het niet rekken. Zojuist maakte Spyker bekend dat al zijn merken bankroet zijn.
We moeten heel eerlijk toegeven Spyker al tig keer doodverklaard te hebben, maar het bedrijf leefde de afgelopen jaren ook in een permanente comateuze toestand met veel plannen, maar nul productie. Echter, keer op keer toverde CEO Muller een konijn uit zijn hoge hoed. Tot vandaag. Zowel Spyker Automobielen B.V. en Spyker Events & Branding B.V. zijn door de rechtbank van Lelystad failliet verklaard, zo meldt het bedrijf zojuist.
De Spyker C8 Aileron, de D8/D12 SUV en de Venator (en alle andere concepten), we hebben ze niet mogen meemaken in productievorm.
Wij quoten graag Jonas Geirnaert: “Wordt misschien vervolgd, maar waarschijnlijk niet.”, maar Muller zelf bezigt, heel bescheiden, een Churchill-citaat:
This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.
Hiermee zinspeelt hij opnieuw op een fusie met een mysterieuze elektrische vliegtuigbower: I will relentlessly endeavour to resurrect Spyker as soon as practically possible and, assuming we will be successful, pursue our goal to merge with a high performance electric aircraft manufacturer and develop revolutionary electric Spykers with disruptive sustainable technology.
UPDATE 1 – fact: dit was al de vierde keer dat Spyker/Spijker falliet ging.
UPDATE 2 – Vooruit, we doen er nog eentje (Foto credits: @CasperH)
rammillius zegt
Er zal wel weer een Chinese of Qatar investeerder komen die wil samenwerken met Muller. Totdat deze doorheeft dat Muller alleen het geld wil hebben…
norge zegt
Wedden dat hij de rechten op de naam uit de boedel koopt en weer opnieuw begint?
xiran zegt
@norge: zouden leveranciers dan leveren?
ettie zegt
Hèhè dat werd ook een keer tijd…
rolov zegt
Zonde maar onvermijdelijk. Graag zou ik dir c8 willen daar op de achtergrond!
JvT zegt
Kom maar op met die inboedelveiling :)
ettie zegt
@JvT: wat gaan ze veilen dan? 10kg krokant gebakken lucht en een niet werkende conceptcar?
JvT zegt
@ettie:
Ik weet niet zeker of gebakken lucht inboedel is: zo ja, dan hebben ze er vast nog een pakhuis vol van :p
axel968 zegt
Jammer maar helaas het zat er aan te komen. Toch zonde dat het ophoudt te bestaan
jaguarjunk zegt
Eeuwig zonde. Had het Spyker echt gegund.
pistonlover88 zegt
:(
bartteeuwen zegt
Hoe jammer het ook is, dit zag je al lang aankomen (jaren zelfs…)
Heb er nog nooit 1 in het “wild” gezien.
thomcarspotter zegt
@bartteeuwen: dit zag je inderdaad al jaaaaaren aankomen, verrast mij dus ook totaal niet. Jammer is het zeker. Ikzelf heb tot nu toe 1 Spyker in het wild gezien, een Aileron (Hongaars kenteken), staat op autojunk.
jackass266 zegt
Respect voor meneer muller!
Een ondernemer geeft nooit (beter gezegd natuurlijk niet snel) op!
Vanquish zegt
@jackass266: Ja, laten we respect tonen voor een lapzwans!
Design_Driven zegt
“Om Churchill te quoten: this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning, wat mij betreft. Ik zal me inspannen om Spyker zo snel mogelijk weer uit de as te laten herrijzen. Dit wil ik doen middels een fusie met een fabrikant van elektrische vliegtuigen. Zodoende wil ik revolutionaire Spykers met een elektrische aandrijflijn ontwikkelen.”
Zoals verwacht geeft hij (nog) niet op en horen we er nog meer van.
trustmeiamanengineer zegt
Zonde, en sneu voor de werknemers.
vr6audi zegt
@trustmeiamanengineer: Die medewerkers wisten al een aantal jaar dat ze konden nieuw werk konden gaan zoeken. De medewerkers die er nog werkten waren niet de slimste om daar te blijven.
vr6audi zegt
@vr6audi: Wat heb ik daar nou weer voor een zin neergekwakt. Ik bedoelde : De medewerkers wisten al een aantal jaar dat ze nieuw werk konden gaan zoeken.
Vanquish zegt
Gelukkig, de oerlelijke Venator komt er niet!
redneckdarian zegt
Toch wel jammer
vr6audi zegt
Hoeveel doodskisten zouden daar versleten zijn? Dat bedrijf is al 20x opgegraven.
SCscreamGT2 zegt
Om eerlijk te zijn had ik liever gezien dat de stekker er eerder werd uitgetrokken.
850t5r zegt
Godmiljaar! Of oh nee… Tja van een 3 miljard piek op de bank naar 1 piek in de boom. Victor Muller’s kat met 9 levens is uiteindelijk alsnog over(r)leden… De auto’s zijn bijzonder en dat zullen ze altijd blijven ook…
moondustfocus zegt
Doodzonde, mooie concepten waarvan voor enkele productie zeker tot de mogelijkheden hoorde. Iets zegt mij dat onze Victor te snel naam wilde maken en z’n zakken te vullen.
mashell zegt
@moondustfocus: huh? Hij heeft het 15 jaar weten te rekken, heeft ondertussen een F1 team opgericht en ter ziele zien gaan. Heeft als CEO van Saab een modderfiguur geslagen. Dit is geen snel naam maken (die had Müller al in eerdere wel succesvolle zaken gemaakt). Dit is met een grenzeloze ambitie, tomeloze energie en enorme spitsvondigheid een droom najagen, ook als het ten koste van reputatie gaat zelfs als iedereen je zegt dat het op een nachtmerrie zal uitlopen. Victor is de gebalde combinatie van grenzeloze ambitie, tomeloze energie en eindeloze naïviteit.
eklasse zegt
@mashell: Nice
JvT zegt
Nulla centa in cassa, lol!
599gto zegt
De verkochte modellen zijn nu meer waard .
599gto zegt
Ik begreep de audi motor niet volgens mij zijn er leukere motoren .
gregorius zegt
@599gto:
Ik begrijp t wel:
Ben je exclusief; kan je er geen Amerikaanse V8 inleggen.
Dus hebben ze ergens anders moeten shoppen.
De 4.2 V8 is sterk, heeft zich bewezen, en was in 450 pk trim een prima ding voor de Spykers.
En waarschijnlijk kreeg ie een deal van VAG om x van die dingen af te nemen voor een prijs die ze bij concurrentie niet wilde geven (ook gezien het feit dat ze er nog wat hebben liggen).
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Zo dan is het nu eindelijk officieel. Jammer maar helaasch pindakaasch.
mclarenf1lm zegt
Ben benieuwd wanneer de doorstart is…
gregorius zegt
@sir_smokalot: verkondigt het toch nog het beste: belangrijkste was dat Spyker al een tijd lang in coma lag.
Of de rechter nou zegt dat het voorbij is; ach wat zegt dat nou.
De plannen zijn er nog, de knowledge is er nog.
Het enige is dat de mensen met de plannen nu over de brug moeten komen om op het moment nog dingen van Spyker zouden willen hergebruiken. = goed voor de schuldeisers.
nieeekkk zegt
Vergelijk Spyker altijd met monopoly, geen straten meer hebben maar elke keer net niet failliet gaan.
skid zegt
Van werken aan een gamma van Spykers, naar een baan bij de Gamma op de afdeling spijkers.
gearhead zegt
-weggejorist en opgerot-
borrelnoot zegt
Onze Victor zal het wel nooit leren en gewoon weer met wat boekhoudkundige trucjes iets nieuws opstarten. Wat dan uiteraard ook weer naar de tering gaat met alle gevolgen van dien.
gregorius zegt
@borrelnoot: Hier kan toch wel wat nuance bij. ‘Ome Victor’ is niet altijd handig richting de media en zijn manier van zaken doen blijkt ook af en toe niet al te netjes (schuldeisers niet betalen / lang laten wachten).
Maar of ie boekhoudkundige trucjes gaat toepassen om iets nieuws te starten? Men zit er nu boven op. Als ie iets met Spyker gaat doen, moet ie gewoon rechten kopen (toch?).
En laten we hopen dat ie gewoon doorgaat met ondernemen en vooral zijn naam niet verbergt: iedereen die m nu tegenkomt zal 2 keer nadenken en goed naar de contracten laten kijken. Wieweet lukt t bij de volgende onderneming weer wel en komen er veel tevreden klanten voor whatever hij laat produceren.
henkhupelschoten zegt
Slim om er nu een te kopen. Die zullen vast heel veel in waarde stijgen! Jammer dat dat nieuwe model niet uit kwam zag er echt goed en chique uit
clarkson zegt
Maak dan: ” van een sportwagen op maat, naar een buskaart” er van
slickrick zegt
Even voor de goeie orde, Victor is geen DGA (directeur groot aandeelhouder) maar een directeur in loondienst, dus het zal hem een worst wezen dat de toko failliet gaat, hij heeft zijn salaris al opgestreken.
Zijn bankrekening is zeker niet leeg na dit verhaal…..
gtwillem zegt
@slickrick: Klopt. Hij had Spyker al lang geleden kunnen redden met zijn eigen vermogen, maar heeft dat gek genoeg niet gedaan.
Corrado16v zegt
Tijd voor een doorstart..
406_v6 zegt
Geweldige fotosoep… !!
Fidenza zegt
Niemand wil Nederlandse troep, naast Philips.
f1driver zegt
@Fidenza: En Donkervoort.
potjak zegt
@Fidenza: en G-Star, Denham, Scotch and Soda, Batavus, Gazelle… Er zijn legio succesvolle nederlandse merken. Spijker was en is geen troep, daar heeft het nooit aan gelegen. Slecht management, een leider met grootheidswaanzin. Dat is waarom Spyker nooit datgeen kon worden wat het had kunnen zijn.
eklasse zegt
Ik gun hem een doorstart in Duitsland of Frankrijk of een ander land waar men niet zo bekrompen tegen mensen schreeuwt die hun kop boven het maaiveld uitsteken.
90% van de reageerders hier roept elkaar na maar weet van de hoed noch de rand. Laat staan enige kennis over alle ins en outs van een faillissement.
SimonMc zegt
Nog eens tijd voor deze :
autoriteit zegt
Eindelijk, werd tijd
gtwillem zegt
Ik hoor veel mensen zeggen dat Victor Muller eindelijk iemand was die zijn hoofd boven het maaiveld durfde te steken en negatieve Nederlanders en pers het hem onmogelijk maakten.
Maar hoe kijken we naar de visionairs achter kleine sportautofabrikanten?
1. Christian von Koenigsegg. Kale, klinische, inteoverte, berekende man die alleen maar denkt aan supersnelle supercars die telkens grenzen verlegt.
2. Horacia Pagani. Emotionele, introverte, intelligente man die met zijn obsessie voor detail de mooist gebouwde supercars bouwt.
3. Joop Donkevoort. Berekende, introverte familieman die al jarenlang zijn visie voor de perfecte lichtgewicht sportauto aan het perfectioneren is.
4. Alois Ruf: goedgemutste, introverte man die jaar in jaar uit het 911 Concept verbeterd naar ongekende hoogten.
5. Victor Muller. Luidruchtige, extroverte man die met hoogst discutabele investeerders zaken doet, zijn personeel en leveranciers niet betaalt, nauwelijks auto’s bouwt maar wel op alle concours’ d’Elegance staat en in feite nog maar een paar tekeningen en een kleimodel heeft…
En het begon zo mooi met de meer hardcore sportwagen van Maarten de Bruijn, de eerste Silvestris. Was een schitterende auto en geweldige plannen.
eklasse zegt
@gtwillem: ik hoor veel mensen jouw riedeltje napraten.
gtwillem zegt
@eklasse: Maar het is wel zo. Een bepaalde visie is vereist, en de mensen die echt fantastische auto’s hebben gebouwd zijn zonder uitzondering hardwerkende liefhebbers die helemaal bezeten zijn van hun auto’s. De enige die wellicht buiten de boot valt was Feruccio Lamborghini, die begon met sportwagens te bouwen om Enzo Ferrari een hak te zetten.
eklasse zegt
@gtwillem: ik had het over Nederlanders en Nederlandse meningen. Dus alleen Joop Donkervoort makes sense.
gtwillem zegt
@eklasse: Ik ben ook niet van het azijn-urineren en had gehoopt dat Spyker de goede kant op ging. Met de Alerion waren ze op de goede weg. Daar hadden ze mee door moeten gaan. `Victor Muller zelf heeft met McGregor en diverse bootjes een groot vermogen opgebouwd, maar om een succesvol autofabrikant te worden had ie iets meer naar Joop Donkervoort moeten kijken hoe hij zijn bedrijf leidt.
VeniVidiVici zegt
Wat een citaat zeg… in het Nederlands, ‘Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen!’
gearhead zegt
Nou eklasse, verlos ons met je inside kennis en laat ons geloven dat het allemaal een complot is tegen weldoener Muller!
eklasse zegt
@gearhead: je hebt feiten en je hebt meningen over feiten. En ondanks dat over de feiten uiteraard veel te zeggen valt is het in Nederland vaak zo dat men zijn schaapachtige mening al klaar heeft zonder enige kennis van zaken.
Borrelpraat zeg maar. Perfecte materie voor reageerders.
gop1 zegt
@sir_smokalot: Ik ben fan van jouw schrijfstijl, dit soort memes mag je daar wat mij betreft vaker in verwerken!
lbrtjn zegt
deze man hoort in het gevang. Eerste klas oplichter, maar toegegeven, alleen maar met behulp van talloze Nederlanders die maar bleven geloven in het product Spyker, wat eigenlijk niet veel meer was dan een slecht chassis met een Audi motor en verder een hoop tralala, daarnaast en tegelijkertijd een F1 team overnemen met een andere Nederlander achter het stuur die de annalen in is gegaan als degene die er voor gezorgd heeft dat tanken tijdens de race werd verboden, een iconische zweedse autofabriek overnemen om ze vervolgens wederom failliet te laten gaan en daarmee duizenden goedwillenden alsnog op straat te zetten…Nee, ik wil niets meer horen van en over deze schurk. Behalve dan het nieuwtje dat al z’n bezittingen worden afgepakt en dat’ie de bak ingaat
draadloos zegt
Zouden er nog motorblokken in de veiling gaan? Hoop eigenlijk dat hij doorstart, op de een of andere manier gun ik het hem wel…
pixeltrooper zegt
Het zijn ook aparte autos… De venator zag er wel lekker uit maar het interieur is dan ZOOO apart..
pixeltrooper zegt
@pixeltrooper: edit: de voorkant zag er wel lekker uit
KEV9 zegt
http://www.nieuws.nl/economie/20141219/Veel-interesse-in-failliet-automerk-Spyker
azenomei zegt
Hij had beter die mooie Spijkertjes in een garage in elkaar kunnen zetten en verkopen. Niet al die spektakel eromheen.