Oooh, it’s lonely at the top…
Zoals jullie weten ben ik niet bepaald fan van Game of Thrones. Ik bedoel leuk en aardig, die fantasy-elfjes, maar een fittie op hoog niveau in het echte leven beschouwen is toch veel interessanter? De realiteit is per slot van rekening vaak nog gekker dan fictie.
Momenteel is er naar verluidt een dergelijke strijd gaande in de hoogste regionen van het Volkswagen concern. Een en ander heeft -uiteraard- te maken met de naweeën van dieselgate. De inzet is hoog. De potentiële buit bestaat onder andere uit de negen zitjes in VAG’s management board, inclusief de belangrijkste van allemaal, namelijk die van CEO Matthias Müller. Müller heeft eigenlijk nog een contract dat loopt tot 2020, maar achter de schermen zou hij inmiddels aangegeven hebben te willen meewerken aan het afstaan van zijn positie. Een en ander zou aanstaande vrijdag al beklonken kunnen worden.
De beoogd opvolger van Müller heet Herbert Diess. Herbert is nu al de eindbaas bij het merk Volkswagen en zal die functie naar verwachting voorlopig blijven vervullen naast zijn beoogde nieuwe rol als CEO van het hele concern. Diess kwam in 2015 over van BMW, waar hij naar verluidt ook graag de CEO had willen worden. Die functie ging echter naar Harald Krüger. Diess kreeg daarna thuis waarschijnlijk een glas Roosvicee en een paar bemoedigende woorden, stapte over naar VAG en kan daar nu alsnog zijn droom waarmaken om een head honcho te worden. Zijn relatief late komst naar Wolfsburg spreekt nu in zijn voordeel: Diess is daardoor niet echt besmet door dieselgate.
Volgens Duitse media is Müller niet de enige hoge pief wiens stoel (serieus) wankelt. Hetzelfde geldt onder andere voor geld-man Frank Witter, recht-vrouw Hiltrud Werner, personeelschef Karlheinz Blessing en Audi-baas Rupert Stadler. De andere bonzen in de club van negen zouden wel vast in hun zadel zitten. Hoeveel koppen er uiteindelijk gaan rollen valt nog te bezien.
Wat VAG wil bereiken met deze Kansas City Shuffle is niet geheel duidelijk. Komt de lange arm van de wet op de achtergrond dichterbij waardoor het merk een paar ‘schone’ leiders wil hebben? Het zou kunnen. Zeker is dat Müller bekend staat als een echte auto-fanaat. Hij werkte zijn hele leven alleen voor autofabrikanten en verzamelt naar verluidt graag mensen om zich heen die ook echt van auto’s houden. Diess daarentegen ‘geniet’ een reputatie als een ‘kosten-killer’, of beancounter, zoals de Amerikanen dat zo graag noemen. Tevens is hij een groot voorvechter van de elektrische toekomst van Volkswagen. Beide zaken gaan overigens hand in hand: de elektrificatie zorgt naar verwachting voor een verlies van 30.000 banen bij het concern.
In mijn ogen zijn grote kostenbesparing nooit goed voor de kwaliteit van het product, zoals je bijvoorbeeld kon zien aan Mercedes in de 90s. Maar goed, dat ben ik alleen. Vind jij Diess een goede keuze?
Edge zegt
Hoe kun je nou geen fan van Game of Thrones als er zo’n mooie vrouw als Emilia Clarke in meespeelt?
https://i.imgur.com/1SCE9ml.jpg
On topic: Het is wel interessant om te zien wat zich daar in de top van VAG afspeelt. De stoelendans lijkt nog maar net begonnen, en ik ben benieuwd wie er straks op het pluche mag plaatsnemen. En dan vooral om te zien of VAG af en toe nog zo’n Piëch achtig prestigeproject (Veyron, Phaeton) doet onder dat nieuwe bewind.
duckmefaddy zegt
@edge: Plus ze is regelmatig naakt! Hoe kun je geen fan zijn?
On topic: Ik heb niet echt een mening hierover
siemi zegt
@duckmefaddy: mijn interesse is spontaan gewekt
duckmefaddy zegt
@siemi: wat heb je hem een vreemde naam gegeven… “gewekt”
ikleesookoverautos zegt
@Edge: denk het niet als er een grote kostenbesparing aan gaat komen. Geen prestige projecten die zich daar voor lenen.
rufctr01 zegt
@Edge: idd een lekker wijf!
On topic: er zullen wel vriendjes naar voren geschoven worden…
speedie zegt
Denk niet dat Müller het erg gaat vinden want hij heeft er ook niet om gevraagd om een rol als CEO te spelen.
Is eerder een man van techniek en wetenschap die zich met de ontwikkeling van auto’s wil bezighouden.
Eerlijk gezegd heeft hij het de voorbije jaren schitterend gedaan.
ikleesookoverautos zegt
@jaapiyo er zijn genoeg manieren om kostenbesparingEN te doen zonder verlies van kwaliteit. Uitbesteden, groter inkopen, elders inkopen, efficiëntere productie methodes enz..
lincoln zegt
Geloof niet er ooit zulke complexe verhalen geschreven zijn als de game of thrones serie ..
Precies geen woord teveel ..
Niet echt materie voor topgear lezers zal maar zeggen ..
W115 zegt
Game of thrones ubermensch edition
jorden zegt
@w115: aub zonder de seksscènes in de VAG editie.