Een tekeningetje en een weinig zeggende foto kregen we al eerder voorgeschoteld, maar nu de eerste tests in Sotsji is het tijd om Red Bulls Aeroscreen eens beter te bekijken.
De reden van alle recente aandacht voor cockpitbescherming moge bekend zijn, na het ongeluk met Bianchi zou een deels afgeschermde cockpit zo vroeg als volgend seizoen al verplicht kunnen zijn. Eerder zagen we hoe Ferrari een voorschot nam door de zogenaamde Halo te testen.
Deze bestaat uit een beugel van carbonfiber, waarbij één van de spijlen recht voor de snufferd van de coureur zit. Ook is er geen transparant scherm, waardoor kleinere losgeslagen onderdelen potentieel nog steeds tegen de helm kunnen klappen.
Red Bull pakt het anders aan met hun Aeroscreen. Niet alleen zien we een tweetal dunne spijlen aan weerszijden van de cockpit, ook wordt de coureur beschermd door een flinke ruit. Losspringende veren, waardoor Filipe Massa ooit eens zwaar gewond raakte, zouden hierop moeten afketsen. Daardoor lijkt dit niet alleen de veiligere optie, maar wat mij betreft estetisch ook de beter gelukte. Welke optie heeft jullie voorkeur? Twijfelaars kijken rustig het FILMPJE.
Gulli zegt
Ik vind het best een flinke pukkel, maar als het de piloot beschermd heb ik dat liever dan een knappe auto. Ik ben ook benieuwd hoe het de inlaat achter de piloot beïnvloedt, maar daar zullen ze wel op getest hebben.
Edge zegt
@Gulli: Ik denk dat de aerodynamische invloed op dit moment niet echt relevant is. Dit Aeroscreen is achteraf pas ontworpen, waardoor je de extra luchtweerstand en veranderde luchtstroom maar even voor lief moet nemen. Je kunt pas echt wat ervan zeggen als het vanaf het begin meegenomen wordt in het ontwerpproces en de hele auto erop aangepast is.
hotnigga zegt
allebei de concepten lijken zo hun voor en nadelen te hebben
de redbull varaiant oogt beter maar beschermt minder, alhoewel het in mijn optiek nog steeds niet op een f1 auto hoort
de ferrari halo ziet er niet uit, is minder aerodynamisch maar zou beter beschermen tegen een crash als die van Bianchi mits van het juist materiaal gemaakt, carbonfiber lijkt me niet de juist keus hiervoor
hotnigga zegt
@hotnigga: Redbull: beschermt minder tegen een zware crash als die van Bianchi*
Edge zegt
@hotnigga: Ferrari’s Halo had Jules Bianchi ook niet kunnen redden. Ik citeer een reactie van @RRRobert van onder het artikel van gisteren even: “Die impact was 254G (bron); zoals dit destijds tamelijk plastisch door de FIA-onderzoeker werd geïllustreerd: alsof je een auto vanaf 48 meter zonder kreukelzone op de grond laat vallen.”
wjeurs zegt
@hotnigga: ik denk dat die van ferrari juist aerodynamischer zou kunnen zijn… Allemaal vleugelprofielen en de vorm van de auto zoals hij ontworpen is(op aerodynamica) wordt minder doorbroken. Wanneer de hele auto erop aangepast wordt zou het systeem van Redbull misschien beter werken. Het lijkt nu alsof de lucht op dit moment bij de versie van redbull over de luchthapper heen wordt geleid ik weet niet of dat goed gaat.
Ik heb eens gelezen dat de stang in het midden van Ferrari door het wegsturen van de lucht ook losse deeltjes meeneemt en om de helm heen stuurt. Daarnaast raken delen die naast de stang op de helm klappen de helm zo tangent dat ze afketsen en geen enorme klap veroorzaken. Maarja, niet alles wat je leest is waar natuurlijk.
saikol zegt
@hotnigga: punt is dat die halo van ferrari niet beschermt tegen klein puin. Nu vraag ik me ook af, wat als bij een crash de auto ondersteboven ligt? Hoe kom je er dan uit?
87sandyd zegt
Is ook een filmpje van de crashtest
http://youtu.be/quOc-eNYH6g
maho90 zegt
@87sandyd: recht van voren lijkt het een goede functie te hebben.
audiisthebest zegt
En wat nou als hij vies is, of als het regent? Ik denk niet dat een ruitenwisser goed werkt als je met 200+ km/h door een bocht gaat…
Dizono zegt
@audiisthebest: ik denk niet dat die arme druppels een schijn van kans maken als de wind met 200-300 km/u tegen het scherm botst. Ik denk zelfs dat je beter zicht hebt dan wanneer je met je helm vol in de spray zit.
maho90 zegt
@audiisthebest: op een helm hebben ze toch ook geen wissers?
lekbak zegt
@audiisthebest: je hoeft de boel zelfs niet eens in de wax te zetten bij die snelheid. De druppels vliegen er zo af. Wax je het wel dan vliegen ze er al af bij 50…
sjeppie156 zegt
@audiisthebest: Gigantische tearoff’s gebruiken ze bij de lmp1 ook, natuurlijk zou dat alleen tijdens het pitten kunnen.
krishh20 zegt
De Halo ziet eruit als n mislukt string!! Daarbij lijkt het mij ook niet prettig om midden in je gezichtsveld een stuk carbon te hebben zitten.. Het Aeroscreen heeft zeker ook mijn voorkeur, al zou deze net wat meer met de vorm van de wagen mee mogen lopen
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Dat Ferrari ding ziet er echt nogal onhandig uit. Ben ik nou zo dom of heb je daar niet gewoon gigantisch veel last van bij het rijden?
Edge zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Volgens zowel Vettel als Raikkonen was de beperking van het zichtveld echt minimaal. Als coureur kijk je sowieso maar zelden recht vooruit, meestal kijk je gewoon met de bocht mee die je rijdt en dan kijk je eigenlijk langs het ding af.
viezefreddyw zegt
Toegegeven, het ziet er stukken beter uit dan de Halo van Ferrari. Maar als je als coureur dit wilt moet je DTM gaan rijden. Of op ballet, kan ook…
nofxke zegt
Helm af en racen!
roller zegt
Het is wel ontzettend “wennen”.
thesis zegt
Ja maar op die van Red Bull kan geen sponsor.
Edge zegt
@thesis: Waarom niet? Op die zwarte strip bovenaan kun je gewoon sponsornamen plakken.
Edge zegt
Voor de liefhebber: Red Bull heeft crashtestfilmpjes van het Aeroscreen online gezet. Eentje waar een F1 wiel (à 20kg) met een snelheid van 225km/u tegen zo’n ding wordt gelanceerd en eentje waarbij een projectiel van 1kg met een snelheid van 230km/u tegen het Aeroscreen werd geschoten. In beide gevallen overleefde het Aeroscreen het.
maho90 zegt
@Edge: wel recht van voren. Beste verdeling van de krachten. Maar altijd beter dan tegen het hoofd.
Peter_Huisman zegt
@Edge: Straks tientallen supporters gewond door afketsende onderdelen ;)
roppp zegt
Het moet toch niet gekker worden. Vroeger reden ze op de benzinetank zonder rollbar of gordels en met een flauwekul helm. Een beetje risico mag wel hoor. Anders moet je ook met een Michelinmanpak de straat over. Ik denk dat dat gevaarlijker is anno 2016.
rojeho zegt
@roppp: als je vindt dat entertainment boven mensenlevens gaat ga je maar lekker MotoGP kijken
reistje zegt
@rojeho: Nu doe je net of MotoGP een zelfmoordsport is.
roppp zegt
@rojeho: dat is heel extreem gesteld, maar serieus: als voetganger is het gevaarlijker dan als F1-coureur.
Ps. De laatste dode in de F1 had niets met racerij te maken, maar met een blinde bestuurder van een takelwagen.
maho90 zegt
@roppp: vroeger hadden auto’s ook geen kreukelzones, abs, esp, traction control en wat al niet meer. Daar hoor je toch ook niemand over? Sensatie bij het racen horen de acties op de baan te zijn en niet de crashes waar iemand bij kan overlijden. Gladiatoren zijn al tijden niet meer populair.
mrrallycross zegt
Vraag mij af of dit echt werkt. Hoop dat ze hem ook nog wat meer gaan stijlen.
Gulli zegt
Nu nog wachten op de DTM-style ruitenwisser in het midden :)
maho90 zegt
@Gulli: Zal hem nog staan ook.
berlinetta zegt
Ik vind het best wel gaaf uit zien eerlijk gezegd. Laat maar komen.
Bovendien snap ik de reacties van mensen die stellen dat dit de F1 nog saaier maakt niet zo goed. Was het soms spannend dat Massa een projectiel tegen zijn hoofd kreeg? Ik vond het nogal sneu. En misschien had Bianchi nog geleefd door een dergelijke maatregel.
Als je houdt van sporten waar mensen echt gevaar lopen, dan adviseer ik je extreme sporten aan. De F1 is ook wel spannend als er een ruitje voor de coureur zit hoor.
maho90 zegt
@berlinetta: inderdaad, alsof het ruitje ervoor zorgt dat er niet geracet wordt…. hoop dat ze weer mogen aan tanken en genoeg banden krijgen. Kunnen ze weer als een echte racer op de limiet gaan rijden. Dat zijn wezenlijke veranderingen voor het karakter van de sport. Niet zo’n ruitje.
Daarbij vind ik het ook geslaagd. Beter dan die halo van Ferrari.
stefstuntpiloot zegt
Ik ben al tientallen jaren formule 1 fan en hoewel ik het esthetisch niet beste ontwikkeling vind, is het denk ik onhoudbaar om te verdedigen dat de looks van de auto voorgaan op de veiligheid van een coureur. Persoonlijk kijk ik niet naar formule 1 om bloed aan de muur te zien maar omdat het de meest snelle raceklasse is en het summum van techniek. En je moet er toch niet aan denken dat er talent verloren gaat omdat een stel sensatiezoekers het niet cool genoeg vond als er extra veiligheid werd ingebouwd..
E34M5Touring zegt
Ik denk dat het qua nekbelasting ook nog wel iets scheelt. Grootste krachten zijn natuurlijk G krachten maar volgas op het rechte stuk zal het wel wat schelen denk ik. Vind de RB oplossing ook mooier dan de Ferrari hoepel. Dat lijkt wel een verloren limousine antenne uit de jaren 80…
http://www.benzworld.org/forums/attachments/w126-s-se-sec-sel-sd/163638d1203621151-amg-560-sec-updated-100_4948.jpg
bk15 zegt
Ook ruitenwissers dan?
mikkeloentje zegt
What’s next? Moto GP met zijwieltjes?
maho90 zegt
@mikkeloentje: driewielers
lompey zegt
Als we dan toch mogen kiezen ga ik voor de ruit. Dit heeft nog een beetje het auto gevoel.
kobus1967 zegt
De beste oplossing is die waarbij ons Max op de plek van Ricciardo of Kvyat zit.
beemerc zegt
Die Halo ziet er wel extreem grof uit, maar gezien het ene veertje toch maar het suffe windschermpie
norge zegt
Waarom moet de coureur eigenlijk in de auto zitten? veels te gevaarlijk man.
Zet hem met een playstation stuurtje langs de kant veilig in een atoom bunker en laat hem daarvandaan de auto besturen…Wordt er vast niet saaier op…
Wat waren de jaren 70/80 toch mooi..
E34M5Touring zegt
@norge: Prachtig inderdaad. Sport is pas echt mooi als er mensen doodgaan…
petrolicious zegt
@norge: ja, 16 doden, wat een heerlijke tijd was dat.
Ik kan die herhalingen op replay blijven zetten en het nog steeds boeiend vinden, jij ook?
petrolicious zegt
@petrolicious: ik wacht nu ook op een reactie die zegt dat 16 doden niets is vergeleken is tegen de x doden bij die in een ongerelateerde sport / event zijn gevallen. Of een nietszeggende comment over dat het vroeger allemaal beter was, omdat.
stefanvts16v zegt
De Aeroscreen van RB ziet er veel beter uit dan de Halo van Ferrari!
Er zijn overigens al jaren diverse producten beschikbaar die glas waterafstotend kunnen maken en die enkele maanden werkzaam blijven. Dus als ze dat in de F1 voor elke race opnieuw aanbrengen, dan zal er echt geen ruitenwisser nodig zijn. ?
rob5nismo zegt
Ik vind het veel mooier als die draak die Ferrari getest heeft.
Denk ook wel dat je zo meer zicht hebt als met een pilaar in het midden
reistje zegt
Ik weet nog niet zo goed wat ik er van vind. Aan de ene kant snap ik dat het veiliger is en dat je daarom je kunt afvragen waarom ze het niet gewoon invoeren.
Aan de andere kant hoort een beetje gevaar niet bij de motorsport? Als iedereen ja zou zeggen ging er misschien ieder jaar wel een coureur dood zoals vroeger (wat ook zijn charme had). Je kunt je afvragen hoe ver moet je gaan voor veiligheid? Buiten het freak-accident met Jules Bianchi om is er meer dan 20 jaar niemand overleden tijdens de formule1.
Het aeroscreen is in ieder geval een stuk mooier dan de Halo en zal je ook beschermen bij kleinere objecten. Al maakt het het wel iets minder persoonlijk als je de bestuurder minder ziet.
berlinetta zegt
@reistje: Maar waarom hoort gevaar bij motorsport? Ja het gaat ontzettend hard en dat is gevaarlijk. Maar betekent dat dan dat we geen veiligheidsmaatregelen moeten nemen? Het gaat er toch om dat iemand zo snel mogelijk de finish haalt zonder dat hem iets markeert. Het gaat er niet om dat het gevaarlijk is.
reistje zegt
@berlinetta: Dat is dus altijd de afweging. Maar naar mijn mening is de drang naar nog veiliger worden wel erg groot voor een sport waar weinig gewonden vallen. Waarschijnlijk zullen wij niet uit deze discussie komen omdat we heel anders naar dingen kijken.
Ik ben al jaar en dag fan van Irish roadracing en de Isle of Man TT waar nog ieder jaren doden vallen. Persoonlijk vind ik het gevaar toch zeker iets toevoegen. Als ik kan kiezen tussen morgen op mijn motor stappen en te overlijden of tot mijn 80ste leven zonder iets gevaarlijks te doen om dan te sterven aan een hartaanval (als je het geluk heb dat ze je niet reanimeren) kies ik toch echt voor het eerste.
berlinetta zegt
@reistje: Ik hou er ook van om te kijken naar gevaarlijke sporten, maar ik snap niet zo goed wat het gevaar toevoegt aan de F1. Het wordt er echt niet spannender door.
reistje zegt
@berlinetta: Ik zeg ook niet dat het gevaarlijker moet worden. Maar ook geen drang om het veiliger te maken voor nu.
Verder kom ik terug op het punt dat wij niet uit deze discussie gaan komen, no hard feelings.
maho90 zegt
@reistje: ik zie Ricciardo op de foto’s anders aardig goed zitten. Daarbij, wat zie je nu…? Een helm… heel persoonlijk.
berlinetta zegt
@maho90: Schept toch een band met iemand als je zijn helm ziet op tv.
toniominestrone zegt
Formule 1 is verworden tot een sport voor mietjes,wat een gepamper!
martijn11 zegt
Het blijft een gevaarlijke sport
Rick-dos zegt
Kunnen ze gelijk een HUD inbouwen. Zou wel cool zijn tijdens avondraces om dat dan te zien…
w0o0dy zegt
@Rick-dos: akkoord maar alleen als het inclusief crosshairs is.
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Gooien we er wat augmented reality er bij en kun je de ERS van je tegenstanders met een EMP voor een korte periode uitschakelen.
Ik denk dat we met deze briljante ideeën de F1 hebben gered!
w0o0dy zegt
@Rick-dos: ik dacht zelf aan een soort speer (bot en breekbaar) die je kunt gebruiken om de knopnl achterop de auto in te drukken.. Die schakelt dan voor het volgende rechte stuk de hybride-oplaad-functie uit… Je rijdt dan snel zonder hybride Power en kunt zomaar meerdere plekken verliezen. Als je speer afbreekt dan kun jij die truc niet meer gebruiken dus moet je het precies en voorzichtig doen!
w0o0dy zegt
@w0o0dy: een beetje terug naar het ridder te paard “Jousting” maar ook aansluiten bij de PlayStation generation diebgroot is geworden met Mario karting enzo.
jipino zegt
Na de komst van die turboblokken was de enige reden dat ik nog keek dat er misschien een keer een wiel of een stuk spoiler keihard tegen het hoofd van een coureur aanvloog, maar nu dat niet meer kan gebeuren is er echt geen zak meer aan…
jipino zegt
@jipino:(”nu” moet eigenlijk zijn ”wanneer” natuurlijk)
Edge zegt
@jipino: Wat ben jij dan voor morbide figuur? Als het mogelijk doodgaan van coureurs de enige reden om te kijken is kun je beter stoppen en overschakelen op IS onthoofdingsfilmpjes. Dan weet je tenminste zeker dat je niet voor niks kijkt…
jipino zegt
@Edge: Ja dat is dus mijn punt (ironie in tekstvorm is nogal een uitdaging)
motoragent zegt
Ik vind het wel een gaaf gezicht eigenlijk, zeker als je je bedenkt dat het nu nog gewoon een opzetruitje is en het ontwerp van de auto er verder niet op is aangepast. Als dit principe volgend jaar echt geïntegreerd kan worden ontwerp van de auto, en bijvoorbeeld vloeiend door kan lopen vanuit de neus, denk ik dat we echt plaatjes van auto’s gaan krijgen. Beetje dit idee:
http://www.thisisf1.com/wp-content/uploads/2015/06/AndriesvanOverbeeke19-800×450.jpg
rufctr01 zegt
Zet er dan een compleet dak op.
Ik vind dat een F1 auto open moet zijn. Het is ook het risico van het vak.
desjonnies zegt
Nu nog wachten op de kokosmatjes en de sigaren-aansteker !
Dutchdriftking zegt
Ik vind het er wel wijs uit zien.
w0o0dy zegt
Giedo van der Garde postte deze “photoshop” op FB.zijn zoontje (7) herkende de ogen gelijk.
http://s32.postimg.org/7lpytalud/Screenshot_20160430_193100.png