Tsjoeningsboeren doen al een tijdje een vreugdedans vanwege de turbo’s van de 488 GTB. Even die boost opschroeven en de V8 ramt er een bak pk’s uit waar je misselijk van wordt.
Eerder vergrepen bijvoorbeeld de jongens van EDO Competition, xXx Performance en VOS Performance aan de 488. Novitec Rosso is inmiddels echter een oude rot in het vak als het gaat om het tunen van Italianen. Ze hebben een naam opgebouwd en dus ook een naam te verliezen. Wellicht dat ze daarom wat langer gedaan hebben over hun versie van de 488 en die iets minder pk’s meegeven dan sommige van de eerder genoemde veredelaars.
Desalniettemin halen ze ruim 100 pk meer uit het blok dan Ferrari voldoende acht af fabriek. De cijfers: 772 pk, 892 Nm, nul naar honderd in 2,8 seconden en een top van 342 kilometer per uur. Geen slome duikelaar dus, die Novitec 488.
Het oog wil ook wat en daarom zijn er verschillende spoilers en skirts toegepast in naakt carbon. Novitec claimt dat hierdoor de lift op de voorkant wordt verlaagd op hoge snelheid. Tevens bieden ze de keuze uit twee verschillende wiel-opties voor de Fezza. Je kan kiezen voor 21-inchers uit één stuk op alle wielen, maar ook voor een nieuwe set uit drie delen opgebouwde wielen. Als je voor die laatste optie kiest krijg je nog steeds 21″ aan de voorkant, maar de aangedreven wielen zijn dan 22″ groot. Novitec heeft een beetje pech met de kenmerkende zwarte achterlichten, want Ferrari levert nu standaard ook vrij donkere units op de standaard-auto. Dat soort samenspel tussen tuner en fabrikant zien we wel vaker als tuners met een goed idee komen dat werkt. Novitec kan het als een compliment beschouwen.
Handig voor de urban-jungle is de hydraulische vering die Novitec heeft ontwikkeld voor de 488. Dit verbeterd namelijk niet alleen de ‘stance’ bij stilstand, maar kan de auto ook hoger op de poten zetten om te manoeuvreren door krappe parkeergarages, om maar wat te noemen.
Check hieronder een dikke batterij platen van een gele getunede 488.
felixferrari zegt
Super dik?
allesmetturbo zegt
Wauw
gt500eleanor zegt
Die snor op de achterkant mag ook wel weggelaten worden…
dampu020 zegt
@gt500eleanor: ha, lijkt net een espace/ron swanson
kalslasie zegt
Zet maar voor de deur met die zwarte velgies man man man wat is dit top f*ck iedereen die zeikt over het geluid je hoort echt nog duidelijk dat het een ferrari is zet maar neer alstublieft dank u wel !
Edge zegt
@kalslasie: Rechtsboven de spatiebalk zitten twee leuke knopjes op je toetsenbord. De een heet de punt ( . ) en de ander heet de komma ( , ). Je mag ze best af en toe eens gebruiken hoor! ;)
berlinetta zegt
@kalslasie: Ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe het in het echt klinkt. Op filmpjes vind ik het geluid namelijk maar erg magertjes, maar in het echt klinkt het natuurlijk altijd anders. Waaraschijnlijk zal het voor een turbomotor niet slecht klinken, maar wel voor een Ferrari-motor ;)
kalslasie zegt
@berlinetta: zondag heb ik hem gehoord bij cars and coffe en het klinkt als een gedempte 458 best prima
mrrallycross zegt
Lekker hoor in het geel!
ownkruid zegt
Weinig mooie Ferrari’s vind ik zelf.
Deze is echt te mooi!
viezefreddyw zegt
Het enige leuke hieraan is de bijna 800PK. Voor de rest is het meer voor op een parkeerplaats van een grote gele M.
pexers zegt
Spoiler eraf, strik erop en voor de deur aub..
Dutchdriftking zegt
De uiterlijke verfraaiingen moeten je ding zijn. Maar qua motorische aanpassingen ben ik altijd gek geweest op Novitec.
ardonjr zegt
Novitec Rosso.. en ‘m dan geel maken…
lincoln zegt
Standaard was het toch een beetje een sukkelding ..
theracetosucces zegt
Hij klinkt ook erg lekker!
Edge zegt
Die getinte achterlichten hoeven voor mij niet zo, en wat de velgen betreft zou ik die volledig zwarte willen. Verder vind ik het best stijlvol gedaan allemaal, al zou ik zelf een Ferrari nooit langs een tuner sturen. Een ding is zeker: dit zit er een heel stuk beter uit dan zo’n wanstaltige Mansory 4XX.
berlinetta zegt
De uiterlijke wijzingen zijn niet echt mijn ding. Je hoeft uiteraard niet het hele pakket aan te vinken bij Novitec en dan kun je er soms wel iets leuks van maken. Voor de F12 leveren ze bijvoorbeeld diverse mooie onderdelen voor de voorbumper.
En de motorische tuning? Tja, ik vind 670 pk eigenlijk al te veel. Volgens mij kan de 488 er wel prima mee overweg, maar meer is echt niet nodig m.i.
Mijn ideale 488? Eentje met een andere uitlaat. Verder zou ik bij Tailor Made aankloppen voor een mooi kleurtje en een leuk interieur. Verder hoeft er geen tuner aan te pas te komen. Voorheen zou ik wel nog bij een tuner aankloppen voor andere velgen, maar Ferrari levert de laatste zelf erg fraaie exemplaren.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: En toch kan de 488 GTB mij niet zo bekoren wat de 458 Italia wel doet. De kieuwen aan de zijkant van de 488 GTB vind ik niet mooi, evenals de voorbumper. Ook ben ik niet zo’n fan van de twee uitlaatpijpen. Ik vond de drie centrale pijpen van de 458 erg tof met een mooie verwijzing naar het verleden.
Ja, doe hem maar zo:
http://gtspirit.com/wp-content/gallery/photo-of-the-day-yellow-ferrari-458-spider-by-willem-de-zeeuw/photo-of-the-day-yellow-ferrari-458-spider-by-willem-de-zeeuw-008_0.jpg
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Smaken verschillen ;) De 458 vond ik fantastisch qua techniek en ik vond hem ook erg mooi, maar de 488 is qua uiterlijk echt perfect in mijn ogen. Het liefst zou ik een 488 met de motor van de 458 hebben. Ideale supercar.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: We zijn het erg vaak met elkaar eens merk ik alleen nu eventjes niet. Ik vind de 458 verreweg de mooiere van de twee. Zowel qua uiterlijk als qua motor.
JanJansen zegt
@berlinetta: Er is ook een reden waarom Ferrari zelf niet 100pk meer uit het blok haalt. De grootste reden is dat ze een kleine turbo hebben geplaatst om die turbolag tot een minimum te beperken. En dat is ze aardig goed gelukt als ik de reviews zo lees.
Een kleinere turbo komt snel op gang, minder massatraagheid enz. Dat Novitec er minder pk uithaalt dan andere tuners heeft dus ook een reden; om die goede eigenschappen van het blok te behouden.
hugoe zegt
Ik moet zeggen dat de 488 zich ook qua styling een stuk meer leent voor tuning. Jammer genoeg is dat ook een teken dat hij standaard niet echt beeldschoon is.
sjaterantekomen zegt
Prima cijfers, maar een gt-r kickt die ass!
epimetheus zegt
Met de zwarte velgen aub!
moldauferrari zegt
Die is wel heel dik met die zwarte wielen!
martijn11 zegt
Heb liever de f12tdf
pinut187 zegt
Ja zet hem zo maar voor de deur, lekker dik!
racer123 zegt
Dit is tenminste fatsoenlijk tunen! Die gele rand in de velgen maakt t af ?
jippie zegt
Aan de ene kant gele wielen en aan de andere kant zwarte wielen vind ik dan wel weer ‘over the top’ voor de rest is dit best wel geslaagd!