De compacte SUV met zéér catchy reclamecampagne is in het nieuw gestoken.
Flauwigheden laten we in dit artikel achterwege, want gezien de verkoopaantallen is de Duster in Europa een zéér relevante auto. Er zijn in de loop der jaren al meer dan een miljoen exemplaren van verkocht en dus rust op de schouders van deze nieuweling de zware taak om dat succes voort te zetten.
De vormgeving werd een tikkie stoerder dankzij uitgeklopte wielkasten en een prominente bumperpartij. Ook nieuw: de lakkleur Atacama Orange die de Duster een fris doch volwassen uiterlijk geeft. Eigenlijk valt er gewoon heel weinig af te dingen op dit karretje!
Inmiddels is ook meer informatie over de motoren bekend. De Duster kan worden gekozen met een SCe benzinemotor met 115 pk en voorwielaandrijving. De TCe levert 125 pk en is leverbaar met AWD. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen.
Dieselen? Kan ook. De dCi levert 90 of 110 pk en drijft allebei de assen of alleen de vooras aan. Deze motoren zijn eveneens gekoppeld aan de zesbak, maar de sterkste diesel kan worden geleverd met een automaat mét dubbele koppeling. Daarnaast is er nog een LPG-versie met SCe-motor die 115 pk levert.
pomoek zegt
2003 belde. De Nissan Murano wil graag haar design terug. En Jeep haar achterlichten.
Wat een lelijk hok dit.
bennieokkels zegt
@pomoek: en VW haar Amarok-neus.
lekkerlinksrijden zegt
Fiat achterlichten
jack_abarth zegt
2.0dCi erin en trekgewicht pakweg 2.000-2.200kg, dan wil ik ‘m wel hebben.
maxhunter zegt
@jack_abarth: me2
bennieokkels zegt
@jack_abarth: ik wil hem ook wel hebben. Om hem direct weer te verkopen, om daarna iets leuks te kopen.
erwh zegt
Gewoon een heel leuk ontworpen auto en een prima keuze als je goedkoop wilt rijden. Daarbij komt dat landen met slechte wegen en brandstofkwaliteit de (Renault) Duster hebben omarmd vanwege z’n betrouwbaarheid, goed werk van Renault/Dacia.
airditude zegt
@erwh: precies! Gewoon ontworpen voor de doelgroep zonder pretentieus premium geneuzel. In een niet onaardig jasje, niets mis mee.
jaso013 zegt
@erwh: mits de prijs ook meevalt wel uiteraard. Ik vrees dat ook dacia uiteindelijk alleen maar meer,meer,meer en duurder gaat.
oemplus zegt
Mweh
sntial zegt
Geniet. Haha.
joejojo2012 zegt
Voor dat geld een super bruikbare AWD . Heb met de huidige in de Roemeense bergen mogen spelen. Op modderpaden stijl omhoog zonder problemen. Als er een andere auto komt gaat dit email worden. Gave bak
joejojo2012 zegt
@joejojo2012: email = em
henkp1 zegt
Prima ding!
Niet alleen voor Europa is dit een belangrijke auto; hij wordt van Wladivostok via Casablanca tot Sao Paolo verkocht. Wereldwagen!
Als de prijs op hetzelde niveau blijft (alle kans van, want dat is de strategie van Dacia en wellicht lagere CO2 uitstoot dus lagere bpm) wordt ook dit weer een topper. Of misschien nog meer dan de vorige, want alle minpunten van de Duster I zijn weg bij de Duster II.
Ik wil um.
sanderje zegt
Leuke auto, maar teleurstellende vernieuwing. Buitenkant ziet er meer uit als een facelift dan een nieuw model. Maten lijken ook nagenoeg hetzelfde.