Begin vorig jaar vatte iemand het idee op om een Ferrari F40 LM -die acht jaar in een garage had staan wegrotten- te laten restaureren. Wat volgt is een prachtig verhaal van een auto die met veel liefde en zorg terug wordt gebracht in een perfecte staat.
De auto waar het hier om draait is één van de 27 Ferrari F40’s die door raceteams zelf zijn omgebouwd tot Ferrari F40 LM. Van de echte F40 LM, die zijn gebouwd door Michelotto, zijn er slechts 17. Al spreken sommige bronnen ook over 19 stuks.
De non-Michelotto F40 uit dit verhaal, chassisnummer 84326, begon zijn leven als een gewone straatauto, maar is in de jaren ’90 omgebouwd tot raceauto. Deze nam in 1996 deel aan het BPR kampioenschap, zonder heel veel succes overigens.
Mike Sheehan, een expert op het gebied van deze auto’s, omschreef dit exemplaar als een F40 LM/GTE. Het doel van de huidige eigenaar is om de auto verder te laten evolueren tot een volwaardige F40 LM. Gelukkig krijgt hij daarbij de nodige hulp van het Italiaanse Michelotto.
Voor de restauratie is tevens de hulp ingeroepen van het Britse Mototechnique, een bedrijf dat wel vaker met dit bijltje heeft gehakt en dat onder andere ook een 250 GTO heeft gerestaureerd. Met dank aan Michelotto heeft men beslag weten te leggen op diverse onderdelen voor de remmen, wielophanging en meer. Zelfs het chassis kon met dank aan Michelotto gespoten worden in een bijzondere tint zilvergrijs. Dezelfde tint die ook te vinden is op echte F40 LM’s.
Zaken die veel aandacht vroegen tijdens de restauratie waren de motor en versnellingsbak die gereviseerd moesten worden. Ook werden de benzinetanks vervangen. Standaard zijn die van een soort rubberachtig materiaal gemaakt, maar dat vergaat na een aantal jaar waarna er nieuwe tanks gemonteerd moeten worden. De huidige eigenaar besloot daarom om tanks te laten maken van aluminium en die laten bekleden met glasfiber en carbonfiber. Op die manier zouden ze ‘eeuwig’ mee moeten gaan.
Deze F40 was voorzien van twee wastegates en twee KKK turbo’s, maar de turbo’s zijn vervangen door exemplaren van Garrett. In onderstaande gallery kan je zien hoe deze restauratie het afgelopen jaar is verlopen. Het project is inmiddels zo goed als klaar, maar er moeten nog wel wat dingen gebeuren. Je kan dat verhaal volgen op dit draadje op Ferrarichat, mocht je de tijd hebben. Check die foto’s!
enricoleerdam zegt
droomauto !
E34M5Touring zegt
Bij Donati in Zwitserland wordt er nu ook 1 opgebouwd. Heb helaas maar 1 slechte foto door een vies raam kunnen maken. Niet echt autojunk waardig. Gave dingen. Moeilijk voor te stellen dat je een F40 nog extremer kan krijgen. Gaaf project hoor.
enricoleerdam zegt
als ik toch het geld eens had……….. zucht
rene-mini zegt
Respect!
Graag meer van dit soort projecten!
jeffreyderuiter zegt
Gewoonweg bizar!
rickvandeven zegt
Gaaf!!
Mooi hoe zo’n auto in ere word hersteld!
Die-Bolle14 zegt
En natuurlijk schande voor degene die hem 8 jaar heb laten rotten
edje zegt
Gaaaaf! Altijd mooi om te zien dat liefhebbers een auto van de ondergang behoeden.
Alleen ff de draairichting van de voorwielen omdraaien.. of gaan ze er heel hard mee achteruitrijden? :p
Bartholomeo zegt
@edje: Ook mijn eerste idee. Vast erop gegooid voor de foto.
eenpaard zegt
Jammer dat je de afbeeldingen op het forum niet kunt bekijken als je niet bent ingelogd. :(
autoblogger zegt
@eenpaard: daarom staan de meeste in onze gallery;)
Homer55 zegt
Hele vette project
http://www.youtube.com/watch?v=Zi7AQuMyTtQ
Heerlijk toe die turbo’s rustig opspoelen
carspotterjeroen zegt
Wat een heerlijke wagen blijft het toch!
rotaxmax zegt
De garage heb ik maar daar blijft het bij:(
3246cm252kw zegt
@rotaxmax: voor mij ook geen Ferrari LM in de garage :-(
gerton zegt
klein detail op foto 81 zit de draai richting van de banden verkeerd om.
die nieuwe brandstof tanks zien er netjes uit mooi gemaakt.
Mooi project dit blijft voor samen met mclaren f1 de ultieme droomauto voor me
Kvgorp zegt
Ik dacht dat die wagen zo basic was als het maar kon… Kijk eens hoeveel kabeltjes onder het dashboard. Waar zijn die allemaal voor
Hubert zegt
@Kvgorp:
Voor alle temp. sensoren voor het geval hij in de fik vliegt?
3246cm252kw zegt
Die dingen zijn echt poen waard!
xray911 zegt
Voor de mensen die graag meer van dit soort projecten zien kan je kijken op: build-threads.com . op deze website staat overigens nu een top 10 van mooiste builds uit 2013 waar deze op nummer 1 staat!
Vincegail zegt
@xray911: Fvck! I wish you didn’t post that….
Grapje. Dank u voor de link!
Hupke zegt
Dat is wel wat anders dan een restauratie door die apen van crash monkey garage.
Vincegail zegt
@Hupke: Ben eens benieuwd hoeveel die verneukte F40 van Crashmonkey Garage op gaat brengen op die veiling binnenkort….
Zogezegde aanschafprijs van het wrak: 400.000 USD
Zogezegde geschatte veilingprijs: 1.200.000 USD
Denk dat Dennis serieus zijn broek gaat scheuren aan dit barrel!
Hupke zegt
@Vincegail:
Ah, ik ben ook wel eens benieuwd, het zal hier op AB wel de revue passeren zeker?
Misschien dat er idioten zijn die graag geld willen geven aan een wagen die op te televisie geweest is. Je moet niet per se iets van auto’s kennen of gezond verstand hebben om een cent op overschot te hebben.
schellekens006 zegt
Gasmonkey garage ;-)
kabaampje zegt
hele mooie verhalen altijd! Prachtig om te zien deze passie voor auto’s. Kon ik dat maar..
Alpine zegt
De rubberen tanks laten vervangen door aluminium/glasvezel/carbon lijkt mij een zeer slecht idee … die originele rubber ( en kevlar ) tanks zitten er met reden in. ( zelfde reden als bij F1 )
davelepeef zegt
@Alpine: als die tanks 16000$ eens in de zoveel jaar kosten om te vervangen wordt het ineens een beter idee!
xiran zegt
Hoog kitcar gehalte.
jessetje zegt
Wow dat is echt heel gaaf:-D
dotternetta zegt
Oooh..ze cleaneren de motor met een hogedrukspuit!! ;-)
Hupke zegt
@dotternetta:
Stelletje barbaren dat het is.
dotternetta zegt
@Hupke: Het was meer een knipoog naar de redactie. Die hebben een keer iets gepost over een man die zijn motor schoonspoot met de hogedrukspuit en ze dachten dat ie daardoor kapot ging :-)
disco3hse zegt
Een soortgelijk verhaal van een Duitse F40 liefhebber die er zelf een F40 zag verongelukken, het wrak kocht en weer tot in beter dan nieuwstaat bracht.
http://www.ferrarif40.de/exklusive-marken-bosch-andres/ferrari-f40-story-bosch-andres/ferrari-f40-unfall.html
cthijs zegt
Lijkt me sterk dat een auto na 8 jaar in een garage te hebben gestaan zo slecht word dat je hem helemaal moet restaureren ,vooral omdat het een auto is die ook nog wel de nodige knikkers heeft gekost